Gå til innhold

Barnedåp - hvorfor/hvorfor ikke?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min er døpt, men jeg stod ikke i kirken og lovde presten noe som helst. Hvor har dere det fra?

Anonymous poster hash: 5dcd7...d12

Fadderens oppgave er blant annet "å lære barnet å be, hjelpe barnet til å bli kjent med bibelfortellingene og oppmuntre det til å gå til nattverd." I tillegg til å hjelpe foreldrene med å sørge for at barnet "blir hos Kristus når det vokser opp".

Det er prestens plikt å sørge for at faddere er forstått med oppgaven og at de samtykker før presten vil gi de sin velsignelse til å være faddere. Alle barn som døpes skal ha minst to faddere.

Så å si at barnet ikke blir "tvunget" inn i en tro den ikke vedkjenner seg eller frivillig takker ja eller nei er bare ignorant. Ja, vi har en mer åpen holdning til kristendom og tro her i Norge, men en tro (og dåp) burde kreve at man faktisk tror og samtykker til å bli døpt.

Anonymous poster hash: 1d964...370

• Liker 12
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg døpte barna mine fordi jeg ønsker at de tidlig i livet skal kunne få mulighet til å bli kjent med den religionen jeg selv har vokst opp med og har et forhold til. Kirka som de ble døpt i ble valgt fordi fordi min oldefar bygget dåpefonten i den. Det har gitt meg et spesielt forhold til akkurat den kirka.

Så døpte jeg dem fordi jeg ønsker at Gud skal hjelpe meg å beskytte dem og at Gud skal gi dem trygghet, håp og tro når livet er vanskelig. Jeg døpte dem også i håp om at Gud hjelper dem i å ta de rette valgene i livet.

Anonymous poster hash: 4eae3...991
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Vi er ikke kristne, og har dermed heller ikke døpt våre barn. De skal selv få velge sin tro/ikke-tro når de er eldre. Hadde navnefest for begge med seremoni i regi av HEF, det var veldig fint!

Anonymous poster hash: 12410...040

• Liker 3
Skrevet

Fadderens oppgave er blant annet "å lære barnet å be, hjelpe barnet til å bli kjent med bibelfortellingene og oppmuntre det til å gå til nattverd." I tillegg til å hjelpe foreldrene med å sørge for at barnet "blir hos Kristus når det vokser opp".

Det er prestens plikt å sørge for at faddere er forstått med oppgaven og at de samtykker før presten vil gi de sin velsignelse til å være faddere. Alle barn som døpes skal ha minst to faddere.

Så å si at barnet ikke blir "tvunget" inn i en tro den ikke vedkjenner seg eller frivillig takker ja eller nei er bare ignorant. Ja, vi har en mer åpen holdning til kristendom og tro her i Norge, men en tro (og dåp) burde kreve at man faktisk tror og samtykker til å bli døpt.

Et barn er et eget individ med selvstendige meninger. Man kan snakke om Gud til alle måltider, ingen tvinger dem til å tro. Jeg syns dette blir tatt altfor høytidelig og bokstavelig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Et barn er et eget individ med selvstendige meninger. Man kan snakke om Gud til alle måltider, ingen tvinger dem til å tro. Jeg syns dette blir tatt altfor høytidelig og bokstavelig.

Tvert imot. Det er en alt for nonsjalant holdning til dåpen. Hadde du satt blir på å bli innlemmet i KKK da du var 3 måneder? Ville du hatt din egen vilje i den alderen til å tenke og si "ja, dette er en holdning og kultur som jeg støtter og vil delta i"?

Det åpenbare svaret er nei.

• Liker 5
Skrevet

Ulempen med dåp mener jeg er at den bryter med religionsfrihet.

Fordelen må være en hyggelig fest.

Mine fremtidige kommer altså ikke til å bli døpt

• Liker 4
Skrevet

Tvert imot. Det er en alt for nonsjalant holdning til dåpen. Hadde du satt blir på å bli innlemmet i KKK da du var 3 måneder? Ville du hatt din egen vilje i den alderen til å tenke og si "ja, dette er en holdning og kultur som jeg støtter og vil delta i"?

Det åpenbare svaret er nei.

Litt drøyt å bruke KKK som sammenligning?

Selv om jeg er sterkt uenig med visse ting innenfor kristendommen, så finnes det mye bra verdier også.

• Liker 1
Skrevet

Litt drøyt å bruke KKK som sammenligning?

Selv om jeg er sterkt uenig med visse ting innenfor kristendommen, så finnes det mye bra verdier også.

Det gjør det sikkert hos KKK også, om man skal vri og vende på det. ;) Som forøvrig er kristne.

