Gå til innhold

Romkamerat med omgangssyken....


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei KG.

Trenger litt råd av dere nå.

jeg har emetofobi; sykelig angst for å kaste opp. Jeg får helt panikk av tanken. Hun ene jeg bor med har nå fått omgangssyken eller noe liknende. Hun har ikke kastet opp, men vært dårlig den andre veien. Hun har ekstremt vondt i magen og ser blek ut og er kvalm, men hun har ikke kastet opp. Hun har vært syk i ett døgn og vært her i leiligheten ett døgn. Jeg har også vært her og tatt på samme dørhåndtak som henne osv.

Hvor stor er sjansen for at jeg blir syk? Jeg er helt fra meg, jeg har eksamen om en uke og sliter nok med angst for den, om jeg i tillegg skal måtte ha angsten for omgangssyken også...

Trenger jeg engste meg? Siden jeg fant ut av dette (nå nettopp) har jeg brukt antibac. HUn har heldigvis ikke vært på kjøkkenet!, men lite hjelper vel det når jeg har tatt på samme dørhåndtak som henne og så godt på kjøkkenet og tatt på salamien... Uff jeg er så forferdelig stresset nå, jeg vet nesten ikke hvor jeg skal gjøre av meg....



Anonymous poster hash: 1ae11...aef
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skjønner deg godt, sliter med det samme. Når min samboer føler seg kvalm, eller har omgangssyken, overnatter jeg hos foreldrene mine eller noen andre i nærheten i et par dager. Jeg pleier å bli kjempekvalm selv, og tro at jeg har fått det, og ligge skjelven og nervøs klar med bøtte en natt, hver gang noen i nær omgangskrets rapporterer at de har fått det.

Sjansen for at du har blitt smittet er liten. Klarer du å fungere normalt med tanke på dette, ville jeg ha sovet i senga mi og ikke rørt noe annet i huset, vært nøye med antibac på do. Og så vært på biblioteket HELE dagen og kvelden og brukt denne anledningen til å lese hver dag.

Men romkamerat? Deler dere soverom? Da hadde jeg nok heller tatt inn på et rimelig hotell for natta, eller overnattet hos en annen. Mest pga at jeg ikke ville klart å sove et sekund med en slik "tikkende bombe" på samme rom. Og mangel på søvn er dumt når du må fokusere på eksamen.

Anonymous poster hash: 7091b...d7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner deg godt, sliter med det samme. Når min samboer føler seg kvalm, eller har omgangssyken, overnatter jeg hos foreldrene mine eller noen andre i nærheten i et par dager. Jeg pleier å bli kjempekvalm selv, og tro at jeg har fått det, og ligge skjelven og nervøs klar med bøtte en natt, hver gang noen i nær omgangskrets rapporterer at de har fått det.

Sjansen for at du har blitt smittet er liten. Klarer du å fungere normalt med tanke på dette, ville jeg ha sovet i senga mi og ikke rørt noe annet i huset, vært nøye med antibac på do. Og så vært på biblioteket HELE dagen og kvelden og brukt denne anledningen til å lese hver dag.

Men romkamerat? Deler dere soverom? Da hadde jeg nok heller tatt inn på et rimelig hotell for natta, eller overnattet hos en annen. Mest pga at jeg ikke ville klart å sove et sekund med en slik "tikkende bombe" på samme rom. Og mangel på søvn er dumt når du må fokusere på eksamen.

Anonymous poster hash: 7091b...d7e

Vi sover på hvert vårt rom, ja. Hun har vært på badet og tatt på dørhåndtak i gangen men ikke noe mer enn det....

ER så redd nå. kroppen er i full panikk og jeg forestiller meg alt det verste.... jeg prøver å roe meg ned men sliter veldig. Er redd for å skulle dra på biblioteket i tilfelle jeg skulle bli syk der, så det er ikke noe alternativ.... er nok stuck på rommet mitt i hele morgen...

