AnonymBruker Skrevet 3. mai 2014 #21 Skrevet 3. mai 2014 Fordi han er døv er du nå ikke engang interessert i å treffe en mann som du har betrodd deg til om vært personlige ting. Gud så overfladisk du er. Han fortjener å møte en bedre kvinne enn deg. Anonymous poster hash: 89a6f...fd8 11
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2014 #22 Skrevet 3. mai 2014 Har noen av dere noensinne vært i et forhold med en døv (eller tilsvarende handicap)? For det å mange en viktig sans er ikke "en liten filleting". I går var det en debatt om en mann som ville be en døv jente ut på date og spurte etter råd. Jeg svarte i den tråden, og siterer meg selv for det jeg skrev gjelder like mye i denne tråden: Jeg er selv sammen med en mann med et handicap like "omfattende" som døvhet (en annen svært viktig sans mangler). Jeg bare hoppet i det og det gikk jo veldig bra. Når det er sagt... vit at et forhold med en en med et handicap krever noe av deg. Du må være raus, og du må lære deg å se verden gjennom nye øyne i tillegg til dine egne. Det er litt vanskelig for meg å skrive dette uten å virke vanskelig og fordomsfull, for det er jeg virkelig ikke. Jeg elsker mannen min og angrer ikke et sekund på at jeg ble sammen med han (vi er gift på femte året nå!). Men jeg har opplevd dette selv, og vil gi deg de rådene jeg har basert på de erfaringene jeg har. Men vær klar over at et forhold med en som mangler en viktig sans vil kreve både raushet og tilpassingsevne. Hverdagen vil bli litt annerledes og det vil bli hensyn å ta. Et handicap vil ikke bare påvirke henne, men også ditt liv. Jeg sier ikke at man ikke skal "holde seg unna", men jeg skulle ønske at noen fortalte meg om slike ting da jeg og min mann var i datingfasen. (sitat slutt) For å gjenta meg selv... jeg tror (og vet) at det går fint an å tilpasse seg og at ting går bra (ref. mitt eget forhold). Men å si at "det bare er å lære seg tegnespråk" og at "det er bare en liten filleting" er i beste fall naivt. Anonymous poster hash: 77380...3a5 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2014 #23 Skrevet 3. mai 2014 Jeg er selv døv og kjenner mange døve. Det er bare tull å si at det krever mer av en hørende å være i et forhold med slike som meg. I alle forhold må en tilpasse seg hverandre. Anonymous poster hash: 475f3...df7 11
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2014 #24 Skrevet 3. mai 2014 Har noen av dere noensinne vært i et forhold med en døv (eller tilsvarende handicap)? For det å mange en viktig sans er ikke "en liten filleting". Anonymous poster hash: 77380...3a5 Svaret er nei, men en av mine beste venninner er døv. Hun er gift med en fantastisk mann. De fungerer veldig bra sammen. Jeg ble kjent med henne i voksen alder og jeg har ikke sett på det som noen hindring at hun er døv. For meg var det _bare_ å lære ett nytt språk. Dessuten er hun veldig flink til å lese på leppene og kan snakke til tider. Anonymous poster hash: 8513b...dcd 4
Gjest lurven Skrevet 4. mai 2014 #25 Skrevet 4. mai 2014 Synes du er ganske døv også som bare slutter å svare på meldingen hans
LunaLove Skrevet 4. mai 2014 #26 Skrevet 4. mai 2014 Du beviste at du var akkurat det han var redd for - overfladisk! Ærlig talt, slutter du å prate med et menneske fordi han er døv?? Herlighet….. 4
