kaprifolen Skrevet 1. mai 2014 #61 Skrevet 1. mai 2014 Taler er på sin plass, med mindre konfirmanten gir sterkt uttrykk for at han/hun ikke vil ha tale. Sanger er som regel bare kleint, ja...
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2014 #62 Skrevet 1. mai 2014 Her kan man forresten se hva det står i wikipedia om konfirmasjon: http://no.wikipedia.org/wiki/Konfirmasjon I følge wikipedia bekreftes det jo ved en kirkelig konfirmasjon "noe" både fra Gud og konfirmanten: I Den norske Kirke har konfirmasjonen siden 1981 vært regnet som en ren forbønnshandling, hvor det er Gud som bekrefter løftene som ble gitt konfirmanten i dåpen. Historisk sett har konfirmasjonen i Den norske kirke hatt en dobbel karakter, hvor ritualet ikke bare tjente som «en offentlig bekreftelse av dåpens nåde» men også «hvor konfirmantene både var objekt for Guds bekreftelse og subjekt i sin personlige bekreftelse på at de ville leve i dåpens pakt»[1] Om humanistisk konfirmasjon står det bla: I Humanistisk konfirmasjon (kalt Borgerlig konfirmasjon til 2005) tar man utgangspunkt i et ikke-religiøst, sekulært verdensbilde, og har til hensikt å støtte og styrke konfirmanten (ordet "konfirmasjon" kan også bety "støtte" og "styrke"), samtidig som man foretar en symbolsk markering av overgangen fra barn til voksen. Det betyr kanskje at hvem som helst kan lage en seremoni og kalle det konfirmasjon? Private familier og organisasjoner? Ungdommen trenger vel ikke å ha måttet gå et kurs for å få støtte og styrke? Og jeg kan kanskje lage en stor fest, invitere familie og venner og feks kalle festen/ seremonien "Norsk konfirmasjon". Så kan jeg si at jeg personlig har snakket med barnet om viktige tema i livet og at jeg nå vil konfirmere (støtte/ styke) barnet. Kan det gjøres slik? Anonymous poster hash: 78883...8b1 1
Brunhilde Skrevet 1. mai 2014 #63 Skrevet 1. mai 2014 Her kan man forresten se hva det står i wikipedia om konfirmasjon: http://no.wikipedia.org/wiki/Konfirmasjon I følge wikipedia bekreftes det jo ved en kirkelig konfirmasjon "noe" både fra Gud og konfirmanten: I Den norske Kirke har konfirmasjonen siden 1981 vært regnet som en ren forbønnshandling, hvor det er Gud som bekrefter løftene som ble gitt konfirmanten i dåpen. Historisk sett har konfirmasjonen i Den norske kirke hatt en dobbel karakter, hvor ritualet ikke bare tjente som «en offentlig bekreftelse av dåpens nåde» men også «hvor konfirmantene både var objekt for Guds bekreftelse og subjekt i sin personlige bekreftelse på at de ville leve i dåpens pakt»[1] Om humanistisk konfirmasjon står det bla: I Humanistisk konfirmasjon (kalt Borgerlig konfirmasjon til 2005) tar man utgangspunkt i et ikke-religiøst, sekulært verdensbilde, og har til hensikt å støtte og styrke konfirmanten (ordet "konfirmasjon" kan også bety "støtte" og "styrke"), samtidig som man foretar en symbolsk markering av overgangen fra barn til voksen. Det betyr kanskje at hvem som helst kan lage en seremoni og kalle det konfirmasjon? Private familier og organisasjoner? Ungdommen trenger vel ikke å ha måttet gå et kurs for å få støtte og styrke? Og