Heldigvis skla hun dra i morgen! Da skal jeg skrubbe ned alt hun kan ha tatt på med salmiakk. Men det hjelper meg lite nå som jeg er i full panikk.

jeg tenker at siden det er et døgn siden hun ble syk, og jeg ikke har merket noe enda, burde jeg være safe. men jeg var jo på badet for tre timer siden, jeg kan ha blitt smittet av det... Det r sånn jeg tenker. Det er helt håpløst, og det gjør skikkelig skikkelig vondt å ha det sånn. Jeg skulle ønske jeg slapp... Jeg tør jo nesten ikke gå på badet nå for å tisse og pusse tenner før jeg skal sove....

Skjønner ikke at det erm ulig å ha sånn full panikk... :(

Anonymous poster hash: 1ae11...aef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er gjest som svarte deg over. Du, når dere ikke sover på samme rom, puster inn samme luft, og du har vært såpass forsiktig, tipper jeg at dette går fint! Legg deg og sov så snart som mulig (søvn styrker kroppen, er du trøtt og sliten blir du lettere smittet).

Men jeg ville prøvd å komme meg ut av huset og ommgangssyke"vibbene" i morgen, altså. Les til eksamen på en kafe som ligger nært der du bor, så at du klarer å komme deg hjem i tide hvis du merker at du ikke føler deg bra. Tror det er viktig med frisk luft, altså. :) men dette kommer til å gå bra!

Anonymous poster hash: 7091b...d7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Det jeg er mest redd for er badet. Det er det eneste stedet vi har hatt kontakt - indirekte. jeg vasker alltid hendene nøye etter otalettbesøk men har lagt merke til at hun IKKE gjør det.... Hvilket nå gir meg litt panikk, for er redd for at hun har lagt igjen bakterier på dårhpndtaket feks... De tar jeg må med meg etter at jeg har vaskt hendene....

Faen nå gikk hun på badet igjen, da må jeg vente med å gå på do før jeg legger meg... åååh hater dette så INTENST.

VASK HENDENE, FOLKENS!

Jeg er litt roligere nå. Det verste av panikken har gitt seg. Jeg har kommet meg gjennom liknende situasjoner før, og jeg har faktisk kastet opp også for ikke så lenge siden. Så det er litt rart at jeg skal reagere så sterkt nå, men tror det har sammenheng med at jeg har så mye å gjøre siden det er eksamensperiode og jeg jobber altfor mye.... Sukk....

Er det ikke pussig, at om hun ikke hadde fortalt meg at hun var syk så hadde jeg aldri vært så panikkslagen....



Anonymous poster hash: 1ae11...aef
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom hun legger igjen bakterier på dødhåndtaker f.eks, vil du jo forebygge å bli smittet ved å vaske hendene eller bruke antibac (obs, skal være så mye at hendene dine er våte av det 15-30 sekunder!!) før du spiser / putter fingrene i munnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom hun legger igjen bakterier på dødhåndtaker f.eks, vil du jo forebygge å bli smittet ved å vaske hendene eller bruke antibac (obs, skal være så mye at hendene dine er våte av det 15-30 sekunder!!) før du spiser / putter fingrene i munnen.

ja, jeg vet... det er jo mye som skal til å for å bli smittet.... og jeg stikker IKKE fingrene i munnen nå, for å si det sånn :fnise: jeg tror jeg skal våge meg på badet nå. tisse uten å sette meg ned, vaske hendene leeeenge og så gå ut uten å ta på håndtakene, for så å badet i antibac etterpå.... uff, føler meg jo helt mentalpasient, men jeg er så redd :(

Jeg begynner å bli sulten da, tar det som et godt tegn, siden man sjelden har noe særlig matlyst med magesjau.... Kanskje jeg slipper unna denne gangne og! Og jeg GLEDER MEG til å vaske ned hele leiligheten (eller der hu nhar tatt da...) med salmiakk og andre sterke midler... hahah!

