Gå til innhold

bør barn "tvinges" til å si unnskyld?


duja

Anbefalte innlegg

det er søren ikke alltild jeg som voksen "mener det" når jeg sier unskyld heller, men det er en del av vår kultur som bør læres. Samme med "takk," det er ikke alltid jeg føler meg så takknemmelig når jeg sier takk heller, men det er viktig å lære når det er passende.

Og så er det jo selvfølgelig viktig å forklare barnet hvorfor det var feil og alt det der i tillegg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Barnet bør si unnskyld selv om det verken skjønner handlingen eller ordet. Senere kan man kreve at de skal mene det også.

Anonymous poster hash: f4cab...121

Det går ikke an å kreve at noen skal mene det!

Endret av Madelene B
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble oppfordret til å si unnskyld som liten på samme måte som takk, hei og hadet med et smil.

Mener jeg ordet unnskyld hver gang jeg sier det? nei

når jeg smiler og sier hei eller hadet, er jeg glad hver gang? nei

mener jeg virkelig takk hver gang jeg sier det? nei

For min del handler det mer om høflighet at disse ordene bruker man. Å lære barn å si unnskyld er på sin plass. Og så er det tilleggslæring hvorfor man ikke begår enkelte handlinger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Jeg ble oppfordret til å si unnskyld som liten på samme måte som takk, hei og hadet med et smil.

Mener jeg ordet unnskyld hver gang jeg sier det? nei

når jeg smiler og sier hei eller hadet, er jeg glad hver gang? nei

mener jeg virkelig takk hver gang jeg sier det? nei

For min del handler det mer om høflighet at disse ordene bruker man. Å lære barn å si unnskyld er på sin plass. Og så er det tilleggslæring hvorfor man ikke begår enkelte handlinger.

Signerer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke at man som forelder kan si "nå må du si unnskyld fordi du slo ham!".

Jeg er tilhenger av å fortelle, beskrive og snakke om ting. Når sier man unnskyld? Hvorfor synes jeg du skal si unnskyld i denne situasjonen? Slik at barnet forstår i hvilken situasjon unnskyld passer seg.



Anonymous poster hash: 5dfc5...821
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest New_Girl

For at de skal lære å bruke ordet så tidlig som mulig tror jeg de må bruke det i alle situasjoner hvor "unnskyld" kreves. Man skal selvsagt lære de betydningen av ordet, men de vil nok også etter hvert kjenne igjen situasjonen og koble det til ordet. Det var i hvert fall sånn datteren vår lærte ordet "takk".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes ikke at man som forelder kan si "nå må du si unnskyld fordi du slo ham!".

Jeg er tilhenger av å fortelle, beskrive og snakke om ting. Når sier man unnskyld? Hvorfor synes jeg du skal si unnskyld i denne situasjonen? Slik at barnet forstår i hvilken situasjon unnskyld passer seg.

Anonymous poster hash: 5dfc5...821

Ja dette må jo alltid komme i tillegg, men jeg ser ingen grunn til at ikke barn som er noe motvilige godt kan presses litt til å si unskyld (for å få det inn som en vane) i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dette må jo alltid komme i tillegg, men jeg ser ingen grunn til at ikke barn som er noe motvilige godt kan presses litt til å si unskyld (for å få det inn som en vane) i tillegg.

er helt enig med deg, jeg skulle ha skrevet litt om det du nevner også. Jeg mener selvfølgelig at jeg hadde bedt ham om å si unnskyld selv om han ikke forstod det. Så etterpå, eller på et annet tidspunkt, hadde jeg tatt det opp under forhold der han ikke var surt/sint etc.

Anonymous poster hash: 5dfc5...821

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forklarer og presser slik at de vet jeg synes det å si unnskyld er på sin plass. Startet med å etablere forventningen, så la på mer og mer press. Min sønn på 4 må idag si unnskyld, jeg gir meg ikke på det. Da han var 3 var han vel midt i prosessen.

Enig i at de må forstå de har gjort noe galt. Målet er jo at de selv skal klare å forstå når unnskyld er på sin plass, og si det uoppfordret. Vi er ca i mål på det. Det er også viktig å være rollemodell her, og selv si unnskyld til barnet når det er på sin plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er på sin plass å si unnskyld, men i så ung alder synes jeg det er vel så viktig å sette ord på følelsene til barna. "Ble du sint? Det var dumt. Men hva tror du Per følte når du slo ham? Han fikk vondt og ble lei seg, ja, det er jo ikke noe morsomt. Hva hvis du istedenfor hadde..." osv (tilpasset alder). Hvis du spør eksperter så er det dette som trigger barnets forståelse av hva som er rett og galt, og evnen til å sette seg inn i andres situasjon - ikke ordet unnskyld alene.

Anonymous poster hash: bb8e1...7fc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble oppfordret til å si unnskyld som liten på samme måte som takk, hei og hadet med et smil.

Mener jeg ordet unnskyld hver gang jeg sier det? nei

når jeg smiler og sier hei eller hadet, er jeg glad hver gang? nei

mener jeg virkelig takk hver gang jeg sier det? nei

For min del handler det mer om høflighet at disse ordene bruker man. Å lære barn å si unnskyld er på sin plass. Og så er det tilleggslæring hvorfor man ikke begår enkelte handlinger.

Enig, og vi som foreldre bør gå foran som et godt eksempel og si unnskyld til våre barn når vi har oppført oss urimelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at barn først må forklares hvorfor de skal si unnskyld.

Altså hjelper det ikke mye å bare tvinges til å si ordet.

Først må man legge en forklaring som barnet forstår (alt etter aldersgruppe)

til grunn, forklare hvorfor slik oppførsel ikke er akseptabel, og at man

må si unnskyld når man gjør ting man vet man ikke skal gjøre.

En ting som ofte er fint å bruke som sammenligning for små barn

er jo å forklare de hvordan de ville likt om det samme ble gjort mot dem.

Og dermed forklare at man skal si unnskyld når man utfører gale ting.

En annen ting er at jeg syns man skal lære barna å si unnskyld eller

beklager når de ikke mener noe, men allikevel forårsaker noe.

Som f.eks hvis man dulter bort i noen uten å mene det, det er faktisk

da en normal folkeskikk å si "beklager" til personen dette skjedde med.

Selv om man da ikke gjorde det med vilje. Dette for å vise den andre

personen at man ikke mente det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men lærer de ikke også da det bare å si unnskyld så er det greit? Uten å være lei for det?

Men hva er alternativet? At det er greit å ikke si unnskyld?

Min eldste må si unnskyld uansett om han vil eller ikke. Det er fordi det er viktigere for meg at vedkommende han har gjort noe mot får et unnskyld enn hva han faktisk vil.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns godt barn kan lære seg noen fraser de ikke helt mener eller skjønner den fulle betydningen av med en gang. Det kan komme etter hvert. Og syns de kan lære at det handler om oppreisning/hensynet til den andre, ikke hva barnet selv måtte føle der og da. Men generelt er jeg for å snakke en del om følelser med barn, som et ledd i utvikling av empati. Det kan jo skje parallelt med høflighetsfraser.

Ellers ser jeg at 2-åringen vår observerer oss voksne veldig. Vi foreldre er ganske høflige mot hverandre (har vi fått påpekt av andre flere ganger), og det å si takk, unnskyld hvis vi dunker borti osv gjør vi automatisk. Ser at barnet gjør det samme, selv om vi aldri bevisst har lært ham det. Så det kan jo være lurt å huske på at vi er rollemodeller for barna, sånn generelt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns godt barn kan lære seg noen fraser de ikke helt mener eller skjønner den fulle betydningen av med en gang. Det kan komme etter hvert. Og syns de kan lære at det handler om oppreisning/hensynet til den andre, ikke hva barnet selv måtte føle der og da. Men generelt er jeg for å snakke en del om følelser med barn, som et ledd i utvikling av empati. Det kan jo skje parallelt med høflighetsfraser.

Ellers ser jeg at 2-åringen vår observerer oss voksne veldig. Vi foreldre er ganske høflige mot hverandre (har vi fått påpekt av andre flere ganger), og det å si takk, unnskyld hvis vi dunker borti osv gjør vi automatisk. Ser at barnet gjør det samme, selv om vi aldri bevisst har lært ham det. Så det kan jo være lurt å huske på at vi er rollemodeller for barna, sånn generelt.

Enig, vi bør ikke glemme at det er vi som er våre barns rollemodeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...