Gå til innhold

Muntlig historie eksamen, HJELP!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Huff, nei det var jo ikke noe morsomt.. Gruer meg ikke mindre nå!

Ikke gru deg, pappa tok en titt på oppgaven og mener det må ha skjedd en feil. Jeg skal ringe skolen jeg går ved og høre med dem om oppgaven. Forhold deg til kompetansemålene så går det bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke gru deg, pappa tok en titt på oppgaven og mener det må ha skjedd en feil. Jeg skal ringe skolen jeg går ved og høre med dem om oppgaven. Forhold deg til kompetansemålene så går det bra :)

Gjør det, håper de svarer godt for seg.

Takk, skal prøve så godt jeg kan :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gru deg, pappa tok en titt på oppgaven og mener det må ha skjedd en feil. Jeg skal ringe skolen jeg går ved og høre med dem om oppgaven. Forhold deg til kompetansemålene så går det bra :)

Dette var skikkelig spesielt. Hvorfor skulle oppgaven dreie seg om Syria egentlig? Er ikke selve kompetansemålet at en skal velge seg en pågående konflikt?

Anonymous poster hash: 72348...293

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på en blemme i høst med historieeksamen. Hadde knapt lest, trodde det var naturfag jeg skulle ha og ikke historie - og to timer før sjekket jeg oppmøtetiden. Da fant jeg ut at det var historie! :fnise:

Jeg fikk likevel 5. Historie handler veldig mye om å reflektere rundt episodene og ikke så mye om selve episodene. Snakker du mye med store ord kan du lure deg til god karakter uansett!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på en blemme i høst med historieeksamen. Hadde knapt lest, trodde det var naturfag jeg skulle ha og ikke historie - og to timer før sjekket jeg oppmøtetiden. Da fant jeg ut at det var historie! :fnise:

Jeg fikk likevel 5. Historie handler veldig mye om å reflektere rundt episodene og ikke så mye om selve episodene. Snakker du mye med store ord kan du lure deg til god karakter uansett!

Nå kommer det jo veldig an på hva slags oppgave man trekker da. Noen oppgaver er veldig lett å "lure seg til en god karakter", og andre ikke så mye. Jeg kunne ikke tenke meg at den oppgaven anybody fikk dreide seg om Syria.

Anonymous poster hash: 72348...293

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kommer det jo veldig an på hva slags oppgave man trekker da. Noen oppgaver er veldig lett å "lure seg til en god karakter", og andre ikke så mye. Jeg kunne ikke tenke meg at den oppgaven anybody fikk dreide seg om Syria.

Anonymous poster hash: 72348...293

Ja, det er også sant, men jeg mener å huske fra de historietimene jeg hadde tidligere at vi måtte holde oss noenlunde oppdatert i samfunnet. Ville ikke forundret meg om det var et kompetansemål, og syria-situasjonen er vel noe folk flest (burde) kjenne til? :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå kommer det jo veldig an på hva slags oppgave man trekker da. Noen oppgaver er veldig lett å "lure seg til en god karakter", og andre ikke så mye. Jeg kunne ikke tenke meg at den oppgaven anybody fikk dreide seg om Syria.

Anonymous poster hash: 72348...293

Ja, det er også sant, men jeg mener å huske fra de historietimene jeg hadde tidligere at vi måtte holde oss noenlunde oppdatert i samfunnet. Ville ikke forundret meg om det var et kompetansemål, og syria-situasjonen er vel noe folk flest (burde) kjenne til? :vetikke:

Ja altså den første delen er jo ganske konkret "imperialisme og utviklingsproblemer. Historiske forutsetninger for europeisk imperialisme", der satset jeg på å score mest poeng.

Så dro jeg inn Borgerkrigene i Rwanda som en pågående konflikt, uten å gå veldig mye inn på det, men drøftet litt rundt det og fikk null respons hos sensor... Etter litt frem og tilbake sa han "har du fulgt med på nyhetene i det siste? Hva kan du om syria?".

Ble jo satt ut, og klarte ikke dra paraleller til imperialismen men snakket jo om krisen i syria. Han var interessert i det som hadde skjedd i syria de siste fire åra. Følte kanskje det ble litt mer som en samfunnsfageksamen.

Og det var vel litt rart at de la hovedvekt på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er også sant, men jeg mener å huske fra de historietimene jeg hadde tidligere at vi måtte holde oss noenlunde oppdatert i samfunnet. Ville ikke forundret meg om det var et kompetansemål, og syria-situasjonen er vel noe folk flest (burde) kjenne til? :vetikke:

Jeg kan litt om Syria-situasjonen, men ikke spesielt detaljert. Og hvertfall ikke hva som har skjedd de 4 siste årene. Jeg synes det er rart at eksamen fokuserer på en bestemt konflikt, når kompetansemålet er så åpent.

Tar jeg helt feil nå? Jeg har historie på skolen, og vi valgte oss en bestemt konflikt, altså situasjonen i DR Kongo. Jeg hadde aldri klart å svare utfyllende på spørsmål rundt Syria, men jeg hadde vel lest meg litt opp om jeg skulle ta eksamen da.

Anonymous poster hash: 72348...293

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja altså den første delen er jo ganske konkret "imperialisme og utviklingsproblemer. Historiske forutsetninger for europeisk imperialisme", der satset jeg på å score mest poeng.

Så dro jeg inn Borgerkrigene i Rwanda som en pågående konflikt, uten å gå veldig mye inn på det, men drøftet litt rundt det og fikk null respons hos sensor... Etter litt frem og tilbake sa han "har du fulgt med på nyhetene i det siste? Hva kan du om syria?".

Ble jo satt ut, og klarte ikke dra paraleller til imperialismen men snakket jo om krisen i syria. Han var interessert i det som hadde skjedd i syria de siste fire åra. Følte kanskje det ble litt mer som en samfunnsfageksamen.

Og det var vel litt rart at de la hovedvekt på dette?

De la nok ikke hovedvekt på del to, men du trekkes gjerne en hel karakter hvis du ikke kan svare tilfredsstillende på tilleggsspørsmål. Dessuten møtte du vel strengt tatt ikke kravet om å "undersøke bakgrunn for en pågående konflikt," ettersom borgerkrigene i Rwanda ikke er pågående i disse dager.

Anonymous poster hash: 1170a...c63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KrissyHart

en del av norgeshistorie og en del av verdenshistorie

kan egentlig være hva som helst av det.. du bør lese begge bøkene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, så mye gjøking (skriking og synsing) i én tråd.

Først og fremst, til alle dere som tok historie muntlig for 3+ år siden; det er ikke den samme eksamenen lenger. Sikkert mye velmente råd, men første gang jeg meldte meg opp til eksamen var faget fortsatt delt opp i nyere og eldre historie. Sånn er det ikke lenger, så det er en del endringer som har skjedd.

For det andre; det er da helt irrelevant hvor mange SIDER pensum man har å lese på; det viktigste med eksamen i historie er at du er godt forberedt og KAN det stoffet du skal gjennom. Historie er et relativt stort fag i VGS-sammenheng, sammen med matte og norsk, som er det aller største faget.

Min lærer på Bjørknes var veldig grei og lagde to kompendier til oss med sammendrag av eksamensrettet informasjon til samtlige temaer.

Her var det tidslinjer, hun viste til de ulike revolusjonene (den amerikanske, den franske osv.) med de tilhørende ideologier. I tillegg må du lære en del om kilder, hva som er en troverdig og hva som ikke er en troverdig kilde, ideologier ifht 1. og 2. verdenskrig osv.

Noen temaer er selvsagt større enn andre, hun brukte mye lenger tid på verdenskrigene og på den norske grunnlovstiden enn det hun f.eks brukte på vikingtiden.

Det er heller ikke slik at samtlige fylker har samme praksis i muntlig eksamen. I Oslo er det ganske vanlig når man går opp som privatist at man får et tema for sin eksamen, og så gir de deg et uforberedt tema etterpå. I Akershus opplevde jeg at man får en del A og en del B, der begge temaer skal greies ut om i omtrent samme mengde og tid. Du får gjerne utfyllende spørsmål, men ingen "overraskelser" som i Oslo. Det er altså litt forskjellig praksis fra sted til sted.

Konkrete tips:

-følg læreplanmålene

-lag disposisjoner for hvert tema (du sparer svært mye tid ved 30 min forberedelse dersom du allerede har ett ferdigskrevet A4-ark)

-kjør prøveeksamen om du har mulighet (via lærer, andre privatister etc.)

-vær forberedt på spørsmål

-du trenger ikke alltid kunne alle årstall, men lær deg (i alle fag) å tidfeste perioder. Får du spørsmål om vikingtiden må du vise tydelig med én gang at du har forståelse for når perioden begynner og slutter, at 1066 regnes som avslutningen på vikingtiden med slaget ved stamford bridge f.eks. Innled eksamenen din med å tidfeste temaet du skal snakke om, så slipper du å gå tilbake og fortelle dette fordi de spør. (De kommer til å spørre). Når det gjelder verdenskriger MÅ du kunne tall, ikke bare for Norge, men for viktige hendelser i forkant av og underveis, som f.eks skuddene i Sarajevo ifht 1.verdenskrig, frem til krigsutbrudd osv.,

-vis at du har kontroll på faget, men ikke gå deg bort i lange forklaringer om unødvendige ting. Svar konkret og ta med alt du mener er relevant. Det er ikke noe problem å stoppe opp litt eller se på notatene dine, bare du bruker egne ord og kommer til en slags avrunding av temaet ditt.

Lykke til:)

-



Anonymous poster hash: fc1c3...831
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, så mye gjøking (skriking og synsing) i én tråd. Først og fremst, til alle dere som tok historie muntlig for 3+ år siden; det er ikke den samme eksamenen lenger. Sikkert mye velmente råd, men første gang jeg meldte meg opp til eksamen var faget fortsatt delt opp i nyere og eldre historie. Sånn er det ikke lenger, så det er en del endringer som har skjedd. For det andre; det er da helt irrelevant hvor mange SIDER pensum man har å lese på; det viktigste med eksamen i historie er at du er godt forberedt og KAN det stoffet du skal gjennom. Historie er et relativt stort fag i VGS-sammenheng, sammen med matte og norsk, som er det aller største faget. Min lærer på Bjørknes var veldig grei og lagde to kompendier til oss med sammendrag av eksamensrettet informasjon til samtlige temaer. Her var det tidslinjer, hun viste til de ulike revolusjonene (den amerikanske, den franske osv.) med de tilhørende ideologier. I tillegg må du lære en del om kilder, hva som er en troverdig og hva som ikke er en troverdig kilde, ideologier ifht 1. og 2. verdenskrig osv. Noen temaer er selvsagt større enn andre, hun brukte mye lenger tid på verdenskrigene og på den norske grunnlovstiden enn det hun f.eks brukte på vikingtiden. Det er heller ikke slik at samtlige fylker har samme praksis i muntlig eksamen. I Oslo er det ganske vanlig når man går opp som privatist at man får et tema for sin eksamen, og så gir de deg et uforberedt tema etterpå. I Akershus opplevde jeg at man får en del A og en del B, der begge temaer skal greies ut om i omtrent samme mengde og tid. Du får gjerne utfyllende spørsmål, men ingen "overraskelser" som i Oslo. Det er altså litt forskjellig praksis fra sted til sted. Konkrete tips: -følg læreplanmålene-lag disposisjoner for hvert tema (du sparer svært mye tid ved 30 min forberedelse dersom du allerede har ett ferdigskrevet A4-ark)-kjør prøveeksamen om du har mulighet (via lærer, andre privatister etc.)-vær forberedt på spørsmål -du trenger ikke alltid kunne alle årstall, men lær deg (i alle fag) å tidfeste perioder. Får du spørsmål om vikingtiden må du vise tydelig med én gang at du har forståelse for når perioden begynner og slutter, at 1066 regnes som avslutningen på vikingtiden med slaget ved stamford bridge f.eks. Innled eksamenen din med å tidfeste temaet du skal snakke om, så slipper du å gå tilbake og fortelle dette fordi de spør. (De kommer til å spørre). Når det gjelder verdenskriger MÅ du kunne tall, ikke bare for Norge, men for viktige hendelser i forkant av og underveis, som f.eks skuddene i Sarajevo ifht 1.verdenskrig, frem til krigsutbrudd osv., -vis at du har kontroll på faget, men ikke gå deg bort i lange forklaringer om unødvendige ting. Svar konkret og ta med alt du mener er relevant. Det er ikke noe problem å stoppe opp litt eller se på notatene dine, bare du bruker egne ord og kommer til en slags avrunding av temaet ditt. Lykke til:)- Anonymous poster hash: fc1c3...831

Takk for gode råd, selvom jeg ikke er trådstarter :) Hehe..

Har faktisk gitt opp å lese inn og ut av lærerboken, heller begynt å finne mer info via nettet, historiebøker etc. Hjelper ganske mye, da man kan gå litt mer dypt inn i temaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...