Gå til innhold

borgerlig konfirmasjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Datteren vår har nettopp konfirmert seg og hun valgte borgerlig konfirmasjon. Det er et veldig bra kurs og de hadde til og med et opplegg som het "På flukt" hvor de skulle oppleve hvordan det er å være flyktning. Hvorfor skal foreldrene ha noe i mot eller bestemme hva barna deres skal velge når de skal konfirmere seg? Det er tross alt et valg de tar og det bør respekteres, uavhengig av hva foreldrene tror på...

Endret av Kittykat
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette mener jeg er et valg ungene skal ta. Det har ingen praktisk betydning for noen om de finner ut om noen år at de valgte "feil"

Jeg har en som er konfirmert i kirka og en humanetisk, og begge seremoniene er meget stilfulle. Men jeg tror nok han som konfirmerte seg humanetisk hadde mer igjen for konfirmasjonsundervisningen enn han som konfirmerte seg i kirka.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg konfirmerte meg valgte de aller fleste i klassen min å konfirmere seg i kirken. Dette var ikke fordi de var kriste, men fordi familien krevde dette og truet med mindre/ingen gaver om de skulle velge "feil".

Stakkars barn, sier nå jeg....Det sier mye mer om familien deres når de ikke en gang kan akseptere at andre har sine egne meninger....

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poden har plutselig kommet fra, til at ham skal konfirmere seg borgerlig. Han tror ikke på Gud, sier ham. OK, greit det, men da mener jeg han like godt kan la være å konfirmere seg. Han kan ikke komme med noen god grunn til hva det er med det humanetiske opplegget som tiltrekker ham, og da mistenker jeg at han bare er ute etter en light-variant som skal resultere i samme fest-og gavenivå.

Borgerlig konfirmasjon koster så vidt jeg skjønner ganske mange penger også.

Anonymous poster hash: dab3b...c00

Sønnen vår er borgelig konfirmant i år. For meg som er kristen var det litt tøft at han valgte som han gjorde. Men, opplegget rundt konfirmasjonen har vært kjempeflott. De har snakket mye om etiske regler osv. Vi valgte å melde ham på kurset hvor de er med på Camp Refugee hvor de er flykninger i et døgn.

I dag er jeg stolt over at jeg har en gutt som har valgt selv. At jeg har oppdratt en gutt som er selvstendig og tar egne valg. Og jeg gleder meg til konfirmasjonen!

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva koster det borgerlige konfirmasjonsopplegget? Mener jeg leste 9-10000 et sted, det er jo ganske mye mår de skal ha gave, selskap psv + reise på klassetur noen få mnd senere.

Anonymous poster hash: dab3b...c00

Jeg er medlem i humanetisk forbund og betalte kun 1500,- for konfirmasjonskurset.

Ikke-meldemmer betalte 2400,-.

Endret av Kittykat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen vår er borgelig konfirmant i år. For meg som er kristen var det litt tøft at han valgte som han gjorde. Men, opplegget rundt konfirmasjonen har vært kjempeflott. De har snakket mye om etiske regler osv. Vi valgte å melde ham på kurset hvor de er med på Camp Refugee hvor de er flykninger i et døgn.

I dag er jeg stolt over at jeg har en gutt som har valgt selv. At jeg har oppdratt en gutt som er selvstendig og tar egne valg. Og jeg gleder meg til konfirmasjonen!

Mamman sin, det :D

Anonymous poster hash: 96198...9ca

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen unger i dagens samfunn som konfirmerer seg på grunn av noe annet enn gaver.

Så du tror ærlig talt ikke det finnes personlig kristne femtenåringer?:P Herremin, så lite opplyst...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du tror ærlig talt ikke det finnes personlig kristne femtenåringer? :P Herremin, så lite opplyst...

Ekstremt få. Har også vært på konfirmasjon hvert år i de siste 5 årene. Det er stort sett gaver som er grunnen, og fordi konfirmasjon er en tradisjon. Har ikke opplevd å møte noen som gjør det på grunn av religionen.

Sier ikke at det ikke finnes de som kan gjøre det for religiøse grunner. Men det er nok i mindretall. Vil nok tro at 70%+ gjør det av ikke-religiøse grunner.

http://www.nrk.no/ho/konfirmerer-seg-for-pengene-1.6603610 Er jo ett eksempel på det.

