Gå til innhold

konfimasjon

Fremhevede innlegg

Skrevet

Du er såpass ung at jeg velger å tro at det er derfor du uttaler deg om noe med så stor selvfølgelighet, for det kan umulig bunne i erfaring.

Jeg kjenner flere som har valgt humanistisk konfirmasjon fremfor en seremoni i kirken, nettopp fordi penger betyr lite. De vet at det kan ha og har konsekvenser for gavene de får, men velger å følge sin overbevisning allikevel.

Men det er klart, du vet sikkert bedre, du er jo tross alt ganske ung selv, og jeg kan ikke forestille meg at min erfaring vil bety noe for deg.

:heks:

Du greier altså ikke å argumentere for deg så du må ty til personangrep og hersketeknikk? Wow, altså... :sjokkert:

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du greier altså ikke å argumentere for deg så du må ty til personangrep og hersketeknikk? Wow, altså... :sjokkert:

Nå var det vel strengt tatt du som startet med å antyde alder, som man sår høster man!

Jeg hadde mange argumenter, men som forventet så passet de deg ikke, :)

• Liker 1
Skrevet

Nå var det vel strengt tatt du som startet med å antyde alder, som man sår høster man!

Jeg hadde mange argumenter, men som forventet så passet de deg ikke, :)

Leste over dine svar til meg, ingen argumenter. Dessuten antydet jeg ikke alder annet enn hvordan dine utsagn kunne bli oppfattet.

Nok OT. Har du noe mer du vil diskutere med meg (MED argumenter) er du velkommen til å ta dette per PM.

Når det gjelder konfirmasjon så står jeg fortsatt for den at man kan søke seg til alternative løsninger mtp sanger/taler. Da man kun konfirmeres kristent (mtp tradisjoner og religion) kan passende bibelvers være ypperlig for anledningen. DENNE siden kan gi deg en god pekepinn mtp en tale.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ingenting å snakke med deg om på PM, Gitte, og du har ingen rett til å forsøke å meningskneble noen som er uenig med deg ved å be om at andre kanaler enn forumet brukes!

Humanistisk konfirmasjon er et fullgodt alternativ til det religiøse alternativet. At man kun kan konfirmeres kristent er forresten både bullshit og vranglære, og jeg syns egentlig litt synd på mennesker som er så trangsynte at de ikke ser det.

Sanger og taler hører med i konfirmasjon, det er en festdag og da er sanger og taler en fin måte å markere dette på og begge deler falt i smak da min ungdom konfirmerte seg for noen år siden. Bibelvers ville blitt møtt med hoderisting og et flir, og jeg er glad for at gjestene respekterte konfirmanten og det valget konfirmanten hadde tatt!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette er konfirmanten sin dag, derfor synes jeg du skal spørre hvordan h*n ser for seg den. Husk at konfirmasjon er en gang i livet, og at det derfor vil være veldig naturlig å gjøre den slik konifrmanten ønsker.

Til duskusjonen om borgerlig og kristelig: Jeg sliter med å forstå hvordan borgerlig konfirmasjon kan kalles konifrmajson. Vil heller se på det som en markering, for konfirmasjon ER faktisk noe som hører kristendommen til. Jeg har ingenting imot borgerlig konfirmasjon, men i mine øyne er man ikke ordentlig konfirmert om det ikke har skjedd i kirka. Unnskyld hvis jeg treffer noen nå, men dette er min mening, satt litt på spissen.

Anonymous poster hash: 21e1c...29a
  • Liker 2
Skrevet (endret)

Til duskusjonen om borgerlig og kristelig: Jeg sliter med å forstå hvordan borgerlig konfirmasjon kan kalles konifrmajson. Vil heller se på det som en markering, for konfirmasjon ER faktisk noe som hører kristendommen til. Jeg har ingenting imot borgerlig konfirmasjon, men i mine øyne er man ikke ordentlig konfirmert om det ikke har skjedd i kirka. Unnskyld hvis jeg treffer noen nå, men dette er min mening, satt litt på spissen.

Anonymous poster hash: 21e1c...29a

Dette er jeg veldig enig med deg i. Konfirmasjon kommer fra det med å bekrefte dåpen, altså er ikke humanistisk/borgerlig konfirmasjon innenfor de samme rammene. Det blir en feilbruk av hva en konfirmasjon faktisk er.

Min grunn til å promotere bibelvers er så enkelt som at jeg synes dette er en pen måte å gjøre det på til en kristen konfirmant. En konfirmasjon jeg var i ble dette gjort, og det gjorde det hele litt mer spennende enn andre konfirmasjoner. Foreldrene hadde da plukket ut vers de mente passet til konfirmanten, og hva slags verdier konfirmanten burde prøve å leve etter. Det hele ga et verdig uttrykk.

Humanistisk/borgerlig "konfirmasjon" derimot blir jo bare en markering, på lik linje som en bursdag. Derfor er det ganske enkelt hva man skal gjøre: planlegg som om det var en bursdag.

[Forøvrig var min intensjon å hindre ytterligere avsporinger, derfor jeg skrev som jeg gjorde Brunhilde. Dersom du har tolket det annerledes står det deg selvsagt fritt, samt hvordan du har opptrådt i denne diskusjonen]

Endret av Gitte.
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Dette er jeg veldig enig med deg i. Konfirmasjon kommer fra det med å bekrefte dåpen, altså er ikke humanistisk/borgerlig konfirmasjon innenfor de samme rammene. Det blir en feilbruk av hva en konfirmasjon faktisk er.

Min grunn til å promotere bibelvers er så enkelt som at jeg synes dette er en pen måte å gjøre det på til en kristen konfirmant. En konfirmasjon jeg var i ble dette gjort, og det gjorde det hele litt mer spennende enn andre konfirmasjoner. Foreldrene hadde da plukket ut vers de mente passet til konfirmanten, og hva slags verdier konfirmanten burde prøve å leve etter. Det hele ga et verdig uttrykk.

Humanistisk/borgerlig "konfirmasjon" derimot blir jo bare en markering, på lik linje som en bursdag. Derfor er det ganske enkelt hva man skal gjøre: planlegg som om det var en bursdag.

[Forøvrig var min intensjon å hindre ytterligere avsporinger, derfor jeg skrev som jeg gjorde Brunhilde. Dersom du har tolket det annerledes står det deg selvsagt fritt, samt hvordan du har opptrådt i denne diskusjonen]

Planlegg som om det var en bursdag. Herregud for et fjols du er !! De som velger navnefest istedet for dåp, det også er som en bursdag? Herregud du er bare helt utrolig. Borgelig konfirmasjon er mye mere enn en bursdag. Du er jo helt ut på jordet. Og veldig trangsynt.

Anonymous poster hash: 5aad8...6da

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

I grunn ikke. Er man ikke personlig kristen er man kun konfirmant for pengene sin del.

Skal love det mange av de som konfirmere seg kristelig overhodet ikke trur på gud. Er ikke det litt dobbeltmoral og mere for pengenes skyld?

Mi hun vet hun kommer til å få mindre gaver, og vi bor i en veldig kristen bygd, så jeg synes det er stort av henne og velge borgelig siden hun ikke har trua på Gud uansett. At hun velger å tørre å gå en annen vei enn alle andre gjør. Ikke bare følger strømmen som så mange gjør. Og stor % av konfirmantene trur ikke på gud og jesus.

• Liker 1
Skrevet

Skal love det mange av de som konfirmere seg kristelig overhodet ikke trur på gud. Er ikke det litt dobbeltmoral og mere for pengenes skyld? Mi hun vet hun kommer til å få mindre gaver, og vi bor i en veldig kristen bygd, så jeg synes det er stort av henne og velge borgelig siden hun ikke har trua på Gud uansett. At hun velger å tørre å gå en annen vei enn alle andre gjør. Ikke bare følger strømmen som så mange gjør. Og stor % av konfirmantene trur ikke på gud og jesus. Anonymous poster hash: 5aad8...6da

Kjempetøft av datteren din!

Viser at du har gjort en god jobb! Håper dere får en fin feiring :).

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Lag en filmfremvisning med musikk (og tale). Har erfart at det slår bedre ann enn masse taler og sanger. Greit med tale/sang fra foreldre og besteforeldre da.

Anonymous poster hash: d0ed9...db1

Skrevet

Nei, kirken tok - som den har tatt de fleste andre - overgangsritualet som markerte overgangen fra barn til voksen og gjorde det til sitt.

Konfirmanten bekrefter ikke sin tro ved å la seg konfirmere, det er en forbønnshandling.

Men dette forutsetter nesten at både foreldre og konfirmant er troende, hvis ikke nærmer det seg et overgrep!

Her tar du veldig, veldig feil! Ordet konfirmasjon betyr å bestyrke eller bekrefte, og det er den betydningen som ligger til grunn for at også humanistene kaller ritualet for konfirmasjon.

At du kan sammenligne det med en bursdagsmarkering vitner om at du vet veldig lite om det som kommer før selve seremonien. Det er litt dumt å uttale seg så bastant om noe man ikke kjenner, er det ikke?

:roll:

• Liker 2
Skrevet

Humanistisk konfirmasjon er et fullgodt alternativ til det religiøse alternativet. At man kun kan konfirmeres kristent er forresten både bullshit og vranglære, og jeg syns egentlig litt synd på mennesker som er så trangsynte at de ikke ser det.

Sanger og taler hører med i konfirmasjon, det er en festdag og da er sanger og taler en fin måte å markere dette på og begge deler falt i smak da min ungdom konfirmerte seg for noen år siden. Bibelvers ville blitt møtt med hoderisting og et flir, og jeg er glad for at gjestene respekterte konfirmanten og det valget konfirmanten hadde tatt!

Sier meg helt enig i dette. Selv om man velger humanistisk konfirmasjon, så er det ikke tull og fjas. Jeg er ikke personlig kristen, men respekterer de barna i familien som har tatt valget om kristelig konfirmasjon og da skal det gå andre veien og. Å si at man bare konfirmerer seg for pengenes skyld fordi man ikke velger kristelig, blir fullstendig feilt å si da man ikke kan dra alle konfirmantene over en kam.

Selv om datteren vår kun er 14 år, så har hun faktisk vært voksen nok til å ta dette standpunktet og stå for det uavhengig av hva andre mener. Jeg skjønner ikke alt dette stresset og maset med at hvis ikke ditt, så er det ikke datt og omvendt.

• Liker 1
Skrevet

En konfirmasjon er en konfirmasjon, uansett om det er humanistisk eller kristelig. Det går faktisk ut på det samme, i mine øyne. Å sammenligne humanistisk konfirmasjon med en bursdag, er rett og slett bare tåpelig. En humanistisk konfirmasjon er så mye mer. Før det første så er det selve kurset, hvor konfirmantene lærer mye viktig i forhold til forskjellige ting. Så er det den høytidelige seremonien. Så er det selve feiringen av konfirmanten.

Min datter konfirmerte seg nå i helgen. Humanistisk, vel og merke. Seremonien var bare helt nydelig. Musikk, dans, taler, sanger og ikke minst markeringen av en overgang. Å si at kristelig konfirmasjon er en skikkelig konfirmasjon, mens en humanistisk konfirmasjon er bare tull og tøys, blir rett og slett for dumt.

Den konfirmasjonen som du var i.... Valgte konfirmanten kristelig eller fikk ikke konfirmanten velge selv? Jeg regner med at foreldrene er kristne, siden de plukket ut bibelvers. Men spørsmålet er jo om konfirmanten ville dette. Og det er det som teller. Ingenting annet.

Mulig jeg virker dum i dine øyne nå, men jeg ser på humanistisk og kristelig konfirmasjon som det samme. Det er bare innholdet som er annerledes. Jeg har vært på begge deler og ser rett og slett ikke forskjellen. Bortsett fra at den humanistiske som vi hadde var mer livlig enn den kristelige....

Uansett så må man være åpne for at andre har sine meninger og at folk tar sine valg. Jeg sier ikke at du tar fullstendig feil. Du mener det du mener og er i din fulle rett til det. Men du kan ikke mene at det du mener er det riktige, mens andre tar feil bare fordi de ikke mener det samme som deg....

• Liker 1
Skrevet

Planlegg som om det var en bursdag. Herregud for et fjols du er !! De som velger navnefest istedet for dåp, det også er som en bursdag? Herregud du er bare helt utrolig. Borgelig konfirmasjon er mye mere enn en bursdag. Du er jo helt ut på jordet. Og veldig trangsynt.

Det blir som en bursdag, ikke at det er en bursdag. Da feirer man jo faktisk noe.

Skal love det mange av de som konfirmere seg kristelig overhodet ikke trur på gud. Er ikke det litt dobbeltmoral og mere for pengenes skyld?

Mi hun vet hun kommer til å få mindre gaver, og vi bor i en veldig kristen bygd, så jeg synes det er stort av henne og velge borgelig siden hun ikke har trua på Gud uansett. At hun velger å tørre å gå en annen vei enn alle andre gjør. Ikke bare følger strømmen som så mange gjør. Og stor % av konfirmantene trur ikke på gud og jesus.

Derfor burde ikke de som ikke tror konfirmere seg, såre enkelt.

Nei, kirken tok - som den har tatt de fleste andre - overgangsritualet som markerte overgangen fra barn til voksen og gjorde det til sitt.

Konfirmanten bekrefter ikke sin tro ved å la seg konfirmere, det er en forbønnshandling.

Men dette forutsetter nesten at både foreldre og konfirmant er troende, hvis ikke nærmer det seg et overgrep!

Her tar du veldig, veldig feil! Ordet konfirmasjon betyr å bestyrke eller bekrefte, og det er den betydningen som ligger til grunn for at også humanistene kaller ritualet for konfirmasjon.

At du kan sammenligne det med en bursdagsmarkering vitner om at du vet veldig lite om det som kommer før selve seremonien. Det er litt dumt å uttale seg så bastant om noe man ikke kjenner, er det ikke?

:roll:

Fra gammelt av symboliserte det at en var blitt voksen. Sist jeg sjekket er ikke 15åringer voksne mennesker i dagens samfunn. Før ja, men nå? Nei.

En konfirmasjon er en konfirmasjon, uansett om det er humanistisk eller kristelig. Det går faktisk ut på det samme, i mine øyne. Å sammenligne humanistisk konfirmasjon med en bursdag, er rett og slett bare tåpelig. En humanistisk konfirmasjon er så mye mer. Før det første så er det selve kurset, hvor konfirmantene lærer mye viktig i forhold til forskjellige ting. Så er det den høytidelige seremonien. Så er det selve feiringen av konfirmanten.

Min datter konfirmerte seg nå i helgen. Humanistisk, vel og merke. Seremonien var bare helt nydelig. Musikk, dans, taler, sanger og ikke minst markeringen av en overgang. Å si at kristelig konfirmasjon er en skikkelig konfirmasjon, mens en humanistisk konfirmasjon er bare tull og tøys, blir rett og slett for dumt.

Den konfirmasjonen som du var i.... Valgte konfirmanten kristelig eller fikk ikke konfirmanten velge selv? Jeg regner med at foreldrene er kristne, siden de plukket ut bibelvers. Men spørsmålet er jo om konfirmanten ville dette. Og det er det som teller. Ingenting annet.

Mulig jeg virker dum i dine øyne nå, men jeg ser på humanistisk og kristelig konfirmasjon som det samme. Det er bare innholdet som er annerledes. Jeg har vært på begge deler og ser rett og slett ikke forskjellen. Bortsett fra at den humanistiske som vi hadde var mer livlig enn den kristelige....

Uansett så må man være åpne for at andre har sine meninger og at folk tar sine valg. Jeg sier ikke at du tar fullstendig feil. Du mener det du mener og er i din fulle rett til det. Men du kan ikke mene at det du mener er det riktige, mens andre tar feil bare fordi de ikke mener det samme som deg....

Det er faktisk ikke det samme. Den konfirmasjonen jeg var i, der var de alle kristne. Ikke bare foreldre. En ekte konfirmasjon med andre ord, hvor man faktisk mener det man sier.

• Liker 1
Skrevet

Hva som forventes er vanskelig og kommer helt an på konfirmanten selv? Gjør ditt beste og vit at det er godt nok.

I alle konfirmasjoner jeg har vært i er det taler, men det er opp til hver og en. Jeg holdt ikke tale, selv om jeg vet at mange konfirmanter velger å gjøre nettopp dette. I min konfirmasjon holdt pappa tale, han er typen til det - mens min mor ikke gjorde det.

Det er også vanlig med kleine sanger i konfirmasjoner. Greit nok om det er en musikkalsk familie og sangene lyder sånn nogetlunde bra men jeg har opplevd det omvendte hvor vi ikke en gang klarte å synge sangene fordi det bare ble krøll og tunge setninger. Så akkurat sanger, dikt osv. er etter min mening ikke nødvendig.

Eneste "underholdning" i min konfirmasjon var en bildeserie av meg fra baby til 14 åring, jeg var veldig fornøyd jeg altså :)

AnonymBruker
Skrevet

Det blir som en bursdag, ikke at det er en bursdag. Da feirer man jo faktisk noe.

Fra gammelt av symboliserte det at en var blitt voksen. Sist jeg sjekket er ikke 15åringer voksne mennesker i dagens samfunn. Før ja, men nå? Nei.

Det er faktisk ikke det samme. Den konfirmasjonen jeg var i, der var de alle kristne. Ikke bare foreldre. En ekte konfirmasjon med andre ord, hvor man faktisk mener det man sier.

:klaske:

Anonymous poster hash: 6a4ea...fb7

• Liker 1
Skrevet

Hva er det som gjør at du er så arrogant at du tror en humanistisk konfirmasjon ikke er noe å feire? Tror jeg spurte i forrige innlegg, men du klarer tydeligvis ikke å definere det?

Så og si alle samfunn og religioner har overgangsriter der man markerer at den unge går fra barn til voksen. Kirken lagde konfirmasjonen for å kuppe dette ritet, akkurat som de flyttet Jesu fødsel fra sommeren til desember for å kuppe julen.

Og sist, men ikke minst, hva er det egentlig konfirmanten i kirken sier som han/hun mener?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan noen forklare meg hva det er i en humanistisk konfirmasjon som man skal bekrefte?

Jeg syns det er så merkelig at man må bruke det ordet konfirmasjon.

Ok at man vil markere en overgang (fra hva? fra barn til voksen?), men hvorfor klarer de ikke finne opp et eget seremoninavn? De har jo klart å finne opp ordet "Humanetisk navnefest". Kan de ikke da kalle det "Humanetisk overgangsfest"?

Anonymous poster hash: 78883...8b1
  • Liker 3
Skrevet

Kan noen forklare meg hva det er i en humanistisk konfirmasjon som man skal bekrefte?

Jeg syns det er så merkelig at man må bruke det ordet konfirmasjon.

Ok at man vil markere en overgang (fra hva? fra barn til voksen?), men hvorfor klarer de ikke finne opp et eget seremoninavn? De har jo klart å finne opp ordet "Humanetisk navnefest". Kan de ikke da kalle det "Humanetisk overgangsfest"?

Anonymous poster hash: 78883...8b1

Man bekrefter ikke noe i kirken heller, hvorfor heter det da konfirmasjon?

Ordet konfirmere betyr også bestyrke og det er i den betydningen HEF bruker det.

• Liker 1
Skrevet

Siden det er konfirmantens dag så synes jeg ungdommen skal få legge litt føringa selv hva han/hun ønsker ut av dagen sin.

VI hadde konfirmant for to år siden (kirkelig forsåvidt, etter hennes eget ønske), og hun var med på planleggingen hele tiden. Vi planla og kjøpte pynt sammen, blomster, bordkort, mat osv. Hun var også med dagen før og pyntet og ordnet i lokalet (pga stor familie på fire sider så hadde vi ikke plass hjemme, hun har et veldig godt forhold til steforeldrene sin familie, så de ble også invitert).

Hun hadde et ønske om å ikke ha så mange taler, og helst ingen hjemmesnekra sanger. Dette respekterte vi såklart, og de som holdt korte taler var faren hennes, meg, ene bestefaren, samt gudmoren hennes. I tillegg holdt hun tale selv og ønsket velkommen.

Maten hun ønsket var koldtbord, og det bestilte vi fra catering. Kaker ble bakt av familie og venner av meg, pluss vi kjøpte ei konfirmasjonskake/hovedkake av bakeren.

Ift musikk så har vi noen spilleglade i familien, som spiller i alle lag vi har sammen, så svigerfar spilte trekkspill, samt svogrene mine på gitar. Innmari koselig:) Kjente sanger, så de fleste sang med.

Stemoren hennes og meg hadde også laget powerpoint med bilder av henne fra hun var baby og frem til konfirmasjonsalderen.

Alt i alt en fantastisk fin dag, konfirmanten var storfornøyd, og gjestene likeså. Håper det blir like vellykket når nestemann skal konfirmeres:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...