Gå til innhold

Kjørte inn i annen bil, uforsikret. Trenger hjelp!


Jentem86

Anbefalte innlegg

Jeg har vært så dum og uhelldig og trenger rett og slett litt råd og hjelp.

For en stund siden arvet jeg min morfars bil. Bilen ble satt i mitt navn i slutten av februar, men siden det bare en uke etter dette viste seg at det var veldig mye galt med bilen bestemte jeg sammen med resten av familien at det beste var å sende den til vraking. Siden bilen ikke skulle være i bruk og jeg som alenemor hadde veldig lite penger på denne tiden valgte jeg da å avslutte forsikring på bilen, da med den plan at det ikke skulle ta noe mer enn maks noen uker å få vraket den. Men tiden gikk, og på grunn av flytting og ny og hektisk jobb ble bilen stående, helt til forrige uke da jeg kom på hva som skulle gjøres. Jeg planla å få bilen slept til et sted ikke så langt unna for å få den vraket (dette var på fredag), men min mor, som ikke har bil selv, ville gjerne gå gjennom innhold i bilen for å se om det var noe der hun ville beholde av sin far. Fra der bilen stod parkert til der min mor bor tar det ca 5 minutt å kjøre, 15 minutt å gå, men siden min mor har Kols og lett får hosteanfall av å anstrenge seg, var jeg så dum at jeg tenkte jeg kunne kjøre bilen opp til henne. Det var jo tross alt bare snakk om 4-5 minutt, hva kunne vell gå galt?

Tydeligvis mye. Det var litt kø på veien dit, og det gikk litt i rykk og napp, og rett før en rundkjøring kjørte jeg inn i bakenden på bilen forran meg. Det var ikke snakk om noem høy hastighet her, maks 10 km/t. Jeg hadde akkurat stoppet for å vente på at bilen forran meg skulle få klar bane inn i rundkjøringen. Jeg så at hun begyndte å kjøre igjen, så jeg tråkket også på gassen for å kjøre videre. I to sekunder så jeg ned på telefonen min som ringte akkurat da, bestemte meg for å ikke svare (siden jeg kjørte bil), så opp igjen og så at bilen forran meg hadde bråstoppen, tråkket hardt i bremsen, men desverre ikke tidsnok. Jeg hørte at det ikke var noe kraftig smell, men jeg fulgte etter bilen for å se om alt gikk bra, og vi stoppet på en bensinstasjon like ved. Det viste seg da at det helldigvis ikke var noen skader på hennes bil da jeg kun hadde truffet hengerfestet. Min bil fikk en liten bulk, men jeg tenkte at det ikke gjorde noe, siden bilen skulle vrakes. Siden ingen av oss hadde vært ute for noe lignende og ikke hadde peiling på hva som skulle utfylles av skjema osv ga jeg henner nummeret mitt slik at hun kunne kontakte meg dersom det likevell skulle vise seg å være noen skader.

Dagen etter sendte hun meg en sms der hun spør om vi kan møtes neste uke for å skrive skademelding. Det er ingen skader på bilen, men utover kvelden etter påkjørselen hadde hun begynt å få nakkesmerter og ville derfor skrive skademelding tilfelle hun fikk problemer med nakken.

Jeg sa at vi selvfølgelig kan møtes for å gjøre det, og siden vi begge var litt opptatt fremover avtalte vi å treffes rundt torsdag neste uke. Men så kom jeg på at jeg har jo ikke forsikring. Så nå er jeg livredd for hva jeg kan forvente meg, for selv om det var snakk om en fem minutters kjøretur så har jeg jo vært så dum og faktisk kjørt ulovlig. Og om hun nå har en skade som hun sliter med resten av livet så regner jeg med at jeg kan bli både anmeldt og ende opp som gjeldslave resten av livet. Jeg er fult klar over at dette er min egen feil, og jeg har ikke på noen måte tenkt å stikke av fra mitt ansvar, men jeg trenger noen råd og hjelp om noen har det. Takker på forhånd til alle som måtte kunne bidra med noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du ikke har forsikring, har du vel heller ikke skilter på bilen?

