Gå til innhold

2. generasjons innvandrer fra Oslo- fritt valg av bunad?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg syntes det er rart å velge bunad ut i fra utseende, for meg er bunad noe som viser hvor man har tilhørighet og hvor slekta kommer fra.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ingen som kan nekte deg å kjøpe den bunaden du liker best. Selv er jeg adoptert fra sør-amerika og elsker bunader, men jeg har valgt å kjøpe Lundebydrakten. Lykke til på bunadsjakt :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MissWinter

Det er ikke lett å velge det hvis man ikke føler at man har en tilhørighet til et geografisk bestemt område.

TS: Mtp at du har mest tilhørighet til Oslo så er det naturlig å ha bunad derfra. Men hvis du ikke liker bunadene, så ville jeg eventuellt vurdert bunad/festdrakt fra andre nærliggende områder rundt Oslo, feks en bunad fra Akershus. Da er du litt mer innenfor det sosiale kravet om å velge bunad etter geografisk tilhørighet.

Selv gir jeg blaffen i slike krav, og tenker at det uansett er kjempefint at kvinner fortsatt vil bruke bunad og festdrakt ;)

Endret av MissWinter
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er født i utlandet, men bodd i Norge 95% av livet mitt. Jeg har ingen bunad fordi jeg følte ikke jeg hadde behovet for det. Jeg har en stefar og en "stebestemor" som vil at jeg skal arve hennes bunad. Jeg synes det er en ære. Hadde dere reagert på det? Hun er forresten fra østlandet men har bodd i bygda mi så lenge hun har vært gift (40år), så bunaden er forskjellig fra den som er her.

Anonymous poster hash: e5a99...305

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fra Trondheim.

Var så heldig å få en bunad av en bekjent da hun hadde kjøpt seg ny (hadde aldri hatt råd til bunad selv!). Jeg har null tilknytning til dette stedet, men synes bunaden er kjempefin. På 17. Mai/konfirmasjoner har jeg ofte fått spørsmål om hvor den kommer i fra/hva den heter, men aldri har noen spurt om min tilknytning til stedet.

TS velg den du synes er finest, tviler på at ukjente folk kommer til å forhøre deg om hva slags tilknytning du har til stedet!

Anonymous poster hash: 00545...98a

Da tror jeg du var heldig. Jeg blir spurt hver gang, hadde jeg plutselig dukket opp med en annen bunad og folk hadde spurt, ja da hadde ikke blikkene blitt korte for å si det slik.

Anonymous poster hash: cb087...928

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er født i utlandet, men bodd i Norge 95% av livet mitt. Jeg har ingen bunad fordi jeg følte ikke jeg hadde behovet for det. Jeg har en stefar og en "stebestemor" som vil at jeg skal arve hennes bunad. Jeg synes det er en ære. Hadde dere reagert på det? Hun er forresten fra østlandet men har bodd i bygda mi så lenge hun har vært gift (40år), så bunaden er forskjellig fra den som er her.

Anonymous poster hash: e5a99...305

Den er god nok for meg.

Anonymous poster hash: cb087...928

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For min del handler bunad om tilknytning til et sted. Det trenger ikke være et sted du har bodd selv, det kan være stedet bestemoren din ble født eller faren din vokste opp, men en eller annen form for "blodsbåndstilknytning" må det være synes jeg. Jeg har sør-trøndelagsbunad, har ingen slekt der, men jeg er selv født og oppvokst der. Det er for meg en måte å løfte frem den delen av bakgrunnen min, og jeg får hvert år spørsmål om hvor bunaden er fra og hvorfor jeg har den. Det er koselig! Ellers synes jeg det er mer åpent med festdraktene, som er et godt alternativ hvis man ikke liker bunaden du har tilknytning til.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er født i utlandet, men bodd i Norge 95% av livet mitt. Jeg har ingen bunad fordi jeg følte ikke jeg hadde behovet for det. Jeg har en stefar og en "stebestemor" som vil at jeg skal arve hennes bunad. Jeg synes det er en ære. Hadde dere reagert på det? Hun er forresten fra østlandet men har bodd i bygda mi så lenge hun har vært gift (40år), så bunaden er forskjellig fra den som er her.