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2014 #27 Skrevet 4. mai 2014 Har noen av dere noensinne vært i et forhold med en døv (eller tilsvarende handicap)? For det å mange en viktig sans er ikke "en liten filleting". I går var det en debatt om en mann som ville be en døv jente ut på date og spurte etter råd. Jeg svarte i den tråden, og siterer meg selv for det jeg skrev gjelder like mye i denne tråden: Jeg er selv sammen med en mann med et handicap like "omfattende" som døvhet (en annen svært viktig sans mangler). Jeg bare hoppet i det og det gikk jo veldig bra. Når det er sagt... vit at et forhold med en en med et handicap krever noe av deg. Du må være raus, og du må lære deg å se verden gjennom nye øyne i tillegg til dine egne. Det er litt vanskelig for meg å skrive dette uten å virke vanskelig og fordomsfull, for det er jeg virkelig ikke. Jeg elsker mannen min og angrer ikke et sekund på at jeg ble sammen med han (vi er gift på femte året nå!). Men jeg har opplevd dette selv, og vil gi deg de rådene jeg har basert på de erfaringene jeg har. Men vær klar over at et forhold med en som mangler en viktig sans vil kreve både raushet og tilpassingsevne. Hverdagen vil bli litt annerledes og det vil bli hensyn å ta. Et handicap vil ikke bare påvirke henne, men også ditt liv. Jeg sier ikke at man ikke skal "holde seg unna", men jeg skulle ønske at noen fortalte meg om slike ting da jeg og min mann var i datingfasen. (sitat slutt) For å gjenta meg selv... jeg tror (og vet) at det går fint an å tilpasse seg og at ting går bra (ref. mitt eget forhold). Men å si at "det bare er å lære seg tegnespråk" og at "det er bare en liten filleting" er i beste fall naivt. Anonymous poster hash: 77380...3a5 Unnskyld blir så nysgjerrig... er din mann blind? Anonymous poster hash: 9628c...c5b
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2014 #28 Skrevet 4. mai 2014 Hm, jeg føler dere begge har rett egentlig. Du TS, vil ikke ha en døv partner. Han på sin side har nok opplevd fordommer på grunn av dette, og du er jo egentlig bare med på å bekrefte fordommene hans; at det ER vanskelig å finne seg en partner med et slikt handicap. For øvrig kan du ikke forvente at folk kjempekjapt forteller deg om det mest sårbare de sliter med, enten det er diabetes, tarmsykdommer osv. Folk holder gjerne tilbake om utfordringene sine. Men er enig i at dette ville vært såpass synlig når dere møttes at han burde fortalt deg om det. Men samtidig forstår jeg han også, han vil vel så gjerne bare være normal, og bli likt for den han er uten at folk bare tenker på han som "døv" og avskriver han på det. Men dersom du ikke kan ha en døv partner, ikke er villig til å se gjennom det med fingrene, prøve å lære deg tegnspråk, så er du jo heller ikke den rette for han.. Du liker kanskje ikke å høre dette, men jeg synes du bør være litt mer sympatisk i denne situasjonen. Det er han som har problemer her, ikke du. Prøv å ha litt forståelse for hvorfor han gjorde det han gjorde, og avslutt på en hyggelig måte. Anonymous poster hash: aa4ee...5a9 1
Chloe- Skrevet 4. mai 2014 #29 Skrevet 4. mai 2014 Trodde faktisk det stort sett bare var unge tenåringer, typisk 14-16 år som vanket på sukker. Så feil tar man altså.Anonymous poster hash: 3efa9...07b Hæ? Tenåringer er jo ikke på langt nær den største aldersgruppen der inne - heller tvert imot.
