Gå til innhold

Førerkort: USA --> Norge --> USA?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg tok lappen i USA da jeg var utvekslingsstudent der borte på videregående. Da jeg kom tilbake til Norge måtte jeg ta et par tester, og deretter måtte jeg levere inn mitt amerikanske mot at jeg fikk norsk førerkort. Jeg fikk altså ikke lov til å ha begge førerkortene samtidig, og det forstod jeg meg helt ærlig ikke helt på.

Men saken nå er uansett at jeg skal flytte tilbake til USA. Det jeg lurer på da er om jeg kan stikke innom biltilsynet der borte og få utstedt en ny versjon av mitt amerikanske førerkort, og likevel beholde mitt norske? Da slipper jeg både å drasse rundt på pass for å legitimere meg (de fleste steder godtar ikke ID-delen på bankkort, heller ikke utenlandske førerkort), og slipper også å passe på å alltid ha en gyldig oversettelse av mitt norske (internasjonalt førerkort).

Setter stooor pris på svar her.



Anonymous poster hash: 15b08...e2c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ring DMV. ;)

Anonymous poster hash: 49ffc...def

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest New_Girl

Jeg er ganske sikker på at USA ikke krever at du må levere ditt norske førerkort. Men om du bare får utlevert et nytt førerkort sånn uten videre vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring DMV. ;)

Anonymous poster hash: 49ffc...def

Har sendt dem en e-mail nå. :) Om jeg må ta alt på nytt orker jeg ikke (altså både teori slik at man får permit + kjøretesten), det tar rundt 6 måneder.

Anonymous poster hash: 6e2b7...485

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde det samme - tok lappen der borte som 16-åring på high school, fikk som 18-åring i Norge byttet den til norsk førerkort. Et år etter var jeg tilbake i USA og prøvde å få nyutstedt førerkortet derfra, men nei. De hadde registrert at jeg hadde omgjort førerkortet til norsk, så dermed hadde jeg ikke lengre amerikansk sertifikat.

Men hvor i alle dager har du det fra at det tar 6 mnd der borte? Jeg har tatt lappen der to ganger i ulike stater (var tilbake noen år senere igjen på universitetet), og det tok et par uker. Teoritest, permit (to uker med permit tror jeg), og oppkjøring. Kostet vel ca 20 dollar totalt første gang, og 40 andre gang.

Anonymous poster hash: 6c63d...9df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke bare kjøre på norsk førerkort da? Det gjelder jo også i USA.

Anonymous poster hash: 49ffc...def

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor ikke bare kjøre på norsk førerkort da? Det gjelder jo også i USA.

Anonymous poster hash: 49ffc...def

I ti dager ja. Dersom han skal flytte tilbake til usa, må han kjøre opp på nytt.

Men hvor får TS at det tar 6 mnd å kjøre opp på nytt? Jeg brukte fint 2 uker og 40$.

Endret av dillyduzit
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg møtte opp på DMV med bevis på at jeg hadde fast bosted, oppholdstillatelse i USA og mitt norske førerkort. Tok teorien etter 1 time med venting. Selve oppkjøringen ble tatt på ettermiddagen (Flaks at de hadde ledig time, vanlig ventetid var 3-4 dager). Så hvorfor det skal ta deg 6 måneder forstår jeg ikke.



Anonymous poster hash: c494b...ea9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men turister får kjøre like lenge som visumet gjelder vel? Interessant, takk for info!

Anonymous poster hash: 49ffc...def

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...