Gå til innhold

4 års prøver har blitt 3-barnsmamma med grått hår!

Solsikke84

Anbefalte innlegg

Sola skinner så utrolig vakkert! Det er bare to uker igjen til mannen og jeg har tre uker ferie sammen. Deretter skal jeg ha ferie i en fjerde uke, jobbe i 3-4 uker og deretter permisjon. Det er snart på tide å tenke på å søke om permisjonspenger, men hodet mitt orker bare ikke å tenke på den potensielle jungelen av papirer nå. Så jeg utsetter og utsetter. Søke en annen dag. Jeg vet ikke hvilken ende man starter i en gang.

Er det elektroniske skjemaer? Eller er jeg avhengig av printer? Hvor sendes det? Må vi ha bestemt fordelingen av ukene før vi søker? Siden vi søker før 1 juli, men barnet blir født etter 1 juli, skal vi søke om 10 eller 14 uker til far dersom han skal ha minimum og deretter noen måneder ulønnet...? Aaaargh. Det er for mye! Kokt i hodet.

Takke meg til å spise saftis i sola i dag!

PS: KJEMPEGRATTIS til alle prøvere som endelig venter barn nå. Er rene babyboomen på KG nå, og det er skikkelig morsomt å se!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ganske deilig nå. Lista av ting som trengs blir mindre, det samme blir bekymringene mine. Det er fortsatt noen ganger når jeg er usikker på om jeg har kjent bevegelser i det siste eller ikke, men det kommer ganske jevnlig nå med spark, så det skjer at jeg glemmer alt av bekymringer nå!

Men det som nå er utfordringen er sexlivet. Det er så mange latterlige småsituasjoner og tanker som jeg ikke kan dele med bedre halvdel... Som et spark i litt dårlig timing som setter meg helt ut av rette humøret og gjør meg lattermild heller. Man tar ikke hånda hans og legger på magen og bryter i med "Kjenn fotballspillern, da!" når han peiser på med sine beste kunster for å glede en noe lystig kone, liksom. Jeg vet jo fort at da går det noen dager til neste gang... :fnise:

Også er han litt for forsiktig 97% av tiden og glemmer seg og er for hardhendt 3% av tiden... Igjen, man sier ikke "Ro litt ned, hun får kanskje kul i hodet". Man kjenner sin egen mann godt nok til å stoppe lystdrepende kommentarer på tungespissen nå, liksom.

Ny craving: Smågodt. Jeg spiser mer smågodt hver dag enn en gjennomsnittlig norsk unge gjør gjennom hele påskeuka. Fuck vekta, liksom. Men nå er det slutt. Har vært flink i dag og nå skal jeg tilbake på frukt og saft-is!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare vent du, missdior... En vakker dag så ligger du seint i andre trimester under samboeren din og plutselig slår det deg at far og barn dulter løs på deg i samme takt. Det er vanskelig å ikke flire da! :P

PS: Leste at du har guttefølelse. Jeg hadde også det. Og mannen. Og svigermor. Og vi tok gullringtest som sa gutt. Og jeg drømte gutt og gikk rett på og kikket på blått tøy i butikkene... Jeg brydde meg ikke om hvilket kjønn men jeg ble helt satt ut på ultralyden når de sa at det var en liten frøken, for jeg var så innstilt liksom... Så hold alle muligheter åpne og kall den lille for "Linda-Tobias" eller noe sånt frem til du får vite :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en PS:

Mannen og jeg heller mot Linn. Jeg kjemper fortsatt hardt for Tuva, og i forrige uke ble Tale lagt på bordet som mulig navn.

