Gå til innhold

erfaringer med å søke jobb som lærer


mintmint

Anbefalte innlegg

Hei.

jeg vil starte med at jeg skriver på mobil og beklager små feil.

jeg er ferdig med tredje året mitt som lærer.Går 1 til 7 trinn,lærerutdanning. Jeg lurer på hvordan det er å søke jobb med litt dårlige karakterer?

1 og 2 året har jeg kun B'er og C'er, 3 året består av litt verre karakterer:

Norsk 2(fordypning):Fikk en D og en D til og blir satt sammen til en endelig karakter på D.

Pedagogikk: Fikk en C og en D på bacheloroppgaven,disse blir satt sammen til en endelig karakter av C.

Det har vært et vanskelig semester pga mye familie problemer og økonomiske problemer som har gjort at jeg jobber 3 jobb.

Vil disse karakterene være en hinder for meg når jeg søker jobb som utdannet lærer?

Jeg vil gjerne høre fra dere som har hatt erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er det mange år siden jeg fikk den jobben jeg ha nå, men min erfaringer at de ikke ser på karakterene i det hele tatt. Mange av våre nyansatte sier det samme! Skriv en god søknad og forbered deg godt til intervju, så vil karakterene ikke spille så stor rolle tror jeg..



Anonymous poster hash: 97f0a...92c
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk!Jeg er litt engstlig med D i et av de viktigste fagene..Jeg kan forstå en D i gym eller rle er ikke noe krise,men en D i norsk fordypning er krise :/? Den D'en består av to eksamner...kommer aldri til å klare å ta opp begge disse mitt siste år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk!Jeg er litt engstlig med D i et av de viktigste fagene..Jeg kan forstå en D i gym eller rle er ikke noe krise,men en D i norsk fordypning er krise :/? Den D'en består av to eksamner...kommer aldri til å klare å ta opp begge disse mitt siste år.

Jeg skjønner ikke hvorfor du vil bli lærer når du får så elendige karakterer, og spesielt i norsk. Det er nettopp slike som deg som gjør at elever på barneskolen ikke får et godt utgangspunkt til ungdomsskolen eller videregående.

Anonymous poster hash: 3d679...944

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor du vil bli lærer når du får så elendige karakterer, og spesielt i norsk. Det er nettopp slike som deg som gjør at elever på barneskolen ikke får et godt utgangspunkt til ungdomsskolen eller videregående.

Anonymous poster hash: 3d679...944

Dette vet du alt ut fra en eksamenskarakter? 'Du må være synsk. Udugelig kommentar.

Anonymous poster hash: 6dfdf...549

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette vet du alt ut fra en eksamenskarakter? 'Du må være synsk. Udugelig kommentar.

Anonymous poster hash: 6dfdf...549

Det er flere eksamenskarakterer. Synes du eksamenskarakterer er oppskrytt? Kanskje vi bare skal avvikle hele eksamensordningen?

En som ikke mestrer faget sitt burde ikke lære det bort til andre. TS fikk også en C og en D i pedagogikk. Synes ikke du det gir en indikasjon vedrørende hennes ferdigheter? Hvorfor har vi egentlig lærerutdanningen om hvem som helst kan bli lærer uavhengig av hva slags karakterer en får?

Anonymous poster hash: 3d679...944

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cevita

Har du mulighet til å jobbe mer med fagene det siste året ditt?

For å vise arbeidsgiver at du har "skjerpet" deg og kan når du vil?

Jeg vill vært litt skeptisk til å ansatt en lærer med gradvis dårligere karakterer pga. manglende innsats. Ville vært bekymret om dette også ble gjenspeilt når du startet med å jobbe som lærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at de ikke ser på karakterer i det hele tatt! Det er fagkombinasjoner og personlighet som tller. Jeg hadde elendige karakterer fra lærerskolen. Tok den rett etter vgs. og var lite motivert til arbeid. Jeg har allikevel blitt en flink lærer, og man tilegner seg mer kunnskap og erfaring underveis. Heldigvis...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal jeg bare slutte utdanningen min da?Har ett år igjen..

Neida. Så lenge du gjør som Swirly skriver. Det er så mange lærere som har mangelkunnskaper på deres fagområde som gjør dem, etter min mening, lite egnet til læreryrket. Så lenge du er åpen for å tilegne deg mer kunnskap og virkelig gå inn i læreryrket går det nok bra. Jeg synes uansett at det er merkelig å ville bli lærer når en har så dårlige karakterer. Hva er din mening rundt dette? Ville du ha fått undervisning av en på universitetet som fikk D på sitt fagområde? Beklager at jeg fremstår som frekk.

Min erfaring er at de ikke ser på karakterer i det hele tatt! Det er fagkombinasjoner og personlighet som tller. Jeg hadde elendige karakterer fra lærerskolen. Tok den rett etter vgs. og var lite motivert til arbeid. Jeg har allikevel blitt en flink lærer, og man tilegner seg mer kunnskap og erfaring underveis. Heldigvis...

