LilleBille Skrevet 15. juni 2004 #101 Del Skrevet 15. juni 2004 det er faktisk sant at det er urettferdig med forskjellig styrkekrav for gutter og jenter' date=' [i']hvis det er snakk om en stilling dette teller mye i. Nå er det jo faktisk slik at et befal kan ikke pålegge noen å bedrive FYFO uten at befalet er med på det selv, så ser ikke helt hvorfor dette skaper noen problemer for deg, når hun uansett gjør det samme som deg. Forøvrig tror jeg ikke jeg gidder særlig mer av denne debatten/krangelen. virker ikke som om motstanderne av likestilling tar noe særlig til seg eller kommer med noe nytt, de bare fortsetter med de samme intetsigende mantraene. Så til dere kjekke gutter, som tydelig ikke har fått dere noe på veldig lenge... med fare for å virke useriøs vil jeg bare si: 1 og 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fraggel Skrevet 15. juni 2004 #102 Del Skrevet 15. juni 2004 hvordan vet du det, har du vært i militæret? Selvsagt har jeg vært i militæret, jeg hadde - i motsetning til visse andre - ikke snakket om ting jeg ikke hadde visst noe om. Den logikkun du fremfører her er ikke slik i virkeligheten Åhhhh.... Jasså du. Da må jeg igjen forklare deg at for å slippe igjennom med et godt argument, så må du begrunne påstandene dine. I dette tilfellet må du derfor først forklare hvilken "logikk" du mener jeg tar feil av, og hva med denne logikken som er feil. Vær så god. når det gjelder feltmadrass-fenomenet så er dette muligens noe overdrevet, men det er uansett kvinnenes inntreden som har skapt dette. Elendig. Jeg har ikke mer å si om dèt. Dette er en enkel unnskyldning, som tar fra to grupper mennesker ansvar: 1) de jentene som faktisk leker madrass 2) de guttene som blir med på leken Dersom du tror at alle i Forsvaret holder på slik, så tar du feil. Jeg tror forøvrig at dette er mer utbredt blant førstegangstjeneste-soldater, enn blant annet befal. Selvsagt har folk sex med hverandre der også, noe som er naturlig når man treffer folk av et annet kjønn (via jobb) - men da er dette fritidsbasert, og ikke grunnen til at man er i tjeneste. Dersom dette var vanskelig å forstå, så be meg utdype. du tar feil av de fysiske kravene. De har lavere krav, men får samme funksjon Jeg vet nøyaktig hva som kreves, så nei, jeg tar ikke feil. Jeg registrerer at du tydeligvis ikke gidder ta deg tid til å lese det jeg skriver, noe som heller ikke er positivt i en debatt. Jeg skal ta det hele en gang til: opptaksprøvene til befalsskolene består av samtaler med psykolog, offiserer og lege - samt fysiske tester. Disse testene - er som sagt - kun et mål for at de som skal slippe gjennom som aspiranter (altså, de som skal få bli med på cirka en måneds lang testperiode for å sjekke om de duger) er i nogenlunde form for i det hele tatt å klare å komme seg igjennom denne perioden. Det er altså ikke slik at de som klarer de fysiske kravene, også kommer inn på skolen. Det gir en viss pekepinn på interesse blant annet - har du trent mye, får du også god karakter i fysisk. For menn består testene av chins, sit-up's, push'up's og løp 3 km. For kvinner består testene av en annen versjon av hang-up's ("chins"), likt antall sit-up's, et lavere antall push-up's, og 3 km. på kortere tid. Jeg ER ENIG med deg i at dette virker rart. Helst skulle jeg sett at det var like krav. Likevel, så har dette, i praksis ikke særlig stor betydning. Dette mener jeg ikke fordi jeg er jente, men fordi jeg har prøvd det. Som jeg har skrevet, så har f.eks. spesialavdelingene et helt eget opptak, som alle må igjennom. Det vil si at et befal ikke nødvendigvis trenger å ha karakter 1 i rå styrke. Dersom vedkommende trenger dette, så vil h*n testes for det nødvendige i løpet av aspirantperioden, og spesielt i løpet av befalsskoleåret. Ingen vil komme igjennom uten å greie å følge med i tjenesten - noe som viser at de fysiske kravene i begynnelsen egentlig fungerer som en indikasjon, og ikke som et faktisk krav for hva man gjør. Derfor er det mange som blir overrasket over hvor lette kravene er - gutter med lavere fysisk styrke enn en svært godt trent jente, kommer også inn - nettopp fordi det er snakk om en karakterskala. Skjønte du dette, mon tro? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hilde Skrevet 15. juni 2004 #103 Del Skrevet 15. juni 2004 Nå har jeg lest hele tråden, og duverden for en god start på en ellers kjedelig tirsdag! Men, jeg får tusle ut igjen, tenkte å stryke alt sengetøyet før mannen kommer hjem. Da har han vært ute og reddet verden i noen timer, men jeg har da sannelig gjort noe viktig jeg også! Dere skjønner, mannen syns ikke det er noe særlig å rulle rundt i skrukkete sengetøy, og siden han sier at jeg er så flink til å stryke så er det jo veldig hyggelig å gjøre det.. *rødme litt* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest agurk Skrevet 15. juni 2004 #104 Del Skrevet 15. juni 2004 Denne tråden har jo utviklet seg i en fasinerende retning! Synd jeg la meg så tidlig, men mannen krevde det så jeg skulle være opplagt til å tilfredstille hans behov i dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest anton.25 Skrevet 15. juni 2004 #105 Del Skrevet 15. juni 2004 Selvsagt har jeg vært i militæret, jeg hadde - i motsetning til visse andre - ikke snakket om ting jeg ikke hadde visst noe om. jeg er rimelig overbevist om at kvinner blir befal fordi de vet at mange gutter føler seg ydmyket av det (noe disse forpulte bakstreverne liker). Hvorfor i helvete kan ikke disse kvinnene gi faen i befalsutdanning når så mange gutter missliker å ha kvinnelig befal?? - men det er vel derfor enkelte vil bli befal Jeg er totalt imot kvinnelig befal og missliker også at kvinner har adgang til forsvaret i det heletatt (unntagen som sivilt ansatt). Innlegget er redigert. Hege (admin) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest en Helt annen gutt Skrevet 15. juni 2004 #106 Del Skrevet 15. juni 2004 forøvrig en stor skam at de slapp deg - en jente - inn i forsvaret jeg er rimelig overbevist om at kvinner blir befal fordi de vet at mange gutter føler seg ydmyket av det (noe disse forpulte bakstreverne liker). Hvorfor i helvete kan ikke disse kvinnene gi faen i befalsutdanning når så mange gutter missliker å ha kvinnelig befal?? - men det er vel derfor enkelte vil bli befal Jeg er totalt imot kvinnelig befal og missliker også at kvinner har adgang til forsvaret i det heletatt (unntagen som sivilt ansatt). du er så håpløs (les: dum) på så mange forskjellige områder, at jeg blir sliten i hodet bare av å lese kommentarene dine. Jeg håper virkelig at du ikke faktisk oppriktig mener alt du har sagt, for det er sjelden jeg har møtt noen som er så sosialt tilbakestående. Mitt råd til deg er å enten flytte til et kvinneundertrykkende land i midtøsten, eller flytte til amerika og bli med i en eller annen religiøs gruppe. det fins nok av idio... sånne som deg der fra før av, så de merker sikkert ikke en til Lykke til videre i livet... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fighter Skrevet 15. juni 2004 #107 Del Skrevet 15. juni 2004 Men hvorfor blir menn sykepleiere, frisører, flyverter eller førskolelærere? Det er sikker bare for å prvosere oss kvinner... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest anton.25 Skrevet 15. juni 2004 #108 Del Skrevet 15. juni 2004 Men hvorfor blir menn sykepleiere' date=' frisører, flyverter eller førskolelærere? Det er sikker bare for å prvosere oss kvinner... [/quote'] det var nok slik at det stort sett var menn som i sin tid grunnla disse yrkesretningene. jeg mener forøvrig at et sykehus burde foretrekke kvinnelige pleiere Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isiselin Skrevet 15. juni 2004 #109 Del Skrevet 15. juni 2004 Vet du, anton! Jeg blir skremt av at de5t faktisk finnes menn som deg i min egen generasjon... Trodde faktisk verden var kommet lengre enn at kvinner blir sett på som en eiendel, en bruksgjenstand og en vaskemaskin. Kan det tenkes at kvinner som blir befal faktisk blir befal av akkurat de samme grunnene som menn som blir befal? At de ønsker seg en jobb med fysisk aktivitet, sjefsstilling, penger eller hva det nå enn er som gjør jobben attraktiv for menn? Kanskje kvinner ikke tar jobben for å irritere menn. Verden dreier seg ikke bare om deg, vet du... Vet ikke hva jeg skal si, jeg... Om jeg skal eller Dette blir bare for dumt! Jeg håper de fleste menn ligner mer på "en Helt annen gutt" enn deg, anton! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fraggel Skrevet 15. juni 2004 #110 Del Skrevet 15. juni 2004 Hehehehhe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Phair Skrevet 15. juni 2004 #111 Del Skrevet 15. juni 2004 Og hvorfor burde sykehusene det da? Fordi kvinner er så snille og gode? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fighter Skrevet 15. juni 2004 #112 Del Skrevet 15. juni 2004 Barnehager var det kvinner som startet med, . Men hvorfor skal en kvinnelig sykepleier være å fortrekke framfor de mannlige? Jeg har selv ligget mye på sykehus og har ofte foretrukket de mannlige. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleBille Skrevet 15. juni 2004 #113 Del Skrevet 15. juni 2004 Vil det si at de skal være enerådende også på disse områdene..? (og dessuten tok det mange år før vi fikk mannlige flyverter...) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minniepus Skrevet 15. juni 2004 #114 Del Skrevet 15. juni 2004 Fascinerende tråd. Skremmende også at enkelte mener at kvinner skal holde seg borte fra spesielle arbeidsplasser og yrkesgrupper fordi "gutta ikke liker det". Forsvaret ble da visselig ikke opprettet for å tilfredsstille 20 år gamle gutter? Ellers syns jeg Fraggel argumenterer veldig godt, og Anton.25 har en del å lære av henne... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 15. juni 2004 #115 Del Skrevet 15. juni 2004 Samme lurer jeg på. Hvis jeg var mann som måtte blitt vakset i undelivet forid jeg ikke klarte det selv ville jeg foretrukket en mann. Det samme mener min kamerat som lå 3 mnd på sykehus uten å komme ut av senga... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fighter Skrevet 15. juni 2004 #116 Del Skrevet 15. juni 2004 Men politiet kan også fortelle deg hvs du skal gjøre? Lar du forreste være å ta medisiner hvis det er en kvinnelig lege som ber deg om å gjøre det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fighter Skrevet 15. juni 2004 #117 Del Skrevet 15. juni 2004 Det er ikke så lett å skjønne seg på deg, anton.25? Er det bare en kvinnelig befal som ikke kan gi deg ordrer? Er det ikke da muligen ordrene hun gir som er nedverdigende? I så fall så må det vel være det å bli kommandert i seg selv som er nedverdigende? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Penetrator Skrevet 15. juni 2004 #118 Del Skrevet 15. juni 2004 Kvinner har kommet til forsvaret for å bli, på godt og vondt. Mange kvinner fortjener en sjanse til å bli offiserer, og har hun unnagjort 2 års utdanning og blitt Fenrik, anser jeg henne som skikket til befal. Men kvinner passer unektlig dårligere inn i forsvaret enn menn. Beklageligvis er alle mine erfaringer i felt med kvinner preget av følelesen av at en hvilken som helst mannlig offiser hadde gjort tilsvarende eller bedre jobb. Mine erfaringer viser at kvinner i forsvaret generelt har lavere kompetanse samt er redde for å feile, de utviser usikkerhet og er klønete (spesielt under press). De har behov for å hevde seg som fører til at de får lite respekt. De trenger hjelp og får hjelp av sine mannlige kolleger, ergo fremstår de som innkvoterte og ressurskrevende. Til opplysning har jeg vært i luftforsvaret i 2 år og tjenestegjort under/ med ca 20 forskjellige befal hvor ca 5 var kvinner, samt vært vitne til mange andre kvinner og menn i "aksjon". Konklusjonen min er at det finnes plass og håp for kvinner som vil hit, men la mannfolka ta ansvaret for soldater under opplæring samt stridende styrker. Stå på kvinner! Men husk forskellene mellom kjønnene og sats på styrkene deres. Det er der likestillingskampen kan vinnes! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frodo Skrevet 15. juni 2004 #119 Del Skrevet 15. juni 2004 Nå har jeg vært i forsvaret (hæren) og jeg har hatt kvinnelig befal. Men jeg kan ikke akkurat se problemet med å ta ordre fra kvinnelig befal. Hva er problemet ditt? Om det er en mann eller en dame som gir ordren har da fint lite å si, eller? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lizbet Skrevet 15. juni 2004 #120 Del Skrevet 15. juni 2004 Selv staten mener at dere er annenrangsborgere... Hva med alle de guttene som blir dimiterte allerede ved sesjon, hva kaller du de? Jeg mener, innkalt men "vraket"? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg