Gå til innhold

kvinnelig befal - et hån mot norske gutter

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest gutt22år
Du kan ikke "bare mene" noe. Dersom du ikke kommer opp med noen argumenter mot at kvinner bør jobbe i Forsvaret, så blir det kun tomme påstander som jeg ikke kan ta hensyn til, og derfor må plassere i kategorien "umodent slarv".

Dersom du klarer å spa frem noen gode påstander derimot, så er jeg villig til å høre etter.

Her må jeg le. Beklager, men det må jeg.

"Absolutt skal ha tilgang"? En stilling som befal er en jobb, som alt annet. For en person som passer til, og er interessert i, innholdet av arbeidet som stillingen medfører.

At menn har hatt monopol på dette yrket "alltid", er kun et resultat av diskriminering, urettmessig sådan.

Før hadde ikke kvinner stemmerett heller, det skulle kanskje helst vært slik nå også, eller hva mener du, gutten på 22 år?

Mener du forresten at menn bør holde seg unna sykepleier-stillinger også?

det er vel slik at det er menn som alltid har skapt, utviklet og styrt forsvaret.

Personlig synes jeg kvinner er litt malplassert der. De har f.eks lavere fysiske krav på en del områder og akkurat det mener taler mot at de bør få være befal.

Kvinner har også (desverre) en tendens til å skape stridigheter innad i gruppen (men ikke i min tropp) ved å spille på sin seksualitet, og dette har skapt dårlig stemning og en del uheldige situasjonen. (Jeg hørte om 3 episoder i leiren der jeg var).

En god del av de kvinnene som verver seg tror jeg har vikarierende motiver. (noe jeg fikk bekreftet)

Jeg er positiv til likestilling i det sivile liv, men ikke i forsvaret. Forsvaret er forskjellig fra andre institusjoner og jeg mener at man ikke burde ha adgang for kvinner i alle grener og nivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest en HELT annen gutt

merkelig at så mange gutter hadde nøyaktig samme mening som lille anton egentlig, og de hadde de samme tomme argumentene som han også. Blir nesten bekymra på vegne av mitt eget kjønn jeg, med tanke på at personer med slike meninger finnes i Norge og faktisk har lov til å gå rundt i gatene

selv har jeg ikke no spesielt imot damer som befal i forsvaret, og kan ikke huske at noen i troppen min uttrykte no særlig om det heller, så der gikk jo teorien om at "gutter flest i forsvaret syns ikke no særlig om kvinner der" i vasken.

det eneste som gav oss litt bekymring når vi fikk overført et kvinnelig befal var at kvinnelig befal i forsvaret kanskje føler at de har noe ekstra som de må bevise, rett å slett pga holdninger som anton så elegant legger fram, og at de derfor blir mye tøffere enn mannlig befal.

forøvrig så foretrekker jeg stort sett å dømme folk en og en, ikke som en gruppe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fraggel

Etter hva jeg kan forstå ut i fra hva du skriver, så synes du kvinner bør ha ingen, eller svært begrenset, adgang til Forsvaret (både som soldater og befal, siden du bruker kvinnelige soldater som eksempler).

Dette på grunn av at du mener de er der for å ha lett tilgang på sex, og/eller ikke takler det fysiske.

Dette handler om individer.

Jeg vet at en del jenter lever opp til ryktene om "feltmadrass" under militærtjenesten. Jeg vet også at svært mange ikke gjør det.

Ergo - dette er avhengig av hver person. En skarpere siling av hensikt ved militærtjeneste, vil sannsynligvis hjelpe til med å løse dette.

En annen ting du skal huske på, er at ingen jente i militæret får hatt sex uten at en militær gutt har det med henne. Ergo er guttas holdninger akkurat like svake som disse bestemte jentene.

Det mener du kanskje ikke gjør noe, eller er det jentene som "frister"?

Det er i tilfelle bullshit. Hver og en er ansvarlig for sin egen seriøsitet.

det er vel slik at det er menn som alltid har skapt, utviklet og styrt forsvaret.

Personlig synes jeg kvinner er litt malplassert der.

Dersom du har fulgt litt med i media og ellers, så har du kanskje fått med deg at Forsvaret er inne i en gedigen omstilling.

Krigføring er ikke hva det en gang var - flere funksjoner og stillinger kan nå besittes av andre enn de topptrente.

Strategiene er lagt om, og de er lagt mer mot tradisjonelle "kvinnelige" verdier.

Ikke fordi kvinnene har invadert Forsvaret, men fordi vi har erfaringer med at en blanding av ulike typer lederstiler fungerer bedre enn ren A-ledelsen.

I strid er det A-ledelse som gjelder, men det er selvsagt ikke noe problem for en kvinne å takle dette.

Det psykiske er altså intet argument.

At du er "vant til" at Forsvaret består av menn, er ditt problem.

De har f.eks lavere fysiske krav på en del områder og akkurat det mener taler mot at de bør få være befal.

Dette er fordi det ikke er nødvendig å klare guttas krav i den tjenesten de skal inn i.

Opptakskrav er kun minstekrav (ganske lette) som sørger for at alle aspiranter har en VISS grunnform.

De som skal henge med i opptaksperioden må selvsagt gjøre akkurat lik innsats, uavhengig av kjønn.

Dine argumenter på grunnlag av ulike opptakskrav er derfor heller ikke gode argumenter som holder.

Kvinner i Forsvaret må altså - så klart - gjøre akkurat samme innsats som mennene i den daglige tjenesten.

Visste du ikke det?

Kvinner har også (desverre) en tendens til å skape stridigheter innad i gruppen (men ikke i min tropp) ved å spille på sin seksualitet, og dette har skapt dårlig stemning og en del uheldige situasjonen. (Jeg hørte om 3 episoder i leiren der jeg var).

Det har ikke falt deg inn at dette også er et problem med rot i guttene som lar det oppstå "stridigheter innad i gruppen" p.g.a. en jente?

Da anbefaler jeg deg å tygge litt på dèt.

Forøvrig er jeg helt enig i at jenter som er i militæret for å leke madrass bør kastes på hue og ræva ut igjen, ikke minst fordi de sørger for at vi andre får et helsikes dårlig rykte.

En god del av de kvinnene som verver seg tror jeg har vikarierende motiver. (noe jeg fikk bekreftet)

Da kan jeg forsikre deg om at det også gjelder svært mange av gutta.

Maktsyke, "damer liker menn i uniform" ...osv.

Jeg er positiv til likestilling i det sivile liv, men ikke i forsvaret. Forsvaret er forskjellig fra andre institusjoner og jeg mener at man ikke burde ha adgang for kvinner i alle grener og nivå.

Dette er piss.

Punktum.

At du ikke makter å innstille hodet ditt på at kvinner er personer, og ikke bare kvinner, er en uting du bør legge ifra deg.

En soldat er en soldat - et befal er et befal. Uten kvinnelig- og mannlig- foran.

En god soldat er en god soldat, og en død soldat er en død soldat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fraggel

absolutt ikke latterlig, men du er et latterlig kvinnemenneske

jeg sier rett ut hva mange menn faktisk mener om denne saken (men ikke tørr si). Det er ikke lenger politisk korrekt å mene at f.eks et kvinnelig befal kan virke hånende/provoserende for gutter på 20 som er inn til førstegangstjeneste, men det driter jeg i å sier akkurat hva jeg mener

Det er selvsagt fordi det er kunnskapsløst og fordummende.

Jeg er fullstendig klar over at holdningene lever i beste velgående, noe som ikke viser at de derfor er korrekte.

At du er så tøff at du "tør å si" hva "alle andre tenker" er en hyppig brukt selvhevdelsesmetode for dem som ikke har så gode argumenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anton.25
merkelig at så mange gutter hadde nøyaktig samme mening som lille anton egentlig, og de hadde de samme tomme argumentene som han også. Blir nesten bekymra på vegne av mitt eget kjønn jeg, med tanke på at personer med slike meninger finnes i Norge og faktisk har lov til å gå rundt i gatene

så du mener at personer som er imot kvinnelig befal ikke skal få ytre sin mening om det på noe vis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fraggel
så du mener at personer som er imot kvinnelig befal ikke skal få ytre sin mening om det på noe vis?

Selvsagt er det lov til å ytre sin mening, men det er jo ganske tragisk at enkelte ikke har klart å følge med på utviklingen fra steinalder-nivå og frem til år 2004.

At du viser en stokk dum holdning, er jo ditt problem - du må gjerne vise hvor lite du har forstått.