Vi vet hvertfall at det IKKE blir Billie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare vent du, missdior... En vakker dag så ligger du seint i andre trimester under samboeren din og plutselig slår det deg at far og barn dulter løs på deg i samme takt. Det er vanskelig å ikke flire da! :P

PS: Leste at du har guttefølelse. Jeg hadde også det. Og mannen. Og svigermor. Og vi tok gullringtest som sa gutt. Og jeg drømte gutt og gikk rett på og kikket på blått tøy i butikkene... Jeg brydde meg ikke om hvilket kjønn men jeg ble helt satt ut på ultralyden når de sa at det var en liten frøken, for jeg var så innstilt liksom... Så hold alle muligheter åpne og kall den lille for "Linda-Tobias" eller noe sånt frem til du får vite :P

Jeg har kviet meg for å ha sex etter jeg fikk positiv test, så jeg er litt paranoid allerede jeg :ler: Blir nok noe annet når "faren" er over. Savner kjæresten da, han er på jobbtur og jeg er alene hjemme :( Har pusen, men det er sommer og hun liker alleraller best å være ute... Ja, guttefølelsen er sterk altså! Skal ta den der natrontesten en dag, bare for gøy! Hehehe. Det kinesiske fødselskartet sier også gutt :opplyser:

Jeg har både jente og guttenavn klare jeg, og mannen er faktisk enig i guttenavnet! Liiiitt uenige på jentefronten... :fnise: Jeg liker Jenny, Amalie, Aurora, Marikken og Karoline. Og Klare og Elise, og Johanna og... fytti, det er jo mange :ler:

Nok en PS:

Mannen og jeg heller mot Linn. Jeg kjemper fortsatt hardt for Tuva, og i forrige uke ble Tale lagt på bordet som mulig navn.

Vi vet hvertfall at det IKKE blir Billie.

Linn er fint! Men Tuva er eeenda finere :hjerte: Tale har jeg ikke noe forhold til egnetlig, har aldri tenkt på det. Det er fint navn, da! :)

Ikke Billie? Hva??? :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har både jente og guttenavn klare jeg, og mannen er faktisk enig i guttenavnet! Liiiitt uenige på jentefronten... :fnise: Jeg liker Jenny, Amalie, Aurora, Marikken og Karoline. Og Klare og Elise, og Johanna og... fytti, det er jo mange :ler:

Linn er fint! Men Tuva er eeenda finere :hjerte: Tale har jeg ikke noe forhold til egnetlig, har aldri tenkt på det. Det er fint navn, da! :)

Ikke Billie? Hva??? :fnise:

Vi har også allerede (nesten) bestemt oss for navn. :ler: Sofie eller Amalie og Sebastian :) Må bare bli preggers igjen først :P Haha :P

Tuva og Linn er kjempefine navn! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gravidplage #485

Æsh, au... Brystene mine har vokst pittelitt, ikke nok til at andre enn jeg merker det. Men brystvortene mine har gått fra fine småknopper til "Jeg har ammet fem kull og skal til på det sjette." Altså, i stiv tilstand før var overflaten omtrent som en tiøring. Nå er det omtrent som et kronestykke, eller ikke langt derifra. Det er helt utrolig.

Og det har medført mye tørrhet, sårhet, kløe og sprekker i brystvortene. Jeg har forsøkt "alt" av kremer og ting, men sårt og sprukkent har det vært uansett. Så jeg forsøkte til slutt olivenolje. På bomullsdott, smøre inn etter dusj + hver morgen og hver kveld. Om kvelden tok jeg på litt før kveldsstell og tannpuss for jeg sover uten BH.

Og utrolig nok... De er ganske fine nå. Man ser jo at det er mye lyserød hud som er "ny", men ikke lengre tørre, såre, kløende og sprukne. Skulle ønske jeg forsøkte olivenoljen først...

En annen ting er at brystvortene mine nesten alltid er i stiv/halvstiv tilstand. I følge jordmor er dette et godt tegn for baby, at baby trolig vil få godt sugetak når den tid kommer. Jeg håperHÅPER at jeg får til ammingen uten større problemer... For det virker så upraktisk med å være helt avhengig av kun MME. Men jeg er bekymret såklart. Spesielt siden brystene ikke har vokst. Og siden mamma har erklært at hun hadde melkeproduksjon/råmelk i gang når hun var halvveis i svangerskapet med alle sine. Takk, mamma. Trengte en bekymring til. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også allerede (nesten) bestemt oss for navn. :ler: Sofie eller Amalie og Sebastian :) Må bare bli preggers igjen først :P Haha :P

Tuva og Linn er kjempefine navn! :)

