Gå til innhold

Tråden for bloggere som bryter norsk markedsføringslov


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I mangel av en felles tråd oppretter jeg denne.

Her kan vi poste eksempler på hvordan bloggerne bryter norsk lovgivning ift markedsføring og ulovlig reklame.

Kritikkverdige forhold:

* Reklameinnlegg er ikke merket som annonse/reklame (skal stå øverst med tydelig skrift)

* Inneholder annonsen ad-links skal dette spesifiseres tydelig for leseren. F eks "Innlegget innehold annonselenker"

* Klær, ting, reiser osv som er gitt i gaver/sponset skal spesifiseres.

* Innlegg som endrer karakter fra ikke-reklamemerket til reklamemerket. Ta gjerne skjermdump

* Åpenbar produktplassering uten merking

Vi kan ta for oss blogger og instagram.



Anonymous poster hash: 14d9d...fcd
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lene Tønnessen er dårlig på merking, tror ikke jeg har sett henne merke en eneste gang faktisk.



Anonymous poster hash: ef760...6fa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fashioncherry kan ikke ha brukt 5 sekunder på å sette seg inn i reglene.

Følgende forekommer;

* Reklameinnlegg er ikke tilstrekkelig merket

* Sponsede klær nevnes ALDRI og hun er sikkert på div agenturer 3 dager i uken for å hente klær. Hun har til og med tatt bilder av klær (på seg selv) direkte på agenturet og postet det som "sine klær".



Anonymous poster hash: 14d9d...fcd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fashioncherry kan ikke ha brukt 5 sekunder på å sette seg inn i reglene.

Følgende forekommer;

* Reklameinnlegg er ikke tilstrekkelig merket

* Sponsede klær nevnes ALDRI og hun er sikkert på div agenturer 3 dager i uken for å hente klær. Hun har til og med tatt bilder av klær (på seg selv) direkte på agenturet og postet det som "sine klær".

Anonymous poster hash: 14d9d...fcd

Hedda Skoug synes det er helt okei at hun bryter loven støtt og stadig, fordi hun inspirerer!!!!!111 :ironi:

Anonymous poster hash: f44ca...f75

post-37809-0-33833200-1398804427_thumb.p

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fotballfrue og Livingdoll



Anonymous poster hash: 0fe00...9d0
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ashanti

Dere burde jo klare å komme med konkrete eksempler/linker til tilfeller hvor dette har skjedd, ikke bare nevne en blogger.. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fotballfrue og livingdoll er dokumentert i mange tråder allerede.



Anonymous poster hash: 0fe00...9d0
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ashanti

Fotballfrue og livingdoll er dokumentert i mange tråder allerede.

Anonymous poster hash: 0fe00...9d0

Ok. Så da kan du ikke linke til nylige innlegg hvor du mener de bryter markedsføringsloven i denne tråden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Så da kan du ikke linke til nylige innlegg hvor du mener de bryter markedsføringsloven i denne tråden?

Du kan jo sjekke ut kategorien 'outfits' på Elise sin blogg. http://livingdoll.blogg.no/outfit.html

Kan ikke se at en eneste av linkene er merket av bloggeren som en annonselenke (evt. adlink).

Siden du ba om nylige innlegg og hennes siste 'outfit' ikke er lagt til i den kategorien, men fortsatt inneholder en umerket annonselenke får du direkte link av meg her; http://livingdoll.blogg.no/1398274045_cebu_city.html det innlegget er fra 23/4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere burde jo klare å komme med konkrete eksempler/linker til tilfeller hvor dette har skjedd, ikke bare nevne en blogger.. ?

http://fotballfrue.no/2014/04/29/a-bit-of-sass/

http://fotballfrue.no/2014/04/28/ukens-lesersporsmal-iherb-buys/

http://fotballfrue.no/2014/04/27/den-store-bikiniguiden-2014/

http://fotballfrue.no/2014/04/24/ice-cream-pt-2/

http://fotballfrue.no/2014/04/22/blue-on-blue-details/

Ser at FF hevder dette ikke er reklame/sponsing/innlegg som trenger merking, men nå er det nå slik at det ikke er FF som avgjør dette.

Hentet fra forbrukerombudet.no:

Når gjelder markedsføringsloven?

Markedsføringsloven gjelder når du får betalt for å skrive om et produkt eller en tjeneste, når du får tilsendt varer mot en forventning om å skrive om det, eller når du linker til produkter via affiliatenettverk og man får betalt for kjøp eller aktivitet fra leserne.

Markedsføringsloven § 3 første ledd sier: “Markedsføring skal utformes og presenteres slik at den tydelig framstår som markedsføring.”

Ei heller skal det brukes engelske uttrykk, som for eksempel "adlinks", er heller ikke tydelig nok. Skriver du på norsk i bloggen din skal også merkingen være på norsk.

Dog tror jeg hun støtter seg mye på det som står i rettledningen her:

Dersom hele blogginnlegget er reklame for et produkt kan det enklest gjøre ved å skrive ”Annonse” eller ”Reklame” øverst i innlegget. Dersom omtalen er mer innblandet i resten av blogginnlegget kan du skrive: “Jeg er betalt av (selskap X) for å omtale produktet... “, “Jeg har fått tilsendt dette produktet fra...”, og lignende tydelige formuleringer.

Les mer her

Hvor vanskelig kan det være? Hvermansen skjønner disse reglene, men de virker å være totalt uforståelige for bloggerne.

Endret av LilleSnupp
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte Hedda Skoug - aka Fashioncherry om følgende var gitt i gaver til henne;

- Genser og caps fra Le Deux

- Skjerf fra Holzweiler (her kunne jeg ramset opp 100 andre varer, men jeg lar det ligge)

- Jakker fra Storm og Marie

- Sko fra stress og småbarnssko (New Balance)

- Enkelte klesplagg fra TiMo

Jeg vet med sikkerhet at mange av plaggene hun profilerer på bloggen er gitt av venner og kjente fra div butikker og agentur, norsk motebransje er ikke så stor.

Kommentaren fikk selvfølgelig ikke stå.



Anonymous poster hash: 14d9d...fcd
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig ingenting i det siste innlegget til Fotballfrue som er sponset? http://fotballfrue.no/2014/05/02/flowers-all-the-way/

Her nevner hun jo alle leverandørene av møbler i spisestuen, de nye gardinene og de nye skoene.

Mulig ingenting er sponset og at hun har gjort alt riktig her, men jeg blir litt skeptisk, med tanke på at denne bloggeren er kjent for å holde seg litt på siden av regelverket. Skoene er jo merket med "(annonselenke)", i går merket hun et annet innlegg med "inneholder annonselenker", før hun endret det til "annonse", så må innrømme at jeg blir litt forvirret...



Anonymous poster hash: 40e47...f3a
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bloggerne gjør det som må gjøres for å holde det gående. Hvis man ikke kan takle måten de reklamerer på så kan en bare holde seg unna de bloggene da vell.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bloggerne gjør det som må gjøres for å holde det gående. Hvis man ikke kan takle måten de reklamerer på så kan en bare holde seg unna de bloggene da vell.

når de bryter loven så kan man ikke bare overse det.

Anonymous poster hash: 51342...4fb

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bloggerne gjør det som må gjøres for å holde det gående. Hvis man ikke kan takle måten de reklamerer på så kan en bare holde seg unna de bloggene da vell.

Synes du dette også gjelder for andre bedrifter med millionomsetning? At man i businesslivet må gjøre "det som må gjøres for å holde det gående"?

Eller er det kun bloggerne med millionomsetning som må drive ulovlig, fordi "det må ti" for å faktisk få det til å gå rundt... ?

Jeg kan være enig i at folk sikkert begynner å stusse litt, dersom bloggerne begynner å merke alle innlegg korrekt ihht. markedsføringsloven og retningslinjene som er blitt gitt fra forbrukerombudet, gang på gang. Det går nok opp et lys for de mer naive av leserne, dersom de får vite hvor mye av produktene som blir omtalt som faktisk ikke er kjøpt og betalt, men sponset eller på en annen måte en del av en samarbeidssamtale om markedsføring.

Anonymous poster hash: 40e47...f3a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Synes du dette også gjelder for andre bedrifter med millionomsetning? At man i businesslivet må gjøre "det som må gjøres for å holde det gående"?

Eller er det kun bloggerne med millionomsetning som må drive ulovlig, fordi "det må ti" for å faktisk få det til å gå rundt... ?

Jeg kan være enig i at folk sikkert begynner å stusse litt, dersom bloggerne begynner å merke alle innlegg korrekt ihht. markedsføringsloven og retningslinjene som er blitt gitt fra forbrukerombudet, gang på gang. Det går nok opp et lys for de mer naive av leserne, dersom de får vite hvor mye av produktene som blir omtalt som faktisk ikke er kjøpt og betalt, men sponset eller på en annen måte en del av en samarbeidssamtale om markedsføring.

Nei, syns det kun bør gjelde for bloggere.

Tydeligvis, men de bedriver nulloffer kriminalitet så jeg synes ikke det er noe å lage noe drama ut av.

Bloggere, blogger om sitt eget liv. Å merke innlegg er veldig unaturlig og får alt til å virke skikkelig fake ut så de syns jeg de bør slippe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bloggerne gjør det som må gjøres for å holde det gående. Hvis man ikke kan takle måten de reklamerer på så kan en bare holde seg unna de bloggene da vell.

Så hvis man ikke takler at naboen bruker håndverkere som ikke betaler skatt, skal man bare flytte da?

Anonymous poster hash: 9010c...a32

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, syns det kun bør gjelde for bloggere.

Tydeligvis, men de bedriver nulloffer kriminalitet så jeg synes ikke det er noe å lage noe drama ut av.

Bloggere, blogger om sitt eget liv. Å merke innlegg er veldig unaturlig og får alt til å virke skikkelig fake ut så de syns jeg de bør slippe.

Hvordan i all verden er det unaturlig?

Når en blogger FÅR ting og attpåtil betales for å vise det frem på bloggen for at DU skal kjøpe det skal det selvfølgelig merkes. Når det ikke er merket tenker du jo automatisk at denne kvinnen har så sykt god motesans, når hun har dette vil jeg også ha dette. Faktum er at vedkommende som regel har FÅTT det, får BETALT for det og det forventes at det snakkes positivt om produktet.

Det er rett og slett kvalmt da størsteparten av leserne er godt under 18 år, og som sådan er de veldig lettpåvirkelige.

Anonymous poster hash: 14d9d...fcd

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis man ikke takler at naboen bruker håndverkere som ikke betaler skatt, skal man bare flytte da?

Nei, men det er en helt annen diskusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...