Gå til innhold

Så mye fravær... Er løpet kjørt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har aldri hatt mye fravær. Ikke på barneskole, ikke på ungdomsskole eller tidligere i videregående. Det meste jeg har hatt er rundt 9-10 dager, og det har vært mye for meg.

I år har jeg gått 1. året på vgs igjen. Jeg ville egentlig jobbe, men det gikk så lang tid før jeg fant ut at det var det jeg ville. Motivasjonen har vært helt nede, formen har vært helt nede og det har ført til mye..mye.. fravær. Jeg har bare tenkt: "Ah, jeg skal ikke bli noe innen dette, jeg skal ikke fortsette her, jeg skal jobbe uansett". Noe man IKKE bør tenke, men jeg har vært deppa dette året og jeg har bare hatt slike tanker.

Nå har jeg (bare dette halvåret) 10 dager og 64 (!!!) timer fravær. Jeg er i sjokk selv, og jeg har så dårlig samvittighet. Jeg føler jeg har ødelagt for meg selv og min fremtid. Jeg vil jo ha meg en grei jobb, men hva kommer de til å tenke om de ser dette vitnemålet? Hjelpes... Jeg skal ikke fortsette med denne linja, men likevel.

Er det håp for meg nå eller er løpet kjørt? hehe... Jeg har lite fravær i alle andre vitnemål og gode referanser fra skole og jobb, men dette.. ikke så bra. Jeg er ikke en latsabb ellers. Når jeg jobber om somrene har jeg 0 fravær, 0 forsentkomninger og er effektiv og har stå-på-vilje. Det har vært så sløvt nå på skolen, og jeg har ikke tenkt over konsekvensene selv om jeg har vært fullt klar over hvor dumt det er. Tror dere de fokuserer på dette vitnemålet foran grunnskole-vitnemålet og referanser fra tidligere jobber?



Anonymous poster hash: 14eb0...3c8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fravær på videregående har da ingenting å si.



Anonymous poster hash: e2db8...0e0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fravær på videregående har da ingenting å si.

Anonymous poster hash: e2db8...0e0

Har det ikke? Å, jeg håper virkelig det...

TS

Anonymous poster hash: 14eb0...3c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det ikke? Å, jeg håper virkelig det...

TS

Anonymous poster hash: 14eb0...3c8

Selvfølgelig ikke, og ingen ber om å få se grunnskolevitnemålet ditt heller. Hvorfor trodde du det?

Anonymous poster hash: e2db8...0e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer litt an på hva du skal videre. Om du skal gå yrkesfag og skal ut i jobb som lærling, kunne det bydd på mindre problemer. Men hadde jeg vært deg hadde jeg ikke bekymret meg. Du har lite fravær ellers og gode referanser (som oftest blir referanser mer vektlagt enn karakterer og fravær, kommer såklart an på hvilket yrke det er snakk om, men som regel..). Og når du nå bytter linje får du mulighet til å rette opp dette. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at det spiller noen rolle, jeg hadde veldig mye fravær gjennom hele vgs. Så lenge man klarer å opprettholde gode karakterer går det greit. Jeg har hvertfall aldri fått noen kommentrer på det, ei heller vist noen vitnemålet mitt faktisk..?

Anonymous poster hash: ce33d...3d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvfølgelig ikke, og ingen ber om å få se grunnskolevitnemålet ditt heller. Hvorfor trodde du det?

Anonymous poster hash: e2db8...0e0

Okei:) Jeg søkte på jobb et par mnd siden, og da spurte de etter attester og vitnemål.

TS

Anonymous poster hash: 14eb0...3c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer litt an på hva du skal videre. Om du skal gå yrkesfag og skal ut i jobb som lærling, kunne det bydd på mindre problemer. Men hadde jeg vært deg hadde jeg ikke bekymret meg. Du har lite fravær ellers og gode referanser (som oftest blir referanser mer vektlagt enn karakterer og fravær, kommer såklart an på hvilket yrke det er snakk om, men som regel..). Og når du nå bytter linje får du mulighet til å rette opp dette. :)

Takk for svar alle sammen! :)

Jeg har tenkt til å ta meg et par friår for å jobbe, spare penger og finne ut hva jeg vil videre i livet + få erfaring i jobblivet. Jeg vil ikke gjøre ting verre for meg selv ved å gå mange forskjellige linjer og aldri finne ut hva jeg vil. Så det blir nok en eller annen jobb (hva som helst) fra høsten av :) Kanskje omsorgsbolig, barnehage (har gått barn og ungdom 2. året, så har litt erfaring innen det) eller hvilken som helst butikk-/lagerjobb.

Anonymous poster hash: 14eb0...3c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bustyvel

Noen arbeidsgivere kan se på fraværet ditt, og kanskje be deg fortelle hvorfor fraværet er så høyt. Jeg hadde mye fravær på VGS pga en skade, og har blitt spurt om dette på intervju flere ganger. Har da sagt det som det er, at jeg var skadet (noe jeg selvsagt har papirer på), og jeg har fått jobb hver gang ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at det spiller noen rolle, jeg hadde veldig mye fravær gjennom hele vgs. Så lenge man klarer å opprettholde gode karakterer går det greit. Jeg har hvertfall aldri fått noen kommentrer på det, ei heller vist noen vitnemålet mitt faktisk..?

Anonymous poster hash: ce33d...3d9

Okei, da satser jeg på det! Jeg ligger på 5 karaktermessig i de fleste fag, så det er bare fraværet som i år har sklidd litt ut.

Kanskje det kommer an på hvilken jobb man søker på eller hvor man bor kanskje? Jeg søkte jobb på sykehjem og da ble jeg spurt etter vitnemål.

Anonymous poster hash: 14eb0...3c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen arbeidsgivere kan se på fraværet ditt, og kanskje be deg fortelle hvorfor fraværet er så høyt. Jeg hadde mye fravær på VGS pga en skade, og har blitt spurt om dette på intervju flere ganger. Har da sagt det som det er, at jeg var skadet (noe jeg selvsagt har papirer på), og jeg har fått jobb hver gang ;)

Okei! :) Dessverre har ikke jeg noe papirer eller bevis for sykdom f.eks. Har en del udokumentert fravær dette året, men jeg får håpe de fleste arbeidsgivere ikke trenger noe vitnemål (i alle fall ikke fra dette året, hehe) ;) For hvorfor skulle de trenge vitnemål fra en linje som ikke har noe med det jeg søker om uansett? Hm.. jaja.

Anonymous poster hash: 14eb0...3c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fravær på videregående har da ingenting å si.

Anonymous poster hash: e2db8...0e0

Det er tull å skrive. Det er mange steder arbeidsgiver er mer opptatt av fravær enn karakterer. Ikke missforstå - karakterer blir lagt merke til, men folk som er fryktelig mye borte fra jobben - er ikke mye aktuelle å gi jobb.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i slutten av tyveårene, har jobbet siden jeg var 15, og har til dags dato aldri trengt å vise vitnemålet mitt av noen annen grunn enn for å bevise at jeg har studiekompetanse til å komme inn på høyere utdannelse.

Ingen av mine totalt 7-8 arbeidsgivere har spurt, og kan aldri se for meg at en fremtidig arbeidsgiver vil spørre en utdannet småbarnsmor på 30 hvorfor hun hadde så høyt timefravær som tenåring heller!:ler:

Og skulle det så være at noen vil se, så vær ærlig; si "jeg var skolelei og ville bare ut i jobb og gjøre noe praktisk med livet mitt mens jeg bestemte meg for hva jeg ville gjøre i fremtiden". Det er som regel mer enn godt svar nok-

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er tull å skrive. Det er mange steder arbeidsgiver er mer opptatt av fravær enn karakterer. Ikke missforstå - karakterer blir lagt merke til, men folk som er fryktelig mye borte fra jobben - er ikke mye aktuelle å gi jobb.

Jeg tror også at fravær teller mer enn karakterer hos de fleste. Man vil jo ha en som stiller opp.

TS

Anonymous poster hash: 14eb0...3c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det an å ha 64 timer fravær på et halvt år? 10 dager er jo ikke mer enn en influensa, så det er forståelig.



Anonymous poster hash: 6b6e6...fea
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde over 100 timer og 30 dager fravær det siste året på vgs, gikk ut i 2012 og har jobbet siden, aldri opplevd at noen har spurt om å se vitnemålet mitt, og når man skal studere er det bare karakterene som avgjør om man kommer inn eller ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva mener dere med arbeidsgiver? En arbeidsgiver i deltidsjobb-sammenheng (butikk osv) ?

Dersom jeg hadde utdannet meg til Fysiouterapaut. Hadde en arbeidsgiver spurt om fraværet mitt på vgs da? Synes det høres rart ut.



Anonymous poster hash: 8913c...c22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sittet og vurdert søknader til lærlingeplasser, og gjett hva jeg så på da vi vurderte søknadene? Hvordan kan jeg som arbeidsgiver ansette noen som er mere borte enn tilstede? Søkeren måtta ha dokumentasjon på fraværet, for ellers var der mange flinke søkere, som ikke hadde fravær.



Anonymous poster hash: efe76...024
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sittet og vurdert søknader til lærlingeplasser, og gjett hva jeg så på da vi vurderte søknadene? Hvordan kan jeg som arbeidsgiver ansette noen som er mere borte enn tilstede? Søkeren måtta ha dokumentasjon på fraværet, for ellers var der mange flinke søkere, som ikke hadde fravær.

Anonymous poster hash: efe76...024

Lærlingsplasser er jo noe litt annet da. Det er jo forståelig.

Anonymous poster hash: bef7a...d48

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er arbeidsgiver, og søknaden din ville dessverre gått rett i søpla. Er nok av søkere, og da er fravær en av tingene som blir sett på i grovsorteringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...