Gå til innhold

Nyere sidestilte former gir "dårligere" språk enn de gamle?


Fashionistaen

Anbefalte innlegg

I dag fikk jeg tilbake sensuren på en norskstil jeg hadde skrevet. Læreren hadde kommentert at jeg brukte "han" i objektform i stedet for "ham". Hun mente at å ta i bruk formen "han", gjorde språket betraktelig dårligere enn om jeg hadde brukt "ham" i objektform. Disse formene har jo vært sidestilte innenfor bokmål siden 1938 og jeg mener derfor at å si at den ene gjør språket "bedre" enn den andre bare går på personlig preferanser (you say potato...). Jeg fikk også beskjed at jeg burde ha brukt "snakket" i stedet for "pratet", da dette var for muntlig etter hennes smak.

Er det jeg eller hun som har "rett"? Blir språket generelt "dårligere" (direkte sitat) av at man bruker nyere sidestilte former? Er "pratet" kun et muntlig ord som ikke hører skriftspråket til?

Skal også tas med at samme lærer for et år siden rettet på at jeg faktisk brukte "ham" i objektform under en norskstil i bokmål...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes ikke læreren din burde gi seg selv mandat til å nedstemme offisielt vedtatte språkformer på denne måten, så du har full støtte fra meg. Men la meg tre til side og la de rabiate "språket vårt er i fullt forfall"-folkene komme til. Bare vent.

(http://www.sprakradet.no/Toppmeny/Publikasjoner/Spraaknytt/Arkivet/Spraknytt-2008/Spraknytt-22008/Spoersmaal-og-svar/)



Anonymous poster hash: 4bff6...503
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å skrive "han" når man mener "ham" blir i mine øyne som å skrive "jeg snakket med hun" når man mener henne. Og jeg driter i hvor sidestilt og lovlig det er jfr. straffeloven.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En norsklærer skal jo gi opplæring i best mulig språk og det er jo det hun forsøker. Hva du klager over forstår jeg ikke.

Anonymous poster hash: 20ddd...915

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne læreren minnet meg om sjåføren av fiskebilen som kommer forbi en gang annenhver uke. 'Jeg tar gjerne litt uer', sier jeg, og han svarer 'Åh, er det rødfisk du mener?' Neste gang sier jeg 'Jeg tar gjerne litt rødfisk', og han svaret 'Åh, er det uer du mener?'

Anonymous poster hash: 0a799...b0b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

En norsklærer skal jo gi opplæring i best mulig språk og det er jo det hun forsøker. Hva du klager over forstår jeg ikke.

Anonymous poster hash: 20ddd...915

Og så? Det er fullt ut tillitat å bytte ut "ham" med "han", objektformen er med andre ord den samme for å forenkle språket. Som norsklærer kan man gi sine synspunkter på det, men man kan ikke la dette være tellende i en karakter siden det er tillatt.

Anonymous poster hash: efce5...125

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...