Gå til innhold

Proteinsyntensen


secret92

Anbefalte innlegg

Kan noen forklare meg proteinsyntensen på en enkel måte? Jeg sitter å øver til eksamen, men jeg forstår ikke proteinsyntesen godt nok. Gjerne bruk fagord og forklar hva de betyr.

River meg i håret her jeg sitter :bond:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke om det FINNES enkle beskrivelser av proteinsyntese som vil være til noe hjelp på en eksamen.

Hva om du isolerer komponentene i prosessen og tenker på det i litt enkle kategorier til å begynne med? Bare for å få det klart i grove trekk hva som skjer. Så kan du fylle inn detaljene etter hvert, med all den kompleksiteten som ligger der. Det er ofte lett å drukne i detaljer og forsøke å huske lange og innviklede navn og faguttrykk på en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket nivå er dette?
litt forskjell om det er 2/3 BI på VGS eller et universitetskurs i biokjemi...

Kort fortalt:

* RNA-polymerase translerer DNA koden (genet) for proteinet som skal lages til mRNA.

* mRNA går ut av cellekjernen og festes til et ribosom som glir langs mRNA og leser koden i trippletter

* tRNA henter aminosyren som korensponderer til tripletten

* aminosyrene hektes sammen i en polypeptidkjede, når kjeden er ferdig har man proteinet (evt en del av et protein avhengig av om proteinet har en kvartærstruktur (flere aminosyrekjeder) eller ikke).

* proteinet blir foldet i golgiapperatet

Endret av AUG---UAG
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...