Gå til innhold

jente på 4 år alene hjemme, er det ok?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er ingen som VET hva en 4-5-åring ville gjort eller ikke gjort. Hun/han ville nok taklet situasjoner man er forberedt på (er sulten, det ringer på døren, klemstrer fingeren, osv). Men det kan ALLTID skje uforutsette ting som en 4-5-åring ikke har forutsetning til å finne egne løsninger på. Og en 4-5-åring har bedre fantasi enn vi tror. Verden skal utforskes, og noe som var uinteressant i går, er kanskje spennende i dag! "Jeg er så stor, at nå kan jeg bruke den skarpe kniven", "Jeg har lyst på noe godt, jeg vet jo hvor butikken er", osv. Hvor går grensen? 4-5 år? 5-6 år? 6-7 år? 7-8 år? Det er vanskelig å vite, men etter min mening, IKKE 4-5 år!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har latt min snart 5 åring vært alene hjemme i et tidsrom på 10-15 minutter noen ganger, hvis jeg må bli kjørt en plass f.eks. Da føler han mye ansvar, og blir veldig stolt av å ha vært alene hjemme. Han har fått streng beskjed om å ikke gjøre noe dumt, og det gjør han ikke heller. Sitter og ser på tv i samme stillingen som da vi gikk. Nærmeste nabo, to meter fra oss følger med. Han er moden for alderen, og en veldig snill gutt. Dette har vi vurdert som forsvarlig :)



Anonymous poster hash: e04f8...9b3
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gamle er egentlig barn når de kan ringe til foreldrene? Min 5 åring kan IKKE ringe med telefonen i alle fall. Det er ikke aktuelt å la han være hjemme alene før han kan bruke telefonen og ringe til meg hvis det skulle være noe.

Pr. i dag går jeg ikke lenger enn til postkassa mens ungene er inne alene (4 og 5 år), så det er snakk om 2 minutt max.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gamle er egentlig barn når de kan ringe til foreldrene? Min 5 åring kan IKKE ringe med telefonen i alle fall. Det er ikke aktuelt å la han være hjemme alene før han kan bruke telefonen og ringe til meg hvis det skulle være noe.

Det kommer vel anpå hva man lærer dem. Min treåring har kunnet ringe med telefonen "sin" ganske lenge, men det er fordi han ringer til farmoren hver onsdag og det er superekstremtviktig å få gjøre det heeeelt selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er viktig å ikke være for bastant. Barns modning er så individuell. Foreldrene kjenner sitt eget barn best. Sønnen min kunne nesten ikke være alene i ti min. engang ved 9-10 års alder. Hvis jeg dro i butikken en liten tur, hadde han gjerne klart å kline til kjøkkenet eller finne på andre mer eller mindre kreative sprell. Datteren min har vært veldig annerledes. Hun ble mye tidligere moden. Fra hun var ca 5 år kunne jeg fint dra en liten tur i butikken eller lignende.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var moden for alderen, men fikk ikke være alene før skolealder (back in the day). Mine foreldre stolte på meg så mye man kan stole på et barn. Jeg var veldig veslevoksen og en liten regelrytter, men jeg var jo likevel et lite barn.

Hvis mamma hadde latt meg være alene i en time mens jeg så på TV, så ville jeg nok følt meg veeeeldig stor! Og siden jeg først var så voksen at jeg kunne være alene, så ville jeg kanskje funnet ut at jeg skulle overraske mamma med å gjøre en voksenting hun ville sette pris på, som å lage mat til henne, eller koke kaffe. Hvis det ringte på døren, så ville jeg nok åpnet, og hvis jeg fikk beskjed om å ikke åpne, og det likevel ringte det på, så hadde jeg blitt redd.

Så nei, en 4-åring skal ikke være alene, selv om de er av den rolige, ansvarlige typen. De kan også få innfall som vi voksne aldri kunne drømme om!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her, foreldrene skjulte ikke at hun var alene hjemme. De sa det rett ut, de synes det var greit. Moren er lærer på barneskole her. ...

Jeg bare synes det er bekymringsverdig. Anonymous poster hash: 775fc...06d

Men hvor lenge da? Er hun helt alene? Storesøsken?

Vi lar vår 5 åring være alene mens jeg er på butikken i nabohuset ( i hvert fall om sommeren)

Anonymous poster hash: 623ba...11f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kjenner vel ungen sin? Jeg kan med 100% sikkerhet si at min fireåring ikke hadde gjort noe av dette. Om han vil lage mat alene, er det uansett helt problemfritt, da finner han knekkebrød i skapet og pålegg i kjøleskapet. Det verste som kan skje er at han griser melk.

Anonymous poster hash: ad621...21f

Det kan du faktisk ikke si med 100 % sikkerhet. Jeg var 100 % sikker på at min 4-åring ikke ville stikke av fra meg på stranden, men det gjorde hun ... nå er hun like gammel som jenta som TS forteller om, og selv om jeg er praktisk talt sikker på at hun ikke ville ha gått ut alene, kan jeg ikke utelukke at det kan skje. En 4-5-åring kan fint få den ideen "nå skal jeg gå og finne mamma og pappa" eller lgnende. Jeg synes det er uansvarlig å la et så lite barn være alene hjemme.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når er barn gamle nok til å få litt ansvar da? F.eks være hjemme alene en halvtime under trygge omstendigheter? Jeg har bare en baby ennå, og husker rett og slett ikke hvor modne unger når de er 4-5. Jeg skjønner jo at det er individuelt. Men er det ikke et poeng at barn må lære seg litt etter litt og møte ulike situasjoner? Hvordan skal ungene lære seg å møte livet, hvis de aldri har fått skjære seg i fingeren en gang?



Anonymous poster hash: bb46e...36d
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Seajewel

Det jeg lurer på, er HVORFOR?? Hvorfor skal en fireåring være hjemme alene? Når man kan ta de med seg, når dere "bare" skal en snartur i butikken, hva om barnet satte fast en eplebit i halsen? Da spiller det ingen rolle om dere var vekke "bare" i ti minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En 4-åring kan finne på utrolig mye ulurt på en time alene! De har jo så mange ideer og lite vett. Hva om hun finner på å koke egg, eller steike pannekaker? Da er ikke sjansen liten for brannskade/brann. Nei dette er ikke greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullstendig uakseptabelt.

Enig!

Anonymous poster hash: 3369b...f28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men når er barn gamle nok til å få litt ansvar da? F.eks være hjemme alene en halvtime under trygge omstendigheter? Jeg har bare en baby ennå, og husker rett og slett ikke hvor modne unger når de er 4-5. Jeg skjønner jo at det er individuelt. Men er det ikke et poeng at barn må lære seg litt etter litt og møte ulike situasjoner? Hvordan skal ungene lære seg å møte livet, hvis de aldri har fått skjære seg i fingeren en gang?

Det finnes da mange måter på å gradvis gjøre de mer selvstendige på uten å faktisk forlate leiligheten og reise fra de.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes da mange måter på å gradvis gjøre de mer selvstendige på uten å faktisk forlate leiligheten og reise fra de.

Ja, det er sant. Men når synes du det er greit med 15-30 minutter alene da?

Anonymous poster hash: bb46e...36d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker en gang da jeg var fem år og moren min tok sjansen på å kjøre ned på butikken uten meg. Hun var sikkert bare borte 15-20 min, men jeg husker ennå klumpen i magen og at jeg sto og kikket engstelig etter henne i vinduet hele tiden. Og jeg var en helt vanlig og veltilpasset femåring uten separasjonsangst eller noe. Jeg var rett og slett bare for liten til å være hjemme alene. Tidsbegrep var også ikke utviklet ennå, 20 minutter føltes mye lenger enn det var.. Heldigvis skjedde dette bare én gang.

Bare et par år seinere, da jeg var 7-8 og hadde begynt på skolen, var det en helt annen sak. Da var det spennende å være hjemme alene en liten stund mens de voksne handlet, jeg kunne klokka skikkelig og visste at de var tilbake øyeblikk. Hadde også lært meg sånt som å ringe med telefon etc dersom noe skulle oppstå.

Så jeg tenker at å etterlate en fireåring alene er helt feil. Noen burde ta kontakt med barnevernet siden dette tydeligvis er noe foreldrene ikke skjønner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alene? Du verden, sier jeg.

Hva om det skjedde noe? Brann?

Unger kan finne på mye rart også, så det bør være en voksen sammen med et så lite barn



Anonymous poster hash: 3230c...b69
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...