Gå til innhold

Sorry- men jeg tror ikke på ME-diagnosen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg sliter veldig med å tro at ME er en reell fysisk diagnose. (Jeg tror derimot veldig at det er en psykisk en, som definitivt går utover den fysiske helsen). For dere som tror på den, kan dere forklare er par ting?

-Hvorfor er diagnosen ikke-eksisterende i u-land? Jeg tviler på at det finnes mange asiatiske fabrikkarbeidere som bare: "sorry, kan ikke jobbe i dag, har fått ME".

-Hvorfor hørte vi ikke om soldater under krigen som ikke kunne stille opp for landet sitt eller husmødre som ikke kunne stille opp for familien sin, fordi de dessverre bare kunne ligge rett ut pga ME?

-Hvordan kan det ha seg at én som er så utmattet at hun må sitte i rullestol en dag, kan reise seg opp og løpe neste dag fordi hun mirakuløst ble frisk? Hvor er den fysiske diagnosen?

-alle jeg kjenner som påberoper seg diagnosen viser tydelige tegn på psykiske (reelle) lidlelser som angst og depresjon. Kan man ikke heller erkjenne at det er psyken som lammer kroppen?

Anonymous poster hash: d89ef...127

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjenner en som har ME og jeg trur neppe det er noe han har valgt, da han har sittet i rullestol nå i 30 år, og må ha hjelp hjemme for å drite og tørke seg.

  • Liker 10
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke rart man lurer, og det er betimelige spørsmål å stille. Det er jo merkelig dersom dette ikke opptrer i andre deler av verden.

Men det kan jo være kjemikalier eller noe som påvirker disse pasientene. At de ikke har løst ME-gåten, betyr ikke at den ikke eksisterer. Men kanskje er det snakk om en ulik gruppe, der noen har utmattelse pga noe fysisk, andre har en psykisk tilstand.

Anonymous poster hash: a94d2...091

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke rart man lurer, og det er betimelige spørsmål å stille. Det er jo merkelig dersom dette ikke opptrer i andre deler av verden.

Men det kan jo være kjemikalier eller noe som påvirker disse pasientene. At de ikke har løst ME-gåten, betyr ikke at den ikke eksisterer. Men kanskje er det snakk om en ulik gruppe, der noen har utmattelse pga noe fysisk, andre har en psykisk tilstand.

Anonymous poster hash: a94d2...091

Det tenker jeg også, eller ikke nødvendigvis kjemikalier, men eventuelt en blanding av arv, miljø og klima hvis det nå er sånn at det kun oppstår i enkelte deler av verden.

Ellers kan man jo vel kanskje også anta at om en fattig fabrikkarbeider i et u-land får ME så skaper ikke akkurat det overskrifter i Norge heller? :vetikke:

Anonymous poster hash: 49d84...08b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det psykiske påvirker jo det fysiske, så uansett om det er psykisk eller fysisk lidelse så gir den fysiske symptomer.

At man ikke hører om soldater under krigen eller folk i u-land hadde/har ME, trenger ikke bety at det ikke er en ordentlig sykdom. Vi lever helt annerledes enn dem og man oppdager nye sykdommer hele tiden. Det kan være at den har startet her. Og min erfaring er at de som lider av ME, sier vanligvis ikke "sorry, kan ikke jobbe idag, har fått ME", men kan ikke jobbe i det hele tatt.

Syns du det er så rart at noen sykdommer blir kurert av seg selv?

Kan det ikke være at de som har ME, blir deprimerte og utvikler angst pga sykdommen? Om kan ikke orker noen ting, har smerter osv og detter ut av samfunnet så blir man sannsynligvis deprimert, som igjen kan utvikle angst.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tenker jeg også, eller ikke nødvendigvis kjemikalier, men eventuelt en blanding av arv, miljø og klima hvis det nå er sånn at det kun oppstår i enkelte deler av verden. Ellers kan man jo vel kanskje også anta at om en fattig fabrikkarbeider i et u-land får ME så skaper ikke akkurat det overskrifter i Norge heller? :vetikke:Anonymous poster hash: 49d84...08b

Ja, enten arv (men da er det rart om ikke besteforeldre og oldeforeldre var rammet!), men kanskje enda mer miljø. Men jeg tenker enten kjemikalier eller noe psykososialt. Det er eksempler på sykdommer man trodde var reelle, men som man ikke forstod fullt ut, for eks hysteri. Hadde vært interessant å vite om ME finnes i u-lamd.

Anonymous poster hash: a94d2...091

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke rart man lurer, og det er betimelige spørsmål å stille. Det er jo merkelig dersom dette ikke opptrer i andre deler av verden.

Men det kan jo være kjemikalier eller noe som påvirker disse pasientene. At de ikke har løst ME-gåten, betyr ikke at den ikke eksisterer. Men kanskje er det snakk om en ulik gruppe, der noen har utmattelse pga noe fysisk, andre har en psykisk tilstand.

Anonymous poster hash: a94d2...091

Dette tror jeg veldig på. Det virker som om ME har blitt en samlebetegnelse på folk som er utslitte, av veldig forskjellige grunner. Det går jo ikke an å stadfeste sykdommen ved hjelp av én eneste klinisk test! Er det da en fysisk diagnose?

Jeg tror den store ME-diagnosen er alt for vid og favner for bredt - det er stor forskjell på dem som har blitt slått ut av en virus, en vaksine eller lignende, og dem som sliter psykisk (og dem som- unnskyld meg- bare ikke klarer å komme seg opp av senga). Jeg tror det er belastende for dem som opplever reell fysisk utmattelse å bli sammenlignet med sytende latsabber.

Anonymous poster hash: d89ef...127

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke rart man lurer, og det er betimelige spørsmål å stille. Det er jo merkelig dersom dette ikke opptrer i andre deler av verden.

Anonymous poster hash: a94d2...091

Jeg sier ikke at ME er nødvendigvis er fysisk og ikke psykisk, men at tilstanden ikke eksisterer i utviklingsland er feil.

"In Brazil, 1542 (39.4%) had a score above the cut-off of the CFQ, which corresponds to substantial fatigue, and 609 (15.6%) were individuals with chronic fatigue. In the UK, 1046 (42.5%) had a score above the cut-off and 305 (12.4%) were individuals with chronic fatigue."

Men...

"Although both unexplained chronic fatigue and chronic fatigue syndrome were therefore similarly common in the two countries, Brazilian GPs were unlikely to recognise or diagnose chronic fatigue syndrome unlike their British colleagues."

Les mer her: m.bjp.rcpsych.org/content/194/2/117.full

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger til dette for de som ikke trykker på linken:

"Terms such as chronic fatigue syndrome, myalgic encephalomyelitis (ME) and post-viral fatigue syndrome are routinely made diagnoses in British primary care as shown by the analysis of the UK General Practice Research Database. However, two vignette studies from Brazil showed that even university-based tertiary care doctors are unfamiliar with the construct of chronic fatigue syndrome and rarely diagnose it in their medical practice. Although the prevalence of the syndrome in Brazil as assessed using a standardised procedure is comparable to that in the UK, it is not a diagnostic concept currently used in Brazilian medical practice and is neither recognised nor diagnosed."

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden ME er en utelukkingssykdom, og siden den utarter seg så forskjellig blant de som har det, kan det jo tenkes at disse egentlig har helt forskjellige sykdommer. Jeg har inntrykk av at ME er en samlebetegnelse for det at man i større eller mindre grad sliter med utmattelse, uten at noen finner noe fysisk galt med personen. Det tyder jo på at det er psykosomatisk. Sånn er det vel med fibromyalgi også, diffuse smerter her og der som ingen finner fysiske årsaker til, men som samles under betegnelsen fibromyalgi.

Passende nok er det disse sykdommene som er hovedgrunnen til at nordmenn er uføre i dag.

Anonymous poster hash: 4c0d0...e16

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørild

Jeg tror at grunnen til at en del er skeptiske til diagnosen er at den favner både de som er litt slitne og de som ligger på et mørkt rom for resten av livet. Spranget er for stort og inkluderingskriteriene for vide.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorvidt kronisk utmattelse eksisterer i u-land eller ikke, er vanskelig å si sikkert. Det er stor forskjell på levesettet i Norge kontra et u-land. Vi jobber stort sett i Norge, det vil også si at hvis vi blir syke, så må vi gjøre noe for å finne ut av ting. Vi kan lett gå til lege og få utredning, uten at det koster oss mye og uten at vi mister lønn mens vi utreder.

Dette er muligheter mange i u-land ikke har, samt at mange i u-land ikke har jobber, eller mister den dersom de blir syke. Uten jobb, liten mulighet til utredning og diagnose, og konsekvensen blir et liv uten inntekt og enda større fattigdom.

Hvordan kan vi vite at ikke tiggern på gata i Gambia ikke har ME? Hvordan vet vi at han som sitter arbeidsledig under et tre, ikke sitter der fordi han faktisk har en sykdom som vi i Norge ville diagnosert?

Dødeligheten er også langt høyere i u-land, og levealderen lavere. Vi har muligheter til å ta vare på helsa og finne ut hva som feiler oss, derfor lever vi også lenger.

Og hvorfor en som er kronisk syk ikke kan røre seg en dag, mens samme menneske kan løpe en tur dagen ette, er vel så enkel at selv som kronisk syk, så har man gode og dårlige dager. Og da gjør man gjerne ting på de gode dagene.

Utover det, vet jeg ytterst lite om ME, og om det er fysisk eller psykisk vet jeg heller ikke. Men å betvile ektheten i det de rammede kan og ikke kan, det gjør jeg ikke.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner en som har ME og jeg trur neppe det er noe han har valgt, da han har sittet i rullestol nå i 30 år, og må ha hjelp hjemme for å drite og tørke seg.

Men det var jo ikke det TS sa, sa bare at det ikke er fysisk betinget. En psykisk plage kan få fysiske konsekvenser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men det var jo ikke det TS sa, sa bare at det ikke er fysisk betinget. En psykisk plage kan få fysiske konsekvenser...

Mer som i placebo effekten? Isåfall har jeg null tru på at man kan bli så syk at hele kroppen slutter å fungere i den grad at man må vaskes og tørkes bæsj av, samt mister muligheten til å snakke og den slags. Noe mer må det være enn kun psykisk da det ville vært enklere å helbedre enn om det ikke er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Funky Punk

-Hvorfor er diagnosen ikke-eksisterende i u-land? Jeg tviler på at det finnes mange asiatiske fabrikkarbeidere som bare: "sorry, kan ikke jobbe i dag, har fått ME".

...det finnes mennesker med ME i Asia også. Og joda, det finnes mange som ikke kan jobbe, og derfor må f.eks sende barna ut for å jobbe for dem.

-Hvorfor hørte vi ikke om soldater under krigen som ikke kunne stille opp for landet sitt eller husmødre som ikke kunne stille opp for familien sin, fordi de dessverre bare kunne ligge rett ut pga ME?

...fordi soldater ble soldater fordi de kunne. Om man var for syk så ble man jo ikke soldat. Akkurat som i dag. Og det fantes mange mødre som ikke klarte å gjøre annet enn å ligge i senga. Barna ble sendt til andre familiemedlemmer eller man hadde tjenestepiker etc

-Hvordan kan det ha seg at én som er så utmattet at hun må sitte i rullestol en dag, kan reise seg opp og løpe neste dag fordi hun mirakuløst ble frisk? Hvor er den fysiske diagnosen?

...utmattelsen gjør at kroppen ikke klarer. Der betyr ikke at det er en fysisk skade som f.eks 2 brukne bein. Noen dager er bedre enn andre, og føler man at man klarer noe så vil man gjerne gjøre så mye som mulig. Dessverre fører det igjen til enda mer utmattelse

-alle jeg kjenner som påberoper seg diagnosen viser tydelige tegn på psykiske (reelle) lidlelser som angst og depresjon. Kan man ikke heller erkjenne at det er psyken som lammer kroppen?

...ikke alle som har en psykisk lidelse som depresjoner osv.

Jeg sliter ikke med psyken. Har det veldig bra jeg når det kommer til det mentale. Likevel så sliter jeg med utmattelse som har ført til at jeg enkelte dager ikke har kommet meg opp av sengen (har ikke ME, men en annen lidelse hvor utmattelse er et klart symptom)

Hvorfor skal jeg "gjøre meg sykere" ved å skylde på andre ting også? Og jeg har vært til utredning for å utelukke psykiske lidelser, og ingen av psykologene mente jeg hadde noen slike diagnoser.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner en som har ME og jeg trur neppe det er noe han har valgt, da han har sittet i rullestol nå i 30 år, og må ha hjelp hjemme for å drite og tørke seg.

sikker på at du ikke mener MS?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

sikker på at du ikke mener MS?

Hmm, ja nå er jeg rimelig sikker på at jeg mener MS nå som du sier det..

I'm sorry thread :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer som i placebo effekten? Isåfall har jeg null tru på at man kan bli så syk at hele kroppen slutter å fungere i den grad at man må vaskes og tørkes bæsj av, samt mister muligheten til å snakke og den slags. Noe mer må det være enn kun psykisk da det ville vært enklere å helbedre enn om det ikke er det.

Funky Punk dekte alle de viktige innsigelsene i innegget litt over, men når det gjelder fysiske konsekvenser av Psykiske diagnoser, så er de som regel VANSKELIGERE å helbrede enn rene fysiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funky Punk dekte alle de viktige innsigelsene i innegget litt over, men når det gjelder fysiske konsekvenser av Psykiske diagnoser, så er de som regel VANSKELIGERE å helbrede enn rene fysiske.

Jeg har uansett snakket om MS hele tiden og ikke ME, så disregard everything I have said.. ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette tror jeg veldig på. Det virker som om ME har blitt en samlebetegnelse på folk som er utslitte, av veldig forskjellige grunner. Det går jo ikke an å stadfeste sykdommen ved hjelp av én eneste klinisk test! Er det da en fysisk diagnose?

Jeg tror den store ME-diagnosen er alt for vid og favner for bredt - det er stor forskjell på dem som har blitt slått ut av en virus, en vaksine eller lignende, og dem som sliter psykisk (og dem som- unnskyld meg- bare ikke klarer å komme seg opp av senga). Jeg tror det er belastende for dem som opplever reell fysisk utmattelse å bli sammenlignet med sytende latsabber.

Anonymous poster hash: d89ef...127

Jeg har ME, og ja det kommer av mange grunner, min er psykisk, mens andre har fått det av vaksiner eller store påkjenninger, eller kyssesyken som du sier etc.

ME er selvfølgelig en felles betegnelse for utmattelse, men grunnen til ME kan være så mangt.

Så det er rett at det er en samlebetegnelse for folk som er utmattet av alle mulige utslagsgrunner.

Men den utløsende grunnen til ME avgjør ikke hvor kraftig man blir rammet. Det er helt individuelt.

Anonymous poster hash: 975b3...35c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...