Gå til innhold

Sosial angst

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner flere som sliter med sosial angst, men jeg kjenner bare ei som ikke kan være så veldig plaget.

Når ei med sosial angst ikke har noe problemer med å oppholde seg på Gardemoen for å reise på ferie. Kan bo på hotell i fellesferien og oppholde seg i forskjellig parker ( som f.eks dyreparken i Kristiansand). Reiser på biljard, er ute på byen en gang i blant.

De andre jeg kjenner med sosial angst klarer knapt å gå ut døren for å komme seg på butikken. De sliter å være der det er mye folk, og handler helst rett før stengetid for å slippe andre.

Hun som jeg mener, går på AAP fordi hun kan ikke jobbe pga sosial angst. Har nå planer om å søke uføretrygd.

Er ikke bare jeg som synes dette er rart. Noen som står henne ganske nær (familiemedlem), sier at det eneste som feiler henne er at hun er fryktelig lat. Det sier de etter at de har sett leiligheten hennes. Møkkete og rotete.

Hva tenker dere om sosial angst? Ei som stenger seg inne eller ei som reiser på ferie, går ut på byen o.l?

Anonymous poster hash: ceb7e...a02

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har sosial angst. Har fått det "diagnosert" hos psykiater og psykolog. Det er veldig induviduelt hvordan man viser det.. Jeg er en gang iblant på byn, er med venner og reiser jo på ferie.. er ikke sånn at du låser deg inne og aldri tar et skritt utenfor døren.. Du kan slite med store folkemengder, men ikke alltid. Du kan slite med å skulle gå på en fest, men det er ikke alltid det er et problem..

Det er en sykdom på samme måten som mennesker med fysiske problemer.. Det kommer i noen situasjoner og i perioder kommer det oftere enn vanlig.

Anonymous poster hash: 3a989...bdf
  • Liker 5
Gjest Vevila
Skrevet

Det viser seg nok forskjellig fra person til person ettersom hvilken grad man har og hvordan man takler angsten. Jeg har gått fra sosial angst til unnvikende pf, men virket nok allikevel sykere før, i de første årene med sykdom. Man lærer teknikker å håndtere angsten på slik at man kan fungere så godt som mulig. For alt du vet kan det jo være hun tar medisiner eller i verste fall selvmedisinerer seg selv med alkohol før hun skal slike ting.

AnonymBruker
Skrevet

Det kan virke som hun har sosial fobi som er relatert til en spesiell situasjon. Jeg har selv dette og drar meg gjennom jobbdagen. Jeg fungerer godt ellers, men når det kommer til prestasjoner så får jeg vondt i magen. La henne være i fred og vær glad du ikke sliter med sånt. Voks opp og ikke baksnakk.

Anonymous poster hash: e7a4e...6b6
  • Liker 3
Skrevet

Angst er mer enn bare å ikke tørre ting. Man kan tørre ting, men angsten kan være uutholdelig når man står i situasjonen

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det kan virke som hun har sosial fobi som er relatert til en spesiell situasjon. Jeg har selv dette og drar meg gjennom jobbdagen. Jeg fungerer godt ellers, men når det kommer til prestasjoner så får jeg vondt i magen. La henne være i fred og vær glad du ikke sliter med sånt. Voks opp og ikke baksnakk.

Anonymous poster hash: e7a4e...6b6

Veldig enig! Man kan ikke vite hva andre sliter med under den ytre fasaden, og man har heller ikke noe med det.

Anonymous poster hash: b8953...9df

Skrevet

Jeg sliter med sosial angst, og uten av jeg skal gå for mye inn på det vil jeg bare si at folkemengder gjør meg ingenting. Faktisk synes jeg det er deilig å forsvinne litt i et folkehav. Om det er mange på butikken eller få, er meg rivende likegyldig da det er kassamannen/dama som er stressende å samhandle med.

• Liker 9
Skrevet

Jeg har sosial angst, men for utenforstående kan det nok se ut som jeg lever et "normalt" liv. Jeg er på skolen hver dag, kan dra på ferie, ut på byen, på kjøpesenteret osv. Problemet er at slikt krever enormt mye energi av meg, derfor ser det ikke ut hjemme hos meg heller. Møkkete er det ikke, men relativt rotete.

Det er mange grader av sosial angst, og det er ikke noe du kan se på en person om h*n har det eller ikke, heller ikke avgjøre det ut i fra hva personen gjør iløpet av dagen.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vel, jeg har sosial angst, og jeg er slik som hun du skriver om. Jeg klarer helt fint å være på flyplassen, jeg storkoser meg på butikken, jeg klarer helt fint å være i fornøyelsesparker og jeg klarer helt fint å dra ut på byen. Men skole eller jobb klarer jeg rett og slett ikke.

Anonymous poster hash: ca613...f69

• Liker 2
Skrevet

Jeg har fått diagnosen sosial angst stilt av psykiatere og psykologer (de som faktisk er kvalifisert til å stille en diagnose, noe jeg tviler på at du er). Jeg kan helt fint oppholde meg i parker og på flyplasser, men f.eks. i matbutikken tør jeg ikke gå alene, og jeg må hele tiden vite hvor de jeg er med er hen. Det er forskjellig fra person til person, og ofte vises det ikke utenfra. Det at hun har ei rotete og møkkete leilighet trenger ikke å skyldes at hun er lat. Jeg kjenner meg litt igjen og jeg er ikke lat, men en tur på butikken kan slå meg ut for resten av dagen og da makter jeg ikke å begi meg ut på husarbeid.

Så pass dine egne saker og la de som kan det stille diagnosene.

• Liker 8
Skrevet

Jeg har hatt sosial angst men hadde et så normalt liv som mulig. Kjæreste, venner, skole, fester, shopping, reiser, idrett og jobb. Vanskelig å se fra utsiden i noen tilfeller av psykisk sykdom.

Nå er jeg friiiiiiiiisk :briller2::skya::hoppendeglad::danser:

• Liker 3
Skrevet

Hadde sosial angst, er nå frisk. Jeg kunne fint gå på flyplasser, parker, happenings osv. Men når det kom til å fysisk bestille en kaffe på en kafe, da backet jeg ut. Jeg klarte meg helt fint på skolen, for der visste jeg hvor jeg hadde de andre menneskene, men å prate med ukjente mennesker som kunne dømme meg, da fikk jeg helt panikk.

Slet også med litt annet b.la spiseforstyrrelse som gjorde angsten enda større når det gjaldt mat (bestille)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Men om man klarer å bevege seg rundt på flyplass, fornøyelsespark, shopping osv. Da er det merkelig at man ikke kan jobbe et eller annet sted eller studere. Det er utrolig slitsomt for meg som også sliter med sosial angst å bevege meg rundt slik som Ts beskriver her.

Det må være noe mer som ligger bak at man får stønad fra Nav når man er såpass " bevegelig ". Å bli innvilget AAP fordi man sliter med sosial angst har jeg aldri hørt om. Må være mer sammensatt sykdomsbilde da?

Anonymous poster hash: f2c27...307
  • Liker 1
Skrevet

Men om man klarer å bevege seg rundt på flyplass, fornøyelsespark, shopping osv. Da er det merkelig at man ikke kan jobbe et eller annet sted eller studere. Det er utrolig slitsomt for meg som også sliter med sosial angst å bevege meg rundt slik som Ts beskriver her.

Det må være noe mer som ligger bak at man får stønad fra Nav når man er såpass " bevegelig ". Å bli innvilget AAP fordi man sliter med sosial angst har jeg aldri hørt om. Må være mer sammensatt sykdomsbilde da?

For meg var jobb og skole den største utfordringen. Å være ute blant folk var ikke noe problem så lenge jeg ikke måtte kommunisere med de. I klasserommet og på jobb er du ofte i dialog. Men finnes jo ofte tilrettelagt arbeid da! :)

• Liker 2
Skrevet

Det er selvsagt ulike grader av sosial angst. Det at hun klarer å oppholde seg på Gardermoen f.eks er ikke alltid problem for de med sosial angst. Sosial angst er redsel for situasjoner hvor man selv er i fokus, f.eks må snakke høyt foran andre. Å kommunisere med andre, faren for å bli gransket osv, vil mange være plaget med på skole og i jobbsammenheng.

Samtidig er det jo godt mulig det kun er latskap, å få penger for å ikke gjøre noe er vel greit for noen. Det er ganske lett å skylde på at man har sosial angst.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det vanskeligste er å være på skolen/jobb fordi jeg må forholde meg så til så mange (ukjente) mennesker, men når jeg er på ferie o.l så er jeg sammen med familie eller venner som jeg er trygg på og da blir alt mye enklere :) Flyplass er heller ikke noe en med sosial fobi trenger å slite med, da noen synes det kan være godt å bli litt gjemt bort i folkemengden. For meg går det også greit å gå i butikken siden man som regel ikke trenger å snakke med ukjente folk der (altså ikke noe mulighet for å bli dømt) annet enn å hilse på kassadama, selv om jeg foretrekker å gå dit når det ikke er så mange der.

Anonymous poster hash: a3f7f...5fa

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvis hun er lat har det mer med hennes personlighet å gjøre, og ikke sosial angst (dersom hun ikke bruker veldig mye energi på å komme seg ut i hverdagen at hun rett og slett ikke har overskudd da). Selv om jeg sliter med sosial angst har jeg det ryddig og rent, trener flere ganger i uken, går turer osv.

Synes uansett ikke du skal legge deg opp i det. Psykisk sykdom er (dessverre) ikke så synlig som fysiske, men like reelle.

Anonymous poster hash: a3f7f...5fa
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det kan utarte seg på forskjellig vis. Jeg har sosial angst. Veldig plaget til tider.

Jeg er i full jobb, men ikke noe mere.

Det rare er at om jeg kommer på fremmede plasser,så er den blåst bort. Har den selvtillitten osv

Bare å komme meg gjenom på flyplassen her jeg bor, vente inne i hallen for å komme meg på fly er et helvete for meg. Bruker mine siste krefter til å sjekke hvem som sitter på flyet osv, før jeg finner mitt sete. Da begynner det å slippe taket.

Det kan ha noe med at det er ingen som kjenner deg, vet hvem du er på ferie. Jeg tror det henger sammen der. Hjemme er jeg innestengt, møter ikke folk eller noe. I dag eks...ikke sett en kjeft.Sittet på data i hele dag

Anonymous poster hash: 3373e...ae9
  • Liker 2
Skrevet

Det kan utarte seg på forskjellig vis. Jeg har sosial angst. Veldig plaget til tider.

Jeg er i full jobb, men ikke noe mere.

Det rare er at om jeg kommer på fremmede plasser,så er den blåst bort. Har den selvtillitten osv

Bare å komme meg gjenom på flyplassen her jeg bor, vente inne i hallen for å komme meg på fly er et helvete for meg. Bruker mine siste krefter til å sjekke hvem som sitter på flyet osv, før jeg finner mitt sete. Da begynner det å slippe taket.

Det kan ha noe med at det er ingen som kjenner deg, vet hvem du er på ferie. Jeg tror det henger sammen der. Hjemme er jeg innestengt, møter ikke folk eller noe. I dag eks...ikke sett en kjeft.Sittet på data i hele dag

Anonymous poster hash: 3373e...ae9

jeg har det veldig likt som deg, på ferier, eller i andre byer i Norge får jeg aldri et angstanfall. Men med en gang jeg kommer hjem til Oslo, så får jeg det, men er flink til å skjule det. T-banen er det værste jeg kan ta. Men tog og fly til andre land/byer går helt fint.
  • Liker 1
Gjest Crazycatlady
Skrevet

Ja, sosial angst er ikke bare en ting. Ikke alle er sånn som ikke kommer seg ut av døren engang. Man kan ha mild sosial angst, moderat, kraftig osv. Det er ingen grunn til å mistro noen bare fordi de tilsynelatende fungerer ganske godt.

Jeg har fått diagnosen og ikke noe jeg har funnet på selv, men jeg kan gå på butikken, på konsert, reise på ferie, jobbe og generelt oppholde meg sammen med andre mennesker. Det er når jeg skal prate med andre og by på meg selv at det bare låser seg helt for meg.

Jeg fungerer altså noenlunde, men kan bli veldig stresset i noen situasjoner.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...