Gå til innhold

Spørsmål ang fjerning av mandler


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal inn å fjerne mandlene snart, og jeg har noen spørsmål som kanskje dere som har fjernet dem kan svare på.

Smerte og slikt vet jeg at jeg får, både fordi det sier seg selv og fordi jeg har ekstremt lav smerteterskel...

Men hvor lenge blir smertene å vare? Jeg skal oppereres tirsdag, og pga lang reiseveis skal jeg være over natten, og så skal jeg på jobb fredag, lørdag og søndag.. Burde jeg be meg fri disse dagene eller klarer jeg det? Jobber i bolig og jobber alene i helgene.. Hvor lenge var dere hjemme etter inngrepet?

Er det noen andre ting jeg burde tenke på som ikke står i div brosjyrer og slikt? Står liksom generell info der, og jeg er litt kontroll freak som helst vil vite alt på forhånd :P

Så all info mottas med ekstremt stoooor takk <3

Anonymous poster hash: 16dc2...c3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gemini7

Jeg skal inn å fjerne mandlene snart, og jeg har noen spørsmål som kanskje dere som har fjernet dem kan svare på.

Smerte og slikt vet jeg at jeg får, både fordi det sier seg selv og fordi jeg har ekstremt lav smerteterskel...

Men hvor lenge blir smertene å vare? Jeg skal oppereres tirsdag, og pga lang reiseveis skal jeg være over natten, og så skal jeg på jobb fredag, lørdag og søndag.. Burde jeg be meg fri disse dagene eller klarer jeg det? Jobber i bolig og jobber alene i helgene.. Hvor lenge var dere hjemme etter inngrepet?

Er det noen andre ting jeg burde tenke på som ikke står i div brosjyrer og slikt? Står liksom generell info der, og jeg er litt kontroll freak som helst vil vite alt på forhånd :P

Så all info mottas med ekstremt stoooor takk <3

Anonymous poster hash: 16dc2...c3b

Det er nok store individuelle forskjeller på hvordan man reagerer på denne operasjonen, hvor sterke smerter man får og hvor lenge det varer. Jeg kan bare dele min erfaring; jeg fjernet mandlene da jeg var 19 etter å ha vært plaget med tonsillitt i mange år. Jeg var i relativt god form etter inngrepet rent fysisk og fikk høre at sykepleierne var imponerte over at jeg var oppe og gikk mye kort tid etter og drakk mye vann. Smerten ble imidlertid raskt fryktelig vond. Det var som å ha den mest smertefulle halsbetennelsen du kan tenke deg og derfor raskt bli redusert fordi kroppen får alt for lite næring da det er helvetes vondt å svelge!

Jeg ble sengeliggende i ganske mange dager etter inngrepet pga smertene og fordi jeg raskt ble utmagret og sliten av manko på mat. Det skal sies at kroppen min krever mer mat enn de fleste pga høyt stoffskifte så jeg forbrenner mye mat veldig fort og spiser mye daglig. Jeg veide 59 kg da jeg tok mandlene, 14 dager etter veide jeg 48 og kunne telle ribbena!! Hver svelg var veldig smertefull, klarte kun spise noen skjeer med is, gele eller kald suppe/most frukt hver dag. ble også kvalm av sulten. Smerten toppet seg på ca dag 7, og på dag 14 klarte jeg å spise det som til dags dato er mitt beste måltid; en halv skål med lunken ertesuppe md en halv loffskive "lagt i bløt".. :)

Jeg ville derfor satset på noen sykmeldingsdager i etterkant. Du får tilbud om smertestillende, kan være de har varseltrekant på (om du er avhengig av å kjøre el.l). Når dette er sagt har jeg lest i andre tråder her inne at folk bare har vondt i noen få dager og klarer gå på jobb ganske fort også.. Kirurgen hadde visst problemer med å stoppe blødningen min i halsen under operasjonen og måtte brenne mye. Kan være derfor jeg hadde så vondt og mye skorper?

Lykke til.. Vondt er det, men jeg må si at det har virkelig vært verdt det!!! Ingen tonsillitt og aldri mer sterke halsbetennelser!!

Endret av Gemini7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok store individuelle forskjeller på hvordan man reagerer på denne operasjonen, hvor sterke smerter man får og hvor lenge det varer. Jeg kan bare dele min erfaring; jeg fjernet mandlene da jeg var 19 etter å ha vært plaget med tonsillitt i mange år. Jeg var i relativt god form etter inngrepet rent fysisk og fikk høre at sykepleierne var imponerte over at jeg var oppe og gikk mye kort tid etter og drakk mye vann. Smerten ble imidlertid raskt fryktelig vond. Det var som å ha den mest smertefulle halsbetennelsen du kan tenke deg og derfor raskt bli redusert fordi kroppen får alt for lite næring da det er helvetes vondt å svelge!

Jeg ble sengeliggende i ganske mange dager etter inngrepet pga smertene og fordi jeg raskt ble utmagret og sliten av manko på mat. Det skal sies at kroppen min krever mer mat enn de fleste pga høyt stoffskifte så jeg forbrenner mye mat veldig fort og spiser mye daglig. Jeg veide 59 kg da jeg tok mandlene, 14 dager etter veide jeg 48 og kunne telle ribbena!! Hver svelg var veldig smertefull, klarte kun spise noen skjeer med is, gele eller kald suppe/most frukt hver dag. ble også kvalm av sulten. Smerten toppet seg på ca dag 7, og på dag 14 klarte jeg å spise det som til dags dato er mitt beste måltid; en halv skål med lunken ertesuppe md en halv loffskive "lagt i bløt".. :)

Jeg ville derfor satset på noen sykmeldingsdager i etterkant. Du får tilbud om smertestillende, kan være de har varseltrekant på (om du er avhengig av å kjøre el.l). Når dette er sagt har jeg lest i andre tråder her inne at folk bare har vondt i noen få dager og klarer gå på jobb ganske fort også.. Kirurgen hadde visst problemer med å stoppe blødningen min i halsen under operasjonen og måtte brenne mye. Kan være derfor jeg hadde så vondt og mye skorper?

Lykke til.. Vondt er det, men jeg må si at det har virkelig vært verdt det!!! Ingen tonsillitt og aldri mer sterke halsbetennelser!!

Tusen takk for svar:)

Skal snakke meg sjefen min å forberede henne på at jeg kanskje blir borte noen dager. Og så får jeg bare se hvordan det går.

Grunnen til at jeg fjerner mandlene er for at de er i den siste tiden blitt veldig tett i halsen. Var inne hos spesialist og hun sa jeg hadde store falskmandler, store mandler, store tungemandler og lav gane. Jeg er skjelden syk, men plages meg kvelingsfornemmelse når eg sover og hvis jeg blir litt snufsen. Så jeg gleder meg til å få de bort. :)

Anonymous poster hash: 16dc2...c3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ingenting på operasjondagen,men du klarer ikke å svelge da, så blir sittende å sikle noen dager :laugh: Verste her var å ikke kunne prate! Haha, ble da så pratsom, men fikk det ikke til. Du får endel smertestillede..jeg sov mye første uken.

Var borte i 3 uker jeg, vanligvis er man tilbake på jobb/skole etter 2uker, men jeg fikk selvfølgelig infeksjon..

Får ikke være særlig i bevegelse den første uka pga fare for blødninger osv i såret..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lå også over også lang reisevei. Syns det var betryggende :) jeg lå en hel uke på sofaen. Levde på suppe, is og moste fiskeboller. Verste dagen var den 6. Da fikk jeg kun i meg en spiseskje med vann. Så jeg, som Gemini7, gikk ned flere kilo. Jeg endte opp med å være sykemeldt i to uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fjernet mandlene da jeg var 17, etter å ha hatt flere halsbetennelser gjennom årene. Da jeg våknet etter operasjonen føltes det som om jeg hadde en svær dott i munnen og jeg måtte spytte blod i en skål resten av dagen. Du blir visst veldig kvalm om du svelger blod, så jeg spyttet ut absolutt alt hele tiden.

Jeg fikk noen sterke smertestillende som hjalp godt, men resten av dagen da jeg ble operert var jeg ufattelig slapp og utsultet (fikk ikke spise samme dag som operasjonen og var ikke akkurat i form til å spise etterpå). Lå for det meste i sengen og døset av pga smertestillende.

De første to dagene orket jeg ikke å spise noe, og var veldig sliten. Etterhvert klarte jeg å få i meg litt lunkent vann, helt utvannet posepotetmos og is. Jeg fikk streng beskjed fra legen om å være hjemme og ikke gå ut i en uke- da det kan være stor infeksjonsfare, det er jo to åpne sår i slimhinnene.. Og den andre uken skulle jeg holde meg helt i ro- altså ikke stresse, ikke gå på skole/jobb, men da fikk jeg lov til å gå litt ut så lenge jeg tok det med ro. Så jeg tror nok du må levere inn en sykemelding ja!

Det gjorde ganske vondt å svelge de første to-tre dagene, men så ble det bedre. Spiste egentlig is konstant, så det gikk gjerne ti friskispinner daglig! Det var litt vondt med kalde ting, så jeg spiste først kun lunkne ting. Etter hvert hjalp kalde ting veldig, for det lammet smertene i halsen litt. Føles egentlig som en skikkelig tøff halsbetennelse, men allerede etter fem- seks dager gikk smertene vekk for min del og gikk heller over til å virke mer ubehagelige, men ikke direkte smertefulle. Faren med å presse deg for mye er jo at du kan bli så fysisk dårlig at du spyr (kjenner flere som uhendigvis opplevde det) og DET er smerte på et helt annet nivå- magesyre i åpne sår.. huff huff. Det skjedde med dem fordi de overanstrengte seg på jobb/skole og fordi hun ene var så dum å trene noen dager etterpå.. det skal du i hvertfall ikke finne på å gjøre.

Klarte å spise noenlunde normalt når jeg nærmet meg to uker etter operasjonen. Holdt meg langt unna sterk mat, varm mat og tygget maten veldig godt da.

Endret av Missblack
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde moderat vondt 1-4 dager etterpå, og dag 5-8 var rent helvete. Var sengeliggende i to uker. Tok mandlene når jeg var 17. Hadde ikke hatt nubbsjans til å få gjort stort..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...