Be my guest! :)

Jeg synes bare det er komisk.

Hadde det ikke vært for deg, så måtte jeg jo lagt meg for lenge siden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest anton.25

Selvsagt er det lov til å ytre sin mening, men det er jo ganske tragisk at enkelte ikke har klart å følge med på utviklingen fra steinalder-nivå og frem til år 2004.

jeg er 25 år og faktisk så er jeg mer sikker i min sak nå enn for noen pr siden anngående dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fraggel
jeg er 25 år og faktisk så er jeg mer sikker i min sak nå enn for noen pr siden anngående dette

Det bekrefter bare hva jeg har skjønt for lenge siden ang. din person.

Lykke til videre! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest en HELT annen gutt

nei, jeg bare synes det er teit at møkkhuer med idiotiske meninger skal drive å påstå at ganske mange andre (gutter i dette tilfellet) har den samme meningen, fordi de egentlig ikke klarer å finne et argument pga av at det de prøver å legge fram som en sak faktisk bare er pisspreik og holdninger som er så gammeldagse at de stammer fra tiden før penicillinet og bilen.

beklager men jeg klarer bare ikke se på deg som underholdende, grunnet at jeg har en veldig lav toleranse for dumhet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gutt22år
Etter hva jeg kan forstå ut i fra hva du skriver, så synes du kvinner bør ha ingen, eller svært begrenset, adgang til Forsvaret (både som soldater og befal, siden du bruker kvinnelige soldater som eksempler).

Dette på grunn av at du mener de er der for å ha lett tilgang på sex, og/eller ikke takler det fysiske.

Dette handler om individer.

Jeg vet at en del jenter lever opp til ryktene om "feltmadrass" under militærtjenesten. Jeg vet også at svært mange ikke gjør det.

Ergo - dette er avhengig av hver person. En skarpere siling av hensikt ved militærtjeneste, vil sannsynligvis hjelpe til med å løse dette.

En annen ting du skal huske på, er at ingen jente i militæret får hatt sex uten at en militær gutt har det med henne. Ergo er guttas holdninger akkurat like svake som disse bestemte jentene.

Det mener du kanskje ikke gjør noe, eller er det jentene som "frister"?

Det er i tilfelle bullshit. Hver og en er ansvarlig for sin egen seriøsitet.

Dersom du har fulgt litt med i media og ellers, så har du kanskje fått med deg at Forsvaret er inne i en gedigen omstilling.

Krigføring er ikke hva det en gang var - flere funksjoner og stillinger kan nå besittes av andre enn de topptrente.

Strategiene er lagt om, og de er lagt mer mot tradisjonelle "kvinnelige" verdier.

Ikke fordi kvinnene har invadert Forsvaret, men fordi vi har erfaringer med at en blanding av ulike typer lederstiler fungerer bedre enn ren A-ledelsen.

I strid er det A-ledelse som gjelder, men det er selvsagt ikke noe problem for en kvinne å takle dette.

Det psykiske er altså intet argument.

At du er "vant til" at Forsvaret består av menn, er ditt problem.

Dette er fordi det ikke er nødvendig å klare guttas krav i den tjenesten de skal inn i.

Opptakskrav er kun minstekrav (ganske lette) som sørger for at alle aspiranter har en VISS grunnform.

De som skal henge med i opptaksperioden må selvsagt gjøre akkurat lik innsats, uavhengig av kjønn.

Dine argumenter på grunnlag av ulike opptakskrav er derfor heller ikke gode argumenter som holder.

Kvinner i Forsvaret må altså - så klart - gjøre akkurat samme innsats som mennene i den daglige tjenesten.

Visste du ikke det?

Det har ikke falt deg inn at dette også er et problem med rot i guttene som lar det oppstå "stridigheter innad i gruppen" p.g.a. en jente?

Da anbefaler jeg deg å tygge litt på dèt.

Forøvrig er jeg helt enig i at jenter som er i militæret for å leke madrass bør kastes på hue og ræva ut igjen, ikke minst fordi de sørger for at vi andre får et helsikes dårlig rykte.

Da kan jeg forsikre deg om at det også gjelder svært mange av gutta.

Maktsyke, "damer liker menn i uniform" ...osv.

Dette er piss.

Punktum.

At du ikke makter å innstille hodet ditt på at kvinner er personer, og ikke bare kvinner, er en uting du bør legge ifra deg.

En soldat er en soldat - et befal er et befal. Uten kvinnelig- og mannlig- foran.

En god soldat er en god soldat, og en død soldat er en død soldat.

hvordan vet du det, har du vært i militæret? Den logikkun du fremfører her er ikke slik i virkeligheten

når det gjelder feltmadrass-fenomenet så er dette muligens noe overdrevet, men det er uansett kvinnenes inntreden som har skapt dette.

du tar feil av de fysiske kravene. De har lavere krav, men får samme funksjon

......men nå begynner jeg å bli trett - natti natti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest en HELT annen gutt

det er faktisk sant at det er urettferdig med forskjellig styrkekrav for gutter og jenter, hvis det er snakk om en stilling dette teller mye i. Nå er det jo faktisk slik at et befal kan ikke pålegge noen å bedrive FYFO uten at befalet er med på det selv, så ser ikke helt hvorfor dette skaper noen problemer for deg, når hun uansett gjør det samme som deg.

Forøvrig tror jeg ikke jeg gidder særlig mer av denne debatten/krangelen. virker ikke som om motstanderne av likestilling tar noe særlig til seg eller kommer med noe nytt, de bare fortsetter med de samme intetsigende mantraene.

Så til dere kjekke gutter, som tydelig ikke har fått dere noe på veldig lenge... med fare for å virke useriøs vil jeg bare si:

1

og

2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med kvinnelige sjefer?

.. etter nattens utsagn - i diverse tråder .. (hvorav flere er blitt slettet...) tror jeg ikke det står øverst på ønskelisten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At de ikke står øverst på ønskelisten er jo en ting, men hva gjør de når de finner drømmejobben men stillingen er underordnet en kvinne?

De kan faktisk bare DRØMME om at det er de som vinner den kampen, så vil de da si nei til drømmejobben? eller lære seg å bli sterke nok til å være ett selvstendig individ uansett hvordan de ser ut mellom beina?

(og nei, gutta boys, dere VIL ikke klare å få sparket den kvinnelige sjefen, så det er ikke ett alternativ!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky

Hmmm! :sjarmor: Nei, jeg bare lurte litt på hva han ville synes om meg. Jente, mellomleder og vekter. Kanskje ikke øverst på ønskelisten det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
...Jente' date=' mellomleder og vekter....[/quote']

:o :o :o

GreenSky da!!! :fy:

DET er jo også ett manneyrke!! Du klarer ikke den slags skjønner du!! For det er bare store sterke karer med bolermuskler og lite selvbilde som er i stand til å gjøre noe fysisk kan skjønne!!

Gå hjem til bakebollen din umiddelbart!!! :fy:

Og til observatøre som bemerker at vi bare latterliggjør, hva mener du vi skal gjøre da? hvordan i alle dager diskuterer man saklig med noen som bare klarer å tenke så lang som til at "kvinner er mannen underdanning, og det er skummelt at de begynner å reise seg"?? Hva søren SIER man til slikt da?

annet en å le? for latterlig er det, i 2004!! latterlig og tragisk for den stakkarn som evt HAR det slik!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At de ikke står øverst på ønskelisten er jo en ting' date= men hva gjør de når de finner drømmejobben men stillingen er underordnet en kvinne?

De kan faktisk bare DRØMME om at det er de som vinner den kampen, så vil de da si nei til drømmejobben? eller lære seg å bli sterke nok til å være ett selvstendig individ uansett hvordan de ser ut mellom beina?

(og nei, gutta boys, dere VIL ikke klare å få sparket den kvinnelige sjefen, så det er ikke ett alternativ!)

.. kan jo bare svare for hvordan jeg oppfattet det... :ler:

Men det ville ikke være drømmejobben... for det ville være helt uaktuelt å innordne seg - for når et kvinnlig befal er hånende og provoserende for en stakkars mannlig rekrutt ... kan jo ikke en kvinnlig sjef lede noe som er en drømmejobb...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky

*bøyer hodet* Sukk ja, du har nok rett. For hva vet vel jeg egentlig, jeg som er jente. Får nok gå tilbake til bakebollen, ja. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde en stor vaskeseanse i natt (på oppfordring fra Væren) .. og du verden hvor mye vi fikk gjort :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...