Gå til innhold

Believe you can and you're halfway there


Aryamili

Anbefalte innlegg

Alltid vært en aktiv jente, men har i det siste begynt å se tendenser til "tynn-feithet", dvs at kroppen ser dvask og utrent ut. Time to change! Og det begynner i dag (egentlig begynte det vel i går).

Vekta pleier å ligge et sted mellom 54-56 kg, men nå er jeg altså på 58 kg. Jeg vet at antall kg ikke betyr alt, og jeg har trent styrke det siste halvåret, men treningen har vært altfor ustrukturert.

Målet er først og fremst å få en regelmessig treningsrutine, ha struktur og skrive treningsdagbok. Jeg ønsker å kunne se framgangen svart på hvitt: løfte tyngre og løpe lengre! Bedre kondisjon og sterkere kropp er det jeg streber etter, og ser på en strammere kropp som en bonus, som kommer av gode rutiner mtp. mat og trening. Er usikker på hvordan man noterer, men jeg skriver det på en måte jeg forstår selv.

Skriver dagboka først og fremst for min egen del, men du er velkommen til å følge meg og komme med tips og egne erfaringer! :blomst:

Endret av Aryamili
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Starter med å notere meg gårsdagens styrkeøkt. Oppvarming var 15 min på sykkel på vei til senteret, samt oppvarming med lettere vekter før de fleste øvelsene.

Gårsdagens økt: Full body

Benkpress: oppvarming: 8x20 kg, 1. sett: 8x22 kg, 2. sett: 8x22 kg, 3. sett: 6x 24 kg, 4. sett: 5x 25 kg.

Benken har jeg økt siden jul, fra kun å ta stanga. Er ikke helt fornøyd med utviklingen, da jeg føler jeg har trent øvelsen litt i rykk og napp.

Markløft: oppvarming: 12x 20 kg, 1. sett: 9x30 kg, 2. sett: 8x 30 kg, 3. sett: 8x 40 kg

Første gang jeg tok markløft. Målet er å øke med 2.5 kg annenhver uke.

Utfall: 7 kg i hver hånd: 12 + 8 + 8 + 8 (antall steg)

Skulderpress med frivekter: 10x 5 kg, 8x 5 kg, 8x 5 kg, 7x 5 kg

Sittende roing: oppvarming: 10x 12 kg, 1. sett: 8x 19 kg, 2. sett: 8x19 kg, 3. sett: 7 x 19 kg.

Hip-thrust: 3 sett: 20 x 15 kg

Første gang jeg prøvde hip-thrust, herlig øvelse!

Mat: Frokost: Yt-smoothie før trening. Lunsj: Yt-sjokoladedrikk etter trening + 1. pose rett-i-koppen tomatsuppe og et havrerundstykke. Middag/kvelds (rester): I medium italiensk pizza.

Litt ineffektiv økt med mange øvelser, trente i 2 timer inkludert uttøying (ca 15 min). Mangler også mageøvelser for fullbody-økt. Støl i skuldrene, korsryggen, fremside av lår, rumpe og litt i brystet.

Edit: feil antall kg på roing

Endret av Aryamili
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens matinntak: frokost: 2 pannekaker laget av 1 banan, 3 ss mel, 1 egg og natron. Toppet med banan og jordbærsyltetøy uten tilsatt sukker. Middag: Nachos + salat og guacamole. Kvelds: to porsjoner vaniljekesam toppet med bringebær, havregryn og honning. Snacks: Litt godis og to biter sjokolade.

Ble ikke noe trening i dag, dessverre. Er sykt støl og kom sent i gang med dagen. Kommer sterkere tilbake i morgen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass på at du gjør markløft riktig, ellers kan det få store konsekvenser. Bare så du er litt obs! Sett sååå mange gjøre det feil på treningssenteret med tunge vekter, får litt panikk på dems vegne. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass på at du gjør markløft riktig, ellers kan det få store konsekvenser. Bare så du er litt obs! Sett sååå mange gjøre det feil på treningssenteret med tunge vekter, får litt panikk på dems vegne. :ler:

Tusen takk for tips! Jeg har med to venninner som står og ser på, har sagt til de at de skal si fra med en gang og pirke så mye som mulig. Jeg er fremdeles på et stadie der jeg terper på teknikken, i og med at det var min første gang, så jeg tar litt for lette vekter foreløpig, så ikke den tunge belastningen skal gå utover teknikken :) Etterhvert som teknikken er på plass, skal jeg løfte tyngre og tyngre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillelarve

Så flink du er! :laugh: Det frister litt å trene på senter der man har flere muligheter (med maskiner, vekter, osv). Kanskje jeg prøver meg til høsten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei hei!

