Gå til innhold

Vi som skal ned i vekt før sommeren (2014)

Elanore

Anbefalte innlegg

Gjest Lite nytt

Lov å slenge seg på her nå selv om dere har veid dere to ganger? :) Skal prøve å kvitte meg med noen kilo før sommeren selv, og tenker å begynne å veie meg fra fredag. Har lastet ned MyFitnessPal-appen og skal prøve å få litt mer kontroll over kalori-inntaket mitt. Vekten har stått bom stille i et år nå, til tross for at jeg trener 2-3 ganger i uka. Klarte å gå ned fra 63 kg til 59 kg i fjor vår, men så sa det stopp. Har riktig nok fått høyere muskelmasse, men utover det synes jeg det er irriterende at vekten nekter å gå nedover.

MyFitnessPal foreslår at jeg legger meg på et kaloriinntak på ca 1200 kalorier per dag. Synes selv at kaloriforslaget høres ganske lavt ut da. Hva synes dere andre som har litt mer erfaring med kaloritelling osv? Klarte å holde meg under 1200 i går, men da droppet jeg middag (spiste bare en halv baguette med chilli/hvitløksreker fra en fastfood-kjede) og spiste kun litt frukt + mager vaniljekesam til kveldsmat. Ser for meg at det blir vanskelig å klare maks 1200 kalorier om jeg skal spise en ordentlig middag hver dag, uten å lage bittesmå porsjoner..

Litt info om meg:

Høyde: 155 cm

Nåværende vekt: 59 kg

Mål til sommeren: ca 55 kg (gjerne litt mindre også, men greit å sette et realistisk mål)

-M

Anonymous poster hash: 4ac24...7eb

Hei!

Jeg er 1 cm mindre enn deg :) Kjekt å se andre 'småfolk' :)

Jeg har også 55 kg som mål, men det må bli etter sommeren pga min startvekt (69 kg!!) Men til den 20 juni har jeg som mål være på 62 kg (ambisiøst ja, men mulig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg er 1 cm mindre enn deg :) Kjekt å se andre 'småfolk' :)

Jeg har også 55 kg som mål, men det må bli etter sommeren pga min startvekt (69 kg!!) Men til den 20 juni har jeg som mål være på 62 kg (ambisiøst ja, men mulig)

Hei! Godt det er flere "små" i den tråden her. :) Hehe. Tenker det er litt lettere å prøve å motivere meg selv til å gå ned noen kilo hvis jeg må registrere vekten min hver uke og i tillegg får litt mer oversikt over hvor mye energi jeg får i meg hver dag.

Jeg har jo ikke lagt på meg noe det siste året, men heller ikke gått noe særlig ned i vekt, til tross for at jeg prøver å spise sunt og trene regelmessig. Håper jeg klarer det denne gangen! Har noen kilo for mye rundt magen/hoftene og lårene som jeg gjerne vil ha vekk. Når man er såpass lave som vi er så føler jeg at det synes ekstra godt om man har noen kilo for mye.. Jeg er jo ikke akkurat overvektig, men lei av å f.eks. ikke kunne kjøpe bukser med lavt liv (som Levi's Modern waist-modellene) pga at huden/fettet da tyter over buksekanten osv. :P

-M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i konfirmasjon i helga, og er hjemme hos familien hele denne uka, så det har blitt litt så som så med kostholdet. Det er så mye mat og snacks i skapene her, så det er vanskelig å holde seg unna! Gleder meg til å dra tilbake til studiestedet og komme tilbake til rutinene.. Håper bare jeg ikke har lagt på meg noe særlig denne uka her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser du for lite vil du ikke gå ned igjen vekt. Jeg har ligget på ca 1100 kcal hver dag i ihvertfall et halvt år uten å gå ned. Minste anbefalte kalori inntak er vel 1300 kcal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser du for lite vil du ikke gå ned igjen vekt. Jeg har ligget på ca 1100 kcal hver dag i ihvertfall et halvt år uten å gå ned. Minste anbefalte kalori inntak er vel 1300 kcal.

Det blir feil at du fremstiller dette som fakta når det kun er basert på din personlige erfaring. Alle er forskjellige og dermed vil ulike ting fungere for dem. Selvfølgelig er det ikke bra for kroppen å spise veldig få kalorier over lengre tid, men for noen vil det å ligge å 1100 kalorier fungere helt fint i en vektnedgangsperiode så lenge man passer på å spise næringsrik mat.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er Fjordland. :fnise: Slik å ha i mikroen. Veldig god! :)

Åja haha, så lettvint da! Skal prøve den ut en dag :) Syns egentlig mye av fjordlandsmaten smaker ganske godt, og så er det jo så greit at antall kalorier står på pakka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her stoppet også vekta opp da jeg lå på 1100 kcal...

Nå ligger jeg på 1300, og vekta går fint nedover og jeg har mye overskudd og føler meg bra.

jeg føler egentlig at jeg nesten kunne levd på 1300 kcal resten av livet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte bare jeg skulle si at de to vekt-tallene som står i første innlegg, er fra fredager. Det er vel enklere for vår finfine oversiktsdame?

Veide faktisk like mye andre påskedag som fredagen i den uken.

(Denne uken får jeg ikke veid meg før lørdagsmorgen pga reise, men det utgjør liten forskjell.)

Hva mente du nå...? :klo: Skal du veie deg fredager, mener du? Takk, i såfall. :takke:

Lov å slenge seg på her nå selv om dere har veid dere to ganger? :) Skal prøve å kvitte meg med noen kilo før sommeren selv, og tenker å begynne å veie meg fra fredag. Har lastet ned MyFitnessPal-appen og skal prøve å få litt mer kontroll over kalori-inntaket mitt. Vekten har stått bom stille i et år nå, til tross for at jeg trener 2-3 ganger i uka. Klarte å gå ned fra 63 kg til 59 kg i fjor vår, men så sa det stopp. Har riktig nok fått høyere muskelmasse, men utover det synes jeg det er irriterende at vekten nekter å gå nedover.

MyFitnessPal foreslår at jeg legger meg på et kaloriinntak på ca 1200 kalorier per dag. Synes selv at kaloriforslaget høres ganske lavt ut da. Hva synes dere andre som har litt mer erfaring med kaloritelling osv? Klarte å holde meg under 1200 i går, men da droppet jeg middag (spiste bare en halv baguette med chilli/hvitløksreker fra en fastfood-kjede) og spiste kun litt frukt + mager vaniljekesam til kveldsmat. Ser for meg at det blir vanskelig å klare maks 1200 kalorier om jeg skal spise en ordentlig middag hver dag, uten å lage bittesmå porsjoner..

Litt info om meg:

Høyde: 155 cm

Nåværende vekt: 59 kg

Mål til sommeren: ca 55 kg (gjerne litt mindre også, men greit å sette et realistisk mål)

-M

Velkommen skal du være! :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uæ, jeg har jo som sagt bestilt mat som kommer hjem til oss dog ikke ferdig lagd. Så idag skal vi ha fiskegrateng, men hvordan i alle verden regner jeg ut kalorier på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tingelinling

Hva mente du nå...? :klo: Skal du veie deg fredager, mener du? Takk, i såfall. :takke:

Ja. Både første og andre veiing er fra fredager. (denne uken får jeg ikke veid meg før på lørdag, da.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uæ, jeg har jo som sagt bestilt mat som kommer hjem til oss dog ikke ferdig lagd. Så idag skal vi ha fiskegrateng, men hvordan i alle verden regner jeg ut kalorier på det?

Vanskelig det der. Om jeg var deg ville jeg søkt opp etter fiskegrateng på google, og sett hvor mye kalorier det inneholdt. Så ville jeg tatt det litt derfra, sånn ca.

Anonymous poster hash: 02a8b...168

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jippi! Jeg klarte å ligge unne kurs-fristelsene i dag. Jeg tok en mini-eclair og det er lagt inn i LifeSum og ligger godt innenfor kcalgrensen min :D

TR kom i dag, men er fremdeles ned 0,5 kg i dag i forhold til vekta på fredag :)

Det går så mye lettere å holde seg når man har klart det en stund og er psykisk klar for utfordringene som kommer. *glad*

Så flink! Jeg var ikke så flink. Tok meg et lite kakestykke.

Men det er ikke krise.

Jeg tror ikke jeg har nedgang denne uka. Det føles ikke sånn. Konfirmasjon i helgen, kake på kurs, og litt sjokolade på kveldene + at det blir vin to dager og en fancy middag - 4, eller 5 retters om et par dager. Jeg skal spise og nye. Med vin uten å tenke noe som helst på kalorier.

Får ta det neste uke.

Det er for mye som skjer denne uka.

Men jeg har spist ganske kalorifattig middag, så kan hende det ikke er så ille galt heller.

Allima.

Anonymous poster hash: aeb14...337

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spise og NYTE skulle det stå :)

Fordelen med belgiske trøfler er at de er så mektige så jeg klarer ikke å spise så veldig mange før det er nok.

allima

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vanskelig det der. Om jeg var deg ville jeg søkt opp etter fiskegrateng på google, og sett hvor mye kalorier det inneholdt. Så ville jeg tatt det litt derfra, sånn ca.

Nå har jeg sjekket. Ca. 129 kcal per 100 g? Kan det bli riktig da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lite nytt

Dersom jeg ligger på 1300 kcal, så går jeg veldig sakte nedover. Så sakte at motivasjonen går rett i dass etter kort tid. Jeg har lav forbrenning og er temmelig lav. Kan fint ligge på 1100 uten at det stopper opp her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til alle som har ønsket meg velkommen! Har også besluttet å øke kaloribehovet mitt fra 1200 til 1300 kalorier, så blir det litt enklere å holde.

I dag har jeg endelig fått kommet meg på trening igjen, etter en uke uten trening (fikk ikke trent i hele forrige uke pga to veldig vonde gnagsår på begge hælene mine forårsaket av å ha gått 4 timer på søndagstur med vonde joggesko). Veldig godt å endelig få trent igjen! Så får vi nå se om jeg klarer målet mitt framover med tre treningsøker per uke. To skal jeg i hvertfall klare!

Har også laget meg en veldig god middag i dag, som jeg fant ut takket være MyFitnessPal at ligger på under 500 kalorier også: ovnsstekt laks, ovnsstekte poteter og litt ovnsstekte grønnsaker + litt mager kesam. :)

Takket være treningen min fikk jeg ca 400 kalorier ekstra av fitnesspal, så da klarer jeg likevel å holde dagens kalorimål, til tross for at matinntaket mitt i dag overstiger 1300 kalorier. Yay!

- M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan godt stemme. Antal kalorier varierer etter innholdet i fiskegratengen. 129 kalorier er omtrent gjennomsnittet. Så bare bruk det tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lite nytt

Kommer jo an på om det er hjemmelaget eller ei.

I lifesum kan man legge inn oppskrifter og deretter fordele på posjoner. Når jeg lager det, så er overflaten lik 6 osteskiver. Da blir det under en osteskive en posjon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det kan stemme det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel for sent allerede, men du kan veie alt du bruker å legge inn på f.eks næringsinnhold.no (egen fane som akkumulerer opp det du legger inn) og så dele det etter porsjoner.

Allima

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...