Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har snakket med en mann på Sukker siden november. Etter hvert la vi hverandre til på Facebook, og det føltes trygt siden jeg kunne se litt mer av hverdagslivet hans, hvordan vennene hans er osv. Siden februar har vi sendt sms hver dags flere ganger om dagen, alltid god morgen og god natt melding og flere i løpet av dagen. Også MMS og snapchat etter hvert. Jeg har spurt noen ganger om vi kan snakke på telefon, men da har han sagt at han har litt telefonskrekk, så om vi evt, kun vente litt med det. Jeg aksepterte det. Han bor en liten flytur unna, og da vi fant ut av hadde lyst å treffes, bestilte jeg billetter med en gang for å spare penger. Etter det har vi fått enda bedre kontakt, jeg har fortalt ham om noen ting jeg sliter med som ikke så mange vet, og han er flink til å gi respons på ting. Han fortalte meg også om noen ting som var vanskelig for ham. Gledet meg veldig til å treffe ham.

Det er nå neste helg vi egentlig skal treffes, og i går begynte jeg å legge press på ham om at vi i hvert fall må snakkes én gang på telefon før vi møttes, slik at jeg følte det var litt tryggere å dra alene og treffe ham. Han skyldte på telefonskrekken sin igjen, men jeg presset mer på og sa at det er jo bare meg, og vi trenger jo ikke å snakke lenge, jeg ville bare høre stemmen hans. I flere timer diskuterte vi det frem og tilbake i går, til jeg stilte ultimatumet om at hvis han ikke ville det, kommer jeg ikke neste helg.

Da slapp han bomben: han er DØV!

Jeg har ikke svart på meldingene hans etter det, føler det som et stort svik at han ikke forteller meg dette før nå. Jeg har åpnet meg for ham, og han har holdt en så viktig ting skjult hele denne tiden. Hva annet er det han ikke forteller, liksom? Hvordan skal vi kunne kommunisere? Skal vi sitte der og skrive lapper til hverandre? Jeg har ingenting imot døve, så dere trenger ikke ta meg på det, men jeg føler meg lurt og vil helst at valget selv om jeg vil date en som jeg kommer til å få problemer med å kommunisere med eller ikke. Man lærer seg ikke tegnspråk på en dag, liksom.

Samtidig liker jeg jo ham godt som person, skulle bare ønske at han var ærlig med meg fra første dag. Jeg er så i tvil om jeg skal møte ham neste helg eller ikke, og trenger litt råd. Mest av alt er jeg lei meg og sint på at han har holdt dette skjult...

Anonymous poster hash: f91df...795

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Nu er det ikke galt i være døv, men jeg også ville ha skrinlagt det der pga han skulle ha gitt beskjed om sitt handikapp.

• Liker 5
Gjest Blomsterert
Skrevet

Syns bare det er rart han ikke har nevnt det! Hvordan tenkte han at møtet ville bli når du ikke viste at han er døv?

Hadde jo blitt noe ...merkelig.

Skjønner du reagerer!

Gjest Blomsterert
Skrevet

Men jeg synes du skal svare på meld hans

Ikke bare fordufte.

Gjest Lille-pus
Skrevet

Det er jo ikke umulig at han har fått sin dose fordommer og tyn tidligere nettopp fordi han ikke hører.

Om alt annet er så bra som du sier, og du har både bestilt og betalt billettene, så hør nå med ham.

Jeg har en følelse av at han ikke har forsøkt å lure eller narre deg.... han har kanskje (min spekulasjon) trodd du ville avslutte all kontakt så fort du fikk høre at han ikke hører.

Kan du ikke høre med ham hvordan hverdagen er? Jeg vil tro (min spekulasjon igjen) han leser på munnen.

Han har kanskje ikke vært foruten hørsel hele livet?

Uansett synes jeg det er ufint å bare kutte alle kontakt så fort han har blitt presset til å si at han ikke hører.

• Liker 33
AnonymBruker
Skrevet

Trodde faktisk det stort sett bare var unge tenåringer, typisk 14-16 år som vanket på sukker. Så feil tar man altså.

Anonymous poster hash: 3efa9...07b
  • Liker 1
Gjest KrissyHart
Skrevet (endret)

er ikke så veldig vanskelig å lære seg tegnspråk om man virkelig er interessert i vedkommende.

Endret av KrissyHart
  • Liker 7
Skrevet

En god del døve kan lese på munnen, så du skal ikke se bort i fra at han kan dette også. Da vil ikke kommunikasjonen bli som komplisert som du frykter. Du må bare snakke tydelig.

Jeg er enig i at han burde i en perfekt verden sagt i fra til deg om sitt lille handikap, men ingen er perfekte. Kanskje han var redd for reaksjonen din og at du ikke ville like/prate med ham om du viste det. Kanskje han ville vente med å fortelle det til dere hadde pratet litt sammen og så så fortelle deg det når anledningen var riktig. Mulig han aldri fant mote til å gjøre det og bare stakk hode i sanden, og håper på det beste. At når du møtte ham så ville du like ham så godt at du ville se forbi at han er døv.

Jeg syns du skal tekste ham og si hva du tenker. Hør med ham hva han tenker og hvordan dere skal løse det lille probelmet.

Lykke til

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syntes nesten at du er den som er ufin her.

Om du liker ham og de følelsene du har fått ved at dere har snakket så mye sammen på chat bør du gi ham en sjanse.

Forøvrig vil jeg tro at han fint forstår munnavlesning og at han artikulerer bra slik at du forstår ham.

Om ikke ville du nok ha reagert mye tidligere ift. skrivemåten hans.

Gi ham en sjanse, også forteller han deg nok hvorfor han ikke fortalte deg om dette før -jeg tipper at det er dårlige erfaringer tidligere.

Hopp på, reis på tur og kos deg.

Anonymous poster hash: dadc9...27c
  • Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Trodde faktisk det stort sett bare var unge tenåringer, typisk 14-16 år som vanket på sukker. Så feil tar man altså.

Anonymous poster hash: 3efa9...07b

Og dette hadde hva og si for denne saken?

Anonymous poster hash: dadc9...27c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner deg godt, men du bør svare på meldingene hans og si hva du tenker om det.

Jeg snakket også med en fyr lenge på en datingside, og da det vi ble enige om å møtes fortalte han at han satt i rullestol og var lam. Jeg har ingenting imot folk i rullestol, men man må si fra om sånt tidligere synes jeg.

Anonymous poster hash: 67aea...aa8
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vær ærlig med han og fortell hva du føler.

Anonymous poster hash: 7e514...a37
Skrevet

Han er den samme selv om hn er døv. Han har antagelig et godt talespråk siden han uttrykker seg så godt skriftlig at du ikke har reagert. Mange døve skriver på en måte som ligger tett opp til tegnspråk, og virker veldig knotete på oss. Han er nok også god på munnavlesing, så kommunikasjonen skal du ikke være redd for.

Ville du ha chattet så mye med ham om du visste at han var døv? Han har ikke lurt deg, bare holdt tilbake info du uansett ville fått vite når dere møttes.

Vis nå at du er voksen og oppretthold kontakten. Møt ham, og ta det derifra.

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er sammen med en med et lignende handicap, og kan med hånden på hjertet si at det ikke bare er å "lære seg tegnespråk".

Et handicap påvirker ikke bare personen som har det, men også de nærmeste. Jeg sier ikke at man ikke skal kunne inngå forhold med handicapede, men man MÅ være klar over at det kan og vil kreve både tilpassningsevne og det vil påvirke ditt liv.

Anonymous poster hash: 77380...3a5
  • Liker 1
Skrevet

Livet er så skjørt. En dag kan du havne i rullestol, du kan miste en arm, få slag og bli lam. Så møter man deretter så sterke fordommer, kanskje spesielt når man leter etter kjærligheten? Det kan få mang en person til å mistet motet.

Burde han vært ærlig om sin hørselshemming? Ja, muligens. Er det greit å si nei fordi han er døv? Skal man skjule at man ikke ønsker seg en døv partner gjennom å fokusere på løgnen hans? Nei.

• Liker 9
Gjest Tris
Skrevet

Du, seriøst, han har IKKE lurt deg! Jeg kan godt forstå at han syns det er vanskelig å fortelle andre at han ikke hører. Det er så mye fordommer rundt både hørselshemmede og døve at dette overhode ikke overrasker meg. Og se bare på hvordan du reagerte.

Ta kontakt med han og snakk om det. Antagelig går det mye lettere enn du tror.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hvis han er trønder og forfatter så kjenner jeg han.

Anonymous poster hash: 9fecd...49d
AnonymBruker
Skrevet

TS her. Jeg kan godt være ærlig på at jeg ikke ønsker meg en døv partner. Det er ikke det jeg har vært på utkikk etter, liksom. Jeg ønsker meg en partner jeg kan kommunisere med på en ok måte. Det er viktig for meg. Og jeg synes uansett ikke at det er greit å holde tilbake sånne opplysninger i så lang tid. Jeg ønsker f.eks, heller ikke en partner som har barn fra før, og ville reagert på samme måte hvis det var det han holdt skjult. Vi har hatt kontakt i mange måter, men en slik opplysning må jeg presse ut av ham. Det synes jeg er frekt, usjarmerende og et tillitsbrudd.

Har ikke svart ham i dag, har egentlig veldig liten lyst til det. Men skal nok sende ham noen avsluttende ord en dag. Jeg har vel kommet frem til at det blir veldig feil å besøke ham sånn som ting er nå.

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg leste overskriften, tenkte jeg det aller verste som at han lurte deg for penger, han er gift og har 10 barn. Men døv, det ventet jeg ikke.

Jeg ser ikke noe galt i det altså, men jeg skjønner jo hvorfor han har telefonskrekk når han møter fordommer overalt, som du virker å være. Det er veldig dårlig gjort å bare fordufte, og vil ikke du ha noe med han å gjøre så syns jeg han fortjener ett svar. Bruk nå for guds skyld ikke den frasen om at "du ikke har vært ærlig med meg" svada. Det er ikke verdens undergang å være døv.

For alt du vet, kan han være mannen i ditt liv og du kaster det bort på en liten filleting...

Anonymous poster hash: 8513b...dcd
  • Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

TS her. Jeg kan godt være ærlig på at jeg ikke ønsker meg en døv partner. Det er ikke det jeg har vært på utkikk etter, liksom. Jeg ønsker meg en partner jeg kan kommunisere med på en ok måte. Det er viktig for meg. Og jeg synes uansett ikke at det er greit å holde tilbake sånne opplysninger i så lang tid. Jeg ønsker f.eks, heller ikke en partner som har barn fra før, og ville reagert på samme måte hvis det var det han holdt skjult. Vi har hatt kontakt i mange måter, men en slik opplysning må jeg presse ut av ham. Det synes jeg er frekt, usjarmerende og et tillitsbrudd.

Har ikke svart ham i dag, har egentlig veldig liten lyst til det. Men skal nok sende ham noen avsluttende ord en dag. Jeg har vel kommet frem til at det blir veldig feil å besøke ham sånn som ting er nå.

Ja, for kvinner er veldig flink til å kommunisere...

Det har sikkert vært mye artikler om kvinner og kommunikasjon.

Han: alt i orden, kjære?

Hun: JA, ALT ER I SKJØNNESTE ORDEN. For så bli sur for at han ikke ser at det er noe.

For the record: jeg er ikke en bitter mann, men har en del guttevenner og hører en del om hvordan kvinner er :fnise:

Anonymous poster hash: 8513b...dcd

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...