Gå til innhold

Forhåndsregler og forberedelse før bilferie, trenger tips!


Turte

Anbefalte innlegg

Nå har vi bestemt oss for bilferie i Frankrike i sommer. Det er litt ukjent og skummelt... Jeg er mest bekymret for slike ting som farten på veiene, motorstopp, punktering, bensintørr, overoppheting, ran, tyveri, vanskelig å finne fram, trafikkregler, retningslinjer, trafikkadferd...

Vi blir borte i fire uker. Er litt nervøs for å kjøre i de store byene. Håper virkelig noen kan gi meg råd og tips. Jeg føler meg tryggere med litt forhåndskunnskap innabords.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi var i Tyskland og Holland (mest i Holland) på våren med bil. Har også kjørt ganske mye i Danmark tidligere år :) Flotte ferier alle sammen!!

Vi sendte bilen en tur på verksted før turen, vi - sjekka bremser, ymse væsker og andre ting det er slitasje på...fortalte hva vi skulle og ba dem gjøre det de synes vi burde - kom på et par tusen, men vel verdt det når jeg følte meg trygg.

Når det gjelder farten, er det en vanesak....etter 20-30 mil så er du "venner med" den...og om man holder seg til høyre bak noen lastebiler går det i ca 80-90 km/t....

Om man går tom for bensin i noen land kan det faktisk medføre bøter, men det har aldri vært noe problem for oss...langs hovedveiene står det også skilt til nærmeste bensinstasjon og hvor langt det er til neste.

Hvis dere går til innkjøp av en god kartbok står det ofte både om trafikkregler og annen nyttig info om hvert land. Vi var i en bokhandel og kjøpte et for Europa, men jeg husker ikke hva det het (blått og sølvfarget, med spiral i "ryggen") - anbefales :)

Personlig hadde jeg en "skrekkopplevelse" i en storby sist vi var ute....bruket 2,5 timer ut igjen....Men ofte står det skiltet P+R (hvit/blått)

som betyr at det er parkering og kollektivtrafikk derfra og til sentrum...Stopp der og ta tog/buss videre så sparer dere dere selv for mye!! Om man har tenkt seg inn i en større by bør man i alle fall ha et godt by kart!!

I år hadde vi ikke engang bestilt oss hotell, men fant ut at i mindre byer tok vi det på sparket…men det er kanskje ikke så lurt når mange har ferie så jeg vil anbefale å booke i alle fall noen hotellnetter før dere reiser…

Når det gjelder vei-hjelp har jeg bare hatt Falken sin…har heldigvis aldri hatt behov for den så hvordan det fungerer vet jeg dessverre ikke…

Forresten - det kan være greit å ha med et ”grønt forsikringsbevis” i tillegg til beviset fra veihjlpen….om noe skulle skje. Bare å ringe forsikringsselskapet og så har du det i posten om noen få dager….

Dette ble langt...om det er mer du lurer på kan du jo sende meg en PM...

Håper dere får an flott tur :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...