Gå til innhold

Syklister i veibanen gir blodsmak i munnen!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Tigress

Og det er ditt problem at du ikke skjønner hvor irrelevant det du skriver, er. Du har ikke lest innleggene. Dette handler ikke om aggresjon, les så forstår du :sarkasme:

Anonymous poster hash: d5c28...393

I den grad eg vil gå med på at dette kvalifiserer til å vere eit problem, så er det i alle fall mykje mindre av eit problem enn eit aggresjonsproblem bak rattet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg sammenlikner ikke hindringer for syklist kontra bilist. Jeg diskuterer unødvendigheten og faremomentene som oppstår. Har aldri opplevd at en vei hvor bilistene ferdes inneholder for mange hindre. De kommer alle veier fra og i stor fart i uoversiktelige nedoverbakker eller sinker trafikken.Jeg snakker heller ikke om positive perspektiver, om du absolutt skal dra det med så tipper jeg de som er skadd i ulykker forbundet med syklister i veibanen, så tror jeg vedkommende ikke mener det var direkte helsefremmende.En smule tålmodighet er topp, da kan syklistene sykle inne på treningssenteret? Anonymous poster hash: d5c28...393

Tror ikke vi skal begynne å sammenligne ulykkesforekomst mellom bil og sykkel her, altså. Bilkjøring er vel noe av det farligste man kan bedrive i vårt samfunn.

Men er problemet at folk sykler ute, at de sykler i veibanen eller at en del av dem ikke følger reglene? Denne diskusjonen er jo et sammensurium av ulike ting. Som flere her peker på, gjør ikke syklistene ble ulovlig ved å sykle i veibanen. Merkelig å anta at det kun er de raskeste som har rett på veibanen. Er det den gjennomgående filosofien å leve etter? Den sterkeste har automatisk enerett. Skulle likt å se den tankegangen overført til en rekke andre arenaer. Trivelig samfunn vi får da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den grad eg vil gå med på at dette kvalifiserer til å vere eit problem, så er det i alle fall mykje mindre av eit problem enn eit aggresjonsproblem bak rattet.

:vetikke: Det er vanskelig å diskutere med en som ikke gidder å lese hva som står her..

Tror ikke vi skal begynne å sammenligne ulykkesforekomst mellom bil og sykkel her, altså. Bilkjøring er vel noe av det farligste man kan bedrive i vårt samfunn.

Men er problemet at folk sykler ute, at de sykler i veibanen eller at en del av dem ikke følger reglene? Denne diskusjonen er jo et sammensurium av ulike ting. Som flere her peker på, gjør ikke syklistene ble ulovlig ved å sykle i veibanen. Merkelig å anta at det kun er de raskeste som har rett på veibanen. Er det den gjennomgående filosofien å leve etter? Den sterkeste har automatisk enerett. Skulle likt å se den tankegangen overført til en rekke andre arenaer. Trivelig samfunn vi får da...

Jeg sammenlikner ikke ulykkeforekomsten mellom bil og sykkel?

Diskusjonen er ikke et sammensurium av ulike ting, HI sier sitt og resten også. Jeg har aldri skrevet at det er ulovlig å sykle i veibanen, ei heller at de raskeste har rett. Du er som Tigress, gidder ikke å lese alt sammen, virker det som? :klo:

Anonymous poster hash: d5c28...393

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker ikke som om veldig mange av dere har vært ute i trafikken på sykkel..

Grunnen til at syklister legger seg midt i vegbanen eller kjører flere i bredden er for å slippe snittkjøring når det er motgående trafikk.

Jeg har selv vært syklist og jeg har selv vært den irriterte bilføreren.

Men etter å ha vært nær ved å bli drept ved å bli snittkjørt av en semitrailer med trafikk imot fordi jeg lå ute på kanten av veien så kan jeg rett og slett ikke irritere meg over slikt. Fordi jeg vet hva et dragsug kan gjøre med en syklist. Og nei, på den strekningen fantes det ikke noe sykkelfelt eller gangveg å bruke.

Det som imidlertid irriterer meg og som jeg var svært obs på selv da jeg syklet var at dersom det ligger en gang-/sykkelveg der som er tom, så bruker man den. Det verste er i morgentrafikken med de som sykler til jobb i 18 km/t som absolutt skal bruke kjørebanen når det ligger en helt ny, tom gs-veg langs hele strekningen.



Anonymous poster hash: 2e1e8...236
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Ser stadig vekk syklister som ikke bruker fortauet. De skaper veldig mange farlige situasjoner i trafikken. Man må jo kjøre forbi disse syklistene gjerne i veldig trange og uoversiktlige veibaner. Da synes jeg de kunne latt sykkelen stå hjemme. Når jeg sykler så bruker jeg fortauet og kjører så forsiktig at jeg ikke er farlig for de som går der.

