2shy Skrevet 19. mai 2014 #41 Skrevet 19. mai 2014 Hva med kirkens syn på f.eks homofile, da? Den religionen har motbydelige holdninger til noen menneskegrupper, og jeg ville aldri presset barna mine inn i en slik religion. Men du virker jo bare litt sånn "Ærre så nøye a?"Anonymous poster hash: 39d7d...a9b Jeg har ikke "erre så nøye" holdning. Jeg er fullstendig klar over disse problemstillingene. Det er opp til en selv hva en ønsker å legge hovedvekt på.
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2014 #42 Skrevet 19. mai 2014 Litt drøyt å bruke KKK som sammenligning? Selv om jeg er sterkt uenig med visse ting innenfor kristendommen, så finnes det mye bra verdier også. Hvorfor det? KKK er bygget på et kristent samfunn. De har like mange "bra" verdier som resten av de kristne rettningene. De som deg (fra ditt siste innlegg) velger å fokusere på hva DE mener er de viktige punktene i bibelen og religionen. Anonymous poster hash: 1d964...370 1
Wesla Skrevet 19. mai 2014 #43 Skrevet 19. mai 2014 Vi er agnostikere begge to og barna er da ikke døpt, det ville jo vært rart. Vi skal feire guttene med en ekstra stor 1-årsdag.
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2014 #44 Skrevet 19. mai 2014 Jeg mener spedbarnsdåp er et brudd på menneskerettighetene, så jeg døper selvfølgelig ikke barna mine. Jeg håper det en gang i snar fremtid blir forbudt å tvangsinnmelde mennesker i religiøse samfunn. Anonymous poster hash: 8fbfb...0d5 6
2shy Skrevet 19. mai 2014 #45 Skrevet 19. mai 2014 Hvorfor det? KKK er bygget på et kristent samfunn. De har like mange "bra" verdier som resten av de kristne rettningene. De som deg (fra ditt siste innlegg) velger å fokusere på hva DE mener er de viktige punktene i bibelen og religionen.Anonymous poster hash: 1d964...370 KKK er en høyreekstremistisk gjennomsyret rasistisk organisasjon som ønsker "hvitt herredømme". Dette har faen meg ingenting med kirken eller bibelen å gjøre!
Libertas Skrevet 19. mai 2014 #46 Skrevet 19. mai 2014 Jeg er døpt, men den dagen jeg får barn så vil jeg ikke at h*n skal døpes. Da jeg vil ha gjensidig respekt mellom troende og ikke troende, og jeg ikke synes at det er noe respektfult å stå å lyve i kirken, på samme måte at det ikke er respektfult å påtvinge sin religion på andre. 3
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2014 #47 Skrevet 19. mai 2014 Vi skal dåpe barnet - selvom vi er ikke kristne men det er et vakkert tradisjon Anonymous poster hash: 03959...e0f 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2014 #48 Skrevet 19. mai 2014 KKK er en høyreekstremistisk gjennomsyret rasistisk organisasjon som ønsker "hvitt herredømme". Dette har faen meg ingenting med kirken eller bibelen å gjøre! De regnes som kristne terrorister, så jo de har absolutt noe med kirken og bibelen å gjøre. Anonymous poster hash: bd074...70f
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2014 #49 Skrevet 19. mai 2014 Kommer ikke til å døpe fordi jeg finner det respektløst og hyklersk å døpe ungen i kirka når ingen av foreldrene er kristne, eller har noe som helst ønske om å oppdra ungen til kristen tro. Vil de døpes og konfirmeres, så får de gjøre det når de er store nok til å velge selv. Har en privat liten velkommen til verden-fest istedet. Anonymous poster hash: 94243...e64 4
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2014 #50 Skrevet 19. mai 2014 KKK er en høyreekstremistisk gjennomsyret rasistisk organisasjon som ønsker "hvitt herredømme". Dette har faen meg ingenting med kirken eller bibelen å gjøre! Jesus og hans følgere ønsket også et isrealistisk herredømme. I bibelen oppfordres det til å ikke hjelpe eller pleie de som ikke er isrealitter eller som nekter å la seg døpe i (den såkalt gode og elskverdige) Guds navn. Jesus selv nekter å hjelpe en kvinne som var syk og i nød fordi hun ikke var isrealitt. Ved å støtte kristendommen, uansett i hvilken form, er du indirekte med på å støtte opp under de samme ideologiene som alle grener av kristne forsvarer, både fanatikere, ekstreme og liberale. Alle kirkens medlemmer er med på det "korstoget" for et eneveldig herredømme. Anonymous poster hash: 1d964...370 3
2shy Skrevet 19. mai 2014 #51 Skrevet 19. mai 2014 Vis meg hvor i Bibelen det oppmuntres til rasisme og tortur av mørkhudede. Ærlig talt, kirken står ikke for noe KKK står for!