Elsker Sofie og hadde faktisk Sebastian som mulig "andre fornavn" til gutt her! :) For meg blir det for langt til fornavn, jeg vil ha kort-korte daglignavn. Skrev om det flere sider frem, mannen elsker navnet Annette (eller Anette som jeg synes er penere stavemåte), mens jeg mener Anett er nok stavelser... :P

De er vriene disse navnene... Men det er litt morsomt også! Leste om den kjemiske du hadde, synes du har en fin holdning. Kose dere masse sammen, så sitter den sikkert snart igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker Sofie og hadde faktisk Sebastian som mulig "andre fornavn" til gutt her! :) For meg blir det for langt til fornavn, jeg vil ha kort-korte daglignavn. Skrev om det flere sider frem, mannen elsker navnet Annette (eller Anette som jeg synes er penere stavemåte), mens jeg mener Anett er nok stavelser... :P

Ja, Sebastian er litt langt - vi finner vel en slags forkortelse tror jeg. Men kan jo hende når ungen kommer at det plutselig blir noe helt annet :fnise:

De er vriene disse navnene... Men det er litt morsomt også! Leste om den kjemiske du hadde, synes du har en fin holdning. Kose dere masse sammen, så sitter den sikkert snart igjen!

Takk for det :) Ja, det var vondt, men sånn man nesten må regne med tror jeg. Det er bare kroppen som ordner opp før det er for sent. :) Så satser på mars 2015-baby! :ler:

Det er jammen mange navn å velge i, og mange som kan være vel så fine når man korter de ned til hverdags :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemme syk på andre dagen. Kjeeeedeeelig, fordi det regner i dag. Er bare halvannen uke til feriestart sammen med mannen. Vi har mye planer første uka, mye shopping som skal gjøres ferdig, litt maleprosjekter, finne en kommode passende til babytøy (har sett en fin en på Bohus sine nettsider) osv.. De siste to ukene sammen går med til endel familiebesøk, så kan vi ha god samvittighet når vi trekker oss litt tilbake nærmere termin... :)

Men så klarte jeg å fange en forkjølelse. Gøy å jobbe i barnehage, gitt... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gravidplage #3.

Jeg gir denne et lavt nummer fordi det stadigvekk slår meg. Gravidplage #3 er: HVORFOR SPARKER HUN IKKE HERREGUD ER DET NOE GALT!

...men jeg tror det bare er fordi jeg har vært så rolig selv i dag. Også må jeg forsøke å roe meg heeelt ned. Neste svangerskapskontroll er 16 juni, og 19 mai var alt bare velstand hos den lille... Og hun sparket som en full Vinnie Jones i går kveld. Alt er bra. Såklart. *overbevise seg selv*

Til dere som er gravide og ennå i første trimester: Ikke la dere lure over "bare jeg passerer 12 uker så skal jeg nyte graviditeten. Man er bekymret fra FØR man blir gravid til etter man selv og ungene er døde og begravet, tror jeg... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solsikke's lille guide til plusSize-mammatøy:

Mammaklær er dyrt. Ofte dyrt kun fordi det står "mama" eller "cocoon" eller noe sånt på merkelappen. Jeg har kjøpt hittil tre plagg i gravid-typen og kommer trolig til å kjøpe lite mer enn dette. Litt fordi jeg er stor fortsatt, tross mye vektnedgang så er det rundt str 44 som er min størrelse. Noen plagg eier jeg i størrelse 40-42, og noen i 46. Men men. Her er mine gullkupp hittil:

1. Mammatruser. Driter i "mamma"-stempelet og kjøper truser på Lindex. Her fås truser i svart, tynn mikrofiber, holder formen i vask og siden de er tynne blir det minimalt med trusestrek under klærne. Abnorm bestemorstørrelse på noen av disse trusene gjør at de går laaangt opp på magen. Og Lindex har nesten alltid kjøp 3 betal for 2 på disse trusene! Hurra!

2. BH'er. So far, bruker mine egne. Har gått til innkjøp av noen forlengere i tilfelle jeg legger på meg eller får masse vann i kroppen. Ikke brukt ennå.

3. Sko. Investert i gode, gode "trå rett inn i" sandaler fra Ecco. Fint til sommersesonger. Har også kjøpt endel billige slike på Dinsko og Økonomisko. Her skal ikke lisser knyttes!

4. Bukser: Ah, denne er tricky. Jeg er ikke "tights og tunika"-menneske. Jeg har kjøpt en gravidbukse, en jeans i merket "mama" fra HM. Jeg kjøpte den i str 42, men den ble fort litt slapp i rompa og jeg må hele tiden dra den opp. Trodde jeg skulle legge meg ut mer i rompe og lår. Tips: Ikke kjøp før magen strutter og kjøp den i så fall i tett passform. Forbante jeansstoff som strekker seg og lager sekkerumpe.

Tips til første halvdel av svangerskapet: Lange topper/magebelter og hårstrikk i knapphullet på buksa og åpen smekk.

Andre bukser: Ellos Basics har endel "treningsbukser" og tights i ensfarge som har rette ben. Disse kan snike seg unna som en enkel svart bukse til gensere og topper. Spesielt om man kombinerer med en litt lang singlet i kontrastfarge under toppen (eller "magebelter" man får i trikotstoff for å forlenge toppene litt over egne bukser). Man trenger ikke gravidtights eller mammatights når man er str 44 og deromkring. Vet du hvorfor? Fordi strømpebukser og tights i str 44 gjerne går opp til armhulene på de som trenger den størrelsen for å få plass til rumpe og lår! Så da passer de perfekt til gravidmagen, gjerne til halve prisen.

5. Skjøøørt... Jeg liker skjørt. HM har faktisk et VANVITTIG lekkert skjørt inne nå. Fotsidt, bred ribbestrikk i livet og høy splitt på hver side. Jeg måtte til med størrelse S! SMALL! Da legger det seg fint rundt magen og mine 169 cm tåler faktisk at jeg drar skjørtet opp over gravidmagen uten at det blir kort. Og stoffet er deilig og splittene gjør det sommerlig flott. Me loves! Og om jeg ikke vider ut strikken så varer dette etter mammasesongen er over... :)

Jeg har også flere skjørt i ensfarge i stretchtrikot/bomullstrikot. På Cubus får man nå 2 for 149 i skjorts, topper og skjørt og de har sånne skjørt inne. De ser litt miniskjørt ut, men de stopper litt over knærne mine og om jeg kjøper litt trange så legger skjørtet seg pent rundt undersiden av magen så man ikke ser ut som en stokk, men får litt form.. På en måte. Ellos og Laredoute er også er sted hvor man får tak i sånne skjørt. Styr unna skjørt uten elestan/stretch og kjøp mindre enn buksestørrelsen din.

Blyantskjørtelengden er smaskens nå på sommer og med mage. Igjen, fordi jeg er litt kort så må jeg allerede pre-graviditet dra disse skjørtene ekstra høyt i livet så vanlige skjørt rommer en gravidmage for meg.

6. Topper: Jeg nevnte Cubus har 2 for 149 på ting? Vel, her hamstres singleter. De har lange og gode singleter her i mange farger. Jeg kjøper en bråte av disse, de er såpass rimelige at jeg ikke bryr meg om de blir strekt ut av magen min. Bonus: Jeg har mange singleter til å ha under vanlige topper etter fødsel, så kan jeg dra toppen opp og singleten ned og spare meg fra å kjøpe spesifikke ammetopper.... 2 fo 1 på Ellos av singleter har også blitt misbrukt.

HM har magebelter i hvitt og sort, topakning forresten. Er sånne som gir inntrykk av sort eller hvit trøye under toppen og er supre til å dekke åpen buksesmekk med strikk i, eller forlenge en favorittopp!

Så, hva har jeg kjøpt av gravidting? En topak magebelter på HM og en gravidbukse på HM. Ellers så kjøper jeg billig og i stretchtrikot/elestan og satser friskt på lag på lag, og komfort. Da føler jeg ikke at jeg kaster bort en masse penger på en egen garderobe som man strengt tatt mest trenger i siste trimester.