I går hadde jeg planer om å trene, men det ble nedprioritert fordi jeg sovnet altfor sent, og dermed sov altfor lenge. Kjipt! Til gjengeld syklet jeg 7.6 km totalt en strekning jeg hadde tenkt å ta buss. Tror det blir noe lignende i dag, sov alt for lenge igjen :( So much for den strukturen! Men i dag er det lenger, så blir ca 10 km totalt på sykkel. Alt er bedre enn ingenting!

Matinntak 09.05: Frokost: 1 skål med havregryn med bringebær + 2 skiver melon, lunsj: 2 kopper kaffe (haha), middag: tre skåler fiskesuppe, kvelds: lefse med kjøttdeig i saus og grønnsaker.

Tenkte kanskje å begynne å legge ut litt bilder etterhvert, får se hva jeg tør. Det vil være en ekstra motivasjon til å gjennomføre treningene iallefall.

Håper alle har en fin lørdag, husk MGP i dag! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink du er! :laugh: Det frister litt å trene på senter der man har flere muligheter (med maskiner, vekter, osv). Kanskje jeg prøver meg til høsten...

Takk takk! Så hyggelig å høre :) Er ikke helt fornøyd selv, skulle gjerne hatt inn en ordentlig økt i dag, men av og til må man bare gjøre det beste ut av det, og sykling er trening det også.

Det er kjempegøy å trene på senter, først og fremst på grunn av alle mulighetene man har bare man har ulike typer vekter og en benk, samt romaskin o.l. :) Jeg syntes det var kjempeskummelt først, for jeg kunne ingen øvelser, men jeg leste litt på nettet om hvilke øvelser som bygger "grunnmuren" og startet der :) Man blir også inspirert av å se alle de menneskene som har kommet seg bort på senteret og trener for harde livet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillelarve

Takk takk! Så hyggelig å høre :) Er ikke helt fornøyd selv, skulle gjerne hatt inn en ordentlig økt i dag, men av og til må man bare gjøre det beste ut av det, og sykling er trening det også.

Det er kjempegøy å trene på senter, først og fremst på grunn av alle mulighetene man har bare man har ulike typer vekter og en benk, samt romaskin o.l. :) Jeg syntes det var kjempeskummelt først, for jeg kunne ingen øvelser, men jeg leste litt på nettet om hvilke øvelser som bygger "grunnmuren" og startet der :) Man blir også inspirert av å se alle de menneskene som har kommet seg bort på senteret og trener for harde livet!

Jeg føler det samme i dag. Ble en kortere økt, og jeg følte ikke at jeg gjorde mitt aller beste, men jaja... Får ta en bedre økt i morgen heller.

Jeg er bare redd for at andre skal se på meg, noe de selvfølgelig vil gjøre. Jeg har litt prestasjonsangst noen ganger; er så redd for å gjøre feil foran andre, osv. Men man venner vel seg til det, og så kan det jo være greit å få tips fra andre som kan litt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler det samme i dag. Ble en kortere økt, og jeg følte ikke at jeg gjorde mitt aller beste, men jaja... Får ta en bedre økt i morgen heller.

Jeg er bare redd for at andre skal se på meg, noe de selvfølgelig vil gjøre. Jeg har litt prestasjonsangst noen ganger; er så redd for å gjøre feil foran andre, osv. Men man venner vel seg til det, og så kan det jo være greit å få tips fra andre som kan litt mer.

Ja, er med på bedre økt i morgen! :danse:

Jeg var også veldig redd for det, og har prestasjonsangst når det gjelder styrketrening (redd for å gjøre feil osv). Turte så vidt å trene med venninnene mine, men nå har jeg blitt vant til det, og når man blir tryggere på øvelsene så føles det mye bedre. Hjelper å ha noen med seg, for da føler jeg liksom at de er ansvarlige for å si fra, så slipper andre å tenke at de må bryte inn hvis jeg gjør feil ;) Men først må man jo bli trygg på den personen man har med seg, at man slipper å være redd for å gjøre feil foran vedkommende.

Ellers er det godt tips å starte med å lære seg noen få øvelser, og så øke på med flere når man har lært seg de ordentlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillelarve

Ja, er med på bedre økt i morgen! :danse:

Jeg var også veldig redd for det, og har prestasjonsangst når det gjelder styrketrening (redd for å gjøre feil osv). Turte så vidt å trene med venninnene mine, men nå har jeg blitt vant til det, og når man blir tryggere på øvelsene så føles det mye bedre. Hjelper å ha noen med seg, for da føler jeg liksom at de er ansvarlige for å si fra, så slipper andre å tenke at de må bryte inn hvis jeg gjør feil ;) Men først må man jo bli trygg på den personen man har med seg, at man slipper å være redd for å gjøre feil foran vedkommende.

Ellers er det godt tips å starte med å lære seg noen få øvelser, og så øke på med flere når man har lært seg de ordentlig :)

Jess!! :)

Det er jo lurt. Kanskje jeg får med meg samboer.. Sjansen er lite for at han har lyst, hehe. Men verdt å spørre. Jeg flytter til helt ny plass til høsten, så det blir bare nye, fremmede folk, noe som kanskje kan være positivt på en måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig smart, viktig å ha riktig teknikk før man legger på tyngre vekter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tips fra meg mtp kosthold:

Skal man øke muskelmasse er riktig kosthold et must. Spiser du for lite, og trener for hardt/tungt, vil du raskt tære på musklene istedefor fettet.

Spis gjerne en god del mat de dagene du trener tyngst,(riktig mat, sammensetning osv. Fins masse tips på nett, spesielt for de som vil øke muskelmassen) du trener vel hardt siden målet er å løfte tyngre og jevnlig se fremgang.

Uansett, du er flink som står på! Ikke noe er bedre enn å slå rekordene gang på gang, i takt med at kroppen får en sterkere holdning og blir strammere! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et lite tips fra meg mtp kosthold:

Skal man øke muskelmasse er riktig kosthold et must. Spiser du for lite, og trener for hardt/tungt, vil du raskt tære på musklene istedefor fettet.

Spis gjerne en god del mat de dagene du trener tyngst,(riktig mat, sammensetning osv. Fins masse tips på nett, spesielt for de som vil øke muskelmassen) du trener vel hardt siden målet er å løfte tyngre og jevnlig se fremgang.

Uansett, du er flink som står på! Ikke noe er bedre enn å slå rekordene gang på gang, i takt med at kroppen får en sterkere holdning og blir strammere! :)

Tusen takk! Jeg tror dette er min største utfordring. Prøver å spise jevnt over sunt, men føler til tider at jeg kanskje spiser for lite. Andre dager spiser jeg for mye, men da gjerne litt usunt. For meg er det viktig at jeg ikke må ha et superstrengt kosthold, for jeg skal ikke delta i fitness eller noe, men ønsker selvfølgelig å spise mest mulig riktig mtp. å få resultater. Ønsker å finne en god balanse, og dette er litt utfordrende kjenner jeg :) Skal definitivt lese litt rundt på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og hopp!

I helga ble det fyll og mye usunt, dessverre ingen trening, men 4 km på sykkel, 90 høydemeter opp, samt 4 km gåing hjem etterpå.

Eksamenstiden er her og jeg kjenner det på kroppen, stresser og får ikke spist skikkelig. I dag fikk jeg sneket inn en treningsøkt på 45 min:

Mage og rygg + litt lår

Oppvarming: 5 min på mølle

Planken: 4 sett på henholdsvis: 50 sek, 30 sek, 30 sek, 25 sek

Utfall: 7 kg i hver hånd: 10 steg. Her kjente jeg at det gjorde vondt da jeg gikk dypt ned, lårene er ikke helt seg selv enda etter forrige styrkeøkt, så det ble bare et sett.

Nedtrekk, stående: oppvarming: 17.5 kg, 12 rep. Deretter 20 kg: 12 + 12 + 10 rep.

Hip-thust med ball (10 kg?): 4x20 reps

"båten" med ball (4 kg): 3x30 reps

Romaskin: 5 min

Alt i alt en effektiv økt, var mye folk på senteret så fikk ikke gjort akkurat det jeg ville hele tiden. Men sånn er det. Fornøyd med å ha kommet meg på senteret! :)

Mat: Frokost: mini-prosjon med spaghetti fra i går, Middag: 4 pizzabiter, hjemmelaget.

Dårlig på matfronten i dag, spiser for sjeldent og blir litt raske løsninger. Skal prøve å være flinkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Husk å få i deg mer mat de dagene du trener styrke da.

Det har du rett i. Er litt dårlig på det der, blir gjerne litt motsatt, at de dagene jeg er inaktiv så blir det mye mat for da husker jeg på det og kjedespiser litt, mens de dagene jeg har mye energi gjør jeg mye og trener, og glemmer av litt å spise.. Syns det er litt vanskelig, jeg tror jeg spiser veldig mye, men når jeg ser hva jeg skriver her så er det ikke så mye som jeg tror.

---------------------------------------------------------------------------

Dårlig dag generelt i dag. Ting går ikke så bra på universitetet, henger etter fordi jeg har vært mye syk dette semesteret og hatt dårlig med energi grunnet mange forskjellige ting. Eksamenene nærmer seg, og jeg har en følelse av at dette klarer jeg ikke. Tingene som skulle vært gjort, henger over meg. Jeg prøver å tenke på at nå som energien er tilbake, må jeg leve med det utgangspunktet jeg har, og ikke tenke på hvordan ting kunne vært, men det er litt vanskelig. Hadde store planer før semesteret startet, men i stedet sitter jeg her med alt for mye å gjøre og alt for lite tid, og blir litt handlingslammet.. Men hey, it's a bad day, not a bad life, er det ikke det man sier? Evt. bad 2-3 months.. Men eksamen bryr seg ikke, og karakterutskriften bryr seg heller ikke. Stress og press. :frown:

Anyhow, nok syting.. Dagens matinntak:

Mat: Frokost: Yt-shake, sent ute, rakk ikke noe bedre. Lunsj: en banan. Lunsj 2: en banan.

Vet at det er for lite mat, skal lage meg noe middag når jeg kommer hjem. I morgen blir det trening og mer mat, har treningsdate med noen venninner. Så håper jeg på en bedre dag og bedre humør.

Håper alle har det fint, og ikke like kjipt som meg!

Edit: Veldig sen middag: Gourmetburger fra Gilde, men hamburgerbrød og div. tilbehør.

Endret av Aryamili
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får tenke på det sånn: Gjør det du klarer og rekker før eksamen, og blir karakteren ikke tipptopp så er det enkelt å forbedre karakteren i ettertid. Så krise er det ikke uansett. :) Så bare pust ut og gjør det du rekker!

Det som kan være lurt, de dagene du har tid til overs kan du lage mat som er lett å ta med seg i hånda på morran. F.eks. synes jeg det er kjempegodt med proteinpannekaker når jeg er på farta, så da lager jeg de kvelden før, lar de kjøle seg på benken før jeg tar litt plastfolie over og setter de i kjøleskapet. Da er det bare å hente pannekaken(e) og ønsket tilbehør fort på morgenen, eller at det eventuelt blir lunsjen. Ellers ville jeg anbefale deg å finne mat du synes er godt men som tar kort tid å tilberede/fikse.

En god pekepinn de dagene du trener styrke er at du skal ha i deg karbo og proteiner innen den første halvtimen etter trening (da holder det med en banan, en proteinshake e.l.) og en halvtime-time etter det igjen skal du ha et større måltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode tips, KaDust, både mtp. mat og eksamener :) Skal prøve ut det med å lage mat dagen i forveien, det virker som noe som kan fungere bra for meg. Har det alltid travelt på morgenen, og så vil jeg ikke kjøpe mat på universitetet fordi jeg tenker "jeg har jo mat hjemme". Det hjelper jo lite når jeg ikke er hjemme for å spise den :wink:

-----------------------------------------------------------------------------------

I dag føltes alt litt bedre, og fikk inn en ganske god økt. Føler at øvelsene er tunge, men at jeg totalt sett ikke blir så sliten. Underveis i benkpress f.eks., det kjennes som jeg kunne tatt mange repetisjoner, men plutselig "kollapser" musklene og det kjennes tungt der og da, men etter hvile føler jeg meg bra igjen, men klarer færre repetisjoner neste sett (naturligvis, musklene er jo tydeligvis "slitne" selv om det ikke føles sånn?).

Uansett, her er dagens økt:

Bryst og rygg + litt lår og mage

Notasjon: antall kg x (antall reps sett 1) x (antall reps sett 2) ... osv

Sykling: totalt 5 km (til og fra uni)

Oppvarming: 10 min på mølle, litt gåing deretter 7-8 km/t med 5 i stigning

Benkpress: oppvarming: 20 kg x 8, deretter: 23 kg x 7 x 6 x 5, 24 kg x 2

"Dips" (semi-dips, er ikke sterk nok): 2 små + 5 der jeg kun senker meg ned, repetert to ganger

Sittende roing: oppvarming 12 kg x 12, deretter 19 kg x 15 x 10 x 10

Benkpress, frivekter: 6 kg x 12 x 10 x 8 x 5 (antall kg i hver hånd)

Klarte ikke dy meg og gjorde noen mage- og lårøvelser også:

Utfall: 6 kg x 12 x 12 x 12

Hip-thrust (10 kg ball): 2 sett på 20 reps

Mageøvelse (stativ): 15, 9, 12 (her løfter jeg beina opp, med bøy)

Alt i alt en ok økt, men følte meg ikke ordentlig sliten etterpå. Kanskje jeg endelig begynner å merke dette alle snakker om, at trening gir energi?

Har vært flinkere med maten i dag, hurra! :jepp:

Frokost: banan + halv boks mager vaniljekesam med blåbær og havregryn (nam!)

Lunsj: 2 egg og en brødskive (like etter trening)

Lunsj 2: 1 knekkebrød med egg (ble fort sulten igjen)

Middag: Biff med potetstappe (3 poteter), salat og saus. Yum!

God natt folkens!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra du føler deg bedre og bra du fikk i deg litt mer mat! Matinntak har jo faktisk også mye å si på humøret!

Synes forøvrig det så ut som en veldig bra økt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...