Anonymous poster hash: e5a99...305

Dette synes jeg er helt greit!

Anonymous poster hash: cbdc6...7f8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atheena

Det er akkurat like mye bullshit som du skriver. Ser du virkelig ikke det?

Anonymous poster hash: 6e872...a25

Absolutt ikke. Du har ingenting som i det hele tatt kan bekrefte at du er fra Oslo. Hvis du leter bakover i mine innlegg vil du se at jeg har svart på Osloinnlegg. Dessuten gjemmer jeg meg ikke bak å være anonym bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt ikke. Du har ingenting som i det hele tatt kan bekrefte at du er fra Oslo. Hvis du leter bakover i mine innlegg vil du se at jeg har svart på Osloinnlegg. Dessuten gjemmer jeg meg ikke bak å være anonym bruker.

Det har ikke du heller. Kan du drite deg mer ut enn dette? Tydeligvis, da du må bryte forumsreglene i tillegg. Patetisk.

Anonymous poster hash: 6e872...a25

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er født i utlandet, men bodd i Norge 95% av livet mitt. Jeg har ingen bunad fordi jeg følte ikke jeg hadde behovet for det. Jeg har en stefar og en "stebestemor" som vil at jeg skal arve hennes bunad. Jeg synes det er en ære. Hadde dere reagert på det? Hun er forresten fra østlandet men har bodd i bygda mi så lenge hun har vært gift (40år), så bunaden er forskjellig fra den som er her.

Anonymous poster hash: e5a99...305

Ja, er greit, i mine øyne! Er veldig stor forskjell på å arve enn å bare plukke seg ut en tilfeldig fra gokk.
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atheena

For min del handler bunad om tilknytning til et sted. Det trenger ikke være et sted du har bodd selv, det kan være stedet bestemoren din ble født eller faren din vokste opp, men en eller annen form for "blodsbåndstilknytning" må det være synes jeg. Jeg har sør-trøndelagsbunad, har ingen slekt der, men jeg er selv født og oppvokst der. Det er for meg en måte å løfte frem den delen av bakgrunnen min, og jeg får hvert år spørsmål om hvor bunaden er fra og hvorfor jeg har den. Det er koselig! Ellers synes jeg det er mer åpent med festdraktene, som er et godt alternativ hvis man ikke liker bunaden du har tilknytning til.

Veldig mange velger på denne måten. Da er det lett å kamuflere at man velger den man liker best ut av flere mulige. Jeg elsker Oslo jeg, men syns Oslobunaden er begredelig. Det eneste som har noe med Oslo å gjøre på den er Oslovåpenet. Synd at den ikke er verdt pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atheena

Det har ikke du heller. Kan du drite deg mer ut enn dette? Tydeligvis, da du må bryte forumsreglene i tillegg. Patetisk.

Anonymous poster hash: 6e872...a25

Bryter man forumreglene med å si at man kan se på en brukers tidligere innlegg? Det viste jeg i såfall ikke.

Så hyggelig du er da, jeg driter meg ut og er patetisk ja. Klarer du ikke å diskutere uten å være frekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bullshit anonym bruker 😄 Du har ingenting som kan backe opp det du skriver der.

Beltestakken kalles Oslo 3 bunad fordi hele vestkanten har skaffet seg den etter at Celine Midelfart fikk seg den blant annet.

Var det ikke du som ville ha beltestakk, og i samme åndedrag sa at "hvis alle andre vil ha en bunad, så vil ikke jeg ha den". Selvmotsigende, much? :ler: Endret av Chloe-
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er faktisk litt enig med de som sier dette med at det blir mer generisk og lite mangfold om alle bare velger den bunaden de synes er finest. Da blir det jo en motegreie i stedet, og man ser jo gjerne dette med Lundeby, Beltestakk og Nordlandsbunaden som folk har valgt seg selv om de ikke har tilknytning. Det er så mange som har disse etter hvert, mens sjeldnere og mer spesielle bunader forsvinner.

Jeg mener ikke at man skal velge seg en bunad man synes er stygg (jeg er fra Bærum og har ikke valgt den bunaden, men heller ikke Beltestakk siden jeg ikke synes jeg har sterk nok tilknytning selv om farfar er derfra).

Jeg kan skjønne hvorfor utflyttede nordlendinger har denne bunaden, men at folk fra Troms og Finnmark kjøper denne bunaden, har jeg aldri skjønt. En ting er hvis de stammer fra Nordland, men det er det jo de færreste som gjør. Veldig kjedelig for oss som har "rett" til å bruke denne bunaden.

Anonymous poster hash: a83ea...cf3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Hei!

Jeg har veldig lyst til å kjøpe en bunad.

Litt om meg først i tilfelle dere lurte: Jeg er født i en by i nord ( vil ikke si hvilken for bunaden derfra er helt grusom...) og siden har jeg bodd i Oslo. Mine foreldre er utenlandske.

Jeg har veldig lyst til å kjøpe en bunad, men jeg synes festdrakten og "Oslo- drakten" ikke er særlig fine på meg.

Har jeg da rett til å kjøpe en bunad fra et sted som jeg ikke har tilknytning til- eller er dette hyklerst? Bør man ha en tilknytning til stedet som man bærer bunaden sin fra? Hele slekten min er fra Oslo.

hilsen meg!

Anonymous poster hash: cff44...fff

ærlig talt så tror jeg ikke det er noen lover og regler om dette. Gjerne det var det før men tviler på st det er så strengt. Du blir ikke arrestert liksom om du kjøper en annen bunad enn der du er født eller bor nå.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest BettyBoop

Jeg synes det blir helt merkelig å skaffe seg en bunad fra et sted man ikke har noe tilknytning til.

Herregud. Norge er på størrelse med en liten by i seg selv. Er det så nøye?
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud. Norge er på størrelse med en liten by i seg selv. Er det så nøye?

Norge er et av Europas største land, spesielt i lengde. Så akkurat det blir nok litt feil å si eller hva?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud. Norge er på størrelse med en liten by i seg selv. Er det så nøye?

Størrelse i areal, nei.

Størrelse i populasjon, ja. Dermed blir det desto viktigere at folk holder på tradisjoner. Vi er ikke så mange som kan bringe kulturarven videre.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan skjønne hvorfor utflyttede nordlendinger har denne bunaden, men at folk fra Troms og Finnmark kjøper denne bunaden, har jeg aldri skjønt. En ting er hvis de stammer fra Nordland, men det er det jo de færreste som gjør. Veldig kjedelig for oss som har "rett" til å bruke denne bunaden.

Anonymous poster hash: a83ea...cf3

Det jeg også syntes er patetisk når det kommer til nordlandsbunaden er at folk velger den fargen de syntes er finest, ikke hvorifra de "kommer" i fra når det gjelder nordland. Grønn for landet, blå for havet. Jeg eier en 3.gen grønn nordlandsbunad og grøsser meg hver 17.mai over alle de 14åringene som fikk blå fordi syntes den var finest. Det er bare meg da. Heldigvis venter jeg nå på min egen bunad som kommer fra et annet sted i landet (far sin side)

Pst, dette er bare meg, som er litt nazi.

ærlig talt så tror jeg ikke det er noen lover og regler om dette. Gjerne det var det før men tviler på st det er så strengt. Du blir ikke arrestert liksom om du kjøper en annen bunad enn der du er født eller bor nå.

Nei, selvfølgelig risikerer man ikke å bli arrestert for å gå med en bunad man ikke har tilhørighet til, men risikerer å bli ydmyket og død av skam når noen påpeker at du bruker en bunad du ikke har tilhørighet til.
Endret av dillyduzit
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...