Håper vintermammaene har mulighet til å låne kåper og jakker av folk litt større enn dem, for det må være endel dyrere enn sommer/høstmammaer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Glemte nok et tips: Cardigans og hettejakker, boleroer etc: Også geniale. Disse kan man gå med åpne og trenger ikke ta hensyn til kulen på magen og det er tøy som har forbruksdato også etter fødsel... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir en masse innlegg på meg i dag. :P Måtte bare få ned det om klærne. For jeg var bekymra for klær og så masse på mammaklær da jeg testet positivt. Men det viktige er egentlig for meg å slutte med truser, skjørt og bukser som slutter rett under navlen, for der er jeg nesten tykkest nå (er tykkest rett over navlen), så jeg trenger at ting går langt over eller stopper under uten å stramme. Jeg er nok også heldig som jobber i barnehage, der det er lov å komme på jobb i en behagelig tøybukse og flate sko... :)

Men: Tilstandsrapport. Jeg sliter nå med masse tannkjøttbetennelser, tannkjøttet blør bare det ser tannkosten. Jeg har igjen dilla på salt snacks. Vesla turner verre enn verst inne i meg og jeg elsker det. Hun har litt nye faste tider nå, og jeg kjenner masse bevegelser i 3-4 perioder hver dag. Det er kun ekkelt når hun "står" i livmoren min og tråkker nedover. Det er vondt og ekkelt og ubehagelig. Alt annet er koselig. Jeg ser jo faktisk enkelte spark fra utsiden nå også, og det er komisk det!

Sexlivet funker godt fortsatt.. Eller ludospilling som Missdior kaller det :fnise: Men merker at jo mer tydelig magen blir jo mindre liker mannen å være på topp. Så ikke bare skal jeg være gravid, jeg skal jaggu gjøre jobben og la ham ligge og få deilig pulesveis i bakhodet støtt og stadig. Mannfolk!

Hjemmet er babyklart. Vi pusser ikke opp eget rom eller noe, gjesterommene er hvitmalte og fine. Barnerommet har et lyseblått vegg til vegg-teppe og et lite vindu mot hagen. <3 Men, jeg har kjøpt litt møbler, en ny hvit kommode, en hvit kiste med putelokk og snart skal jeg få på plass hvit sprinkelseng også. Det blir vel en tur på Ikea for å kjøpe noen Billy-hyller med passende plastkasser med lokk til leker og ting, og med plass til bøker og sånt...

Jeg har nå FERIE! Og har som tidligere nevnt fri i fire uker, jobbe i tre også litt ferie igjen før permisjonsstart. Så nå blir det lange koselige dager med vaskemaskin, babytøy og strykejernet... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blæh. På tide å late som om man er fornuftig, og gjøre noe fornuftig. Skal på postkontoret og hente en pakke babytøy jeg har bestilt, og deretter innom en lokal bonde for å kjøpe deilige norske jordbær. Nam, nam! :) Må bare orke å reise meg fra sofaen først.. KG er ganske behagelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forstår ikke hvorfor jeg ikke har vært innom denne dagboka før, men følger deg heretter! Du skriver kjempebra! :) Har lest alle sidene nå, og kjenner igjen så utrolig mye fra både min tid som prøver (4 år og to IVF-forsøk før positiv test) og som førstegangsgravid (rart man ikke blir kategorisert som mentalt ustabil og umyndiggjort). Tross alt det der, gjør jeg det hele om igjen! Med glede - og minst like mye bekymring som sist...!

Jordbær hørtes forresten ut som en glimrende ide i striregnet!! *skrives på handleliste*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen dere nye! :)

Dagens fruktdille er MORELLER! :P De har nydelige tyrkiske moreller på Kiwi nå. 89 kr kiloen, men utrolig gode. Så jeg skal kjøpe inn flere i morgen. Nam.

27+2 i dag! \o/ straks siste termin!

Lillenurk har hatt en svært rolig dag i dag. Har kjent litt romstering, men ingen spark. Så tror hun ligger med ryggen til igjen... Hmm. Jordmortime mandag. Gleder meg til å bli beroliget med at alt er i sin skjønneste orden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:goodbye: her vil jeg være med :nigo: vi har termin veldig nært 😊 Endret av HopsiDeisi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...