Arlea Skrevet 4. mai 2014 #30 Skrevet 4. mai 2014 Jeg skjønner TS veldig godt. Jeg kan til en viss grad sympatisere for at mannen hun pratet med ønsket å bli kjent med folk uten at handicapet skulle være på agendaen fra dag 1, men han burde ha vært ærlig lenge før de kom så langt som å avtale møte og bestille flybilletter. Jeg er veldig skeptisk til nettdating. Folk kan jo si hva som helst og lyve på seg omtrent en hel identitet. Derfor ville jeg av prinsipp ikke ha datet noen som ventet så lenge med å fortelle noe sånt om seg selv. Jeg hadde ikke klart å stole på hva som ville møtt meg på flyplassen. Hvis han kan utelate å nevne døvhet i så lang tid og etter at møte er avtalt, så kan det raskt dukke opp andre ting også tenker jeg. For meg så ville det ikke handlet om eventuelle utfordringer med døvhet (i alle fall ikke i første omgang - det er nok heller noe jeg måtte ha sett an etter å ha gjort meg kjent med situasjonen til fyren), men om at fyren failet på å gi meg tillit til å stole på han allerede før første møte. Jeg forstår jo at dette sikkert ikke handlet om at fyren ønsket å lure TS, men at det ligger med på hans egen usikkerhet på sjekkemarkedet ift. døvheten, men jeg vil jo tro at han har hatt mange muligheter til å rette på det fra og med november i og med at de har pratet mye sammen. 2
makkapakka Skrevet 4. mai 2014 #31 Skrevet 4. mai 2014 du får avslutte forholdet på en verdig måte ikke bare stikke uten å si noe. Vil du ikke ha en døv mann så får det være ditt valg. 1
Gjest Lille-pus Skrevet 4. mai 2014 #32 Skrevet 4. mai 2014 (endret) TS her. Jeg kan godt være ærlig på at jeg ikke ønsker meg en døv partner. Det er ikke det jeg har vært på utkikk etter, liksom. Jeg ønsker meg en partner jeg kan kommunisere med på en ok måte. Det er viktig for meg. Og jeg synes uansett ikke at det er greit å holde tilbake sånne opplysninger i så lang tid. Jeg ønsker f.eks, heller ikke en partner som har barn fra før, og ville reagert på samme måte hvis det var det han holdt skjult. Vi har hatt kontakt i mange måter, men en slik opplysning må jeg presse ut av ham. Det synes jeg er frekt, usjarmerende og et tillitsbrudd. Har ikke svart ham i dag, har egentlig veldig liten lyst til det. Men skal nok sende ham noen avsluttende ord en dag. Jeg har vel kommet frem til at det blir veldig feil å besøke ham sånn som ting er nå.Anonymous poster hash: f91df...795 Det synes jeg du skal gjøre i dag. Det du nå driver med er jo den reneste seigpiningen av en mann du faktisk likte. Hadde du satt pris på om han hadde latt deg henge slik i uvisshet mens dagene frem mot kommende helg nærmer seg? Å ta ansvar for sine egne valg er del av det å bli eller være voksen. - så hvor voksen er du? Og ord er enkle, handling er det det som bekrefter hva de enkle ordene betyr for den som slenger rundt seg med dem. Jeg bare noterer meg hva du sa i åpningsinnlegget ditt, og kjenner at basert på lette ord og manglende evne til å ta ansvar for egne valg og avgjørelser så mister du min respekt. Jeg har ingenting imot døve, så dere trenger ikke ta meg på det, men jeg føler meg lurt og vil helst at valget selv om jeg vil date en som jeg kommer til å få problemer med å kommunisere med eller ikke. skjult...Anonymous poster hash: f91df...795 Endret 4. mai 2014 av Lille-pus 9
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2014 #33 Skrevet 4. mai 2014 Jeg forstår ts godt jeg. Jeg synes han burde ha vært ærlig om det fra han så at ting begynte å bli litt mer seriøst mellom dere. Du vet jo ingenting om han er flink til å lese på lepper, om han kan snakke, eller er det bare tegnespråk? Hvis dere skal ha et avstandforhold en stund må du også akseptere at dere ikke kan snakke på telefon i det hele tatt. Hadde han vært ærlig med en gang kunne du tatt et valg om du følte han var den rette selv om du fikk hele pakka. Jeg hadde en ex med kraftig nedsatt hørsel , og det gikk