Gå til innhold

Trenger litt info om gynekolog


Ayesh

Anbefalte innlegg

Hei jeg har prøvd å bli gravid. Vi har prøvd i snart 2 år. Har hørt at det er lang vente tid hos gynekolog. Jeg har tenkt å ta det privat så jeg ikke trenger å vente så lenge. Kan noen fortelle meg hvor mange ganger må man dra til gynekolog til man klarer finne feilen som gjør at jeg ikke blir gravid.

Og hva koster det det sånn ca? Hvem anbefaler du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan være flere grunner til at dere ikke kan bli gravid. Det første dere må finne ut er om det er hos deg eller mannen"feilen" ligger. Hos ca33% ligger feilen hos kvinnen, hos 33% ligger det hos mannen og 33% finner de ikke ut hvorfor paret er ufrivillig barnløs. Mannen kan få henvisning til sædprøve hos fastlege, eller via gynekologen din (min ble det)

Du kan bli henvist til gynekolog fra fastlegen din, hvor lang ventetid kommer ann på hvor mye gynekologen har på seg (tok ca tre måneder fra jeg ble henvist til jeg fikk time (sommerferie og stengt gynekolog hjalp til med tiden))ellers kan du ta kontakt med en privat gynekolog - hvor mange ganger du må til gynekolog er også inviduelt -jeg var seks eller syv ganger før vi ble henvist videre til IVF. Med ivf er det lengre ventetider enn til gynekolog om du tar det i det offentlige.

Gynekolog henvist fra fastlege koster rundt 400 (eller noe sånt) for hver gang viss jeg ikke husker helt feil

Blir dere henvist videre til prøverør koster det opp til 15000kr i medisiner (overstiger du dette får du det tilbakebetalt) og 1500 for hvert forsøk - inntil tre forsøk hos offentlig klinikk.

Anonymous poster hash: 95b5c...239

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være flere grunner til at dere ikke kan bli gravid. Det første dere må finne ut er om det er hos deg eller mannen"feilen" ligger. Hos ca33% ligger feilen hos kvinnen, hos 33% ligger det hos mannen og 33% finner de ikke ut hvorfor paret er ufrivillig barnløs. Mannen kan få henvisning til sædprøve hos fastlege, eller via gynekologen din (min ble det)

Du kan bli henvist til gynekolog fra fastlegen din, hvor lang ventetid kommer ann på hvor mye gynekologen har på seg (tok ca tre måneder fra jeg ble henvist til jeg fikk time (sommerferie og stengt gynekolog hjalp til med tiden))ellers kan du ta kontakt med en privat gynekolog - hvor mange ganger du må til gynekolog er også inviduelt -jeg var seks eller syv ganger før vi ble henvist videre til IVF. Med ivf er det lengre ventetider enn til gynekolog om du tar det i det offentlige.

Gynekolog henvist fra fastlege koster rundt 400 (eller noe sånt) for hver gang viss jeg ikke husker helt feil

Blir dere henvist videre til prøverør koster det opp til 15000kr i medisiner (overstiger du dette får du det tilbakebetalt) og 1500 for hvert forsøk - inntil tre forsøk hos offentlig klinikk.

Anonymous poster hash: 95b5c...239

Hei takk for at du svarte.

Du skrev at du var hos gynekolog seks syv ganger. Var det his privat? Hvor mye betalte du for hver gang? Går alle videre til ivf og prøverør? Eller klarer noen å bli "friske" med medisiner hvis feilen blir oppdaget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så lang ventetid på gynekolog alle steder. Hos meg tok det 3 uker fra henvisning fra fastlege til jeg fikk time.

Å si hvor mange ganger du må inn er umulig. De kan løse det på 1-2 besøk om de finner ut at du har PCOS, cyster, hormonsvikt, eggløsningssvikt eller lignende... Det kan være problem hos mannen, det kan ta tid.

Jeg anbefaler å gå til offentlig gynekolog for å spare de kronene, og heller vurder privat IVF/ICSI (assistert befrukting) dersom dette kommer på tale. For i det offentlige får man x antall forsøk, og der kan ventetiden være på 6-9 måneder fra henvisning til man faktisk før prøverørsbehandlingen. Mye av denne tiden går med til hormoner osv.



Anonymous poster hash: 039f1...5c5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller klarer noen å bli "friske" med medisiner hvis feilen blir oppdaget?

Mange blir friske av seg selv, mange blir "friske" ved hjelp av hormonstøtte, enten for å hjelpe et egg i å feste seg og bli der, "babyklister" eller pergo for å få eggløsning dersom det er eggløsningssvikt.. For noen er Primolut N løsninger for å kickstarte systemet og syklusen.. Noen får beskjed om å gå ned i vekt (som er en av vestens største årsaker for ufrivillig barnløshet) osv osv.. Langt fra alle ender opp med å bli sendt til prøverør.

Anonymous poster hash: 039f1...5c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei takk til alle som svarte.

Det jeg tror selv er at jeg sliter med uregelmessig mens. Har hørt at man kan få noe medisin hos fastlegen også for at mensen blir regelmessig. Denne gangen fikk jeg mensen etter 12 dager. Og dette skjer ikke hver gang men ofte..