jeg kan kanskje lage en stor fest, invitere familie og venner og feks kalle festen/ seremonien "Norsk konfirmasjon". Så kan jeg si at jeg personlig har snakket med barnet om viktige tema i livet og at jeg nå vil konfirmere (støtte/ styke) barnet. Kan det gjøres slik? Anonymous poster hash: 78883...8b1 Du kan gjøre hva faen du vil for meg, men konfirmanten bekrefter ikke noe i kirken. En forbønnshandling er nettopp det og ingen bekreftelse. Så jeg spør igjen, hva mener du at konfirmanten bekrefter i kirken? Jeg kan lese selv på wikipedia, det er din mening jeg lurer på? 2
Jolene Skrevet 1. mai 2014 #64 Skrevet 1. mai 2014 Hva er det som gjør at du er så arrogant at du tror en humanistisk konfirmasjon ikke er noe å feire? Tror jeg spurte i forrige innlegg, men du klarer tydeligvis ikke å definere det? Så og si alle samfunn og religioner har overgangsriter der man markerer at den unge går fra barn til voksen. Kirken lagde konfirmasjonen for å kuppe dette ritet, akkurat som de flyttet Jesu fødsel fra sommeren til desember for å kuppe julen. Og sist, men ikke minst, hva er det egentlig konfirmanten i kirken sier som han/hun mener? Det har ingen tradisjon, samt det at man ikke bekrefter noe. Konformantene får kun et kursbevis. Ved kristlig konfirmasjon blir man bedt for ja, da bekreftelsen av dåpen ikke lenger er en del av sermonien. Det som for meg skiller mest mellom hef og Kirken er at de som konfirmerer seg på riktig grunnlag (dvs. er kristen) markerer at de ønsker å være kristne of følge den Kristne tro. De bekrefter altså ikke ved ord at de er Kristne, men ved handling (ved å konfirmeres). Dette kan det leses mer om HER Mye av det som læres av hef har skolene begynt å overta (blant annet menneskerettigheter og filosofi), hvilket som er en riktig utvikling for dagens samfunn. Jeg hadde hatt større forståelse for et overgangsrite mtp Åsatro da dette bygger på gamle Norske tradisjoner, hvilket hef ikke er en del av. Konfirmasjon betyr bekreftelse sånn til informasjon, derfor tilbyr ikke de forbundene innenfor Åsatro noen konfirmasjon, men man kan jo arrangere et slags rite likevel. De begrunner blant annet Kristen religion som en av grunnene til at de ikke arrangerer dette per nå. KILDE Å tenke på sine medmennesker, tanker rundt seksualitet ol er jo noe som de aller fleste foreldre burde klare å lære sine barn, ellers så har man i grunn gjort noen grove feil som forelder. 2
Brunhilde Skrevet 1. mai 2014 #65 Skrevet 1. mai 2014 (endret) Joda, Gitte, mange ord, men jeg ser ikke at du har kommet med noe som er verd å endre oppfatning for. Endret 1. mai 2014 av Brunhilde
kaprifolen Skrevet 2. mai 2014 #66 Skrevet 2. mai 2014 Bekrefter man virkelig ingenting i DNK? Jeg vet atde gjør mindre under selve seremonien enn i Frikirken, der jeg har vokst opp, men trodde da de også "svarte" på noe. I Frikirken bekrefter man i alle fall at man tror på Gud, samt at man har "forhør", som minner om en lightversjon av den statskirken praktiserte i gamle dager; man må kunne sitere et par av budene, lese et bibelvers o.l. Ikke mye altså, og man vet hva man får på forhånd.