Anonymous poster hash: 1ae11...aef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Badet er en skummel smittekilde.. men hold hendene unna munnen din, vask hendene og bruk antibac om du skal spise brødskive eller lage noe mat med hendene.

Bare ikke få det i munnen :-D just in case!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Badet er en skummel smittekilde.. men hold hendene unna munnen din, vask hendene og bruk antibac om du skal spise brødskive eller lage noe mat med hendene.

Bare ikke få det i munnen :-D just in case!

var på do i sted. satte meg ikke ned på setet, trakk opp m papir mellom, vasket hendene i to min, tok ikke på dørhåndtak (men høøøyt oppe på døren der det ikke er naturlig..), og antibac tre ganger da jeg kom tilbake på rommet. tar ikke fingrene opp mot munnen. tror det skal gå greit, nå gleder jeg meg bare til hun drar på jobb for en ukes tid så jeg får skrubbet ned stedet!!!

er fortsatt litt stresset, vil ikke sove helt enda, men er roligere. det er fint å kjenne.

Anonymous poster hash: 1ae11...aef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor lang er inkubasjonstiden? tror hun ble syk veeldig fort men har ikke spurt henne.... fint for meg å ha noe å forholde meg til...

eeh er livredd for å våkne i natt av å være syk...



Anonymous poster hash: 1ae11...aef
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, faen i helvete, dt tok ett døgn før hun ble dårlig..... faenihelvete. nå kom panikken tilbake igjen......



Anonymous poster hash: 1ae11...aef
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor lang er inkubasjonstiden? tror hun ble syk veeldig fort men har ikke spurt henne.... fint for meg å ha noe å forholde meg til...

eeh er livredd for å våkne i natt av å være syk...

Anonymous poster hash: 1ae11...aef

Forstår deg godt jeg, har emofobi selv, er forferdelig. Men du er veldig trygg med de gode rutinene dine altså.

Men helt ærlig, sånne ting smitter veldig fort, så et døgn er normalt tror jeg, fra du er smittet til det evt bryter ut. :-)

Men som sagt, du har gode rutiner, det viruset skal bare ikke havne i magen, er ikke i lufta, det er sjeldent..

Forsiktig med bad da, rett etter at hun har vært der, er avføringspartikler i luften :|

Kan hende hun er matforgiftet, det er jo ikke smittsomt, ikke alle som kaster opp av det heller.

Du burde sove! Prøve iallefall, går så bra så♥

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste får omgangssyke av og til. Enten de bor med en som har det eller om de får det fra noen på bussen/legekontoret/skolen etc. Man kan nesten ikke unngå det, så jeg tror ikke du trenger å bekymre deg mer nå enn ellers. Du kunne like godt få det av eksamensvakten.. :P

(Har forøvrig samme problem som deg, kan opplyse om at jeg kastet opp for et par dager siden og det gikk overraskende greit :danse: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forstår deg godt jeg, har emofobi selv, er forferdelig. Men du er veldig trygg med de gode rutinene dine altså.

Men helt ærlig, sånne ting smitter veldig fort, så et døgn er normalt tror jeg, fra du er smittet til det evt bryter ut. :-)

Men som sagt, du har gode rutiner, det viruset skal bare ikke havne i magen, er ikke i lufta, det er sjeldent..

Forsiktig med bad da, rett etter at hun har vært der, er avføringspartikler i luften :|

Kan hende hun er matforgiftet, det er jo ikke smittsomt, ikke alle som kaster opp av det heller.

Du burde sove! Prøve iallefall, går så bra så♥

jeghar ikke hatt de strenge reglen for hygiene tidligere i dag. vasker meg jo alltid på hendene da. men tok på håndtaket på badet, gikk på kjøkkenet og lagde mat... Dette var jo før jeg visste at hun var syk, hun sa det ikke før etter et døgn.... Så nå venter jeg egentlig bare på å at det skal slå inn..... :( for hver eneste lyd magen lager blir jeg helt panisk. SLitsomt!!! :(

Hun ble smittet av en pasient hun har, så det er smittsomt.

Anonymous poster hash: 1ae11...aef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lett å unngå.

Rene hender, aldri ha de nært munnen, ikke spis noe du bruker hendene til uten å vaske dem godt + antibac.

Jeg har ikke hatt det siden jeg flyttet for megselv, før der bodde jeg i hybelhus og sånn, da hadde jeg det hvert år..

Anonymous poster hash: df31f...ef3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste får omgangssyke av og til. Enten de bor med en som har det eller om de får det fra noen på bussen/legekontoret/skolen etc. Man kan nesten ikke unngå det, så jeg tror ikke du trenger å bekymre deg mer nå enn ellers. Du kunne like godt få det av eksamensvakten.. :P

(Har forøvrig samme problem som deg, kan opplyse om at jeg kastet opp for et par dager siden og det gikk overraskende greit :danse: )

ts her.

Jeg kastet opp for et par mnd siden og det gikk jo greit, men det hjelper jo lite på angsten da som er hovedproblemet her....

Ble egentlig mer panisk av innlegget ditt...Jeg er ganske klar over at alle får det en gang i blant (selv har jeg ikke hatt det siden jeg var 10, og det er 12 år siden..), men det prøver jeg ikke å tenke på når jeg på butikken osv...

Anonymous poster hash: 1ae11...aef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Lett å unngå.

Rene hender, aldri ha de nært munnen, ikke spis noe du bruker hendene til uten å vaske dem godt + antibac.

Jeg har ikke hatt det siden jeg flyttet for megselv, før der bodde jeg i hybelhus og sånn, da hadde jeg det hvert år..

Anonymous poster hash: df31f...ef3

problemet her er at FØR JEG visste hun var syk, men etter at hun ble syk (hun sa det ikke før ett døgn etterpå...) så hadde jeg hendene nære munnen... så nå er jeg jo redd for a jeg allerede er smittet.

Jeg vet hvordan jeg skal unngå å bli smittet når smittekilden er der, men det hjelper meg jo lite nå som jeg har vandret rundt her i ett døgn....

Er så panisk nå, det gjør skikkelig vondt og er tungt å puste. Vet at det bare er angst.

Ironisk er kvalme mitt hovedsymptom på angst........ Gjør det ikke bedre!!! :(

Anonymous poster hash: 1ae11...aef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omgangsyke er faktisk ikke noe vanskelig å få, du er smittsom før du blir uggen og spyr også. Så om hun begynte å føle seg uggen for en dag siden, så har hun nok vært smittsom i en dag eller to før det.

Derfor omgangsyken sprer seg så inni granskauen fort.

Er nok for seint å begynne å skrubbe med antibac nå...ikke for å skremme vettet av deg, men for at du ikke skal skrubbe deg til blods når det er for sent uansett :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

problemet her er at FØR JEG visste hun var syk, men etter at hun ble syk (hun sa det ikke før ett døgn etterpå...) så hadde jeg hendene nære munnen... så nå er jeg jo redd for a jeg allerede er smittet.

Jeg vet hvordan jeg skal unngå å bli smittet når smittekilden er der, men det hjelper meg jo lite nå som jeg har vandret rundt her i ett døgn....

Er så panisk nå, det gjør skikkelig vondt og er tungt å puste. Vet at det bare er angst.

Ironisk er kvalme mitt hovedsymptom på angst........ Gjør det ikke bedre!!! :(

Anonymous poster hash: 1ae11...aef

Har det likens, angst med kvalme som hovedsymptom.. det er det verste jeg vet!

Men jeg tror ikke du er smittet jeg :-)

Prøv å hvil deg.

Pust med magen, inn gjennom munnen, ut nesa. Dette hjelper meg når jeg har panikkangst!

Anonymous poster hash: df31f...ef3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inn nesa, ut munnen mente jeg. Omvendt :fnise:

Anonymous poster hash: df31f...ef3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...