Gå til innhold

konfimasjon

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I min konfirmasjon var det ingen sanger og ingen taler.

Anonymous poster hash: 68660...69e
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg ble konfirmert holdt vi det hjemme hos oss. Heldigvis var det fint vær så vi kunne bruke hele hagen, men mamma hadde ordnet med partytelt på verandaen så det ville vært litt ekstra plass å boltre seg på selv om været hadde blitt dårlig. Hadde hvite duker og vårblomster på bordene, og serverte koldtbord/buffet og kaker. Ingen sanger, men mamma holdt en kort, morsom tale. Og så fikk alle ungene løpe rundt i hagen og leke så mye de ville. Jeg husker det som en hyggelig konfirmasjon.

Anonymous poster hash: 63883...013
AnonymBruker
Skrevet

borgelig konfirmasjon har faktisk et veldig bra kurs som handler om sine egne valg og reflektere over mye her i livet. Kan ikke si de gjør det samme med kristelig konfirmasjon.Anonymous poster hash: 5aad8...6da

Kristelig konfirmasjonsundervisning er slett ikke pugging av bibelvers og salmer nå til dags. Det er refleksjoner over viktige tema. Lære å stå for sine valg. Refleksjon over tro. Mange flotte sosiale sammenkomster hvor de blir kjent med konfirmanter fra andre steder.

Har nå fulgt to konfirmanter paralelt både borgerlig og kristelig i år. De kristelige har hattmange flere samlinger og gjort mye mer. De kristelige har tatt opp alle de samme temaene som de borgerlige, pluss enda mer.

I tillegg må de som konfirmerer seg kristelig gå et visst antall ganger i kirka, noe de slett ikke har ondt av når de nå har valgt kristelig konfirmasjon. Så, alt i alt, når jeg sammenligner de to jeg har fulgt i år, så er de som konfirmerer seg kristelig innom mye mer enn de som velger borgelig.

Anonymous poster hash: 02c8a...f3d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kristelig konfirmasjonsundervisning er slett ikke pugging av bibelvers og salmer nå til dags. Det er refleksjoner over viktige tema. Lære å stå for sine valg. Refleksjon over tro. Mange flotte sosiale sammenkomster hvor de blir kjent med konfirmanter fra andre steder.

Har nå fulgt to konfirmanter paralelt både borgerlig og kristelig i år. De kristelige har hattmange flere samlinger og gjort mye mer. De kristelige har tatt opp alle de samme temaene som de borgerlige, pluss enda mer.

I tillegg må de som konfirmerer seg kristelig gå et visst antall ganger i kirka, noe de slett ikke har ondt av når de nå har valgt kristelig konfirmasjon. Så, alt i alt, når jeg sammenligner de to jeg har fulgt i år, så er de som konfirmerer seg kristelig innom mye mer enn de som velger borgelig.

Bare husker fra jeg selv konfirmerte meg. Var jo ikke mye om etikk, seksualitet, ta egne valg, alkohol og rusmisbruk (hvordan si nei, og hvorfor velger noen å drikke alkohol var noen av oppgavene) Jeg lærte ikke om noe sånt på kristelig konfirmasjon jeg iallfall.. Mulig de gjør det nå til dags? Det er veldig viktige temaer de jobber med.

Anonymous poster hash: 5aad8...6da

• Liker 1
Skrevet

Er jo ingen som bryr seg om sanger eller taler i grunn. Men hva med å sitere noe fint fra Bibelen? Sånn siden en konfirmasjon er fordi man faktisk er kristen. Andre former for "konfirmasjoner"/konfirmasjon dersom man ikke er personlig kristen er i grunn bare en pengeinnsamling til ungen din ;)

Bullshit. Fra ende til annen!

:heks:

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke litt standard i de fleste hjem med sanger?

Fotografering tok vi på lørdagen hos fotograf

Vi hadde middag på et hotell. Sparte meg for mye arbeide og planlegging.

Var 25 gjester, og syns det ble trangt hjemme, da vi ikke har så stor stue, da blir det trangt med middag. Hotellet ordnet med pynt og blomster på bordet.

Jeg hadde fått trykt oppsager. Det var sanger som Velkommen, en under middag, og en etter middag.

Sangene fant jeg på nett, da jeg ikke er noen dikter. Byttet ut navnet bare. Fikk de pent bundet inn med sløyfe

Etter middagen på hotellet ble det bare kaffe til desserten, siden kaffen skulle være hjemme hos oss selv. Var ikke ren tale under middagen, da konfirmanten følte det ville bli litt pinlig pga servitører. Unger er litt rare sånn.

Senere strakk folk litt på bena da de dro fra hotellet, og det syns folk var godt.

etterhvert dro alle hjem til oss.

Der var det kaker og kaffe. Det var sang til kaffen, og så sparte vi en sang til slutten hvor det var en sang om takk for at alle kunne komme

Jeg dekte bordene kvelden før. Alle kakene hadde jeg satt opp på et bord på kjøkkenet så de kunne forsyne seg selv. Kl 20 var alle trette og ville hjem.

I en konfirmasjon jeg var hadde foreldrene satt opp lerret og viste bilder fra fødsel og frem til nå. Var musikk til. Der fikk vi sett fra dåpen, skolen, fritid og hele oppveksten. Veldig moro å se igjen

Anonymous poster hash: ad27f...f90
AnonymBruker
Skrevet

Bare husker fra jeg selv konfirmerte meg. Var jo ikke mye om etikk, seksualitet, ta egne valg, alkohol og rusmisbruk (hvordan si nei, og hvorfor velger noen å drikke alkohol var noen av oppgavene) Jeg lærte ikke om noe sånt på kristelig konfirmasjon jeg iallfall.. Mulig de gjør det nå til dags? Det er veldig viktige temaer de jobber med. Anonymous poster hash: 5aad8...6da

De har nok med alle de temaene nå, ja. Konfirmasjonsundervisningen i dag er en helt annen enn da jeg ble konfirmert.

Skrevet

Bullshit. Fra ende til annen!

I grunn ikke. Er man ikke personlig kristen er man kun konfirmant for pengene sin del.

Skrevet

I grunn ikke. Er man ikke personlig kristen er man kun konfirmant for pengene sin del.

Igjen. Bullshit fra ende til annen!

• Liker 1
Skrevet

Er nok borgelig, og nei ingen pengeinnsamling. Konfirmasjon og bunad koster nok mere enn det hun vil få inn av penger. Og da jeg sa hvis du velger borgelig så må du være klar over det kan bli mindre gaver. Da svarte hun " er ikke så nøye med gavene" borgelig konfirmasjon har faktisk et veldig bra kurs som handler om sine egne valg og reflektere over mye her i livet. Kan ikke si de gjør det samme med kristelig konfirmasjon. Konfirmasjon uansett om det er kristelig eller borgelig så er det jo en tradisjon om det å bli voksen. Er jo mye det det handler om at man går i de voksne sine rekker uansett om det er borgelig eller kristelig. Så denne kunne du faktisk spart deg for ;)

Sikkert, men dette er et forum og dette var min mening.

Skrevet

Igjen. Bullshit fra ende til annen!

Igjen, klarer du ikke argumentere for deg?

Skrevet

Igjen, klarer du ikke argumentere for deg?

Du har ikke bedt om argumenter og det du sier er bullshit. Ditt "igjen" mangler gyldighet.

• Liker 1
Skrevet

Du har ikke bedt om argumenter og det du sier er bullshit. Ditt "igjen" mangler gyldighet.

Hjelpes! Hva med å faktisk argumentere for deg i stedet for å bare skrive "Bullshit. Fra ende til annen!" som en annen 14-åring?

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg var konfirmant, så var det buffet hjemme hos mamma og nærmeste familie kom. Det var ingen taler og ingen sanger. Heldigvis!

Kan du ikke høre med komfirmanten om hva h*n vil?

Støtter denne.

Sanger og taler.. Grøss og gru!

Anonymous poster hash: b0bc0...e5c

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hva forventes i en konfirmasjon?

Jeg har snart konfirmant, og det eneste jeg har tankt på er hva vi skal spise av mat og kakae. Innkjøp av bordpynt. Men noe sanger, dikt osv har jeg ikke ordnet. Er det forventet noe sånt i en konfirmasjon? Jeg er ikke flink til sånt. Føler meg virkelig kjip der altså.

Gi meg gjerne noen tips.

Vi hadde konfirmasjon i helgen. Mat, kaker, bordpynt, bordkort og velkomsttale. Meg og pappaen holdt en tale hver og pappaen hadde også laget et ark med fakta om konfirmanten som alle fikk. Jeg hadde laget en powerpoint med bilder fra konfirmantens liv fra nyfødt til 14 år som folk kunne se på hvis de ville. Vi vurderte sanger, men det ville ikke konfirmanten ha.

Alt i alt så ble det en veldig vellykket konfirmasjon. Jeg er glad det er ca 2,5 år til nestemann :ler:

Uansett, så må dere komme frem til det som passer for dere. Kanskje diskutere litt med konfirmanten om hva h*n ønsker. Man må jo ikke ha det A4 for å si det sånn.

Endret av Kittykat
Skrevet

Der må jeg si meg litt uenig med deg. Det er faktisk ikke alle som konfirmerer seg kun for pengenes skyld hvis man ikke konfirmerer seg kristelig. Datteren vår konfirmerte seg ikke pga pengene. Hun foretok et viktig valg i livet sitt og stod for det. Pluss at de lærer utrolig mye vitkig på kurset i forhold til etikk, menneskerettigheter, sex og samliv osv.

Ja, det er mange som konfirmerer seg pga pengene, men det går faktisk begge veier, både kristelig og humanistisk. Men igjen, så er det ikke alle som gjør det og da blir det feil å dra alle over en kam.

Skrevet

Jeg er visst en av de få som likte at noen laget sang til meg ;) Hvis sang er "kleint", er da tale det også. Min mor laget sang til meg, og ja, jeg rødmet nok litt under sangen, men det gjør jeg når folk synger bursdagssangen også ;) Likevel ble den sangen liksom "min sang", og jeg har sunget den til min datter også. Med årene ble flere vers lagt til da vi fikk en bror, og så enda flere da vi ble voksne og "ga sangen tilbake" til min mor på årsdagen hennes. Skikkelig familiesang :)

• Liker 2
Skrevet

Der må jeg si meg litt uenig med deg. Det er faktisk ikke alle som konfirmerer seg kun for pengenes skyld hvis man ikke konfirmerer seg kristelig. Datteren vår konfirmerte seg ikke pga pengene. Hun foretok et viktig valg i livet sitt og stod for det. Pluss at de lærer utrolig mye vitkig på kurset i forhold til etikk, menneskerettigheter, sex og samliv osv.

Ja, det er mange som konfirmerer seg pga pengene, men det går faktisk begge veier, både kristelig og humanistisk. Men igjen, så er det ikke alle som gjør det og da blir det feil å dra alle over en kam.

I dagens samfunn hvor 14-15 åringer ikke regnes som voksne burde skolen overta den delen der. Kunne ha skjønt en familiær feiring av 18-årsdagen da er man tross alt myndig. Derfor, kun for pengenes del.

Skrevet

Når ungene våre ble konfirmert. Hhv to og tre år siden nå, så hadde vi bilder av de som rullet og gikk på en storskjerm før maten. Og mellom maten og kakene. Det var bilder helt fra de var små og frem til konfirmasjonsdagen. Og fra ferieturer og andre hendelser med familie og venner. Alle var med på et bilde eller flere og alle pratet, lo og mimret. På noen av bildene hadde jeg lagt til litt tekst. Det var veldig koselig og jeg vet flere som har gjort det samme i ettertid.

Skrevet

I dagens samfunn hvor 14-15 åringer ikke regnes som voksne burde skolen overta den delen der. Kunne ha skjønt en familiær feiring av 18-årsdagen da er man tross alt myndig. Derfor, kun for pengenes del.

Du er såpass ung at jeg velger å tro at det er derfor du uttaler deg om noe med så stor selvfølgelighet, for det kan umulig bunne i erfaring.

Jeg kjenner flere som har valgt humanistisk konfirmasjon fremfor en seremoni i kirken, nettopp fordi penger betyr lite. De vet at det kan ha og har konsekvenser for gavene de får, men velger å følge sin overbevisning allikevel.

Men det er klart, du vet sikkert bedre, du er jo tross alt ganske ung selv, og jeg kan ikke forestille meg at min erfaring vil bety noe for deg.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...