Gå til innhold

Stryker i fag på vgs


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ser nå at jeg kommer til å stryke i noen fag på vg3, grunnen er ekstremt mye fravær. Uten å gå inn på noe vidre, så ble jeg voldtatt i fjor sommer og har slitt ekstremt mye med dette, da også å få sove og klare å fungere normalt i hverdagen, da skolen startet ganske rett etter dette skjedde. Saken er anmelt og alt slikt, men at jeg da ikke har klart å deltatt så mye er ikke gyldig fravær, skjønner jo det, men det er ikke slik at jeg ikke har prøvd.

Jeg ser nå at jeg stryker i noen fag, har derfor bestemt meg for å ta opp til neste år. Hvordan fungerer dette sånn kort? Blir strykkarakteren omgjort til en karakter, eller kommer en ekstra karakter i tillegg. Jeg er redd for å ha ødelagt alle mine drømmer nå, for har helt til dette året hatt et bra snitt på rundt 5,2. Jeg vet jeg mister sjansen på førsteinntaket, men er det mulig å bare stå på og ta opp for å gjøre vitnemålet bra igjen?



Anonymous poster hash: 3eff7...1d9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Snakk med rådgiveren din så kan det hende at du er heldig og faktisk kan kvalifisere deg for førstegangsinntak allikevell. Kan hende du er for sent ute, men det er allikevell verdt det.

Du får ikke en ekstra karakter, du erstatter 1'eren med den nye karakteren.



Anonymous poster hash: 6fd5c...f54
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper alt går bra med deg :hug:

Det er slik at den karakteren du får på privatisteksamen erstatter strykkarakteren. Det er ofte et høyere snitt for å komme seg inn med ordinært vitnemål, men du ser ut til å ha et veldig bra utgangspunkt. Det ordner seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør søke om utvidet førstegangsvitnemål. Hvis du gjør det, kan du få et ekstra år på å ta de fagene du stryker i (enten på vgs eller som privatist). Det er ingen formell frist for dette. Er bare å søke til fylkeskommunen din. Vil tro du har en god grunn! :)



Anonymous poster hash: 890b3...90b
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...