Hvis fastlegen kan gjøre noe med uregelmessig mens så burde kanskje dra til fastlegen først? Eller hva anbefaler dere? Henvisning har jeg allerede fått men har ikke sendt til gynekologer enda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gode råd du har fått her.

Jeg hadde første time hos gynekolog i februar/mars. Jeg fikk en sjekk + at jeg skulle ta flere blodprøver i syklusen min. I tillegg fikk min mann rekvisisjon til sædprøve. Sædprøven ble tatt i april. Prøvesvarene fikk vi i mai/juni. Vi ble da henvist direkte videre til Riksen for videre hjelp. Nøyaktig 1 år etter første legetime hvor jeg fikk henvisning til gynekologen, hadde vi første forsøk på Riksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode råd du har fått her.

Jeg hadde første time hos gynekolog i februar/mars. Jeg fikk en sjekk + at jeg skulle ta flere blodprøver i syklusen min. I tillegg fikk min mann rekvisisjon til sædprøve. Sædprøven ble tatt i april. Prøvesvarene fikk vi i mai/juni. Vi ble da henvist direkte videre til Riksen for videre hjelp. Nøyaktig 1 år etter første legetime hvor jeg fikk henvisning til gynekologen, hadde vi første forsøk på Riksen.

Takk for info

Hvilken "feil" hadde du? Hva slags behandling fikk du? Hvor mye betalte dere? Ble du gravid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ciegus

Hei takk til alle som svarte.

Det jeg tror selv er at jeg sliter med uregelmessig mens. Har hørt at man kan få noe medisin hos fastlegen også for at mensen blir regelmessig. Denne gangen fikk jeg mensen etter 12 dager. Og dette skjer ikke hver gang men ofte..

Hvis fastlegen kan gjøre noe med uregelmessig mens så burde kanskje dra til fastlegen først? Eller hva anbefaler dere? Henvisning har jeg allerede fått men har ikke sendt til gynekologer enda

Jeg har et lignende problem, uregelmessig mens som ofte kommer mellom hver 14 - 18. dag, noe som gjør det nesten umulig å bli gravid (for kort lutealfase), og innimellom tar det plutselig to måneder. Nå prøver jeg ikke å bli gravid, men tok opp problemet med fastlegen min. Hun henviste meg direkte til gynekolog og sa at dette var ikke noe fastlegen kunne hjelpe med. Gynekologen sa at ingenting var galt, og at jeg bare kunne ta kontakt med gynekolog igjen når jeg ønsker å bli gravid, og i mellomtiden burde jeg gå på p-piller for å slippe mensen hver andre uke...

Når jeg er klar for barn kommer jeg nok til å ta kontakt med privat gynekolog (har flyttet fra der jeg var sist), fordi jeg ikke orker å vente 4 mnd på time og jeg VET at det er vanskelig å bli gravid uten at vi får hjelp. Men jeg vet jo hva problemet er og trenger forhåpentligvis ikke mange timer, og tenker at jeg gjerne betaler mer for å vente mindre. Hva du er villig til å betale for må du se selv, spørs hvor travelt dere har det? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gikk til Klinikk Hausken. 1 time hos legen, pluss informasjonssamtale med sykepleier, pris 1900. Det var med sædprøve (svar med en gang) og ultralyd. Gjennomgang av vår helse, syklusdetaljer, gyn. forhistorie osv. Mannen ble godkjent. Siden det ikke var mistanke om endometriose eller egglederskade/infeksjoner, fikk vi klarsignal for å starte uten laparaskopi og tubetest. Jeg har rglm mens og ultralyden bekreftet eggløsning, så det var ikke noe poeng å prøve pergo og lignende som mange gjør. Det var lette tegn til PCO på eggstokkene. Vi forsøkte en syklus med hormonstimulering og inseminasjon, uten resultat. På ultralyd i forbindelse med eggposemåling var jeg i en annen tid av syklusen, og en muskelknute som ble sett første gang kom da enda tydeligere fram. En ny type undersøkelse bekreftet at den bør opereres, så nå er jeg i offentlig kø og der går det tregt igjen.

Vi gikk rett på fertilitessenter, og utredningen tar da sikte på behandling og ikke så mye på å lete etter årsaker som ikke går ut over behandlingssuksess.

Det beste er kanskje å starte utrednibg privat, bli henvist offentlig, og evt spandere på seg privat behandling mens en venter. Det er selvsagt et spørsmål om hva økonomien tillater, og hvor mye det haster å bli gravid. Jeg er gammel nok til at det haster litt. Og utålmodig;-)

Anonymous poster hash: ce274...375

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info

Hvilken "feil" hadde du? Hva slags behandling fikk du? Hvor mye betalte dere? Ble du gravid?

Hos meg var ingenting feil. Alle mine prøvesvar var veldig bra. Jeg fikk fjernet en liten polypp i livmoren, men det var alt for min del.

Vi har jo hatt inseminering, og da er hormonbehandlingen veldig mild. Har tatt Pergotime, satt Menopur-sprøyter og Ovitrelle-eggløsningssprøyte.

Ble gravid på 2 av 4 forsøk. Mistet desverre første gang, nå går det heldigvis bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ts her. 100000 takk til alle som svarte. Fikk mange gode råd og informasjon. Takk skal dere ha. gud vet best hvorfor jeg ikke blir gravid. Om det er noe galt med meg eller mannen min. Skal bestille time hos gynekolog for utredning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imorgen Skal jeg ringe privat gynekolog. Hvem skal jeg ringe? Hvem er billigst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Imorgen Skal jeg ringe privat gynekolog. Hvem skal jeg ringe? Hvem er billigst?

Dette spørs jo på hvor du bor og hva alternativene dine er. :) Jeg har dessverre ingen oversikt der, men du kan jo søke litt på de forskjellige alternativene dine og se om det dukker opp noen omtale av dem på nett?

Om du har fått med en henvisning fra fastlegen, så slipper du trolig full pris, men endel opp med å betale en egenandel.

Mannen din bør møte opp til sin egen fastlege og be om å få utredet en sædprøve. Min mann gjorde dette, fikk henvisning til et sykehus i nærheten (vi bor nære Oslo) med forklaring over hvordan det skulle gjøres mtp prøve osv. Jeg husker ikke alt nå, men mener han ringte sykehuset og spurte, og fikk beskjed om at han trenger time til konsultasjonen, men ikke til prøvelevering. Prøven ordnet han hjemme og leverte inn på sykehuset uten å ha time. Så ble han innkalt for å få prøvesvarene sine. Det tok nesten tre uker fra han leverte prøven til han fikk brev i posten med innkalling til time. Resultatene lå også i samme konvolutt.

Dette er det altså ikke din lege eller din gynekolog som ordner. :) De vil fokusere på din menstrusjon, dine hormonnivåer og undersøke deg, ikke mannen din.

Anonymous poster hash: 039f1...5c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen din bør møte opp til sin egen fastlege og be om å få utredet en sædprøve. Min mann gjorde dette, fikk henvisning til et sykehus i nærheten (vi bor nære Oslo) med forklaring over hvordan det skulle gjøres mtp prøve osv. Jeg husker ikke alt nå, men mener han ringte sykehuset og spurte, og fikk beskjed om at han trenger time til konsultasjonen, men ikke til prøvelevering. Prøven ordnet han hjemme og leverte inn på sykehuset uten å ha time. Så ble han innkalt for å få prøvesvarene sine. Det tok nesten tre uker fra han leverte prøven til han fikk brev i posten med innkalling til time. Resultatene lå også i samme konvolutt.

Dette er det altså ikke din lege eller din gynekolog som ordner. :) De vil fokusere på din menstrusjon, dine hormonnivåer og undersøke deg, ikke mannen din.

Til info var det min gynekolog som også ordnet henvisning til sædprøve for min mann. Dette var en del av felles utredning som gynekologen gjorde. Han fikk også div blodprøver som skulle tas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringte oslo akutten nå vil koste opptil 1600 første gang. De kunne ikke svare på hva det vil koste etter det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har ikke lest hele tråden.

Jeg dro til fastlege 16.desember,kom til gyn 16.januar. Hadde én time der han mistenkte pris. Jeg betalte ca 400kr. Har tatt blodprøver på laben hos fastlegen, ellers har all kommunikasjon gått raskt og smertefritt via post eller telefon. Mannen fikk henvisning til sædprøve fra min gyn. Har første PP med pergo nå, men kunne begynt en måned tidligere hvis jeg absolutt ville. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Et lurt sted å begynne er med et google-søk. Mange av de private gynekologene har egne hjemmesider med tilhørende prislister så du får en pekepinn på hvor mye det vil komme til å koste. Det vanlige er å betale ca 1500-1700 for første konsultasjon for deretter å betale en litt mindre sum per time etter dette (500-1000 kr) Ofte holder det med kun to timer hos gynekologen og en time hos urolog til mannen/sjekk av sæden. Første gangen sjekker de med innvendig ultralyd og snakker litt med deg om din menstruasjonssyklus og sykehistorikk og så tar de blodprøver. Det er mulig de prøver ut ulike medisiner dersom de finner noe på blodprøvene, de finner tegn til PCO eller syklusen er veldig ujevn. Da må du gjerne følge opp med blodprøver, men disse kan du ta gratis på legekontoret eller sykehuset.

Mannen skal som regel bare innlevere en prøve, men er det noe feil med den så må han sikkert snakke med urologen og betale for det - dette er jeg usikker på da mannen min hadde helt fin prøve og bare ble sendt hjem.

Dersom du skal videre med utredning må du vurdere selv om du er villig til å betale for laparoskopi hvis du må gjennom det. Det koster ca 38 000 - 43000 kr privat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei var hos gynekologen idag. Hun fant ut at jeg har tynne slimhinner. det er derfor jeg ikke får regelmessig mensen og mangler eggløsning. jeg fikk 3 typer tabletter som jeg må ta.

Er det mulig å bli gravid selvom man har tynn slimhinne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...