Gå til innhold

Så mye fravær... Er løpet kjørt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er arbeidsgiver, og søknaden din ville dessverre gått rett i søpla. Er nok av søkere, og da er fravær en av tingene som blir sett på i grovsorteringen.

Jaha. I forbindelse med hva slags jobb? Jeg har aldri hørt om noen arbeidsgivere som vil se vitnemål fra VGS etter fullført høyere utdanning.

Anonymous poster hash: bef7a...d48

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jaha. I forbindelse med hva slags jobb? Jeg har aldri hørt om noen arbeidsgivere som vil se vitnemål fra VGS etter fullført høyere utdanning.

Anonymous poster hash: bef7a...d48

Nettopp! "Masteren din er særdeles relevant for stillingen, men siden du hadde så høyt fravær på VG2 kan vi nok ikke ansette deg"

Forstår at det kan spille en rolle dersom jobben ikke krever noen utdannelse, eller majoriteten av søkerne er under 20 år, ikke ellers.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde 50 dager fravær på hele vg2. Har jobb i dag, og fikk den på flekken :P



Anonymous poster hash: f19c4...876
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På grunn av en feil ved skolen fikk jeg på papiret nok fravær til at jeg skulle ha vært borte 80 prosent av skoleåret, og jeg gadd aldri å gjøre noe med det. Har ikke vært et problem, siden ingen har spurt etter vitnemålet i det hele tatt, og jeg har hatt deltidsjobb ved siden av skolen siden jeg var 13.

Men nå hjelper det kanskje at jeg allerede har hatt mye arbeidserfaring når jeg søker ny jobb, med referanser og attester derfra, slik at vitnemålet anses som litt overflødig.



Anonymous poster hash: 4b7c4...61f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs litt hvilke jobber du skal søke på senere. En del av toppjobbene innen min studieretning spør etter vitnemål fra vgs. Jeg antar det er en grunn til det. Men tror i utgangspunktet det ikke har så mye å si..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har aldri hatt mye fravær. Ikke på barneskole, ikke på ungdomsskole eller tidligere i videregående. Det meste jeg har hatt er rundt 9-10 dager, og det har vært mye for meg.

I år har jeg gått 1. året på vgs igjen. Jeg ville egentlig jobbe, men det gikk så lang tid før jeg fant ut at det var det jeg ville. Motivasjonen har vært helt nede, formen har vært helt nede og det har ført til mye..mye.. fravær. Jeg har bare tenkt: "Ah, jeg skal ikke bli noe innen dette, jeg skal ikke fortsette her, jeg skal jobbe uansett". Noe man IKKE bør tenke, men jeg har vært deppa dette året og jeg har bare hatt slike tanker.

Nå har jeg (bare dette halvåret) 10 dager og 64 (!!!) timer fravær. Jeg er i sjokk selv, og jeg har så dårlig samvittighet. Jeg føler jeg har ødelagt for meg selv og min fremtid. Jeg vil jo ha meg en grei jobb, men hva kommer de til å tenke om de ser dette vitnemålet? Hjelpes... Jeg skal ikke fortsette med denne linja, men likevel.

Er det håp for meg nå eller er løpet kjørt? hehe... Jeg har lite fravær i alle andre vitnemål og gode referanser fra skole og jobb, men dette.. ikke så bra. Jeg er ikke en latsabb ellers. Når jeg jobber om somrene har jeg 0 fravær, 0 forsentkomninger og er effektiv og har stå-på-vilje. Det har vært så sløvt nå på skolen, og jeg har ikke tenkt over konsekvensene selv om jeg har vært fullt klar over hvor dumt det er. Tror dere de fokuserer på dette vitnemålet foran grunnskole-vitnemålet og referanser fra tidligere jobber?

Anonymous poster hash: 14eb0...3c8

Du har gått 1. året på videregående igjen? Og hatt masse fravær og skal nå søke jobb? Har du fullført videregående i det hele tatt, eller bare tatt 1. året?

Ser at mange prater om at fravær og vitnemål fra videregående ikke spiller noen rolle, noe som stemmer om man har høyere utdanning etter det, men det har jo TS tydeligvis ikke siden hun går 1. året på videregående i år...

Om du søker jobb uten fullført vdg skole er i hvert fall fravær viktig, siden du jo i utgangspunktet ikke har noen utdanning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ca 56dager og 69 timer fravær første året på vgs (og på 2året, jeg gikk grunnkurs om igjen). Dette pga mobbing.

Det er MYE, men jeg kom meg videre og det har da blitt menneske av meg også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble utrolig lei meg av å lese svarene i tråden. Jeg har alltid hatt lite fravær, men i år byttet jeg skole, noe som viste seg å være en dum beslutning. Jeg ble veldig dårlig mottatt, og begynte å grue meg mye. Grunnen til at jeg ikke sluttet på skolen, var fordi karakterene mine var gode. Jeg tenkte at jeg bare måtte stå løpet ut...Jeg har fått legeerklæring i forbindelse med fraværet som jeg kan vise eventuell arbeidsgiver.

Nå virker det som hele fremtiden min er ødelagt...



Anonymous poster hash: 8913c...c22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble utrolig lei meg av å lese svarene i tråden. Jeg har alltid hatt lite fravær, men i år byttet jeg skole, noe som viste seg å være en dum beslutning. Jeg ble veldig dårlig mottatt, og begynte å grue meg mye. Grunnen til at jeg ikke sluttet på skolen, var fordi karakterene mine var gode. Jeg tenkte at jeg bare måtte stå løpet ut...Jeg har fått legeerklæring i forbindelse med fraværet som jeg kan vise eventuell arbeidsgiver.

Nå virker det som hele fremtiden min er ødelagt...

Anonymous poster hash: 8913c...c22

Hva mener du? Det er jo mange her som sier at fraværet er ubetydelig, og det er som oftest det når du har gått høyere utdanning. Jeg ser heller ikke problemet når du har en legeerklæring som forklarer hvorfor du var så mye borte.

Anonymous poster hash: bef7a...d48

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på jobbintervju for noen uker siden, og da reagerte dem på at jeg hadde 10 dager fravær på VGS. Det var ikke positivt for å si det sånn. Og timer er jo enda verre... Har ikke hørt noe ang. jobben ennå.



Anonymous poster hash: c9778...8c5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om du har legeerklæring så er det vel greit da? Samboeren min fikk forresten mesteparten av fraværet sitt slettet på VGS fordi han viste legeerklæring til lærerne sine.



Anonymous poster hash: c9778...8c5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på jobbintervju for noen uker siden, og da reagerte dem på at jeg hadde 10 dager fravær på VGS. Det var ikke positivt for å si det sånn. Og timer er jo enda verre... Har ikke hørt noe ang. jobben ennå.

Anonymous poster hash: c9778...8c5

Hva slags jobb?

Anonymous poster hash: bef7a...d48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ciegus

Nettopp! "Masteren din er særdeles relevant for stillingen, men siden du hadde så høyt fravær på VG2 kan vi nok ikke ansette deg"

Forstår at det kan spille en rolle dersom jobben ikke krever noen utdannelse, eller majoriteten av søkerne er under 20 år, ikke ellers.

Nå skal jo ikke TS ta en master, men hun vil jobbe. Og da kan fravær ha mye å si.

Jeg har aldri vært på et intervju etter vgs men før begynte å studere som IKKE ville se vitnemål, for å si det sånn.

Men TS, hva vil du? Hvorfor går du 1 året når du allerede har gått to år, og vil jobbe de neste to årene, dvs ikke vil fullføre linjen du går nå (hvis jeg forstod riktig) ? Trenger du dette året?

Skal du ta høyere utdannelse har vitnemål fra vgs lite å si, skal du ikke vil vitnemålet være av betydning i begynnelsen, men ikke om noen år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jo ikke TS ta en master, men hun vil jobbe. Og da kan fravær ha mye å si.

Jeg har aldri vært på et intervju etter vgs men før begynte å studere som IKKE ville se vitnemål, for å si det sånn.

Men TS, hva vil du? Hvorfor går du 1 året når du allerede har gått to år, og vil jobbe de neste to årene, dvs ikke vil fullføre linjen du går nå (hvis jeg forstod riktig) ? Trenger du dette året?

Skal du ta høyere utdannelse har vitnemål fra vgs lite å si, skal du ikke vil vitnemålet være av betydning i begynnelsen, men ikke om noen år.

Joda, men dette er jo kommentarer til arbeidsgivere og arbeidssøkere som påstår at fraværet på vitnemålet er svært viktig. De må jo nesten forklare hva slags jobber det dreier seg om. I innleggene deres virker det nesten som at dette er et generelt faktum, og det er det jo ikke. Dette var ikke kommentarer som direkte rettet seg mot TS. Det er ingen som har sagt at fravær ikke har en betydning dersom en ikke har gått høyere utdanning.

Anonymous poster hash: bef7a...d48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i den oppfatning at fravær har mye og si dersom man søker lærlingplass, eller type jobb ved siden av studiene. Men dersom man får høyere utdanning og har et par attester og vise til vill de selvsagt være mye mer interessant for en arbeidsgiver :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette her er jo hovedsakelig lærlingeplass. Så er det også jobb på fornøyelsespark. Jeg står fortsatt for hva jeg har skrevet. Jeg skrev at jeg aldri har hørt om noen arbeidsgivere som vil se vitnemål fra VGS etter fullført HØYERE utdanning (altså høyskole/universitet). Jeg forstår jo at fraværet er relevant dersom det er snakk om lærlingeplasser eller småjobber på fornøyelsesparker og lignende. Det var derfor jeg spurte hva slags jobb det var i forbindelse med.

Uansett er vel ikke dette så relevant i forbindelse med TS sitt innlegg.

Anonymous poster hash: bef7a...d48

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en del fravær... 8 dager og 3 timer på ett år på vgs. Føler det er utrolig mye men jeg har hørt at det er normalt med 10 dagers fravær (?). Alle sier forskjellige ting. Men jeg tror ikke løpet er kjørt så lenge du holder fraværet lavt resten av videregående!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...