Gå til innhold

Den nasjonale folkedrakten lusker seg ut av skapene snart...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Snart er det 17.mai og hurra for det og så videre. Den dagen kommer det til å myldre av jenter, damer, gutter og herrer i såkalte "bunader" eller "festdrakter". Sjansen er stor for at endel som leser dette skal ha på seg nettopp det.

Så går de rundt der da, kjøper pølse og is og ser på togene. Vifter med flagg i god tro om at de ser så forbaska vakre og nydelige ut. Eller kjekke. Guttene sier "du er så heit i bunad!" for å få seg et nummer. Sannheten er at det ser så utrolig stygt ut!

Det finnes så mange adjektiver som kan beskrive bunader.

F.eks: harry, stygt eller klovnete.

Alle voksne damer som har på seg bunad blir automatisk 15 år eldre. Alle menn som har på bunad ser ut som at de ikke tar seg selv på alvor, det hele er humoristisk. Barn med bunad er faktisk helt OK - barn er søte når de ser teite ut (akkurat som hunder), men de voksne klarer liksom ikke å bære drakta på samme måte...

Tradisjonelt folkeplagg kan det vel kalles. Nordmenn, som ikke ønsker noe noe høyere enn å være en blandingsnasjon, akkurat som onkel USA, de tar frem den tradisjonelle folkedrakta på 17.mai! De kaller dagen barnas dag og tror at den feires fordi krigen sluttet, og da må man bære en nasjonalromantisk folkedrakt. Hmm.. Vent, det henger ikke på greip!

Men for all del, gå rundt og tro at du ser slående vakker ut eller kjekk ut i bunad! Og tro at krigen sluttet 17. mai 1814. Det blir ikke noe penere eller bedre av den grunn.

(Ps: jeg har bunad, men bruker den ikke ;) )

Anonymous poster hash: fdc89...4fd

Og jeg liker ikke haremsbukser. Da vet du det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bunad blir liksom aldri det samme etter Otto Jespersens 17. mai-tale i Torsdagsklubben. :skratte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukes de virkelig mye mer enn de gjør, altså...?

Anonymous poster hash: f43c7...82e

Skrivefeil,

jeg mente jo att de skulle brukes mye mer enn de gjør....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det et plagg som absolutt alle kler, så er det vel bunad om du spør meg.

Veldig glad i min, at den er rekonstruert endrer ikke på at den har røtter i norsk tradisjon og kultur.

Jeg liker Norge, jeg liker norsk historie, jeg liker norsk kultur og norske tradisjoner. En bunad passer meg midt i blinken som klesplagg på Norges nasjonaldag :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

de har ikke bare horete kjoler på nelly

Det var nok Superkul.no hun mente...

Anonymous poster hash: e784d...3ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

bunaden er ganske ny jo. Den er bare inspirert av de klærne d3 brukte i gamle dager

Ikke alle ser du... ikke alle.

Ett unntak finnes, nemlig som nevnt, beltestakken.

Jeg gidder ikke skrive av boken, så jeg bare legger en lenke til en artikkel i magasinet Bunad, utgitt 2004.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...