Anonymous poster hash: 3d679...944

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida. Så lenge du gjør som Swirly skriver. Det er så mange lærere som har mangelkunnskaper på deres fagområde som gjør dem, etter min mening, lite egnet til læreryrket. Så lenge du er åpen for å tilegne deg mer kunnskap og virkelig gå inn i læreryrket går det nok bra. Jeg synes uansett at det er merkelig å ville bli lærer når en har så dårlige karakterer. Hva er din mening rundt dette? Ville du ha fått undervisning av en på universitetet som fikk D på sitt fagområde? Beklager at jeg fremstår som frekk.

Anonymous poster hash: 3d679...944

Jeg er enig at dette høres rart ut. For min del kan jeg si at jeg har alltid vært veldig skoleflink, og hadde gode karakterer fra vgs. På lærerskolen var jeg umotivert og ikke moden nok for undervisningen. ( I tillegg var jeg syk på denne tiden, men det er en annen historie). Da jeg fikk fordype meg i fag jeg var interessert i enn de man "måtte" ta på allmennlærer, steg karakterene igjen. Jeg studerer nå deltid i tillegg til jobben min, og noe dårligere enn B, aksepterer jeg ikke av meg selv. Jeg synes man skal sette karakterkrav til lærere, selv om dette høres litt hyklersk ut i mitt eget tilfelle. Hadde det vært større krav til meg, hadde jeg kanskje også lagt inn et ekstra gir, tatt et friår eller gått over til et annet studie. Nå underviser jeg ikke på høgskole, men for spesialfelt synes jeg i hvert fall at man må kunne kreve et visst minimum av kompetanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Karakterer spiller ikke den største rolle med tanke på lærerjobb.

Jeg har bra karakterer fra studiet, men tok PPU med bare D'er og E'er, uten at det noen gang ble kommentert, har fått jobbene jeg har søkt på.



Anonymous poster hash: f807e...2e4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner igjen noen av karakterene og kan si til deg at jeg har ikke levert noe vitnemål med karakterer enda =) Jeg har ikke fått jobb enda, men skal på to intervju neste uke og de har verken spurt etter vitnemål eller karakterer.

Jeg tror at det blir viktigere med personlige ferdigheter og det at du møter opp til jobb. Ingen vil ansette noen som sykemelder seg etter en måned.

Ikke stress med karakterene, men bare sørg for at du får med deg det viktigste og finner ut av hvilken lærer du vil være og hvordan du vil fremstå for elever og andre lærere =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for så mange gode kommentarer. Det at jeg har fått D i et fag har alltid vært at jeg ikke bruker "fagspråket" jeg er også utrolig dårlig til å skrive akademiske tekster. Jeg føler at jeg kan fortsatt bli lærer selv med noen D.

Jeg vil gjerne spørre om råd. Mitt morsmål er engelsk,har bodd i Norge siden jeg var 7 år.Når jeg snakker norsk kan man veldig sjeldent høre aksanten min,og jeg har noen få feil med tonefall/trykk. Er dette et problem som kommende norsklærer?Jeg skal til en logoped etter jeg er utdannet for å lære meg skj og kj lydene og få vekk litt av lesbingen.

Hvordan vil dette påvirke meg på intervjuene om de hører noen ord med feil trykk/tonefall? Jeg prøver så godt jeg kan for å fikse det,men noen ganger blir det slik når man tenker på engelsk og skal plutselig utrykke seg på norsk.Til norsktimene mine er jeg svært forbredt med notater og alt for å forsikre meg at jeg ikke skriver feil osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er ferdig utdannet nå og har vært på 4 intervjuer. Ingen har nevnt noe om karakterer. Bare du har bestått utdanning så går det bra.

Det eneste er at du må sende inn vitnemål til skolen som du skal jobbe på før du begynner.

Null stress, du får deg jobb. Jeg har blitt innkalt av 15- 20 skoler for intervju, umulig å møte etterspørselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får håpe at den mobilen din ikke har nok minne til å håndtere lange ord - orddelingsfeil som norsklærer er fy-fy.

Den akutte lærermangelen gjør nok at du får jobb, men ikke ved anerkjente skoler i storbyene. Der snakker vi fort flere titalls søkere per (faste) stilling. Norsk er et krevende fag å undervise i, og anbefales ikke dersom du har D i faget. I tillegg er det jo litt kjedelig å ikke kunne gå rett på master i fremtiden, all den tid du trenger min. C-snitt for å komme inn.


Anonymous poster hash: 5eaeb...04a



Anonymous poster hash: 5eaeb...04a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om man har veldig gode karakterer da? Jeg har kun B+ en A i år, C+B+ en A ifjor og B+C+ en D første året.

Det er jo tydelig at jeg har jobbet veldig bra og er flink, spesielt i år. (Første året skjønte jeg jo ikke så mye derav litt verre karakterer :P) så jeg håper jo at det vil ha noe å si?

Anonymous poster hash: 8bc54...e7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...