veldig bra, men han var ærlig om det med en gang før vi møttes. Det ble jo litt andre utfordringer av forholdet og han ville at jeg skulle kunne ta et valg om jeg synes han var verdt det. Anonymous poster hash: 2390e...38a 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2014 #34 Skrevet 4. mai 2014 Jeg forstår TS. Hun har hatt kontakt med denne mannen i et halvt år. Det er en stor ting å skjule. Og det er ikke bare å lære seg tegnspråk. Det tar lang tid å lære seg. Og hele vennekretsen og familien til TS må jo lære seg det om de skal ha kontakt med kjærsten til TS, så det er jo ringvirkninger for mange fler enn bare TS. Men før du avslutter det, synes jeg du bør spørre han om hvordan han hadde tenkt at dere skulle kommunisere når dere treffes. Kanskje kommuniserer han greit IRL, men dårlig på telefon. Anonymous poster hash: 274d9...081 1
Scoop Skrevet 4. mai 2014 #35 Skrevet 4. mai 2014 Forstår både TS og sukkermannen, faktisk. Han har sikkert dårlige erfaringer fra før av, og er redd for å bli avvist før han har fått vise litt av hvem han er. Hadde jeg vært TS hadde nok jeg også følt meg litt lurt siden det har gått såpass lang tid. Han burde i alle fall sagt det før billetter ble bestilt etter min mening. Men for all del, si fra til ham på en ordentlig måte, TS! Det fortjener han da i det minste. Det er et mareritt å sitte i usikkerhet og vente på meldinger på den måten.
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2014 #36 Skrevet 5. mai 2014 Nå er det jo ikke sikkert man må lære seg tegnspråk for og holde en samtale. Har en kamerat som er døv.Han leser fullt på leppene,så vet du ikke at han er døv forstår man ikke dette før man blir fortalt. Eneste problemet han har hatt med døvheten sin er vel når han fikk barn.Han likte ikke og være alene med dem når dem var babyer.Han hørte dem jo ikke når dem skrek... Anonymous poster hash: df263...74b
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2014 #37 Skrevet 5. mai 2014 Jeg forstår deg, for jeg ville heller ikke gått inn i et forhold med en døv person. Jeg har både døve og tunghørte i slekta, så der er ikke fremmed for meg, men jeg ser likevel at kommunikasjonen blir helt annerledes, og for meg ligger mye av humoren og samspillet mellom meg og mannen min nettopp i språket. Jeg hadde følt meg ensom med en døv partner. Når det er sagt så skylder du ham en forklaring, og hvis du bare forsvinner ut av livet hans uten å ta kontakt er du et temmelig usselt menneske. Jeg tror at hvis du tenker deg godt om så vet du at han ikke hadde til hensikt å lure deg, men at han ville at du skulle møte ham uten å være forutinntatt ang hans handikap.Anonymous poster hash: 82b7a...836 2
Gjest celine Skrevet 5. mai 2014 #38 Skrevet 5. mai 2014 Stakkars mann... Å være døv er ikke noe stort handicap, og ingen av oss har noen som helst garanti for at vi våkner friske og fullt fungerende imorgen. Hva hvis ts blir sammen med en funksjonsfrisk, og så blir vedkommende utsatt for en ulykke og varig skadet. Er det dumpegrunn, det da? 3
Gjest Snuppi Skrevet 5. mai 2014 #39 Skrevet 5. mai 2014 Stakkars mann... Å være døv er ikke noe stort handicap, og ingen av oss har noen som helst garanti for at vi våkner friske og fullt fungerende imorgen. Hva hvis ts blir sammen med en funksjonsfrisk, og så blir vedkommende utsatt for en ulykke og varig skadet. Er det dumpegrunn, det da? Denne mannen har tydelig vanskeligheter med dette selv da han har unnlatt å fortelle at han er døv. Han burde sagt det før de avtalte å møtes!
Gjest celine Skrevet 5. mai 2014 #40 Skrevet 5. mai 2014 Denne mannen har tydelig vanskeligheter med dette selv da han har unnlatt å fortelle at han er døv. Han burde sagt det før de avtalte å møtes! Han har kanskje blitt forhåndsdømt før..? Fullt forståelig at det ikke er dette han trekker frem blant positive/negative sider..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå