Gå til innhold

Noen med ADD/ Non-verbale lærevansker her inne?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har i en del år nå mistenkt at jeg har ADD. For noen måneder siden startet jeg utredning.

Det bestod av tusen spørsmål og samtale med psykolog, samt en nevropsykologisk utredning på et sykehus. Under hele utredningen fikk jeg beskjed om at jeg befant meg i «grenseland» til ADD.

Jeg fikk også med meg flere tester hjem hvor jeg scoret høyt og resultatet tilsa at jeg hadde ADD.

(Ja, jeg vet at slike tester ikke er 100 % sikre, men de gir en klar pekepinn)

Forrige uke fikk jeg det endelige resultatet. Jeg har fått beskjed om at jeg har non-verbale lærevansker.

Jeg kan kjenne meg igjen i dette med at jeg dekker over ting jeg ikke forstår i undervisningen med et godt ordforråd. Og at det virker som at vanskene mine har blitt verre med årene fordi «spriket» mellom meg og jevnaldrende blir større, da det kreves mer jo eldre man blir.

Men der stopper det i grunnen.

Den mest omtalte «vansken» man har med non-verbale lærevansker er å lese andres kroppsspråk og forstå sosiale settinger.

Dette kjenner jeg meg absolutt ikke igjen i! Jo mer jeg leser om dette, jo mer føler jeg at det ikke er meg. ADD beskrevet i voksen alder derimot, det er spot on. Det er det som er mitt daglige liv. Det er dette jeg sliter med.


Utdrag fra beskrivelsen av ADD hos kvinner

  1. ekstra følsom for sanseinntrykk, inkludert lyd og berøring
  2. dårlig selvtillit
  3. blir lett trist/lei
  4. har følelse av selvtvil eller verdiløshet
  5. blir overveldet av emosjonelle problemer
  6. blir lett opprørt av kritikk
  7. "fase ut" eller miste oppmerksomheten på hva som blir sagt i en samtale
  8. funderer mye (drøvtygger på tanker)
  9. problemer med å gjøre kjedelige, gjentagende oppgaver (som klesvask og andre husmoroppgaver)
  10. blir lett sliten eller trett
  11. Problemer med å sovne, bruker 2 timer minst hver natt.
  12. Konstant stresset uten å vite hvorfor
  13. tar på seg for mye (jobb, frivillihetsoppgaver...)
  14. vanskeligheter med å fullføre prosjekter
  15. lett for å få med seg/fokusere på ting rundt en
  16. dårlige matte og/eller skriveferdiheter
  17. kan utad virke som en ikke er interessert i andres meninger
  18. blir lett "hekta" (shopping, tv, spill, spising....)
  19. slurvete håndskrift

Jeg har sagt i fra til psykologen min at jeg ikke er helt enig i resultatet. De psykiske og fysiske plagene forklarer han kun med et negativt tankemønster og har foreslått en høyere dose av Cipralex. Noe som ikke er aktuelt for meg, og som jeg har nektet til nå.

Jeg skal snart i gang med kognitiv terapi. Noe jeg har troa på, men det endrer ikke det faktum at jeg føler meg feildiagnostisert?

Har jeg lov til å kreve en ny utredning?

Finnes det en forening jeg kan ta kontakt med?

Har noen her inne opplevd å bli feildiagnostisert?

Jeg er takknemlig for alle innspill og tips.



Anonymous poster hash: 05c61...0d7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk diagnosen ADHD i 2012, og siden den gang har jeg fått til mye. Jeg kom meg inn på medisinstudiet, men sluttet pga dårlig interesse for faget samt at ting ble ikke helt som jeg trodde. Nå starter jeg opp med ny utdanning, og jeg gleder meg. Altså, alt bli enklere om du får det på papiret slik at du får ekstra tid, evt tilrettelagt dagen på din måte. Jeg sleit mye med lærevansker, noe som nesten tok knekken på meg men jeg ga aldri opp. ADD har mye likhet med ADHD når det kommer til læring, og det er ikke enkelt.

Høres ut som du har veldig mange likhetstrekk, men usikker... Mennesker med ADD/ADHD reagerer sterkere på meditasjon om den fungere. Prøvd meditasjons videoer på youtube?



Anonymous poster hash: 472e9...21f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...