Gå til innhold

Voldtatte kvinner - Har de ikke et ansvar selv også? For å forebygge voldtekter?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest BettyBoop

Mannlige ofre får mye sympati og hjelp. Tror du skal sette deg inn i hva empirien sier jeg

Anonymous poster hash: ebe30...504

de får iallefall ikke beskjed om å kle seg slik og sånn og om at de ikke skal gå alene eller noe sånt
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du vet, i land hvor kvinner må gå med burka, og ikke en gang har lov til å gå ut uten følge, blir de voldtatt.



Anonymous poster hash: cf432...c75
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med *grøss* barn som blir overfalt og voldtatt på vei hjem fra skolen?

Hva med eldre damer som blir overfalt og voldtatt i sitt eget hjem?

Hva har de gjort for å "bidra" til voldtekten?

Hvordan "sviktet" de sitt ansvar?

Hva galt gjorde min mor da hun var på telttur som 17åring med to venninner og ble voldtatt av tre menn?

Hvordan tok ikke hun ansvar for å forebygge at dette skjedde?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig dette...Man puler med en kar på fredagen og dette var verdens beste ting. Beste ever.

Så kommer lørdagen og noen puler deg uten at du vil. Alt går til helvete og livet er ødelagt.

Samme handling, bare at fredag var du med på det og lørdag ikke.

Med så vanvittig ulike utfall...

Du skjønner ikke at folk reagerer forskjellig på det å ha sex med noen man ønsker å ha det med, og det å bli tvunget til sex med noen man ikke vil ha sex med?

Er du beruset?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar mine forholdsregler, jeg. For eksempel unngår jeg alle menn, ettersom de alle er potensielle voldtektsmenn. Det ligger jo i deres natur, gjør det ikke? Dere kommer ikke unna instinktene deres og det skjønner jeg jo, og om jeg skulle være så uheldig å komme over en av dere som finner mine tettsittende bukser og korte ermer attraktivt, vel... Det vil jeg jo ikke at skal skje.

Om en mann mot formodning kommer innenfor en meters radius, går jeg instinktivt inn i forsvarsposisjon. Jeg drar ut sabelen og om ikke mannen trekker seg tilbake umiddelbart mister han hodet, både for min egen akutte sikkerhet og for å statuere et eksempel til de andre menn som måtte bevitne dette.

Ok, jeg gjør ikke det, de fleste menn tar hintet når jeg begynner å hvese på latin.

Fra spøk til alvor - kvinner kan ta alle de forholdsregler de bare vil, men til syvende og sist er den eneste grunnen til at voldtekt skjer, at folk voldtar.

Og voldtekter vil alltid skje, så det er forkastelig å påstå at kvinner ikke bør prøve å unngå atferd som øker risikoen for voldtekt. Akkurat som eksemplet jeg nevnte tidligere der en mann beveger seg elene på et sted han vet det er mye ran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri skjønt hvorfor voldtekt er den eneste kriminaliteten hvor så mange føler seg berettiget til å skylde på offeret.

Det er bare tull. Men hvem har skyldt på offeret i dette tilfellet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så om noen skaller deg ned og stjeler lommeboka di mens du står full i en drosjekø kl 02 på morgenen så er det din egen skyld da, siden du var full og du var ute midt på natta?

Nei, det er ikke min egen skyld, for det er gjerningspersonen som sitter med skyldansvaret. Men jeg har oppført meg på en måte som har økt risikoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er flrdi det trengs ikke fakkeltog for alle skjønner at det er fælt å bli utsatt for blind vold. Alle har sympati. Voldtektsofre derimot trenger stadig at noen står opp for dem fordi voldtekter stadig blir bagatellisert. Politiet henlegger voldtektsanmeldelser hele veien så ikke tro de blir tatt på alvor.

For noe tull. Vold blir bagatellisert i enda større grad. Bare se på denne diskusjonen.

At politiet henlegger voldtektsanmeldelser kommer av at det ikke er nok gå på for å lage en sak av det. Det samme skjer med voldssaker der det bare er ord mot ord.

Uten bevis er det ikke noe politiet kan gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med *grøss* barn som blir overfalt og voldtatt på vei hjem fra skolen?

Hva med eldre damer som blir overfalt og voldtatt i sitt eget hjem?

Hva har de gjort for å "bidra" til voldtekten?

Hvordan "sviktet" de sitt ansvar?

Hva galt gjorde min mor da hun var på telttur som 17åring med to venninner og ble voldtatt av tre menn?

Hvordan tok ikke hun ansvar for å forebygge at dette skjedde?

Det er ikke sikkert noen av disse kunne gjort noe annerledes, men i mange tilfeller viser det seg at det er visse typer atferd som går igjen hos voldtektsutsatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest New_Girl

Det er ikke sikkert noen av disse kunne gjort noe annerledes, men i mange tilfeller viser det seg at det er visse typer atferd som går igjen hos voldtektsutsatte.

Dette vil jeg gjerne ha eksempler på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ha lov til å gå kledd AKKURAT slik jeg vil, uten at en jævla mann kan føle det er hans rett å stikke penisen hans i meg. Er mannfolk dyr? Så hvis de ser bare lår, så klarer de ikke tenke klart og stjele friheten til et annet menneske? Problemet ligger ikke hos oss, det ligger hos dem.



Anonymous poster hash: 914e1...cb6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

For noe tull. Vold blir bagatellisert i enda større grad. Bare se på denne diskusjonen.

At politiet henlegger voldtektsanmeldelser kommer av at det ikke er nok gå på for å lage en sak av det. Det samme skjer med voldssaker der det bare er ord mot ord.

Uten bevis er det ikke noe politiet kan gjøre.

er jo letterr å fremlegge bevis når du har blitt banka opp. Man ser jo når en person er skadet
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har et veldig ensidig syn på hva voldtekt er. Man vil ikke få slutt på voldtekter av at kvinner kler seg konservativt og ikke drikker seg fulle. Man vil få slutt på voldtekt når man slutter å voldta.

Og hva mener du egentlig med at man skal ta ansvar selv? Skal ikke voldtekstmannen straffes hvis offeret gikk i miniskjørt?

Ensidighet er det vel strengt tatt du som har? Det er jo ikke snakk om å ta ansvar og skyld for voldtekten, det er snakk om å ta ansvar for, så langt det lar seg gjøre å ikke havne i en situasjon som kan føre til et overgrep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns det er et poeng å skille mellom skyld for voldtekten, og ansvar for å passe best mulig på seg selv. Som mange skriver her inne, "jeg nekter å bo i et samfunn hvor jeg ikke kan gå hjem alene". Det blir bare tullete. Jeg kan også si " jeg nekter å bo i et samfunn hvor jeg må låse døra hver gang jeg går ut". Hvis jeg får innbrudd er det innbruddstyvens skyld, men jeg har likefullt et ansvar for å sikre huset mitt. Ingen må si eller antyde at kvinner selv har noen som helst form for skyld, men jeg vil helst at min datter (når hun blir gammel nok til det) har lært seg noen enkle regler for hva som bør eller ikke bør gjøres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette vil jeg gjerne ha eksempler på.

Ta taxi alene

Drikke seg for full, når man ikke har sikret seg venner med hjem

Bli med fremmede hjem

Reise alene til land med et kvinnesyn som tilsier at du er mindre verdt enn menn (og i noen tilfeller dyr)

Legge seg naken i senga med en mann som er full, og forvente det ikke skjer noe som helst i løpet av natta

osv osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Ta taxi alene

Drikke seg for full, når man ikke har sikret seg venner med hjem

Bli med fremmede hjem

Reise alene til land med et kvinnesyn som tilsier at du er mindre verdt enn menn (og i noen tilfeller dyr)

Legge seg naken i senga med en mann som er full, og forvente det ikke skjer noe som helst i løpet av natta

osv osv

hvordan kan man sikre seg venner med hjem om man bor på en helt annen plass?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Imaginary

Og voldtekter vil alltid skje, så det er forkastelig å påstå at kvinner ikke bør prøve å unngå atferd som øker risikoen for voldtekt. Akkurat som eksemplet jeg nevnte tidligere der en mann beveger seg elene på et sted han vet det er mye ran.

Selvsagt. Man har et ansvar for seg selv. Alle vet det ikke er lurt å valse rundt stupfull midt på natten som kvinne. Det betyr imidlertid ikke at man har et ansvar for ikke å bli voldtatt, for voldtekter skjer mot alle mulige typer kvinner. Kvinner i burka, edrue kvinner. Når jeg ble voldtatt hadde jeg på meg jeans, t-skjorte og joggesko, og jeg var klinkende edru. Det var en overfallsvoldtekt. Jeg kunne ikke ha gjort stort for å unngå det; i så fall måtte det ha blitt såpass drastisk som jeg skisserte i innlegget mitt - nemlig å unngå alle menn uansett hva fordi alle menn potensielt kan voldta meg. Det er ikke praktisk mulig og ei heller en verden jeg vil leve i. Så poenget mitt er: Vi kan ta våre forholdsregler, og det bør vi, voldtekt er ikke noe jeg ville unnet min verste fiende; men ansvaret for at voldtekter ikke skal skje ligger på voldteksmannen. Alltid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er et poeng å skille mellom skyld for voldtekten, og ansvar for å passe best mulig på seg selv. Som mange skriver her inne, "jeg nekter å bo i et samfunn hvor jeg ikke kan gå hjem alene". Det blir bare tullete. Jeg kan også si " jeg nekter å bo i et samfunn hvor jeg må låse døra hver gang jeg går ut". Hvis jeg får innbrudd er det innbruddstyvens skyld, men jeg har likefullt et ansvar for å sikre huset mitt. Ingen må si eller antyde at kvinner selv har noen som helst form for skyld, men jeg vil helst at min datter (når hun blir gammel nok til det) har lært seg noen enkle regler for hva som bør eller ikke bør gjøres.

Det du faktisk legger opp til er jo at kvinner alltid må ha med seg avstand når de går utenfor døren sin. At du ikke ser det, er for meg fascinerende. Voldtekter skjer ikke kun når kvinner er fulle, de kan like gjerne skje på vei hjem fra jobb. Og tenk å si: ikke ta taxi alene. Virkelig?

Jeg tar mine forhåndsregler, men jeg nekter å låse meg inne eller ha med meg avstand når jeg går ut. Da er friheten allerede borte, og voldtektsmannen har alt vunnet, uten å ha voldtatt meg.

Anonymous poster hash: 0e7f4...5da

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan kan man sikre seg venner med hjem om man bor på en helt annen plass?

Da overnatter man hos venner, ringer noen man kjenner for å bli hentet, tar bussen, tar toget eller tar risiko. Du kan ikke sikre deg mot at du får en takstein i hodet heller, men det er greit å vite at man iallefall har brukt en tømmermann man stoler på som skal ha slått minst 1 spiker ned i hver panne. Og av og til må man kanskje ta den risikoen, dersom man ikke har noen som kan hente, ikke har venner som skal samme vei, ikke kan ta buss,tog eller annet. Men viss du lever et liv du må ta risiko hver gang du går på fest så ville jeg kanskje anbefalt å flytte eller bli hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Da overnatter man hos venner, ringer noen man kjenner for å bli hentet, tar bussen, tar toget eller tar risiko. Du kan ikke sikre deg mot at du får en takstein i hodet heller, men det er greit å vite at man iallefall har brukt en tømmermann man stoler på som skal ha slått minst 1 spiker ned i hver panne. Og av og til må man kanskje ta den risikoen, dersom man ikke har noen som kan hente, ikke har venner som skal samme vei, ikke kan ta buss,tog eller annet. Men viss du lever et liv du må ta risiko hver gang du går på fest så ville jeg kanskje anbefalt å flytte eller bli hjemme.

om du tar bussen risikerer du jo å bli voldtatt på vei fra bussen og hjem.. Du kan jo ta taxi men det har hendt at taxisjåfører hsr voldtatt og. Ja du kan jo kræsje hos venner og men er ikke alle som har overnattingsplasser..
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...