Gå til innhold

borgerlig konfirmasjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Poden har plutselig kommet fra, til at ham skal konfirmere seg borgerlig. Han tror ikke på Gud, sier ham. OK, greit det, men da mener jeg han like godt kan la være å konfirmere seg. Han kan ikke komme med noen god grunn til hva det er med det humanetiske opplegget som tiltrekker ham, og da mistenker jeg at han bare er ute etter en light-variant som skal resultere i samme fest-og gavenivå.

Borgerlig konfirmasjon koster så vidt jeg skjønner ganske mange penger også.



Anonymous poster hash: dab3b...c00
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sett deg inni borgelig konfirmasjon. Det er et velig bra kur de går igjennom. Mi jente har borgelig. Og da jeg leste om kurset, så synes jeg det er et veldig fornuftig kurs. Skulle ønkse kristlig hadde sånne kurs i sin konfirmasjonsopplæring.



Anonymous poster hash: e3eb9...de9
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen unger i dagens samfunn som konfirmerer seg på grunn av noe annet enn gaver.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg konfirmerte meg borgerlig av samme grunner som sønnen din, og fikk veldig mye mer ut av det enn de som sov seg igjennom et par tre fem gudstjenester.

Dessuten vil jeg tørre å påstå at de fleste som konfirmerer seg i kirka også gjør det for pengenes skyld. Det gjorde alle da jeg konfirmerte seg for noen år siden også.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg konfirmerte meg valgte de aller fleste i klassen min å konfirmere seg i kirken. Dette var ikke fordi de var kriste, men fordi familien krevde dette og truet med mindre/ingen gaver om de skulle velge "feil".

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes alle fortjener å ha en dag som konfirmasjon. EN dag der man selv er hovedfokuset. Man har ikke mange sånne dager, det hadde hvert fall ikke jeg, jeg har ikke noe særlig familie her jeg bor, bare mamma, pappa og søsken, men på min konfirmasjon kom tanter, onkler, farmor og søskenbarn hit kun for min del, og det satte jeg utrolig pris på. Jeg har aldri hatt en sånn dag igjen, og er ikke sikkert at jeg får ha en sånn dag til noen gang.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva koster det borgerlige konfirmasjonsopplegget? Mener jeg leste 9-10000 et sted, det er jo ganske mye mår de skal ha gave, selskap psv + reise på klassetur noen få mnd senere.



Anonymous poster hash: dab3b...c00
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får mye ut av en borgerlig konfirmasjon, på kurset jeg gikk fikk vi blandt annet besøk av lensmannen som snakket om alkohol og rus og en homofil som snakket om legning, aksept og det å komme ut av skapet. Vi tok opp temaer som er viktige for ungdommer i konfirmasjonsalder, for eksempel vennskap. Vi dro også på noe som het "camp refugee" hvor vi levde ett døgn som flyktninger, og det ga oss en utrolig forståelse og innsikt i hvordan det er å være på flukt/asylsøker. Selve seremonien ble for meg et slags overgangsrituale, til det å bli voksen.. :)



Anonymous poster hash: 5ae7e...6a8
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kan du lese om kurset: http://www.human.no/Seremonier/Humanistisk-konfirmasjon/konfirmasjonskurset/

Jeg betalte 3500kr for konfirmasjonskurset. Så litt koster det jo.

Borgelig eller kristelig så synes jeg det er den kommende konfirmanten som skal få velge. Og jeg synes at borgelig er likeså viktig som kristelig. Det er noe med tradisjon at de går over til de voksnes rekker. Det er jo en dag for å feire at barnet har blitt "voksen".

Synes også man får mere ut av borgelig enn kristelig når det gjelder kurset.

Jeg selv valgte kristelig, men skulle jeg valgt igjenn hadde jeg tatt borgelig.



Anonymous poster hash: e3eb9...de9
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva koster det borgerlige konfirmasjonsopplegget? Mener jeg leste 9-10000 et sted, det er jo ganske mye mår de skal ha gave, selskap psv + reise på klassetur noen få mnd senere.

Anonymous poster hash: dab3b...c00

Hvor i allverden har du den summen fra? Jeg betalte 3500kr. Og det er dette konfirmsjonsåret.

Anonymous poster hash: e3eb9...de9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva koster det borgerlige konfirmasjonsopplegget? Mener jeg leste 9-10000 et sted, det er jo ganske mye mår de skal ha gave, selskap psv + reise på klassetur noen få mnd senere.

Anonymous poster hash: dab3b...c00

Nå er det noen år siden jeg konfirmerte meg, men jeg tviler på at det koster så mye? Tror du bør sjekke dette opp litt nærmere.

Anonymous poster hash: 5ae7e...6a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blomst83

Hva koster det borgerlige konfirmasjonsopplegget? Mener jeg leste 9-10000 et sted, det er jo ganske mye mår de skal ha gave, selskap psv + reise på klassetur noen få mnd senere.

Anonymous poster hash: dab3b...c00

Er det noe nytt at sermonien koster noe. Når jeg komfimerte meg for 16 år siden kostet ikke det noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner nok med at 80% av de i kirka ikke er kristne de heller, de får bare mer penger/gaver fordi de gjør det!

Eksen fikk beskjed om at hvis han valgte borgelig ville moren skrive og poengtere at det var borgelig og derfor ikke en ekte konfirmasjon og gavene burde være deretter. Han konfirmerte seg i kirken og er ikke det pøkk kristen. Sov seg gjennom gudstjeneste og tulla bort timene de hadde!

Selv valgte jeg borgelig og er sjeleglad for det. Mens de kristelige i klassen hadde et år med kristendom, livssyn, avholdenhet o.s.v. hadde vi et halv år med voksenlivet, seksualitet, dessverre pga sykldom fikk vi ikke dratt på denne fattigmansleieren flere har vært på, noe vi gledet oss til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn fikk velge,kirken eller ikke konfirmasjon. De fik en fiks ide om borgelig for det var så mange som gjorde det.

Konfirmasjonen har noe med den dåpen vi gjorde da de var små.

I dag er de glade for at jeg var sta den gangen.

Borgelig er sikkert bra det også, men ikke aktuelt her i huset.

Ser unger som er døpt i kirken, så velger de borgelig konfirmasjon.'Så går det noen år, da har de glemt den borgelige konfirmasjonen som var så viktig. Da kommer de og skal gifte seg i kirken, for så å døpe ungene sine der...



Anonymous poster hash: cab84...299
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kan ikke tenke meg til at flertallet av de som konfirmeres i kirken faktisk er kristne. Konfirmerte meg borgerlig selv og fikk mye igjen for opplegget de hadde, mye mer enn hva jeg ville fått ut av pålagte gudstjenester og leir. Om han ønsker en borgerlig konfirmasjon, så hvorfor ikke la han få det? Sett deg inn i hva det innebærer, og det koster ikke så mye som 9-10 000.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn fikk velge,kirken eller ikke konfirmasjon. De fik en fiks ide om borgelig for det var så mange som gjorde det.

Konfirmasjonen har noe med den dåpen vi gjorde da de var små.

I dag er de glade for at jeg var sta den gangen.

Borgelig er sikkert bra det også, men ikke aktuelt her i huset.

Ser unger som er døpt i kirken, så velger de borgelig konfirmasjon.'Så går det noen år, da har de glemt den borgelige konfirmasjonen som var så viktig. Da kommer de og skal gifte seg i kirken, for så å døpe ungene sine der...

Anonymous poster hash: cab84...299

Så du mener altså at folk gifter seg i kirken av religiøse grunner i disse dager?

Anonymous poster hash: 162bd...2c1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det sånn: Jeg vet om én person av de 50 som konfirmerte seg i kirken på mitt årstrinn som faktisk var kristen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn fikk velge,kirken eller ikke konfirmasjon. De fik en fiks ide om borgelig for det var så mange som gjorde det.

Konfirmasjonen har noe med den dåpen vi gjorde da de var små.

I dag er de glade for at jeg var sta den gangen.

Borgelig er sikkert bra det også, men ikke aktuelt her i huset.

Ser unger som er døpt i kirken, så velger de borgelig konfirmasjon.'Så går det noen år, da har de glemt den borgelige konfirmasjonen som var så viktig. Da kommer de og skal gifte seg i kirken, for så å døpe ungene sine der...

Anonymous poster hash: cab84...299

Ja, har dette noe å si? Det er ungdommen som konfirmerer seg, ikke foreldrene eller besteforeldrene. Det er (burde i alle fall være) et personlig valg. Dersom de ikke tror på gud, ikke tror på Jesus, ikke tror på noe av det bibelen har å si, de synder gladelig, tror ikke på liv etter døden og har ikke et forhold til religionen, hvorfor skal de da konfirmere seg i kirka? Å konfimere (av ordet confirm) betyr jo å bekrefte sin tro! Syns det er helt feil å nekte ungene å dra på et annet (lærerikt) kurs og invitere familien på middag bare fordi de ikke vil stå å bekrefte sin tro i kirka. At de vender tilbake til kirka senere står de i alle fall for selv, det er et selvstendig valg de tar og de har kanskje blitt troende. Man blir ikke kristen for det om man konfirmerer seg i kirka. Man er kristen om man TROR på Gud og at Jesus døde for våre synder, punktum.

Anonymous poster hash: 5ae7e...6a8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...