Syklister fremstår ofte som veldig arrogant og det er jo nok til å irritere de fleste.



Anonymous poster hash: c2d27...081
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En vakker dag klikker jeg på en syklist!! Jeg går rolig på fortauet rundt en sving og ZOOOM! En syklist som ville kræsjet med meg i en jævlig fart hvis jeg hadde vært et halvt sekund raskere... Enkelte syklister er rett og slett livsfarlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser stadig vekk syklister som ikke bruker fortauet. De skaper veldig mange farlige situasjoner i trafikken. Man må jo kjøre forbi disse syklistene gjerne i veldig trange og uoversiktlige veibaner. Da synes jeg de kunne latt sykkelen stå hjemme. Når jeg sykler så bruker jeg fortauet og kjører så forsiktig at jeg ikke er farlig for de som går der.

Syklister fremstår ofte som veldig arrogant og det er jo nok til å irritere de fleste.

Anonymous poster hash: c2d27...081

Mens du som bilist ikke fremstår som arrogant der du presser deg forbi i «veldig trange og uoversiktlige veibaner»? Snakk om dobbeltmoral.

Saken er at syklister har like stor rett på veibanen som bilister, og at man ikke kan henvise dem til fortauet. Hovedproblemet er at det ikke er tilrettelagt for sykkel i dette landet. På fortauet skal man sykle i gangfart, altså maks 6 km/t, mens i veibanen er man forstyrrende element for bilistene som tror de eier veien. Dedikerte sykkelveier finnes knapt..

Hva med å vise litt toleranse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går når jeg var ute å syklet så jeg et grotesk syn. :sjokkert:

Jeg syklet oppover en laaang slak bakke i et tettsted/by. Sikkert minst 1 km lang. Jeg syklet på fortauet fordi jeg ikke har sjans å holde høy nok fart opp denne bakken (maks 20km/t). Forøvrig lite fotgjengere som går på dette fortauet og det er en rett strak strekning med god oversikt og kun én avkjørsel inn til en bedrift som er stengt denne tiden på døgnet.

Hva ser jeg? Jo, i veibanen ser jeg en lang kø med biler kjører oppover og foran de en middelaldrende syklist kledd i det siste av det siste i sykkelklær klamre seg til sin rett til å sykle i veibanen. Til tross for at han skaper lang kø (for mye motgående trafikk til å kjøre forbi) og han har et fint fortau 1 meter ved sin side. Kan for ordens skyld legge til at jeg halvveis opp bakken passerte fyren. Jeg på fortauet, han i kjørebanen.. Og han var ikke videre godt trent for å si det slik.

Er i slike situasjoner man som syklist må kunne bruke hodet litt mer.



Anonymous poster hash: 85556...a7b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går når jeg var ute å syklet så jeg et grotesk syn. :sjokkert:

Jeg syklet oppover en laaang slak bakke i et tettsted/by. Sikkert minst 1 km lang. Jeg syklet på fortauet fordi jeg ikke har sjans å holde høy nok fart opp denne bakken (maks 20km/t). Forøvrig lite fotgjengere som går på dette fortauet og det er en rett strak strekning med god oversikt og kun én avkjørsel inn til en bedrift som er stengt denne tiden på døgnet.

Hva ser jeg? Jo, i veibanen ser jeg en lang kø med biler kjører oppover og foran de en middelaldrende syklist kledd i det siste av det siste i sykkelklær klamre seg til sin rett til å sykle i veibanen. Til tross for at han skaper lang kø (for mye motgående trafikk til å kjøre forbi) og han har et fint fortau 1 meter ved sin side. Kan for ordens skyld legge til at jeg halvveis opp bakken passerte fyren. Jeg på fortauet, han i kjørebanen.. Og han var ikke videre godt trent for å si det slik.

Er i slike situasjoner man som syklist må kunne bruke hodet litt mer.

Anonymous poster hash: 85556...a7b

TS her.

Ja, det er nettopp det jeg mener. Kan ikke vedkommende være like fornuftig som deg og faktisk bruke fortauet? Man blir ikke mindre "kul" om man ikke sykler midt i veien, selv om det ser ut til at mange gjør det.

I det siste har det vært masse i media om syklister i veien. Dette er hva jeg mener:

-Finnes det fortau? Bruk det. Vær snill mot gående, med andre ord; vis hensyn

- Fartsgrenser: ikke sykle ned 100 km/t ned en bakke, lær reglene. Mao: hensyn

Irriterer meg grønn over arrogante syklister. Du, derimot, hadde en fornuftig og rasjonell tankegang!

Anonymous poster hash: d5c28...393

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...