Gå til innhold

Stryker på eksamen.. Gang på gang..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

På vgs begynte jeg å slite skikkelig med angst. Det gikk så langt at jeg ikke klarte å være på skolen den siste måneden i vg3 og jeg fikk ikke vitnemål.

Jeg gikk et år på folkehøgskole etter vgs, det gikk veldig bra selv om jeg slet mye med angst der også. Etter det året hadde jeg litt mr selvtillit og startet på bjørknes for å ta opp fagene jeg trengte for å få vitnemål.

Så skulle jeg ta eksamen og klarte det ikke, jeg tok neste og klarte ikke da heller.

Jeg blir helt blank.. Jeg klarer ikke å si noe og alt blir svart.

Etter det året gikk jeg på en smell, ble ordentlig deprimert og lå i sengen i tre måneder før familien fikk meg innlagt. I februar avsluttet jeg terapien, etter tre år.

Fikk et veldig godt liv, mestrer trening og føler på selvtillit og selvsikkerhet. Jeg har tatt opp fagene igjen det siste året, hatt prøveeksamener og det har gått veldig bra.

Helt til... Ja, muntlig eksamen.. Og det samme skjedde igjen sist fredag og igjen på tirsdag.

På fredag følte jeg meg veldig bra, fikk tatt gode notater og forberedt meg godt før jeg skulle presentere. Men inne hos sensor ble alt svart, jeg klarte ikke si noe.. Jeg klarte ikke lese engang..

På tirsdagen var jeg mer nervøs, men følte meg trygg i faget og tenkte at alt kunne gå bedre enn fredagen. Jeg var smånervøs da jeg kom inn til sensor, også skjedde det faen meg igjen...

Mot slutten av eksamineringen bare gråt jeg.. Jeg klarte ikke si noe, ikke engang svare på når læreren spurte om vanlige ting som "går det bra"...

Mentor sa at jeg burde lest læreboka og forberedt meg bedre, men det hadde jeg jo gjort. Jeg har dedikert mye av tiden min til skolearbeid og jeg har vært flink..

Jeg har veldig lyst til å studere, det har vært drømmen de siste seks åra, men må jeg bare innfinne meg med at det ikke er noe jeg er klar for enda?

Anonymous poster hash: 0adf0...0bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

På vgs begynte jeg å slite skikkelig med angst. Det gikk så langt at jeg ikke klarte å være på skolen den siste måneden i vg3 og jeg fikk ikke vitnemål.

Jeg gikk et år på folkehøgskole etter vgs, det gikk veldig bra selv om jeg slet mye med angst der også. Etter det året hadde jeg litt mr selvtillit og startet på bjørknes for å ta opp fagene jeg trengte for å få vitnemål.

Så skulle jeg ta eksamen og klarte det ikke, jeg tok neste og klarte ikke da heller.

Jeg blir helt blank.. Jeg klarer ikke å si noe og alt blir svart.

Etter det året gikk jeg på en smell, ble ordentlig deprimert og lå i sengen i tre måneder før familien fikk meg innlagt. I februar avsluttet jeg terapien, etter tre år.

Fikk et veldig godt liv, mestrer trening og føler på selvtillit og selvsikkerhet. Jeg har tatt opp fagene igjen det siste året, hatt prøveeksamener og det har gått veldig bra.

Helt til... Ja, muntlig eksamen.. Og det samme skjedde igjen sist fredag og igjen på tirsdag.

På fredag følte jeg meg veldig bra, fikk tatt gode notater og forberedt meg godt før jeg skulle presentere. Men inne hos sensor ble alt svart, jeg klarte ikke si noe.. Jeg klarte ikke lese engang..

På tirsdagen var jeg mer nervøs, men følte meg trygg i faget og tenkte at alt kunne gå bedre enn fredagen. Jeg var smånervøs da jeg kom inn til sensor, også skjedde det faen meg igjen...

Mot slutten av eksamineringen bare gråt jeg.. Jeg klarte ikke si noe, ikke engang svare på når læreren spurte om vanlige ting som "går det bra"...

Mentor sa at jeg burde lest læreboka og forberedt meg bedre, men det hadde jeg jo gjort. Jeg har dedikert mye av tiden min til skolearbeid og jeg har vært flink..

Jeg har veldig lyst til å studere, det har vært drømmen de siste seks åra, men må jeg bare innfinne meg med at det ikke er noe jeg er klar for enda?

Anonymous poster hash: 0adf0...0bf

Fastlegen.Det er dit du må gå for å forklare om angsten som gjør at du ikke klarer å snakke.

Så må du levere lege-erklæring til skolen om at du skal ha skriftlig eksamen av helsemessig årsak.

Lykke til.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære ts

Dette høres ikke greit ut. Jeg håper virkelig du kan få muntlig omgjort til skriftlig.. Om ikke fastlegen vet helt hvor/hvem han/hun skal kontakte er nok første instans de som arrangerer privatisteksamen der du bor (feks privatistkontor eller en lokal vgs om det er en mindre by) om de ikke kan behandle en slik forespørsel krev at den blir sendt til fylket for behandling med dokumentasjon fra både fastlegen din og behandler du har gått til. Legg også ved at du har prøvd å gjennomføre på ordinær måte m muntlig.

Dette må ordne seg! Og jeg synes du er innmari tøff som ønsker å studere på tross av angsten :)

Anonymous poster hash: 1b31a...8e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære ts

Dette høres ikke greit ut. Jeg håper virkelig du kan få muntlig omgjort til skriftlig.. Om ikke fastlegen vet helt hvor/hvem han/hun skal kontakte er nok første instans de som arrangerer privatisteksamen der du bor (feks privatistkontor eller en lokal vgs om det er en mindre by) om de ikke kan behandle en slik forespørsel krev at den blir sendt til fylket for behandling med dokumentasjon fra både fastlegen din og behandler du har gått til. Legg også ved at du har prøvd å gjennomføre på ordinær måte m muntlig.

Dette må ordne seg! Og jeg synes du er innmari tøff som ønsker å studere på tross av angsten :)

Anonymous poster hash: 1b31a...8e5

Fastlegen ordner ikke dette. Det er skolen man tar eksamen ved som plikter å gi tilrettelagt eksamen ved helseplager. Fastlegen skriver erklæring og så leverer man til skolen med en kort søknad.

Dette skal ikke til fylket men til dem som tar imot søknad om forlenget tid pga pollenallergi.

Altså administrasjonen/studieseksjonen ved skolen.

Det er ingen stor sak. Man skal ikke begrunne en masse og forklare, da dette er personlig og privat.

Søknaden skal se sånn ut:

Jeg[navnet ditt] født [datoen] studentnr [på studiebeviset ditt] klasse [klassen du gåri/kull og fag] søker om skriftlig prøve i [det faget du tar eksamen i], av helsemessige årsaker. Legeerklæring ligger vedlagt.

Dato og sted, signatur.

Ta kopi til deg selv, putt originaler i en konvolutt og gi til skolen.

Så kan du forklare situasjonen til mentoren din.

Dette ordner seg :)

Endret av Tøytigern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil jo, det er bra! Du er kjempeflink som ikke gir opp. Angst er noe dritt, men vi kan ikke la det styre livet vårt. Virker som du har angst for å ha fremlegg? Kunne du tatt beroligende for å komme deg igjennom det?



Anonymous poster hash: 6ab18...ebb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ciegus

Håper du får det til. Det finnes mange studier hvor man ikke har muntlige fremføringer, så du bør ikke bli stoppet pga det i videregående! Aner ikke hvordan det formelle er for å slippe, ser du har fått noen svar på det. Ikke gi opp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du noen gang fått tilrettelagt eksamen? At det kan gjøres noen justeringer som gjør at du ikke får blackout?



