AnonymBruker Skrevet 16. mai 2014 #1 Skrevet 16. mai 2014 Til dere som har valgt å døpe barna/ ikke døpe barna. Hva er hovedgrunnen til dette? Mine barn er ikke døpt. Er selv døpt og konfirmert, men jeg syns det blir falskt å døpe noen og dermed tvinge dem inn i en religion. Jeg finnes ikke religiøs. Min oppfattelse er at det er færre og færre som døpes. Tror dere at man har dåp/konfirmasjon om 30 år? Anonymous poster hash: 0324f...a5d 2
TrickyCicci Skrevet 17. mai 2014 #2 Skrevet 17. mai 2014 Vi er selv både døpt og konfirmert, men har ikke døpt vårt barn. Ser ikke for meg til at jeg kommer til å ha noe fokus på kristendommen i oppdragelsen, og da står jeg ikke med presten og sier at det lover jeg. Vi er de første i våre familier som ikke døper, så det var en del som ikke helt skjønte at vi ikke gjorde det siden man jo alltid har gjort det. Men når de fikk tenkt seg om, så innså de jo at dersom det hadde vært like stuerent å ikke døpe for 30 år siden, hadde ingen av oss heller vært døpt.... Tror ikke dåpen er borte om 30 år men den har kanskje da igjen blitt en kristen seremoni snarere enn en tradisjon "alle" bruker, kristen eller ei. 5
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2014 #3 Skrevet 17. mai 2014 Jeg har ikke døpt mitt barn. Syns det blir feil å stå i kirken å love av jeg skal oppdra barnet i den kristne tro når jeg selv ikke er kristen og jeg syns barnet mitt skal få velge selv når han blir stor, da uten påvirkning fra vår side. Anonymous poster hash: 9f801...b0d 4
Johanne88 Skrevet 17. mai 2014 #4 Skrevet 17. mai 2014 Vi har heller ikke døpt vårt barn. Vi hadde bare en fest:) Synes det blir feil å stå i kirken og love ditt og datt. Synes også det er rart at vann på hodet skal få deg inn i himmelen. Om vår sønn vil døpe seg for å konfirmere seg når han er eldre skal det være fordi han ønsker det. De unge ser jo på konfirmasjonen som en dag de får masse penger og gaver. Da synes jeg de kan sette seg inn i hva en konfirmasjon faktisk er,og ta det valget og jobbe litt for det 4
Silfen Skrevet 17. mai 2014 #5 Skrevet 17. mai 2014 Mine er ikke døpt da jeg er ateist og har ingenting i kirken å gjøre. Jeg kan heller ikke bestemme livssyn for andre mennesker, det får de bestemme selv når de er gamle nok. 3
Gjest Tekola Skrevet 17. mai 2014 #6 Skrevet 17. mai 2014 Vi døper våre barn, på grunn av vår tro. Men de skal få velge selv når det kommer til konfirmasjon, selv om jeg da kommer til å oppfordre dem til å velge kirkelig eller en annen markering enn HEF, da jeg oppfatter dem som mer religionsfiendtlige enn nøytrale. Men det kan jo endre seg innen hun og eventuelle yngre søsken kommer i konfirmasjonsalder.
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2014 #7 Skrevet 17. mai 2014 Vi døper ikke barna våre, men vi har istedet barnevelsignelse. Dette pga vi er pinsevenner. Tanken bak det er at vi praktiserer voksendåp som man selv velger om man vil eller ei. Jeg f.eks døpte meg ikke før jeg var 26 år. I følge bibelent så ble ikke barna døpt da de var babyer. Jesus tok barna til seg og velsignet de. Johannes døperen derimot døpte voksne som valgte å tro. Anonymous poster hash: 14313...c2c 4
Furstina Skrevet 17. mai 2014 #8 Skrevet 17. mai 2014 Vi har inte döpt våra barn. Vi är inte kristna, varken jag eller mannen är medlem i någon kyrka och vi tänker inte förmedla kristen tro till dem. Med den bakgrunden anser jag att det är fel att döpa barnen. Vi hade inte heller någon annna markering eller firande då vi bara har en släkting i närheten. 1
Teriyaki Skrevet 17. mai 2014 #9 Skrevet 17. mai 2014 Vi døpte sønnen vår. Er ikke kristen. Angrer ikke. 2
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2014 #10 Skrevet 17. mai 2014 Både pappa'n og jeg er utmeldt av kirken for mange år siden. Vi hadde ikke noe ønske om å velge livssyn for barna våre, derfor er de heller ikke døpt. Vi hadde heller ikke humanistisk navnedag for dem. Det kunne ikke falt meg inn å stå i en kirke og love presten å oppdra barna i den kristne tro, når vi aldri har hatt noen intensjon om å gjøre det. Hykleri. Anonymous poster hash: 5e176...1e4 6
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2014 #11 Skrevet 17. mai 2014 Døpt og konfirmert i kirka, men har meldt meg ut av statskirka. Hovedsaklig grunnet kirkas holdninger til homofile. Tenker at barna mine får velge selv når de blir større, om de velger å døpe seg og konfirmere seg i kirka er det helt greit for meg. Hadde en liten fest med foreldre, besteforeldre, søsken og våre nieser og nevører, var så koselig så. Festen ble arrangert mest for at svigermor og min bestemor ønsket det, men vi er glade for at vi gjorde det. Anonymous poster hash: 0018a...d09
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2014 #12 Skrevet 17. mai 2014 Vi valgte å ikke døpe og er vel de eneste i min familie som ikke har gjort det. Ble litt surmuling av det (uten at jeg kan skjønner hvorfor noen skal være sure pga vårt valg!). Jeg trenger ikke religion for å sette rammer på det jeg tror på, jeg tror uten å tilhøre en religion. Jeg ønsket ikke å velge religion for mitt barn når han ikke har noe mening om det. Om barnet selv ønsker en kristelig konfirmasjon når den tid kommer så skal han få det, men vi skal ha samtaler om hva det innebærer også mtp at han da må døpes først. Man skal ikke gjøre slikt bare fordi alle andre gjør det, det skal være et gjennomtenkt valg. Mannen min er ikke døpt og ville absolutt ikke at barnet skulle døpet. Så heldigvis var vi ganske enige der:) Vi hadde heller ikke noe navnefest, det syns vi er bare tull. Anonymous poster hash: 01cf6...3a2 2
strawberry Skrevet 17. mai 2014 #13 Skrevet 17. mai 2014 Synes rett og slett at det er idiotisk å døpe barn inn i en religiøs tro dersom de selv ikke er religiøse. Om folk faktisk begynner å forstå dette istedenfor å gjøre det av tradisjon, tror jeg at det vil bli færre som døpes og konfirmeres i kirken om 30 år ja. 6
Gjest Stjerner og planeter Skrevet 17. mai 2014 #14 Skrevet 17. mai 2014 Eg har ikkje døypt sonen min då eg er imot kyrkja si handtering av syndsbegrepet. Luther synsa seg fram til at alle menneske er født syndig. Eg har store problem med å sjå at min son er født med synd. Ja, alle babyar faktisk. Det Lutherianske dåpsritualet går ut på å fjerna denne synda frå desse 3 mnd gamle babyane. Det strider mot mi oppfatning av verda.
2shy Skrevet 17. mai 2014 #15 Skrevet 17. mai 2014 Jeg kommer til å døpe mine barn. Jeg er ikke kristen, men er åndelig. Jeg føler ikke at dåp er å tvinge på et barn religion, barnet vil ta egne selvstendige valg uavhengig om det er medlem av statskirken eller ikke. 4
Pysa Skrevet 17. mai 2014 #16 Skrevet 17. mai 2014 Vi er ikke kristne. Derfor døpte vi ikke ungene. 2
Lilac Skrevet 17. mai 2014 #17 Skrevet 17. mai 2014 Jeg er kjempeglad for at jeg ikke ble døpt. For jeg vil ikke ha noe med noen kirker å gjøre. 1
Novemberellie Skrevet 17. mai 2014 #18 Skrevet 17. mai 2014 (endret) Har ikke døpt barna våre da vi ikke er troende. Å døpe pga. tradisjon er, i mine øyne, hyklersk. Endret 17. mai 2014 av Novemberellie 3
LilleBallerina Skrevet 17. mai 2014 #19 Skrevet 17. mai 2014 Våre er ikke døpt fordi vi ikke er kristne. Kirka er for de kristne. Dåp er for de som kommer til å gi en kristen oppdragelse. Det får de definitivt ikke her. 3
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2014 #20 Skrevet 17. mai 2014 Min er døpt, men jeg stod ikke i kirken og lovde presten noe som helst. Hvor har dere det fra?Anonymous poster hash: 5dcd7...d12 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå