Gå til innhold

konfimasjon

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva forventes i en konfirmasjon?

Jeg har snart konfirmant, og det eneste jeg har tankt på er hva vi skal spise av mat og kakae. Innkjøp av bordpynt. Men noe sanger, dikt osv har jeg ikke ordnet. Er det forventet noe sånt i en konfirmasjon? Jeg er ikke flink til sånt. Føler meg virkelig kjip der altså.

Gi meg gjerne noen tips.

Anonymous poster hash: 5aad8...6da
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min konfirmasjon foregikk hjemme i mitt eget hus. Vi hadde ikke så mange gjester, bare familien, som tilsvarer rundt 20 stk. Hadde dekt på et bord som vi plasserte midt i stua etter å ha tatt bort sofa og stuebord og hadde på en hvit papirduk. Dekorerte med et pent servise og annen bordpynt som matchet de rosa serviettene (jeg er glad i rosa).

Etter seremonien dro vi hjem med hele følget og satte fram et fruktfat som det var mulig og forsyne seg av. Etter hvert ble det servert mat (noe kjøttgreier, husker ikke helt). Husker heller ikke helt om vi hadde dessert, det er jo valgfritt.

Etter middag holdt jeg som konfirmant en takketale til familien min hvor jeg oppsummerte oppveksten min kort og sa noe fint om alle som var til stede. Flere av bestemødre og tanter hadde skrevet sanger med kjente melodier, inkludert et sanghefte som mamma hadde satt sammen, som vi sang i kor.

Etter det satt vi bare og pratet litt og noen gikk ut på verandaen, barna hoppet på trampolinen.

Musikkinnslag kan også være greit! Søskenbarnet mitt på 7 år spilte litt på piano for oss som var veldig underholdende;)

Etterhvert ble det satt fram fine kaker som vi spiste med kaffe og brus. Vi hadde ikke så mange kaker siden det ikke var så mange gjester. Det er ikke nødvendig og overdrive med kaffebrødet; folk er sikkert fortsatt mette fra middagen og det blir ALLTID rester uansett.

Pakket også opp gaver og konvolutter og tellte pengene jeg fikk.

Vips, så var det gått mange timer. Med litt bildetaking underveis så går det fort!

Skrevet

I min familie er sanger veldig vanlig. Om du ikke er spesielt kreativ og ikke klarer å lage en sang selv, evt. at besteforeldre gjør det, ville jeg sunget noen andre sanger. Tenke sjæl med Trond-Viggo er ganske fin å bruke! Ellers kan du finne takk for maten sanger osv. på nettet. Lykke til!! Konfirmasjon er gøy :)

AnonymBruker
Skrevet

Hold en tale til konfirmanten, trenger ikke være så klissete og grinete, er jo ikke alle som liker det! Men istedenfor å si så mye, kan du heller legge til et dikt. For eksempel "Våg å være", det er kjempefint.\ og passer bra i konfirmasjon.

Anonymous poster hash: 21e1c...29a
Gjest Magdalene
Skrevet

Trenger absolutt ikke sanger! Det er ofte bare kleint ;)

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Trenger absolutt ikke sanger! Det er ofte bare kleint ;)

Skulle nettopp til å skrive det samme. Og jeg snakker av erfaring.. :rodme:

• Liker 1
Skrevet

Vil tro det er normalt med et par sanger, det var det i alle fall i min :-)
Om du ikke er god til å skrive slikt selv, går det an å sette det bort til noen som kan det, enten noen du kjenner eller herfra: http://www.konfirmasjonsdagen.no/

AnonymBruker
Skrevet

Man må jo ikke ta en typisk konfirmasjonssang heller. I min konfirmasjon sang vi "lys og varme" og "Som en engel" (sistnevnte passer ikke hvis det er gutt da), og jeg synes de er mye finere enn typiske konfirmasjonssanger..

AnonymBruker
Skrevet

Vi skal ikke ha sang og tale (om ikke noen i mannens familie plutselig skulle kline til da). Men det blir et enkelt slideshow med bilder og litt film. Så skal jeg legge frem noen fotoalbum som gjestene kan se i. Pynter gavebordet med hentesettet, yndlingsbamsen, de første skoene etc. Kanskje vi leser opp telegrammene, vet ikke helt.

Hadde vært koselig om konfirmanten sa noen ord under kaffen og takket gjestene for å ha kommet og takket for gavene, men jeg tviler egentlig på at han vil.

Anonymous poster hash: 02c8a...f3d

Gjest Magdalene
Skrevet

Skulle nettopp til å skrive det samme. Og jeg snakker av erfaring.. :rodme:

Uff, ja. Uansett hvordan sanger det er blir det kleint.

Føler folk går mer og mer bort fra sanger, og heller holder en tale i stedet.

Skrevet

Er jo ingen som bryr seg om sanger eller taler i grunn. Men hva med å sitere noe fint fra Bibelen? Sånn siden en konfirmasjon er fordi man faktisk er kristen. Andre former for "konfirmasjoner"/konfirmasjon dersom man ikke er personlig kristen er i grunn bare en pengeinnsamling til ungen din ;)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hos oss har det aldri vært vanlig med sanger eller tale. Er vel bare en 2-3 stk som har hatt det.

Anonymous poster hash: aff2c...011
AnonymBruker
Skrevet

Uff, ja. Uansett hvordan sanger det er blir det kleint.

Føler folk går mer og mer bort fra sanger, og heller holder en tale i stedet.

Vi hadde ingen sanger i min konfirmasjon, men jeg skulle faktisk ønske at noen hadde laget en sang til meg.. Det er jo bare den ene sangen, den ene dagen. Ellers så hadde foreldre og søsken tale for meg, men det skein litt gjennom at ikke alle var like forberedt, og det var litt kleint.. Om du så bare skiver ned noen punkter dagen før, så er det bedre enn en tale tatt på sparket :P Det er jo veldig vanlig å ha noen barnebilder av konfirmanten hvis dere har sanghefte/meny eller lignende.. Og veldig gøy å overraske konfirmanten med en gammel hjemmevideo av h*n. :) Ellers går jo det meste av dagen i å småprate med hverandre, ta bilder (familie, slekt, konfirmat med faddere, konfirmat med besteforeldre osv), spise osv.

Anonymous poster hash: b6c7b...e0c

AnonymBruker
Skrevet

Er jo ingen som bryr seg om sanger eller taler i grunn. Men hva med å sitere noe fint fra Bibelen? Sånn siden en konfirmasjon er fordi man faktisk er kristen. Andre former for "konfirmasjoner"/konfirmasjon dersom man ikke er personlig kristen er i grunn bare en pengeinnsamling til ungen din ;)

lolololololololol

Anonymous poster hash: 3664d...109

AnonymBruker
Skrevet

Ingen som bryr seg om det? Hvor i alle dager har du fått den tanken i fra.. Det er jo stas at noen gidder å si et par ord om deg da. Fortelle noe morsomt fra oppveksten, fortelle hva du har likt å drive med, trekke frem noen gode minner, ønske lykke til videre i livet, fortelle konfirmanten at dere er glad i h*n osv. Det betyr nok mye mer for konfirmanten enn h*n gir uttrykk for! Jeg satte i allefall utrolig stor pris på tale fra mine foreldre :) Det var både koselig, morsomt og verdifullt for meg.

• Liker 1
Skrevet

lolololololololol

Anonymous poster hash: 3664d...109

Hjelpes!

Ingen som bryr seg om det? Hvor i alle dager har du fått den tanken i fra.. Det er jo stas at noen gidder å si et par ord om deg da. Fortelle noe morsomt fra oppveksten, fortelle hva du har likt å drive med, trekke frem noen gode minner, ønske lykke til videre i livet, fortelle konfirmanten at dere er glad i h*n osv. Det betyr nok mye mer for konfirmanten enn h*n gir uttrykk for! Jeg satte i allefall utrolig stor pris på tale fra mine foreldre :) Det var både koselig, morsomt og verdifullt for meg.

Joda, men når det trekker ut i det uendelige er det ikke videre spennende for noen andre enn den som holder talen. Hva med å lage en bok hvor alle gjestene skal ta med seg noe de har skrevet på forhånd? Dette kan legges i plastmapper for senere å lime det inn i et album eller noe?

Uansett er det ren pengeinnsamling dersom man ikke er personlig kristen. Hele greia skulle vært avskaffet i grunn. Hva de som er personlige kristne angår, flott at de vil markere dette ved 15-årsalderen, men slik det har blitt i dagens samfunn er det bare tull. Ungene bryr seg stort sett om hvor mye de får, ikke grunnen til konfirmasjonen.

AnonymBruker
Skrevet

Er nok borgelig, og nei ingen pengeinnsamling. Konfirmasjon og bunad koster nok mere enn det hun vil få inn av penger. Og da jeg sa hvis du velger borgelig så må du være klar over det kan bli mindre gaver. Da svarte hun " er ikke så nøye med gavene" borgelig konfirmasjon har faktisk et veldig bra kurs som handler om sine egne valg og reflektere over mye her i livet. Kan ikke si de gjør det samme med kristelig konfirmasjon. Konfirmasjon uansett om det er kristelig eller borgelig så er det jo en tradisjon om det å bli voksen. Er jo mye det det handler om at man går i de voksne sine rekker uansett om det er borgelig eller kristelig. Så denne kunne du faktisk spart deg for ;)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fant ei side der man solgte sanger og dikt osv. Så fant en sang der som passet til henne :) Og en velkommen sang også. Så fant jeg en adjektivhistorie, så det kan jo bli et artig innspill :)

Skrevet

Da jeg var konfirmant, så var det buffet hjemme hos mamma og nærmeste familie kom. Det var ingen taler og ingen sanger. Heldigvis!

Kan du ikke høre med komfirmanten om hva h*n vil?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...