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2014 #67 Skrevet 2. mai 2014 Det har ingen tradisjon, samt det at man ikke bekrefter noe. Konformantene får kun et kursbevis. Ved kristlig konfirmasjon blir man bedt for ja, da bekreftelsen av dåpen ikke lenger er en del av sermonien. Det som for meg skiller mest mellom hef og Kirken er at de som konfirmerer seg på riktig grunnlag (dvs. er kristen) markerer at de ønsker å være kristne of følge den Kristne tro. De bekrefter altså ikke ved ord at de er Kristne, men ved handling (ved å konfirmeres). Dette kan det leses mer om HER Mye av det som læres av hef har skolene begynt å overta (blant annet menneskerettigheter og filosofi), hvilket som er en riktig utvikling for dagens samfunn. Jeg hadde hatt større forståelse for et overgangsrite mtp Åsatro da dette bygger på gamle Norske tradisjoner, hvilket hef ikke er en del av. Konfirmasjon betyr bekreftelse sånn til informasjon, derfor tilbyr ikke de forbundene innenfor Åsatro noen konfirmasjon, men man kan jo arrangere et slags rite likevel. De begrunner blant annet Kristen religion som en av grunnene til at de ikke arrangerer dette per nå. KILDE Å tenke på sine medmennesker, tanker rundt seksualitet ol er jo noe som de aller fleste foreldre burde klare å lære sine barn, ellers så har man i grunn gjort noen grove feil som forelder. Du mener altså at man må tilhøre en religion for å gå liv til å feire noe eller gå et overgangsrituale? Hvorfor det? Slike ritualer har vært en del av mange kulturer. Jeg har en kultur, men ikke religion. En helt normal og naturlig kombinasjon. Man må ikke ha en religion, for å opprettholde kulturelle tradisjoner. Mange tradisjoner har fulgt med fra en religion over til den neste. Religioner forgår, kulturen består Å opphøye religion til noe "over" kultur og tradisjon viser at du kan lite om historien.Anonymous poster hash: e2d99...314
Brunhilde Skrevet 2. mai 2014 #68 Skrevet 2. mai 2014 Du mener altså at man må tilhøre en religion for å gå liv til å feire noe eller gå et overgangsrituale? Hvorfor det? Slike ritualer har vært en del av mange kulturer. Jeg har en kultur, men ikke religion. En helt normal og naturlig kombinasjon. Man må ikke ha en religion, for å opprettholde kulturelle tradisjoner. Mange tradisjoner har fulgt med fra en religion over til den neste. Religioner forgår, kulturen består Å opphøye religion til noe "over" kultur og tradisjon viser at du kan lite om historien.Anonymous poster hash: e2d99...314 Så godt formulert og så enig med deg!
Jolene Skrevet 2. mai 2014 #69 Skrevet 2. mai 2014 Du mener altså at man må tilhøre en religion for å gå liv til å feire noe eller gå et overgangsrituale? Hvorfor det? Slike ritualer har vært en del av mange kulturer. Jeg har en kultur, men ikke religion. En helt normal og naturlig kombinasjon. Man må ikke ha en religion, for å opprettholde kulturelle tradisjoner. Mange tradisjoner har fulgt med fra en religion over til den neste. Religioner forgår, kulturen består Å opphøye religion til noe "over" kultur og tradisjon viser at du kan lite om historien.Anonymous poster hash: e2d99...314 Aldeles ikke, men ordet "konfirmasjon" tilhører ikke slike feiringer. Da bør man arrangere et overgangsrite i stedet for feks. Kulturell betydning, der er jeg enig med deg. Folk kan tilhøre en kultur uten at det inkluderer en religion. Samtidig så blir det da feil å kalle det for konfirmasjon, da dette ikke er forenelig uten en religiøs tyngde. Derfor vil jeg nok en gang presisere at det blir feil å kalle det konfirmasjon. Kall det hva du vil, men en konfirmasjon er det absolutt ikke. Åsatro ble forøvrig nevnt mtp religiøs tradisjon her i Norge, hva som har vært vanlig. Ettersom det moderne samfunn er i stadig endring hadde det vært helt på sin plass å ha en feiring av overgangen mellom barn og voksen. Dette har vært vanlig i mange kulturer (ja, jeg tenker på verden, ikke bare Norge), derfor burde dette markeres ved 18-årsdagen i stedet for 15-årsalder. I dagens moderne samfunn er ikke en 15-åring en voksen, men en 18-åring er per definisjon myndig=voksen. Å markere dette familiært evt også med andre til stedet ser jeg slettes ingen grunn til å ikke gjøre. Forskjellen ligger dog i begrepet i seg selv. Dessuten er det i bunn og grunn av ren egoisme man konfirmeres, da det i svært stor grad handler om penger. Hvorfor ikke donere de pengene til gode formål, fremfor å kaste de bort? Hadde det kapitalistiske aspektet ikke lenger vært til stedet, hadde lite trolig ungdommer konfirmert seg, med unntak av de som faktisk er Kristne.
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2014 #70 Skrevet 2. mai 2014 kanskje vi skulle ha startet en tråd om kristelig og humanistisk konfirmasjon? Denne tråden her har jo sporet helt av.. TS Anonymous poster hash: 5aad8...6da 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå