Gå til innhold

Nettopp kjøpt hybelleilighet - trenger hjelp ang. forsikring


SnappleIsland

Anbefalte innlegg

Hei! Har nettopp kjøpt en liten hybelleilighet på 17kvm og lurer på hvilke forsikringer jeg burde ha og om noen har tips til hvor jeg burde ha de forskjellige forsikringene osv.

jeg er 22 år gammel student, så hvis dere vet om noe prisgunstig for studenter så skrik ut! :-)

Hybelleiligheten er en del av et sameie, så utvendig forsikring, brann osv. er i fellesutgiftene, men jeg trenger innboforsikring, så hvis noen vet om noe bra for meg, så kom gjerne med tips.

Mamma sa jeg også trenger gjeldsforsikring som jeg må høre med banken om, men jeg leste nettopp i en artikkel at man burde takke nei til gjeldsforsikring fordi det bare var til et gode for banken (?) og heller velge livsforsikring (?), noen som kan utfylle litt og komme med litt forklaring her, det hadde vært til stor hjelp.

Takk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du trenger en innboforsikring. Velg en med erstatningssum opp til 3-500 000, det er nok for en liten hybelleilighet, og ikke så dyrt.

Livsforsikring høres lurt ut, har ikke banken snakket med deg om det da du søkte lån? Det er bare for at foreldrene dine ikke skal arve evt. restgjeld etter salg av hybelleiligheten dersom du skulle dø. Den vil sannsynligvis ikke koste deg stort dersom du ikke har noen kroniske sykdommer.

En livsforsikring vil også kunne gi noe utbetaling dersom du blir varig ufør, det kan komme godt med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger en innboforsikring. Velg en med erstatningssum opp til 3-500 000, det er nok for en liten hybelleilighet, og ikke så dyrt.

Livsforsikring høres lurt ut, har ikke banken snakket med deg om det da du søkte lån? Det er bare for at foreldrene dine ikke skal arve evt. restgjeld etter salg av hybelleiligheten dersom du skulle dø. Den vil sannsynligvis ikke koste deg stort dersom du ikke har noen kroniske sykdommer.

En livsforsikring vil også kunne gi noe utbetaling dersom du blir varig ufør, det kan komme godt med.

Ingen arver gjeld.

Anonymous poster hash: e1dbc...be6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen arver gjeld.

Anonymous poster hash: e1dbc...be6

Jo.

Hvis TS dør, arver foreldrene hybelleiligheten med tilhørende gjeld. Selges denne og all gjeld ikke blir dekket, sitter foreldrene igjen med gjeld. Er kun studiegjeld som er personlig og som slettes ved død.

Anonymous poster hash: e6921...5a3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

får ikke livsforsikring siden jeg har hypermobilt leddsyndrom og DIA type 1. :-/
men gjeldsforsikring får jeg vel uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart man kan arve gjeld, og det kan skape store utfordringer.

Da må du se på gjeldsforsikring SnappleIsland. Hvor mye du skal betale for det må du vurdere ut fra hvor høy gjeld du har i forhold til salgsverdi på boligen. Syns fortsatt det er litt merkelig at banken ikke krevde dette ved låneopptak, men antar det kan være fordi du hadde en grei egenandel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo.

Hvis TS dør, arver foreldrene hybelleiligheten med tilhørende gjeld. Selges denne og all gjeld ikke blir dekket, sitter foreldrene igjen med gjeld. Er kun studiegjeld som er personlig og som slettes ved død.

Anonymous poster hash: e6921...5a3

Nei, det gjelder kun om de velger privat skifte. Dersom du har mistanke om at et bo har mer gjeld enn eiendeler, så velger du offentlig skifte. Da vil du ikke arve gjelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan si fra seg hele arven, ja.

TS: Har du bruk for gjeldsforsikring? Dvs har du mer i gjeld (utenom Lånekassen) enn markedsverdi hybelleilighet?



Anonymous poster hash: ed2c4...004
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke livsforsikring med hypermobile ledd? Hva vil det si for sykdomsbildet ditt<?



Anonymous poster hash: fd314...23f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke livsforsikring med hypermobile ledd? Hva vil det si for sykdomsbildet ditt<?

Anonymous poster hash: fd314...23f

har søkt på livsforsikring før 2 ganger til og med og begge gangene får jeg beskjed om at siden jeg har diagnosen "Hypermobilt Leddsyndrom" får jeg ikke livsforsikring for det er større sjangs for at noe skjer med meg, slik som at før gikk knærne veldig fort ut av ledd og hver gang det skjedde måtte jeg bruke uker eller måneder på å styrke musklene rundt knærne for å forebygge at det skjedde igjen.. Har ikke hatt noe ut av ledd nå på 7 år, men får likevel ikke forsikring siden det er et kronisk "syndrom".

Mer i gjeld? har vel 60 000kr hos lånekassen og ellers så er det jo lånet på denne leiligheten da som er på 1.090.000kr - Leiligheten kostet 1.290.000kr, så betaler jeg 200.000 i EK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hybelleiligheten er nesten helt i sentrum av Tromsø og er akkurat bygd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan si fra seg hele arven, ja.

TS: Har du bruk for gjeldsforsikring? Dvs har du mer i gjeld (utenom Lånekassen) enn markedsverdi hybelleilighet?

Anonymous poster hash: ed2c4...004

Vel, er det mer gjeld enn verdier er det ikke mye "arv" å si fra seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har gjensidige studentpakke. Der har jeg innbo (300k), reise, mac og uføre/invalidforsikring inkludert.

Det koster ca 2200-2500 i året, og dekker det meste du har bruk for vil jeg tro. Denne var hvertfall den billigste jeg fant for noen år siden, og har inntrykk av at jeg betaler mindre enn flere bekjente.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...