Gå til innhold

Vanskelig å få jobb


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har mastergrad og sliter med å få jobb. Søker mye forskjellig, men er redd jeg må ta til takke med noe irrelevant. Det virker som om alle andre finner gode relevante jobber. Det er så kjipt å bli sittende med en jobb som ikke krever utdannelse f.eks. Alle vil jo tro at det er noe rart med meg.

Jeg føler meg så mislykket! :-(

Anonymous poster hash: c0914...5a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor bor du? Kan du evt flytte til et sted det er jobber å få?



Anonymous poster hash: 14b3a...973
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i Oslo. Mange om beinet!

Anonymous poster hash: c0914...5a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken mastergrad er det snakk om? Jeg er ganske god på dette med jobbsøking nemlig, så trenger litt mer info for å gi råd :)



Anonymous poster hash: 14b3a...973
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i Oslo. Mange om beinet!

Anonymous poster hash: c0914...5a4

Prøvd å søke ut av Oslo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytt på deg! Ellers må du være villig til å jobbe med noe urelevant fram til du presset på arbeidsmarkedet avtar litt (høst og vinter). Kjenner flere som har mastergrader med knallgode karakterer innen økonomi som brukte opp mot et halvt år før de fikk gode og relevante jobber i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De fleste jeg kjenner med en litt uspesifikk mastergrad har gjort stor suksess hos vikarbyråer. De har fått jobb ved UiO, Oslo kommune, NAV, Helse Sør-Øst etc. Det tar laaaang tid å finne drømmejobben, men det er jo bra å begynne et sted som er vant til nyutdannede og som har et godt arbeidsmiljø.



Anonymous poster hash: 05791...c38
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er jurist. Synes det vil være flauere for meg å ta en irrelevant jobb enn for en med historie fra Blindern f.eks. Ikke at jeg får irrelevante jobber heller.

Er ikke flyttbar, men søker jobber med litt lang reisevei, så ikke bare i byen.

Anonymous poster hash: c0914...5a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidsmarkedet for nyutdannede jurister er tøft om dagen, så en fattig trøst er at du sannsynligvis ikke er alene. Jeg vil anbefale deg tli å tenke litt utenfor boksen - start med å liste opp hva drømmejobben/e er. Finn så ut hvilke egenskaper, kvalifikasjoner og erfaringer du trenger for å få den (bruk gjerne stillingsannonser som hjelp).

Neste steg er å finne ut hvordan du kan skaffe deg den erfaringen som kreves for å komme dit - det er altså ikke nødvendigvis en jobb som omhandler lovtolkning, men kanskje annen erfaring fra jobb i det offentlige (om det er der du vil jobbe), rådgiver i ulike bransjer, saksbehandler også videre. Kan du kanskje jobbe frivillig/gratis i en juridisk organisasjon (juss-buss e.l?), eller en annen frivillig organisasjon? Er det mulig å vikariere som lærer i rettslære?

Tenk på karrieren din som en pyramide, hvor du legger til stener for å lage et godt fundament før du går videre. Mange ganger hvor det står mellom to kandidater kan det være disse andre erfaringene du har tatt med deg som vipper avgjørelsen i din favør. Det utdannes mange jurister i Oslo hvert år - sørg for at du har "det lille ekstra" som de andre søkerne ikke har.

Til slutt - fatt mot, det kan være veldig tungt å søke jobber i uker og måneder uten å få noe. Få gjerne hjelp av en venn eller rådgiver til utforming av søknad og CV, og ikke gi deg! Du trenger bare ett "ja" for å få jobb :)



Anonymous poster hash: 21fc5...7cc
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

enig i at det ikke er "bare-bare" å få seg en midlertidig irrelevant jobb. Blir sett ned på i MIN bransje i alle fall, og putter deg i en "loser" kategori.



Anonymous poster hash: a30e6...bfd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være lurt å sende åpne søknader til firmaer du er interessert i, uten at de har lagt ut en stilling. Det var sånn jeg fikk min første jobb som nyutdannet.

Det er også et stort pluss å skrive hvorfor du vil jobbe hos akkurat det firmaet; sørg for at søknadene dine er tilpasset de jobbene du søker og ikke virker masseproduserte.

Det er helt greit å ta en midlertidig jobb i begynnelsen, mange andre gjør det. Ingen vil tro at det er noe galt med deg, i så fall er det dem det er noe galt med.

Det er helt vanlig å måtte streve litt ekstra for å få den første jobben når man er nyutdannet. Etter hvert vil du merke at det går mye lettere. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er jurist. Synes det vil være flauere for meg å ta en irrelevant jobb enn for en med historie fra Blindern f.eks. Ikke at jeg får irrelevante jobber heller.

Er ikke flyttbar, men søker jobber med litt lang reisevei, så ikke bare i byen.

Anonymous poster hash: c0914...5a4

Hvorfor kan du ikke flytte? Synes ikke du har grunn til å klage om du ikke kan flytte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enig i at det ikke er "bare-bare" å få seg en midlertidig irrelevant jobb. Blir sett ned på i MIN bransje i alle fall, og putter deg i en "loser" kategori.

Anonymous poster hash: a30e6...bfd

Det er det jeg ville tenkt om en jurist jobbet med noe som ikke krever utdannelse. At det må være noe galt med vedkommende. Noen dager tenker jeg at livet ville vært enklere uten denne utdannelsen som jeg har lagt ned så mye energi og bekymringer i, og som nå bare skaper enda flere bekymringer.

Litt deppa i dag :-(

Anonymous poster hash: c0914...5a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor kan du ikke flytte? Synes ikke du har grunn til å klage om du ikke kan flytte

Fordi jeg har ikke bare meg selv å ta hensyn til.

Anonymous poster hash: c0914...5a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan du ikke flytte? Synes ikke du har grunn til å klage om du ikke kan flytte

På et vis skjønner jeg tankegangen din, fordi veldig mange får jobb hvis de kan flytte på seg litt. Kanskje ut i distriktene hvor det er færre om benet.

Samtidig er det ikke bare-bare å flytte på seg dersom man er grundig etablert med boliglån, barn og mann. Man har flere å ta hensyn til, og ukependling blir fort VELDIG dyrt. Da må man ikke bare ha en hybel/leilighet i tillegg til boligen man har fra før, men det koster å reise også.

La oss f.eks si at man bor i Oslo, og får jobb i Bergen. Da blir det snakk om ukependling. En flybillett koster mellom 400-2000 kr én vei, avh. av hvor tidlig ute man er med å bestille. Så minimum 800 kr i uka, pluss transport til flyplass. Så si 1000 kr. Så kommer hybel til en MINIMUM av 4000 kr per måned, da i kollektiv. Så da er man faktisk fort oppe i 8000 kr i måneden. Det er en ganske stor utgift per måned.

Så får man heller ta avveiningen om det er bedre å være arbeidsledig noen måneder, evt. få dagpenger eller om erfaringen er så viktig at man er villig til å ta utgiften og organiseringen som skal til for å få ukependlinga til å gå opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...