Gå til innhold

Kos og kaos

Mazilla

Anbefalte innlegg

Mulig det er jeg som er tett.. Men hvor står nyheten?? :klo:

Jeg leser bare at han godeste skal slutte å lese her.. :P

Om du ikke har den, så anbefaler jeg å kjøpe voksentoppens allergikokebok :) Masse greie oppskrifter der :)

Jeg bruker havreprodukter til mini. Havremelka.. Den elsker han. Og jeg synes den er helt ok i matlaging. Tåler du den med cøliaki?

Har også hørt mye forskjellig om soya til barn. Men tror det er farligst for gutter pga østrogenet :) Og rismelk skal de IKKE ha før de er 6 år. Er noe stoff i den som er giftig når de er så små.

Rart ingen har startet med allergimatkurs.. Er jo så mange for tiden som ikke tåler diverse :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du ser den hvis du markerer teksten før hjertet :lur:

Jeg tåler i utgangspunket ikke havremelk, men har lest at det finnes en glutenfri en. Havre er egentlig glutenfritt, men vanlig havre er/kan være forurenset av andre kornsorter på åkeren og/eller i fabrikken. R har fått flaske med havremelk de siste kveldene, og den går rett ned! Hadde ventet noen protester når hun er så vant til kumelk, men ingenting. Heldigvis! :tommelopp: 

Cøliakiforeningen har bakekurs, men det hjelper jo ikke i denne sammenhengen. Men med alle de allergikombinasjonene som finnes måtte nesten kursene vært en-til-en skulle det vært noen vits.. :fnise:

Vi har heldigvis fått time hos allergispesialist allerede til mandag. Topp service fra vår nye fastlege! :jepp: Skal bli greit å få svar på en del spørsmål! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Himmel, ikke rart det har vært stille fra deg :overrasket::kose: Dere har nå virkelig nok å stri med...usj! Måtte lese meg litt opp på denne krystallsyken, jeg hadde aldri hørt om det før jeg leste om det her inne hose deg :sjenert: Jobbet med ei som fikk betennelse på balansenerva, er det det samme sånn ca? Det høres ikke noe greit ut å ha det sånn, ikke for han - og ikke for deg heller!! Så blir nedturene ekstra harde tenker jeg når han har følt seg god etter behandling..han har vært syk lenge han!! Sier de noe om prognosene for at han skal bli kvitt det? 

Og matallergi er det mye av etterhvert ja :sukk: Matlagingskurs for matallergikere finnes vel, men det er vel som du sier kurs for de med cøliaki - ikke så mye for de med kombinerte allergier!

Heldigvis er det mye spesialprodukter ute på markedet, selv om det kan diskuteres hvor godt det er *kremt* Men hvis en lager maten fra bunn av så har en jo mye bedre kontroll på hva den inneholder, og det smaker mye bedre med hjemmelaga enn hel- og halvfabrikata!!! ..også det er jo som du sier; vanvittig mye mat inneholder egg, melk eller melkesukker..eller gluten for din del! Den kombinasjonen, med gluten, egg og melkefritt kosthold - da er det en utfordring å finne rett type pålegg osv. Det nytter ikke med blandingsprodukter ihvertfall, det meste der inneholder jo enten egg, melk eller gluten eller alt  :roll: Men bra at R liker havremelk da, den er jo faktisk ganske god :jepp: Og eggerstatning funker bra når en lager vafler o.l.! Det finnes også havrefløte, den funker bra for å avrunde smaken i supper og sauser! Tåler hun bearbeidet egg eller melk? Mange tåler jo f.eks at maten inneholder varmebehandlet egg/ melk men ikke rent..eller må hun være total avholds på alt som inneholder disse tingene? 

Jeg lager jo mat til kidsa i bhg, og det er ikke få varianter av matallergier og -reservasjoner - snakk om å måtte holde tunga beint i munnen!!! Det verste tilfellet jeg har vært borti var et barn med _hyperallergi_ på det meste; egg, mel og melk..i tillegg var det store reaksjoner på belgfrukter, sitrus og gluten :bond: Jammen ikke lett å finne ut hva den ungen skulle få å spise..det skal jo smake godt også! Stakkar liten h*n var så takknemlig hver gang det h*n fikk lignet på det de andre fikk å spise..det er noe med å ikke skille seg for mye ut også ;)

Herlig overraskelse du har på lur forresten :hjerte: Det blir sikkert tatt godt imot!! 

Endret av Diddles
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klemmer: til deg og, Diddles. Du virker som en god person for allergibarn (og andre barn! :hjerte: ) å ha i barnehagen!

Foreløpig har jeg bare snakka med fastlegen og fått beskjed om totalavhold til hun blir 3 år. Skal jo til spesialist til mandag, og da får vi forhåpentligvis vite litt mer, både om det med varmebehandlet mat, hvilke erstatningsprodukter vi kan bruke og hvilke vi bør holde oss unna, hvor nøye vi skal være osv. Fastlegen sa blant annet at det var eggehviten hun reagerte på, men jeg aner jo ikke om det holder å skille hviten og plomma på vanlig vis og så bruke plomma. Uansett er jeg heldigvis vant til å måtte være veldig nøye med meg selv, så akkurat det blir ingen stor overgang i så fall.

Jeg er også større fan av å lage ting som naturlig ikke inneholder de forskjellige tinga vi ikke tåler enn å kjøre på med for mye erstatningsprodukter. Erfaringsmessig er det ihvertfall lettere å lykkes med kaker som i utgangspunktet har lite mel enn de med mye. Har en eplesmuldrepai som bare består av mel, sukker og smør som jeg har laget med glutenfritt mel mange ganger med stor suksess. Tenke jeg skulle lage den med melkefritt smør til bursdagen til han godeste, samt evt erstatte litt av det glutenfrie melet med havregryn. Den er i hvert fall naturlig uten egg, og det er det ikke altfor mange kaker som er... :rolleyes: I tillegg lager jeg nok en stor bolle fruktsalat som vanlig når det er bursdager her i huset. Det passer jo for alle, inkl min mor som er på slanker'n ;) Apropos lage ting fra bunnen av - i går lagde jeg en helt fantastisk tomatsuppe på 1-2-3! :nigo: Jeg har aldri vært noen stor tomatsuppefan, så jeg har aldri giddet før, men det er utrolig mye rart i en sånn suppepose, så nå hadde jeg ikke noe valg. Og for en gangs skyld så var den så god at til og med jeg forsynte meg to ganger! :sikle::fnise: Heldigvis er vi både glade i, og (i all beskjedenhet :sjenert: ) gode til å lage mat her i huset, så vi prøver bare å se på dette til en anledning til å bli enda bedre på å lage ting fra bunnen av og unngå halvfabrikata! :jepp:

Når det gjelder krystallsyken tror fortsatt legene at han kan bli helt god hvis han bare tar tida til hjelp. Jeg vet ikke hvordan betennelse på balansenerven arter seg, men det er jo oppi samme høgget i hodet, så det skulle ikke forundre meg om det er noe av det samme. Hovedproblemet nå er at jeg ofte oppdager at han er dårlig før han merker det selv, fant vi ut i går. Da ser det ut som for meg at han bare er lat og ikke gidder å hjelpe til, mens han egentlig ubevisst trekker seg ut av "det vanlige livet". Så blir jeg sur fordi han ikke sier ifra om at han er dårlig, og så blir det bare dårlig stemning.. :sjenert: Og for hver gang han blir dårlig blir han enda mer sikker på at han aldri kommer til å bli helt god, og da blir han ekstra fjern og betutta.. Han var hos psykologen igjen i går, og han sammenliknet denne typen sykdommer med enkelte torturmetoder - man vet aldri når/om det skjer igjen, så mye av torturen ligger i nettopp den overhengende trusselen. Det gir jo forsåvidt mening.. :sukk: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han godeste er på jobb. Jeg og jentene har hatt en kjempefin ettermiddag sammen. Minstefrøken fikk flaske i armkroken min mens jeg leste for storesøster, og etter tannpuss og nattaklem sovna begge to på et blunk uten en lyd! :overrasket: Vanligvis er minst én av dem full av lopper i blodet og mye på hjertet, men ikke i dag. De skjønte nok at mamma trengte et glass rødvin og litt smågodt for seg selv.. :sjarmor: For å være helt ærlig er det nesten enklere å være alene med dem, for da vet jeg i det minste hva jeg har å forholde meg til. Ille, men sånn er det for tida... Jeg er jo vant til å være alene med dem om morgenen fra vi står opp og til de er levert i barnehagen, så det er egentlig ikke så stress. Alenemor, tja, ikke helt.. De fleste alenemødre har tross alt litt fri og avlastning i blant.. Men men, det er jo ikke hans feil at han ikke er helt god. Og alt blir jo en vane! :sjenert: 

På jobb er det superhektisk for tida, og jeg liker det. Jeg har egentlig ikke vært altfor overbelastet siden jeg begynte, for å si det mildt. Mine nærmeste kolleger holder arbeidsoppgavene sine rimelig tett til brystet, så det har ikke vært bare-bare å komme inn som ny. I dag oppnådde jeg nærmest heltestatus ved å lage et dokument med klikkbar indeks. Det er sannelig ikke mye som skal til! :hoho: Koselige damer, men jeg merker jo at de tilhører en annen generasjon.... Jeg har heldigvis andre oppgaver sammen med andre mennesker også, ellers hadde jeg nok gått på veggene! ...når det er sagt så har jeg faktisk søkt på en jobb. Tror ikke jeg har spesielt stor sjanse, særlig sånn som arbeidsmarkedet er nå, men når drømmejobben dukker opp, så må man jo søke... Søknadsfristen går ut til helga, så da er det bare å smøre seg med tålmodighet mens dagene snegler seg avgårde til alt håp er ute.. ;) hysj hysj...

Nå er det heldigvis snart slutt på hemmelighetene her hjemme. Jeg gleder meg så til å gi gaven! :hjerte: Svigers har for sikkerhets skyld oppgradert oss, for de ante ikke hva de skulle finne på i gave. Spørs om vi kommer til å bevege oss ut i det hele tatt! :ler:

Endret av Mazilla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han har fått gaven, så nå gleder vi oss sammen. Om en måned er vi på tur :hjerte: Gleder meg til et avbrekk fra hverdagen! 

Endret av Mazilla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor skal dere på tur?? 

Jeg kom forresten på en ting i dag ... Dere er gift, er dere ikke? Sånn ca 2009/2010? Jeg luuurer på om vi hang i bryllupsdagbøkene samtidig? (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor skal dere på tur?? 

Jeg kom forresten på en ting i dag ... Dere er gift, er dere ikke? Sånn ca 2009/2010? Jeg luuurer på om vi hang i bryllupsdagbøkene samtidig? (

Til Gdansk :) 

Joda, vi har vært gift siden 2009, og bryllupsdagboka var min debutbok her inne ;)  Hadde du et annet brukernavn den gang..? :sjenert:  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var det! Sort Pastill her ;) Nå gikk jo ikke det ekteskapet sånn veldig bra ... Heldigvis for meg, siden det gjorde at jeg møtte nåværende samboer og kommende pappa til bebis - men det var likefullt en hyggelig tid! :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi var det! Sort Pastill her ;) Nå gikk jo ikke det ekteskapet sånn veldig bra ... Heldigvis for meg, siden det gjorde at jeg møtte nåværende samboer og kommende pappa til bebis - men det var likefullt en hyggelig tid! :fnise: 

Ahh, husker det nicket! Aldri så galt at det ikke er godt for noe! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

S vil så gjerne begynne på skolen, og har nå i tillegg fått det for seg at hun skal begynne rett på ungdomsskolen, fordi hun kan så mye allerede.. :hoho:  Nå begynte han godeste å fortelle henne om alt hun skal lære før den tid, og fikk plutselig en utfordring. Midt i oppramsingen kom han inn på at hun skulle lære om guder, hvorpå hun naturligvis spurte "hva er guder?". Etter litt betenkningstid svarte han at det er sånne menneskene kan tro på, som på en måte passer på oss. Hun svarte veldig kontant "å ja, du mener politi og sånn!" :ler: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så kjekt med kjærestetur:hjerte: jeg har selv Vært I Gdansk og det kan anbefales :jepp:

ellers alltid moro å lese seg opp om dine søke morsomme små, masse lykke til med allergitilvenning på minste frøkna!

Ellers husker jeg også godt  bryllupsdagbok tiden, det var artig :jepp: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...