Det vil si at du har kjørt ulovlig.

Jeg vet ikke hva strafferammen for slikt er, men du må nok regne med at det vil bli konsekvenser for deg. Hvis jeg var deg, ville jeg kontaktet forsikringsselskapet og forhørt meg om det var mulig å finne en løsning. Om du ikke har mottatt sluttoppgjør etter at du sa opp forsikringen, kan det være at dette lar seg løse greit.

Hvis bilen ble satt i ditt navn i februar, har du betalt både omregistreringsavgift og ansvarsforsikring. Du får ikke omregistrert en bil uten dette. Har du fått tilbakebetalt det gjenstående beløpet for ansvarsforsikringen? Leverte du inn skiltene, slik du skulle?

Anonymous poster hash: 462c5...1d5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig nok er det faktisk mange tusen kjøretøy der ute i trafikken som kjører uforsikret.

Men heldigvis fordi de som skulle bli utsatt for disse idiotene har vi Trafikkforsikringsforeningen, underlagt Finansnæringens fellesorganisasjon, som betaler ut forsikringsselskapets utlegg. Så de som blir skadet eller får ødelagt kjøretøy slipper å bekymre seg.

Så ts..kommer du utfor Trafikkforsikringsforeningen så er det ingen kjære mor. De kommer til å snu seg rundt og støvsuge den uforsikrede for eventuelle beløp de har utbetalt til forsikringsselskapet.

Du får bare be til høyere makter at den du kjørte på ikke krever personskadeerstatning fra sitt forsikringsselskap. Husk, om skadelidende bare har 1 mill i forsikringssum (som er ganske moderat) så betyr det 100.000 kr ved 10% medisinsk invaliditet. Og kommer ervervsmessig uførhet (arbeidsinntekt) på toppen av dette så er du rimelig rævkjørt.



Anonymous poster hash: e3ae7...532
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må jo noe være feil! Skiltene må leveres inn for at du skal få kanselert forsikringen. Forsikringsselskapet vårt (IF) krevde faktisk kvitteringen på innleverte skilter.

Men, om alt stemmer og du har vært så uheldig så får du håpe at alt ordner seg hvis ikke kan du bli pliktig til å betale alt hun evt måtte trenge i forbindelse med skaden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å oppklare: Hun har sikkert bare levert salgsmelding og tegnet forsikring. Og aldri betalt omregistreringsavgiften. Dermed har aldri bilen blitt omregistrere og hun kan si opp forsikringen. Hadde hun omregistrert bilen og fått vognkort i sitt navn, kunne hun ikke sagt opp forsikringen. (I så fall måtte hun sluttet å betale forsikringen.)

Ikke ta sorgene på forskudd. Og ikke gjør noe sånt igjen.

Anonymous poster hash: 862a0...e1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig nok er det faktisk mange tusen kjøretøy der ute i trafikken som kjører uforsikret.Men heldigvis fordi de som skulle bli utsatt for disse idiotene har vi Trafikkforsikringsforeningen, underlagt Finansnæringens fellesorganisasjon, som betaler ut forsikringsselskapets utlegg. Så de som blir skadet eller får ødelagt kjøretøy slipper å bekymre seg.Så ts..kommer du utfor Trafikkforsikringsforeningen så er det ingen kjære mor. De kommer til å snu seg rundt og støvsuge den uforsikrede for eventuelle beløp de har utbetalt til forsikringsselskapet.Du får bare be til høyere makter at den du kjørte på ikke krever personskadeerstatning fra sitt forsikringsselskap. Husk, om skadelidende bare har 1 mill i forsikringssum (som er ganske moderat) så betyr det 100.000 kr ved 10% medisinsk invaliditet. Og kommer ervervsmessig uførhet (arbeidsinntekt) på toppen av dette så er du rimelig rævkjørt. Anonymous poster hash: e3ae7...532

Bra skrevet, men stakkars TS. Hun må være rimelig psyket ned nå. Får håpe det ordner seg.

Anonymous poster hash: df913...d7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...