Gå til innhold

Blir ikke gravid!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg og mannen min startet med prøvingen første gang august 2011 og vi prøvde ca 6 mnd uten å bli gravid, så pauserte vi da jeg gikk på acne piller… Vi startet med prøvingen igjen august 2013 og fortsatt ingenting..

Både jeg og han har hatt klamydia, jeg fikk det fra han..Han var litt løs før jeg møtte han kan man si. Jeg har også gjentatte UVI som jeg sliter med, i tillegg til jernmangel og d-vitaminmangel..

Jeg er redd jeg aldri blir gravid, og ca alle venninner og kollegaer rundt meg er gravide for tiden, noe som gjør meg ekstra trist for at jeg aldri blir det og vi har prøvd så lenge.

Jeg blir så deprimert hver gang jeg får mens..



Anonymous poster hash: 2a3a5...5af
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg forstår det er frustrerende når ting tar så lang tid. Hvis dere ikke har klart å bli gravid til juni så bør dere kanskje tenke på å bestille en time til utredning? Det tar ganske lang tid med utredning så er greit å komme i gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit med en tur til legen for sjekk.

Brukte 11 mnd selv på å bli gravid, så veit litt hvordan det er.

Har hørt om et kjerringråd om å bruke hostesaft. Ikke prøvd selv, men har hørt noen har prøvd det med hell.

Håpet det snart er en spire i magen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har jo ikke holdt på et år en gang, er litt tidlig å begynne å se så negativt på det... :)

Dere prøvde først 6 mnd, så stoppet dere, så fra aug. 2013 nå er vi i april. I aug. 2014 kan dere eventuellt få utredning men dere må jo først prøve et år.



Anonymous poster hash: 5c808...f8f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg vet vi ikke har prøvd et år enda, men jeg tenker at kanskje pga klamydia så har vi/jeg/han blitt sterile, og jeg har lest at jern og d-vitaminmangel gjør det vanskelig å bli gravid i tillegg til UVI.

Så jeg har liksom ingenting på min side… Alt går i mot. At jeg har hatt klamydia kan ikke jeg gjør så mye med nå, men jeg tar piller for jern og d-vitamin…

Det bekjymrer meg at jeg får UVI så ofte og at det kan være grunnen til at jeg ikke blir gravid.



Anonymous poster hash: 2a3a5...5af
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan be om utredning for UVI hos fastlegen din og han kan be om henvisning til å levere sædprøve av fastlegen sin uten at dere har vært prøvere i ett år.

Pga kjønnssykdommer så kan han ønske å teste seg og det er neppe noe stort problem. Da får dere svar på om han er problemet eller deler av problemet raskt.

Du kan be om time hos gynekolog/henvisning til gynekolog og si at du er lei av ofte UVI og trenger hjelp. Del deretter med gynekologen at du har hatt kjønnssykdommer og er prøver. Da kan du kanskje få svar/løsning på UVI og du kan komme ett skritt nærmere svar om fertilitet, selv om det ikke er full utredning.

I mellomtiden kan du bli kjent med din egen kropp. Jeg anbefaler temping over et par måneder fremfor EL-testing, for å sjekke at du har trolig EL. EL-tester viser stigning i hormonet som skal til for at du slipper egg, mens tempkurver av basal kroppstemperatur kan vise at eggløsningen faktisk har funnet sted. Det er ikke 100% sikkert, men den sikreste hjemmetesten av egen syklus du kan gjøre.

Også fortsetter dere å ha sex sånn ca annenhver dag.

Her kan du lese litt om temping: http://www.parenting.com/article/basal-body-temperature-key-determining-ovulation (billige-tester.no har et fint termometer med to desimaler (anbefales med to desimaler) til kroner 99....)



Anonymous poster hash: b8521...afd
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vært på utredning, og tatt cystoskopi bl.a. Alt var i orden.

Har vært flere ganger hos gynokolog, som kjenner til alt rundt prøvingen og problemene med UVI og at jeg har hatt kjønnssykdom. Hun sier bare at jeg har en forandring i bakteriefloraen som fører til ubehag i tillegg til at jeg ofte får påvist UVI hos fastlegen og får som oftest selexid for det.

Fastlegen tar ikke meg seriøst, og jeg får bare svar at noen er mere utsatt for UVI enn andre.

Jeg skal denne mnd igjen til gyno, ettersom det har vært en stund siden sist. Venter bare på å se om jeg får tante rød på besøk 1.mai eller ikke.

Ja, har planer om å få testet sædkvaliteten på mannen..

Er takknemmelig for alle svar, hjelper å snakke litt om dette med noen.. Har ikke fortalt det til noen rundt meg at vi prøver å bli gravide..



Anonymous poster hash: 2a3a5...5af
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har jo 6 mnd + 9 mnd prøvetid, så du bør tilfredsstille kravet om 12 mnd prøvetid før utredning.

Hvis dere har en sparegris å slakte kan dere også få sjekk av spermkvalitet, GU med ultralyd og tubetest for noen tusenlapper, så får dere mer opplysninger om tingenes tilstand. Full utredning kan innebære mange undersøkelser.

Med vitaminmangel og jernmangel, er du sjekket ut for cøliaki og andre bakenforliggende tilstander? Slikt kan også være greit å finne ut av og behandle før graviditet, hvis dere er forholdsvis unge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på GU i dag - for å sjekke at alt er i orden før vi begynner prøving nå i mai. Gynekologen sa at hvis vi ikke fikk det til i løpet av 6 mnd burde vi søke hjelp. De fleste venter for lenge. Og hos meg så alt helt perfekt ut, med masse, masse egg.

Så hadde jeg vært dere hadde jeg tatt sædprøve av mannen og fått en utralydundersøkelse av deg.



Anonymous poster hash: 30143...e0b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har tenkt at det begynner å bli på tide å ta en sædprøve av mannen, og jeg skal uansett til gynekolog nå. Er en privat gynekolog jeg drar til, som jeg liker. Så jeg bestiller time etter mens, dersom jeg får mens… Håper tante rød ikke kommer, men har en følelse av at jeg kommer til å se henne i mai.

Ellers har jeg ikke blitt utredet for cøliaki, jeg tar blodprøve hver 3.mnd og bruker piller for jern og d-vitamin.

Men vedrørende sædprøven, er det noen som har prøvd de sædprøvene som er å finne på billig-tester.no?



Anonymous poster hash: 2a3a5...5af
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...