• Liker 1
Skrevet

Det gjør det sikkert hos KKK også, om man skal vri og vende på det. ;) Som forøvrig er kristne.

Det er mennesker og ikke religion som er problemet. Motbydelig å sammenligne KKK med kristen tro.

• Liker 1
Skrevet

Det er mennesker og ikke religion som er problemet. Motbydelig å sammenligne KKK med kristen tro.

Det er jo ikke det. Det er bare forskjellige utgaver av HOLDNINGER man finner uakseptable å tvinge sitt barn til å høre med på. Det sier absolutt ingenting om at de er likestilte på andre områder. Hva i all verden får deg til å tro det?

Skrevet

Det er jo ikke det. Det er bare forskjellige utgaver av HOLDNINGER man finner uakseptable å tvinge sitt barn til å høre med på. Det sier absolutt ingenting om at de er likestilte på andre områder. Hva i all verden får deg til å tro det?

Åndelighet er ingen "holdning". KKK har like lite med kristendom å gjøre som terror har med islam å gjøre. Fordommer lenge leve.

• Liker 1
Skrevet

Åndelighet er ingen "holdning". KKK har like lite med kristendom å gjøre som terror har med islam å gjøre. Fordommer lenge leve.

Jeg har ikke sagt at det har noe med kristendommen å gjøre. Nå finner du på ting.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ikke sagt at det har noe med kristendommen å gjøre. Nå finner du på ting.

Du påpekte at de var kristne.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Min er døpt, men jeg stod ikke i kirken og lovde presten noe som helst. Hvor har dere det fra?

Anonymous poster hash: 5dcd7...d12

Da vet du i såfall ikke hva du har svart på. Presten spør (søk etter dåpsliturgien så kan du lese hele): "Vil dere at NN skal døpes til Faderens og Sønnens og Den hellige ånds navn og oppdras til et liv i den kristne forsakelse og tro?" og dere svarte ja - ja, til at dere og faddere skal oppdra barnet kristent.

Mine er ikke døpt. Jeg er verken døpt eller konfirmert, og er utmeldt av kirken. Faren er døpt, men ikke konfirmert, har ikke meldt seg ut. Ingen av våre familier er kristne, så jeg syns ikke det er riktig å døpe. Ungene får lære om både Gud, Allah og Buddha uansett, så får de velge når de blir store. Ønsker de f.eks å konfirmere seg kristent skal jeg med glede stille både i dåp og konfirmasjon og støtte deres valg.

Anonymous poster hash: 48a78...ca1

• Liker 7
Skrevet (endret)

Har ingen planer om å døpe mine barn hvis jeg skulle få noen, men kommer sikkert til å holde ett selskap likevel.

EDIT: Skrev ikke hvorfor ikke, men regner med det er ganske obvious. Vil ikke at barna mine skal ha noe med religion å gjøre med mindre de vil det selv.

Endret av Alethia
  • Liker 1
Skrevet

Du påpekte at de var kristne.

Ja. Og? Du klarer vel å skille en ting fra en annen?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Og noe av det viktigste for meg, bortsett fra religionsfrihet, er at man respekterer hverandres livssyn. Jeg synes det har liten hensikt å argumentere for sitt eget og imot andres. Livssyn er et personlig valg, og er oftest mer enn svart/hvitt.

Jeg er ateist, og har som sagt ikke døpt mine barn, men jeg greier da likevel å leve helt fint med at andre velger annerledes.

Anonymous poster hash: 5e176...1e4
  • Liker 3
Skrevet

Jeg kommer ikke til å døpe barna mine. Er ikke selv religiøs. Om barna mine ønsker å døpe seg får de selvsagt lov til dette når de blir voksne, men jeg synes det er viktig at de får bestemme dette selv.

Er veldig glad for at mine foreldre valgte å ikke døpe meg, selv om de gikk i mot besteforeldrenes ønsker.

AnonymBruker
Skrevet

Hva med kirkens syn på f.eks homofile, da? Den religionen har motbydelige holdninger til noen menneskegrupper, og jeg ville aldri presset barna mine inn i en slik religion. Men du virker jo bare litt sånn "Ærre så nøye a?"

Anonymous poster hash: 39d7d...a9b

• Liker 5
Skrevet

Jeg og kjæresten er enig om å døpe våres barn når de kommer. Vi mener at da slipper de å måtte døpes senere hvis de ønsker kristlig konfirmasjon. Det har også noe med tradisjon for oss å gjøre. Jeg er religiøs men ikke personlig. Han er humanetiker. Om de velger å konfirmere seg eller ikke .. om det er humanitisk eller kirkelig er helt og holdent opp til dem. Vi støtter dem uansett hva de gjør.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...