Anonymous poster hash: 4d671...39d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til alle som tok seg tid til å svare :blomst:

Psykologen min tok kontakt med skolen i august i fjor, og fikk beskjed om at de "vanligvis ikke gjorde slik". Derfor ble psykologen og jeg enige om å arbeide med teknikker som skulle hjelpe meg gjennom muntlig eksamen. Vi jobbet tett med privatskolen med Prøveeksamen i fagene, som jeg klarte meg godt gjennom, rett før jul.

Jeg er ikke redd for å presentere eller holde foredrag til vanlig, og har heller aldri slitt med det. Jeg tror kanskje det har mer med stedet å gjøre... At jeg blir konfrontert med minner som sitter igjen i skolelokalet, dessuten har begge sensorene vært tidligere lærere av meg. Dette har jeg tenkt mye på de siste to dagene.

Jeg skal sjekke opp dette med skolens plikt til å tilrettelegge eksamen grundigere. :)

15. April søkte jeg på studier ved universitet, og jeg kjenner det er litt skuffende å tenke på at jeg ikke har sjangs til å komme inn i år også.

-Ts

Anonymous poster hash: 0adf0...0bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Ble litt dårlig forklart angående fastlege - privatistkontor- fylket (innlegg nr.3)

Men om skolen er usikker på om de har mulighet til å gi deg en form for skriftlig eksamen eller annen tilrettelegging, så kan du be de sende det over til fylket for behandling der.

En løsning kan kanskje å få noen skriftlige spørsmål fra hele pensum. Få en liten time til å besvare disse og så bruke d skriftlige arbeidet ditt t å presentere d for ev sensor og eksaminator pluss at du leverer inn svarene dine?

et annet alternativ er å gjennomføre en form for "prøveeksamen" i eksamenslokalet noen uker før du skal ha eksamen? Med fokus på mestringsfølelse?

Ikke gi opp!

Anonymous poster hash: 1b31a...8e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke fag gjelder det?

Alle fag unntatt naturfag (praksis del), norsk muntlig, og engelsk muntlig, kan taes skriftlig.

Jeg fikk legeerklæring av lege eller psykolog, og sendte det inn til privatistweb og de ordnet det. Alle skoler gjør det, så det er bare tull. Men det går ikke alle faga dessverre. Sliter av samme grunn som deg, og var nødt til å ta de fagene på nytt på en ordninær skole med standpunkt for å sleppe muntlig eksamen. Det vil si, nå må jeg bare håpe jeg ikke kommer opp! Men lettere når man kjenner læreren.



Anonymous poster hash: 76688...998
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff :( Ja, kanskje du kan få skriftlig fra legen at du ikke takler det muntlig, så du må gjøre det skriftlig i stedet? :) Lykke til uansett! :) Du klarer det nok en eller annen gang skal du se, ikke gi opp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

For eksempel SIO arrangerer Ta ordet-kurs. Da får du øvd deg på å snakke om forskjellige temaer foran andre som har samme problem, og ikke bare foran en person. Forstår godt hvordan du har det, lykke til! Jeg er sikker på at det kommer til å ordne seg for deg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt det helt likt som deg. Klarte ikke fullføre 3vgs pga. at jeg ble deprimert, hadde heller ingen av mine nærmeste venner på den skolen jeg gikk på og de vennene jeg hadde der vendte ryggen til meg over natten, for ingenting. Klarte ikke komme meg på skolen, iblant dro jeg til og med, var 45 minutter med buss, men klarte bare ikke gå inn i klasserommet og være med, så det endte med at jeg dro hjem.
Jeg sliter med å ta opp igjen fagene mine nå, og som deg så stryker jeg gang på gang. Jeg vet også med meg selv at jeg er flink, jeg leser og jeg vil ikke gi opp for jeg har så lyst til å bli ferdig og få en utdanning slik som alle andre rundt meg. Men det er noe det muntlige som gir meg helt blackout, jeg blir nervøs, skjelver, jeg husker absolutt ingenting og ender opp med å sitte der som et spm. tegn.
Skal ikke gi opp hvertfall, og det må du absolutt ikke gjøre heller, for det her skal vi klare :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...