Jade Skrevet 19. mai 2014 #52 Skrevet 19. mai 2014 Vi er kristne, så vi har døpt våre tre barn. Om de ønsker å melde seg ut av kirken senere og ikke konfirmere seg, støtter vi selvsagt det. 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2014 #53 Skrevet 19. mai 2014 Vis meg hvor i Bibelen det oppmuntres til rasisme og tortur av mørkhudede. Ærlig talt, kirken står ikke for noe KKK står for! "However, you may purchase male or female slaves from among the foreigners who live among you. You may also purchase the children of such resident foreigners, including those who have been born in your land. You may treat them as your property, passing them on to your children as a permanent inheritance. You may treat your slaves like this, but the people of Israel, your relatives, must never be treated this way. Leviticus 25:44-46 Sånn generelt så er Bibelen et eneste oppgulp av selvmotsigelser og grusomhet, så jeg synes det er nokså tragikomisk at ellers oppegående folk idag velger å bruke Bibelen til noe som helst (annet enn opptenningsved). Alle bedriver cherrypicking og plukker de sitatene de selv synes høres bra ut, mens de ignorerer alle de som oppfordrer til åpenbar kriminalitet, vold, voldtekt og tortur. Summa summarum er Bibelen helt ubrukelig - den er som en lærebok der 1 av 100 setninger er korrekt, men du må selv finne ut hvilke som stemmer - hva i alle dager skal vi med våset da? Anonymous poster hash: 94243...e64 4
2shy Skrevet 19. mai 2014 #54 Skrevet 19. mai 2014 "However, you may purchase male or female slaves from among the foreigners who live among you. You may also purchase the children of such resident foreigners, including those who have been born in your land. You may treat them as your property, passing them on to your children as a permanent inheritance. You may treat your slaves like this, but the people of Israel, your relatives, must never be treated this way. Leviticus 25:44-46 Sånn generelt så er Bibelen et eneste oppgulp av selvmotsigelser og grusomhet, så jeg synes det er nokså tragikomisk at ellers oppegående folk idag velger å bruke Bibelen til noe som helst (annet enn opptenningsved). Alle bedriver cherrypicking og plukker de sitatene de selv synes høres bra ut, mens de ignorerer alle de som oppfordrer til åpenbar kriminalitet, vold, voldtekt og tortur. Summa summarum er Bibelen helt ubrukelig - den er som en lærebok der 1 av 100 setninger er korrekt, men du må selv finne ut hvilke som stemmer - hva i alle dager skal vi med våset da?Anonymous poster hash: 94243...e64 Du har rett, GAMLE testamentet er helt ubrukelig, de færreste lever etter dette. 2
Millimani Skrevet 20. mai 2014 #55 Skrevet 20. mai 2014 Min er døpt, men jeg stod ikke i kirken og lovde presten noe som helst. Hvor har dere det fra?Anonymous poster hash: 5dcd7...d12 Hvor har vi det fra? Presten spør ved døpefonten: "Vil dere at (navnet) skal døpes i Faderens og Sønnens og Den hellige Ånds navn, og oppdras i den kristne forsakelse og tro?" De som står der med barna i sine armer skal da svare "Ja". Sånn er det kristne ritualet. Hvis du ikke sto i kirken og lovet presten noe som helst, hva var vitsen med å døpe da? Ingen kan tvinge deg til å døpe barnet ditt i kirka. Du hadde kanskje heller humanistisk navnefest da. Veldig mange som døper barna i kirka gjør det av tradisjon, og ikke nødvendigvis av egen tro. Jeg mener spedbarnsdåp er et brudd på menneskerettighetene, så jeg døper selvfølgelig ikke barna mine. Jeg håper det en gang i snar fremtid blir forbudt å tvangsinnmelde mennesker i religiøse samfunn. Anonymous poster hash: 8fbfb...0d5 Det har da aldri vært snakk om noen tvangsinnmelding i kirka? Det er vanlig at nærmeste meninghet sender dåps-papirer til noen som har et nyfødt barn, men det betyr ikke dermed at foreldrene "må" døpe barnet i akkurat den menigheten, eller døpe barnet i det hele tatt. Det er helt frivillig