Men, jeg trenger nok ikke å si dette til deg. Du sier jeg er lite opplyst, så da har du tydeligvis kilder på dette. Kan du utdype hvor du får dine opplysninger / statistikk fra?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg valgte å konfirmere meg borgerlig fordi jeg verken hadde lyst til eller noe bakgrunn for å konfirmeres kirkelig. For meg var det ett av de første virkelig selvstendige valgene jeg tok, og både kurset og seremonien var utrolig fint å oppleve. Mye finere enn det i kirka synes jeg. Dessuten var det utrolig godt samhold i gruppen som valgte borgerlig konfirmasjon, og det var et spennende opplegg hvor vi diskuterte interessante temaer og var på turer sammen.

Dere som ikke lar ungene velge selv, men gir dem et ultimatum om enten kirka eller ingenting, dere skyter dere selv i foten. Ungdommene bør få oppleve at de kan velge selv, det tror jeg de lærer mye av og dermed går inn i voksenlivet litt sterkere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillelarve

Jeg snakket med en gutt på min alder som konfirmerte seg borgerlig. Han sa det var fordi han ikke trodde på gud, men likevel ønsket seg penger og gaver. Men det er nok mange ikke-kristne som konfirmerer seg i kirka kun for penger også. ;)

Det er et valg ungdommene bør ta selv. Men dere kan jo gi han råd og tips, snakke med han, være åpen osv.

Endret av lillelarve
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde gitt han et valg jeg, kom med gode konstruktive argumenter for hvorfor han ønsker borgerlig, ellers ingen konfirmasjon. Jeg konfirmerte meg ikke fordi jeg ikke er kristen, samt støtter ikke humanetisk forbund. Har vært mer stolt av det valget i ettertid enn å bare konfirmere meg for gaver/late som jeg er kristen pga konfirmasjon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mangeårig konfirmasjonsleder er jeg kanskje litt inhabil, men jeg slår likevel et skal for humanistisk (borgerlig) konfirmasjon.

De over 100 konfirmantene jeg har hatt gjennom årene har vært kjempefornøyde. Målene med konfirmasjonen kan være mange, men mitt motto er at de skal begynne å tenke. Diskusjonen, etiske dilemmaer, men også respekt for andres meninger står øverst på listen. Samtidig har vi temaer som rus, sex, rasisme ++

Det fineste jeg hører er når konfirmantene sier "nå tenker jeg på så mange ting jeg aldri har tenkt på før. Jeg forstår liksom mer av verden"

Anonymous poster hash: ac25d...d93

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg konfirmerte meg ikke i det hele tatt da jeg ikke har noen spesiell tro. Hadde ikke lyst til å motta gaver og penger fra folk på det grunnlaget heller. Ser ikke poenget med å konfirmere seg borgerlig, det at man trer inn i de voksnes rekker kan markeres på en fødselsdag. Følte ikke noe press fra foreldrene mine, de var stolte av at jeg undersøkte alternativene og tok et valg basert på det, istedenfor å gjøre det alle andre gjorde.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ingenting som heter borgerlig konfirmasjon. Dere får det til å høres ut som om det er en "nøytral", statlig seremoni. Nærmest som borgerlig vielse. Men det er faktisk ikke det.

Det heter humanistisk konfirmasjon. Og det er Humanetisk Forbund som står for seremonien.



Anonymous poster hash: d3ace...aec
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingenting som heter borgerlig konfirmasjon. Dere får det til å høres ut som om det er en "nøytral", statlig seremoni. Nærmest som borgerlig vielse. Men det er faktisk ikke det.

Det heter humanistisk konfirmasjon. Og det er Humanetisk Forbund som står for seremonien.

Anonymous poster hash: d3ace...aec

Det het borgerlig konfirmasjon før, gjorde det ikke?. Jeg kaller det fremdeles borgerlig konfirmasjon, så det henger litt igjen hos meg ;) Men du har helt rett. Jeg lærte at det het humanistisk konfirmasjon når datteren min begynte på kurset nå i vinter. Man lærer noe nytt hver dag ;)

Endret av Kittykat
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ciegus

Dette var ulogisk, TS. Hvis han vil konfirmere seg borgerlig må han argumentere for det, men hvis han velger kirkelig konfirmasjon er det bare å kjøre på, uten noen dyp begrunnelse?

Man må i det minste være konsekvent. Skal ungdommen forventes å servere gode grunner for konfirmasjon, bør det forventes uavhengig av om det er borgerlig eller kirkelig konfirmasjon det er snakk om.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ekstremt få. Har også vært på konfirmasjon hvert år i de siste 5 årene. Det er stort sett gaver som er grunnen, og fordi konfirmasjon er en tradisjon. Har ikke opplevd å møte noen som gjør det på grunn av religionen.

