Gå til innhold

borgerlig konfirmasjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg synes faktisk du burde belønne han for å velge noe alternativt i stedet for å "lyve" i kirka når man ikke er kristen, kun for å få fest og gaver, som faktisk mange gjør. Absolutt la han ha en slik dag som konfirmasjonen. De aller fleste kulturer har en form for ritual når man går fra barn til mer "voksen ungdom". Det er synd å nekte han dette når han faktisk har tatt et veloverveid valg om hva han ønsker.



Anonymous poster hash: 34316...a08
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hehe, diskusjoner som dette får vi på TF hver vår, og det tar alltid av i alle retninger. Til TS: Jeg synes du skal la ungdommen velge selv, og respektere det valget og feire ham når han konfirmeres. Kursene er som regel av god kvalitet, holder det de lover, og er ikke "light" innholdsmessig.

Hvis jeg skulle ha brukt karakteristikken "light" om undervisningen til humanistisk konfirmasjon, går det mer på timetall (som regel 20 vs. 45). Humanistisk konfirmasjon har som regel bare halvparten av undervisningstimene av det kirkelig konfirmasjon har, selv om det varierer fra sted til sted. Ved kirkelig konfirmasjon tas det opp mye av det som tas opp i humanistisk konfirmasjonsundervisning, men i tillegg arbeider konfirmantene med den kristne religions bakgrunn, innhold og praksis. Kirkelig konfirmasjon har også ofte leir som en del av undervisningen, og pedaogisk forskning viser at læringsutbyttet på leir faktisk er langt høyere enn ved tradisjonell undervisning. Sånn sett er det mer tidkrevende å velge kirkelig konfirmasjon.

- Forøvrig er det vel lenge siden at humanistisk konfirmasjon framsto som et mye mer selvstendig valg enn kirkelig, i alle fall på større steder. I Oslo var det f.eks. ca. 20% av femtenåringene som konfirmerte seg humanistisk, mens 32% konfirmerte seg kirkelig. Mitt inntrykk er, nå som vi har konfirmant nr 2 i hus, er at de fleste følger vennene sine, enten de velger den ene eller den andre vegen. På monokulturelle småsteder er det helt sikkert annerledes.

Endret av ashera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får mye ut av en borgerlig konfirmasjon, på kurset jeg gikk fikk vi blandt annet besøk av lensmannen som snakket om alkohol og rus og en homofil som snakket om legning, aksept og det å komme ut av skapet. Vi tok opp temaer som er viktige for ungdommer i konfirmasjonsalder, for eksempel vennskap. Vi dro også på noe som het "camp refugee" hvor vi levde ett døgn som flyktninger, og det ga oss en utrolig forståelse og innsikt i hvordan det er å være på flukt/asylsøker. Selve seremonien ble for meg et slags overgangsrituale, til det å bli voksen.. :)

Anonymous poster hash: 5ae7e...6a8

Det har sønnen min, som nå er 19, også vært med på og han mener at det er noe alle burde oppleve. Han sier det var både slitsomt og tøft, men at man lærer veldig mye av å være med på det.

Minste sønnen skal konfirmere seg borgerlig neste år, og jeg syntes opplegget de har er MYE bedre enn det de har under kristen konfirmasjon.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva koster det borgerlige konfirmasjonsopplegget? Mener jeg leste 9-10000 et sted, det er jo ganske mye mår de skal ha gave, selskap psv + reise på klassetur noen få mnd senere.

Anonymous poster hash: dab3b...c00

Siden jeg eller far var medlem i humanetisk forbund måtte vi betale 2500kr for at vår sønn skulle delta. Dette dekker alt inkludert en samlingshelg.

For medlemmer tror jeg prisen var 1500kr,

Også for vår datter som konfirmerte seg i kirken for 4 år siden betalte vi en del, både for selve undervisningen og andre eventer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så glad for at jeg valgte humanistisk (som det heter i dag). Fikk kjempemasse ut av det og følte meg mer voksen og reflektert da jeg hadde gått på de kursene. Veldig fin seremoni og alle i min familie hadde tidligere konfirmert seg i kirka, men de ble som positivt overrasket og fornøyde de også at mange av de neste konfirmantene valgte det samme som meg. Jeg anbefaler det virkelig!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil presse sønnen din til å gjennomføre et religiøst opplegg han virkelig ikke ønsker? Du vil lære ham å velge materielle goder (gaver) over integrert? Det må være den dårligeste foreldreavgjørelsen jeg har vært borti på lang tid.

Anonymous poster hash: ebfaf...466

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...