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2014 #56 Skrevet 20. mai 2014 Vi døpte ikke barnet. Jeg er heller ikke døpt. Hadde føltes veldig unaturlig å døpe henne da ingen av oss er kristne. Vi er ikke religiøse, og mener vel egentlig at religion gjør mer skade enn nytte i verden. Jeg har alltid vært glad for, og litt stolt over at jeg ikke er døpt. Vi hadde ikke noe "borgerlig dåp" heller, men lagde en stor feiring på ettårsdagen. Anonymous poster hash: 70eb8...455
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2014 #57 Skrevet 20. mai 2014 Du har rett, GAMLE testamentet er helt ubrukelig, de færreste lever etter dette. Da færreste lever etter Bibelen i det hele tatt. De har sin egen relativt velfungerende moral, heldigvis, og så hender det de kommer over et og annet sitat i Bibelen som passer med det. Jeg har aldri vært borti noen som endrer sitt syn på rett og galt ut fra hva som står i Bibelen. Ergo er Bibelen fullstendig unyttig, og mer til forvirring enn noe annet. Om man velger å tro på noe overnaturlig så for all del, men Bibelen er et langt dårligere eksempel til etterfølgelse enn en Harry Potter-bok. Anonymous poster hash: 94243...e64
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2014 #58 Skrevet 20. mai 2014 Og nye testamentet:http://backyardskeptics.com/wordpress/new-testament-bible-verses-xtians-tend-to-ignore/Anonymous poster hash: 94243...e64
andy capp Skrevet 20. mai 2014 #59 Skrevet 20. mai 2014 Hvor har vi det fra? Presten spør ved døpefonten: "Vil dere at (navnet) skal døpes i Faderens og Sønnens og Den hellige Ånds navn, og oppdras i den kristne forsakelse og tro?" De som står der med barna i sine armer skal da svare "Ja". Sånn er det kristne ritualet. Hvis du ikke sto i kirken og lovet presten noe som helst, hva var vitsen med å døpe da? Ingen kan tvinge deg til å døpe barnet ditt i kirka. Du hadde kanskje heller humanistisk navnefest da. Veldig mange som døper barna i kirka gjør det av tradisjon, og ikke nødvendigvis av egen tro. Det har da aldri vært snakk om noen tvangsinnmelding i kirka? Det er vanlig at nærmeste meninghet sender dåps-papirer til noen som har et nyfødt barn, men det betyr ikke dermed at foreldrene "må" døpe barnet i akkurat den menigheten, eller døpe barnet i det hele tatt. Det er helt frivillig Det er jo tvangsinnmelding av barnet dersom du velger å døpe det. Barnet har ingen mulighet til å motsette seg å bli medlem av kirken, har ingen forutsetning for å ta et eget veloverveid valg om medlemskap i kirken som trossamfunn, altså tvangsinnmeldes mange barn i kirken. 4
Bernardette Skrevet 20. mai 2014 #60 Skrevet 20. mai 2014 Jeg og kjæresten er enig om å døpe våres barn når de kommer. Vi mener at da slipper de å måtte døpes senere hvis de ønsker kristlig konfirmasjon. Det har også noe med tradisjon for oss å gjøre. Jeg er religiøs men ikke personlig. Han er humanetiker. Om de velger å konfirmere seg eller ikke .. om det er humanitisk eller kirkelig er helt og holdent opp til dem. Vi støtter dem uansett hva de gjør. Joa, du sier dere støtter dem uansett hva de velger, men dere velger jo for dem ved å love i kirken at dere skal gjøre noe dere ikke har planer om å gjøre. Det er hyklerisk og faktisk ikke så reint lite banalt. Å bruke argumentet "da slipper de å døpe seg senere om det er det de vil" er latterlig. Hvis en ungdom - eller voksen - faktisk er personlig kristen med ekte tro, vil ikke dåpen være noe de "helst vil slippe". Ta huet ut av ræva.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå