Gå til innhold

Barnedåp - hvorfor/hvorfor ikke?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Var delt syn her. Vi hadde vår barnetro i behold. Så det ble dåp

Anonymous poster hash: f084b...00d
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er religiøs men ikke personlig.

Hva betyr det? Tror du på Gud, Jesus og Den hellige ånd eller ikke? Hvordan fungerer det å være upersonlig religiøs?

Anonymous poster hash: 94243...e64

• Liker 3
Skrevet

Det er jo tvangsinnmelding av barnet dersom du velger å døpe det. Barnet har ingen mulighet til å motsette seg å bli medlem av kirken, har ingen forutsetning for å ta et eget veloverveid valg om medlemskap i kirken som trossamfunn, altså tvangsinnmeldes mange barn i kirken.

Du snakker som om barnet vil lide en større nød bare ved å være medlem av statskirken?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor har vi det fra? Presten spør ved døpefonten: "Vil dere at (navnet) skal døpes i Faderens og Sønnens og Den hellige Ånds navn, og oppdras i den kristne forsakelse og tro?" De som står der med barna i sine armer skal da svare "Ja". Sånn er det kristne ritualet. Hvis du ikke sto i kirken og lovet presten noe som helst, hva var vitsen med å døpe da? Ingen kan tvinge deg til å døpe barnet ditt i kirka. Du hadde kanskje heller humanistisk navnefest da. Veldig mange som døper barna i kirka gjør det av tradisjon, og ikke nødvendigvis av egen tro.

Det har da aldri vært snakk om noen tvangsinnmelding i kirka? Det er vanlig at nærmeste meninghet sender dåps-papirer til noen som har et nyfødt barn, men det betyr ikke dermed at foreldrene "må" døpe barnet i akkurat den menigheten, eller døpe barnet i det hele tatt. Det er helt frivillig

Det er jo ikke frivillig for BARNET.

Anonymous poster hash: 8fbfb...0d5

Skrevet

Min er døpt, men jeg stod ikke i kirken og lovde presten noe som helst. Hvor har dere det fra?

Anonymous poster hash: 5dcd7...d12

Er spent på å høre hvordan du døpte barnet ditt - uten å love noe som helst. Fortell?

Skrevet

Det er jo ikke frivillig for BARNET.

Ingenting er frivillig for et barn.

• Liker 1
Skrevet

Hva betyr det? Tror du på Gud, Jesus og Den hellige ånd eller ikke? Hvordan fungerer det å være upersonlig religiøs?

Hehe, samme lurer jeg på. Har stadig hørt om folk som sier de er kristne, men som også presiserer at de ikke er "personlig kristne". Har ofte lurt på hva de mener med det..... altså upersonlig kristen. Er det kanskje sånn "kristen light"? Litt kristen? Halv-kristen? Litt under 50% kristen?

Skrevet

Mulig det er en variant av min tro: tror på Gud (eller kall det "en sterk kraft" og noe "større" enn oss selv, mer mellom himmel og jord osv), men følger ikke en kristen persons tro.

• Liker 2
Gjest constance90
Skrevet

Jeg må bare lufte en tanke. Hva folk selv velger å gjøre er deres egen sak, men jeg må si jeg er litt lei argumentet "de får velge selv senere". Uansett om du døper barnet eller ikke har du allerede tatt et valg og et ståsted fram til konfirmasjonsalderen. Så å bli dømt for å velge å døpe barnet sitt eller ikke døpe barnet sitt blir for dumt da du uansett må ta et valg, uavhengig av hva barnet ønsker. Foreldre som ikke er religiøse døper ikke sine barn da det blir feil, noen gjør nok pga kultur, men de har da tatt et valg at barnet skal oppdras uten en religion i bilde. Foreldre som er religiøse og derfor døper og oppdrar barna på den måten får da pes fra andre at "kan de ikke få velge selv senere i livet?".

Hvorfor er det ene valget bedre enn det andre?

Er man religiøs, så døp, er man ikke religiøs så ikke døp. Uansett så bestemmer foreldrene saken, ikke ungene.

• Liker 1
Skrevet

Mulig det er en variant av min tro: tror på Gud (eller kall det "en sterk kraft" og noe "større" enn oss selv, mer mellom himmel og jord osv), men følger ikke en kristen persons tro.

Det blir jo ikke riktig. Å være kristen betyr at man tror på den kristne guden. Og ikke på en "kraft".

Hvis det er "kraften", kan man jo likegjerne være buddhist, muslim eller hvilken som helst annen religion som tror på en gud.

Skrevet

Det blir jo ikke riktig. Å være kristen betyr at man tror på den kristne guden. Og ikke på en "kraft".

Hvis det er "kraften", kan man jo likegjerne være buddhist, muslim eller hvilken som helst annen religion som tror på en gud.

Nemlig. For i min verden er religion menneskeskapt, og det er bare EN kraft. Man kan kalle det Gud, Allah, Nils, det er bare en og samme kraft. Jeg praktiserer ingen religion og kommer aldri til å gjøre det. Men jeg er likevel troende ;)

• Liker 2
Skrevet

Nemlig. For i min verden er religion menneskeskapt, og det er bare EN kraft. Man kan kalle det Gud, Allah, Nils, det er bare en og samme kraft. Jeg praktiserer ingen religion og kommer aldri til å gjøre det. Men jeg er likevel troende ;)

Det er jo helt greit. Og jeg har all respekt for det.

Jeg er ateist, og tror derved ikke på noen "kraft" utover naturen selv. Og for å holde meg til trådens tema: "Upersonlig kristne" og ikke-kristne som døper barna sine, står jo egentlig og regelrett lyver overfor presten og menigheten. Selv om jeg er ateist, har jeg respekt for andre menneskers verdier og kulturelle arv.

Og jeg synes at det å lyve til en kristen prest - face to face, viser liten respekt for de kristne verdiene. Uansett hvor "koselig" det er med barnedåp.

• Liker 2
Skrevet

Det er jo helt greit. Og jeg har all respekt for det.

Jeg er ateist, og tror derved ikke på noen "kraft" utover naturen selv. Og for å holde meg til trådens tema: "Upersonlig kristne" og ikke-kristne som døper barna sine, står jo egentlig og regelrett lyver overfor presten og menigheten. Selv om jeg er ateist, har jeg respekt for andre menneskers verdier og kulturelle arv.

Og jeg synes at det å lyve til en kristen prest - face to face, viser liten respekt for de kristne verdiene. Uansett hvor "koselig" det er med barnedåp.

Jeg ser poenget ditt. Jeg velger å døpe barna fordi jeg tror på Gud og vil gi barnet en åndelig oppdragelse, selv om den ikke vil være "korrekt" iht til kristendom. Ikke fordi det er "koselig".

• Liker 2
Skrevet

Vi tvinger barna til alt mulig. Kosthold, bosted, oppdragelse, venner, familierelasjoner, tiltak ved evt spesielle behov, osv. Ting som er ganske viktige. Og som har større konsekvenser enn at et barn blir skrevet inn i statskirken, selv om han ikke ønsker det selv når han blir stor nok til å gjøre opp sin egen mening.

• Liker 3
Skrevet

Vi tvinger barna til alt mulig. Kosthold, bosted, oppdragelse, venner, familierelasjoner, tiltak ved evt spesielle behov, osv. Ting som er ganske viktige. Og som har større konsekvenser enn at et barn blir skrevet inn i statskirken, selv om han ikke ønsker det selv når han blir stor nok til å gjøre opp sin egen mening.

Amen!! :)

• Liker 1
Skrevet

Som om jeg skulle sagt det selv, iallfall nesten :)

Jeg tror selv på Gud og det åndelige livet. Den sterke kraften og "den andre siden". Det er mye mellom himmel og jord som vi ikke vet om. Jeg tror at vi kommer til et annet sted etter døden, men det er kanskje ikke hverken "himmel" eller "helvete". Bare et annet sted, en åndelig verden like ved siden av der vi er i dag.

Beklager avsporingen

Amen!! Utrolig bra skrevet! Nå heter det riktignok ikke statskirken lenger, da den er oppløst... Et barn er for lite til å ta egne store valg selv. Og iallfall en baby. Foreldrene står jo for oppdragelsen, og i oppdragelsen tar foreldrene valg for barna, som f.eks. hvorvidt barnet skal døpes eller ikke

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi tvinger barna til alt mulig.

Ja, det gjør vi. Men de fleste oppegående foreldre mener at tvang bare er ok i tilfeller der det er nødvendig. Å melde barnet inn i et religiøst samfunn er ikke nødvendig tvang, og er dermed et overgrep.

Skrevet

Ja, det gjør vi. Men de fleste oppegående foreldre mener at tvang bare er ok i tilfeller der det er nødvendig. Å melde barnet inn i et religiøst samfunn er ikke nødvendig tvang, og er dermed et overgrep.

Et overgrep å bli døpt faktisk.

• Liker 1
Skrevet

jeg tror at jesus har levd og jeg tror på en høyere makt. Men om det er Gud det er jeg ikke sikker på. Jeg tolker ikke bibelen bokstavelig og har heller ikke så mye interesse for å lese den. Noe av det kan ha skjedd andre ting ikke. Jeg tror på livet etter døden. Men jeg er ikke 100 prosent kristen eller. Jeg tror på en del ting som kristendommen mener ikke eksisterer. Som gjenferd, at noen faktisk er klarsynte, det paranormale og reinkarnasjon. Mye av dette er fyfy eller eksisterer ikke innenfor kristendommen. Jeg tror også ay det er mennesker som foresaker all smerte på jorda og ikke Gud som straffer enn. Jeg tror at jorda skal være i en slags balanse. Derfor vil det bestanding finnes folk som dør av ulykker naturkatastrofer eller sykdommer i ung alder. Jeg tror også på karma. I bunn og grunn kan jeg vel da si at jeg tilhører kristendommen og det spirituelle men jeg lever ikke bokstavelig etter det. Jeg besøker kun kirken ved bryllup dåp og begravelser etc.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener spedbarnsdåp er et brudd på menneskerettighetene, så jeg døper selvfølgelig ikke barna mine. Jeg håper det en gang i snar fremtid blir forbudt å tvangsinnmelde mennesker i religiøse samfunn. Anonymous poster hash: 8fbfb...0d5

Da antar jeg at du aldri skiller deg heller. Skilsmisse er vår tids største overtramp mot de barna vi setter til verden, det er ikke en barnedåp.

Anonymous poster hash: 090b8...852

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...