Sier ikke at det ikke finnes de som kan gjøre det for religiøse grunner. Men det er nok i mindretall. Vil nok tro at 70%+ gjør det av ikke-religiøse grunner.

http://www.nrk.no/ho/konfirmerer-seg-for-pengene-1.6603610 Er jo ett eksempel på det.

Men, jeg trenger nok ikke å si dette til deg. Du sier jeg er lite opplyst, så da har du tydeligvis kilder på dette. Kan du utdype hvor du får dine opplysninger / statistikk fra?

Nå er statistikk vedrørende trossamfunn som regel fint lite verdt i denne sammenhengen, da den ikke forteller noe om TRO, kun om medlemskap.

Men jeg har arbeidet med ungdom i kirkelig sammenheng, og det finnes masse flott ungdom der ute som engasjerer seg i kristne miljøer utenom konfirmasjonssammenheng.

Man trenger ikke være personlig kristen for å gå på kristen privatskole, men jeg tror ikke de ikke-troende hadde giddet engasjere seg i lovsangskvelder og andre religiøse tiltak på samme måten som jeg ser mange hundre ungdommer gjøre i året. Tror ei heller de hadde giddet gå gjennom den femårige forberedelsen man må ha for å konfirmere seg i bl.a frikirken, eller jobbet frivillig som søndagsskolelærere.

Ta en titt litt utenfor DNK, så vil du se at det er stort sett forholdsvis store ungdomsmiljøer i selv små frimenigheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La han konfirmere seg humanetisk, men fortell han at han må betale kostnadene for kurset selv.

Selv ble jeg konfirmert i kirken. Vi hadde en aldeles fantastisk prest, så selv om en del av undervisningen naturligvis handlet om kristendom, så hadde vi også mye undervisning i etikk, veivalg og "tenke sjæl". Vi var på konfirmasjonsleir en helg, hvor fellesskapet var det som sto i sentrum, i tillegg til at vi forberedte en gudstjeneste som vi holdt for våre foresatte på søndag (god veiledet av presten). Da broren min ble konfirmert noen år senere hadde han en annen prest, og den presten tok alle konfirmantene med på flytur i småflyet sitt. Eller "Nærmere deg, min gud"-utflukten, som den ble kalt. ;)

Sønnen til et søskenbarn var helt likegyldig til humanetisk vs kristen konfirmasjon. Men siden han bedrev vinteridrett på høyt nivå, ble valget humanetisk, da de hadde mye færre samlinger enn kristen.



Anonymous poster hash: c71da...b1c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ciegus

Ekstremt få. Har også vært på konfirmasjon hvert år i de siste 5 årene. Det er stort sett gaver som er grunnen, og fordi konfirmasjon er en tradisjon. Har ikke opplevd å møte noen som gjør det på grunn av religionen.

Sier ikke at det ikke finnes de som kan gjøre det for religiøse grunner. Men det er nok i mindretall. Vil nok tro at 70%+ gjør det av ikke-religiøse grunner.

http://www.nrk.no/ho/konfirmerer-seg-for-pengene-1.6603610 Er jo ett eksempel på det.

Men, jeg trenger nok ikke å si dette til deg. Du sier jeg er lite opplyst, så da har du tydeligvis kilder på dette. Kan du utdype hvor du får dine opplysninger / statistikk fra?

Du hevder at kanskje 30% gjør det av religiøse grunner. Det er ikke ekstremt få, som du påstår. ;)

I mitt konfirmasjonskull gjorde nesten alle det av religiøse grunner. Husk at det finnes en god del steder i landet hvor mange er personlig kristne, så selv om man selv ikke vokste opp i et slikt miljø blir det feil å generalisere og påstå at ekstremt få ungdommer er kristne. Skulle jeg argumentert på samme grunnlag måtte jeg påstått at ekstremt få ungdommer IKKE er kristne. Det er jo min erfaring.

Men jeg er glupere enn som så. ;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1974

Den eldste her i huset konfirmerte seg i 2012, han vagte kirken fordi de hadde en sånn sommer camp. Men han finnes ikke kristen utenom det. Han triveds godt på de ukesamlingene de hadde.

Yngste man var i fjor, han valgte borgelig. Han sa så fint:

Jeg tror ikke på gud, jesus eller noe, og han sa og konfimasjon i kirken er en bekreftelse på det løftet jeg gav ved dåpen, men så vidt meg bekjent så kunne jeg ikke prate da jeg var helt nyfødt ( han hadde hurtigdåp/ nøddåp pga kom til verden 9 uker før tiden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...