Gå til innhold

Barnebarn som ikke ringer på døren - hva mener dere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette kan bestemor løse selv, ved å låse døren når hun ikke vil ha besøk. Barna lærer jo aldri hvis de er vant til å komme og gå som de vil. Jeg synes det er så besynderlig mange tråder om manglende låsing av dører her om dagen. Svigermor tramper inn? Lås døra. Ungene kommer inn når dere har sex? Lås døra. Kjæresten vil gjøre fra seg mens du dusjer? Lås døra. Hvor vanskelig kan det være?



Anonymous poster hash: be90d...fbf
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ærlig talt. Nå har jeg hatt sex på soverommet og etter at barn har lagt seg i uhorvelig mange år. Over 25 faktisk. La meg få nyte litt av det de unge nyter. Nemlig å ha sex der og da.

Jeg er da fortsatt tilgjengelig for barnebarn. Jeg stiller opp på besteforeldredag i barnehagen, jeg stiller opp på idrettsarrangementer og heier, jeg har de til overnatting en helg så foreldrene kan ha heftig sex på sofaen. om de ønsker, jeg låner de for en skogstur eller en tur i fjæra. Jeg henter de i barnehage og skole og har kvalitetstid med de.

Alt dette er til glede for alle parter, men det skal avtales.

Anonymous poster hash: a95f0...edc

Det du nevner har med spontanitet og gjøre, og du prioriterer sex. Og som du sier, så er det kanskje noe de unge gjør og da gjorde du kanskje det du også. Og det var da.

Ellers dømmer jeg ingen for det, men tror ikke jeg selv ville hatt det slik. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nå jeg merker jeg er takknemlig over min bestemor som klager over at jeg er der for lite :fnise: Og jeg er der rundt en gang i uken..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener altså at det er besteforeldres plikt til enhver tid å være tilgjengelig for barnebarn. Når skal man få anledning til å ha et liv for seg selv? Er du klar over at mange av dagens bestemødre er i arbeidslivet? Ikke alle er bollebakende, strikkende, sittende i gyngestolen, ventende på at barnebarna skal komme strømmende inn?

Barnebarn kan jo ikke flytte inn pr. definisjon, og dermed ikke være der HELE tiden.

Men det er klart at hvis en fremdeles er yrkesaktiv så er det jo for såvidt ikke noe en velger, men en konsekvens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er

Det du nevner har med spontanitet og gjøre, og du prioriterer sex. Og som du sier, så er det kanskje noe de unge gjør og da gjorde du kanskje det du også. Og det var da.

Ellers dømmer jeg ingen for det, men tror ikke jeg selv ville hatt det slik. :)

Evner du ikke å se at noen har vært foreldre i mange år og vil ha litt ut av livet selv. Så har man kanskje opphold i et par år før barnebarn kommer. I mange år har man satt seg selv til side for egne barn.

Mener du virkelig at når man selv har fått barn så skal man stå på for disse på alle utenkelige måter for så å fortsette med barnebarn? At du aldri kan si at nå! prioriterer jeg meg. Joda, jeg er "gammel", men har fortsatt ønsker og behov. At du ikke kan se at dette godt kan kombineres ved å være der for barnebarn selv om ting blir avtalt.

Skal tidspunktet når du får egne barn være slutt for når du kan sette egne behov høyt`?



Anonymous poster hash: a95f0...edc
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

er

Evner du ikke å se at noen har vært foreldre i mange år og vil ha litt ut av livet selv. Så har man kanskje opphold i et par år før barnebarn kommer. I mange år har man satt seg selv til side for egne barn.

Mener du virkelig at når man selv har fått barn så skal man stå på for disse på alle utenkelige måter for så å fortsette med barnebarn? At du aldri kan si at nå! prioriterer jeg meg. Joda, jeg er "gammel", men har fortsatt ønsker og behov. At du ikke kan se at dette godt kan kombineres ved å være der for barnebarn selv om ting blir avtalt.

Skal tidspunktet når du får egne barn være slutt for når du kan sette egne behov høyt`?

Anonymous poster hash: a95f0...edc

Ro deg ned!!

Herregud da, er det nødvendig og bli helt krakilsk? Etter "evner du ikke" orka jeg ikke lese mer. Og jeg tror jeg skrev at jeg ikke dømmer noen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke farmor ha heftig sex på soverommet slik som sivilisterte farmødre, og andre "dannede", gjør? Og på en tid på døgnet som er trygg for forstyrrelser? :)

Jeg syns besteforeldre bør være tilgjengelig for barnebarn når de ønsker det, og faktisk er det et privelegium at muligheten er til stede for at de faktisk kan gjøre slik. Både for unge og gamle.

Jeg synes besteforeldre, i likhet med andre mennesker, bør gjøre det som er riktig for dem selv, ikke hva som forventes av dem av alle andre. Om «dannede» mennesker kun har heftig sex på soverommet på tider som er «trygge for forstyrrelser», så har i alle fall ikke jeg noe ønske om å være dannet.

Jeg synes det er et like stort privilegium for barnebarn å få tilbringe tid med besteforeldre som det er for besteforeldre å få tilbringe tid med barnebarn. Om besteforeldre trenger og ønsker alenetid er det urettferdig å bli beskyldt for å være avvisende fordi man ikke er tilgjengelig 24/7.

Trist at en bestemor ikke alltid står der med åpne armer for sine barnebarn! Drømmen om bestemor er jo at hun alltid har et fang ledig, og ikke sitter alene i stua si og har alenetid.

Snakk med bestemor litt du, og hjelp henne å se hva som er det mest verdifulle i livet! Barnebarna vokser snart opp og da kommer de ikke til å besøke henne så ofte lenger, og da kommer hun til å savne dem...

Nå er det slik at besteforeldre i dag ikke er som besteforeldre for bare noen generasjoner tilbake. Besteforeldre er ikke til for å sitte hjemme og vente på barnebarn. De har sine egne liv og ønsker, og er ofte svært aktive. Når deres egne barn er blitt voksne og har flyttet ut, har de muligheten til å bruke tid på seg selv. Å diktere hva som skal være det mest verdifulle i andres liv, synes jeg blir feil.

Det går fint an å finne en balanse.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener altså at det er besteforeldres plikt til enhver tid å være tilgjengelig for barnebarn. Når skal man få anledning til å ha et liv for seg selv? Er du klar over at mange av dagens bestemødre er i arbeidslivet? Ikke alle er bollebakende, strikkende, sittende i gyngestolen, ventende på at barnebarna skal komme strømmende inn?

Det er vel da de er hjemme det er tatt utgangspunkt i.

Noen har åpne hjem og andre ikke. Jeg har på en side alltid hatt åpne dører ig kommet og gått som jeg ville og andre siden omtrent stengt. I min mor og fars hjem er det alltid åpent og tilgjengelig for barn og barnebarn. Og sånn kommer nok det til og bli hos oss også (vi har fortsatt små barn).

Noen liker det sånn, andre ikke og det synes jeg nesten får bli opp til hver enkelt. Men selvfølgelig synes jeg det er trist å tenke på at min bestemor tenkte det sånn om oss barnebarna, men jeg vet at hun ikke gjorde det og hvis vi ikke kom på en stund så ble vi etterlyst.

Anonymous poster hash: c22d9...492

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid gått rett inn hos mormor og morfar ;) Men regner med de hadde sagt fra om det ikke var OK.

Anonymous poster hash: 26b14...967

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Jeg har alltid gått rett inn hos mormor og morfar ;) Men regner med de hadde sagt fra om det ikke var OK.

Anonymous poster hash: 26b14...967

Jaja, alle foreldre er vel ikke så nøye med å lære barna sine folkeskikk, som å ringe eller banke på døren før de går inn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har veldig stor forståelse for besteforeldre som føler seg brukt vel ofte som barnevakt. Men, når barna kommer på eget initiativ fordi de har så lyst til å treffe bestemor, syns jeg det er litt synd at hun ikke vil ta i mot dette. Om noen år syns hun de kommer for sjelden. Men ok. Hun bør snakke med barnebarnas foreldre og be dem snakke med barna om å ringe på og vente på svar, ringe først osv. Barna føler seg trolig så hjemme hos bestemor at det ikke slår dem at de skal vente til hun åpner. Jeg gjorde det samme hos mine besteforeldre og det falt oss aldri inn å avtale besøk først eller å stå ute og vente til de lukket opp. Sånn er det i utgangspunktet når man er i nær familie med barn, med mindre man avtaler noe annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så om jeg forstår det riktig på noen av folka her: om man er bestemor så har man ikke rett til privatliv? Det hørtes jo artig ut.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jaja, alle foreldre er vel ikke så nøye med å lære barna sine folkeskikk, som å ringe eller banke på døren før de går inn.

Her er det mormor og morfar selv som vil ha det slik. Akkurat som hele familien går inn til hverandre uten å banke.

Anonymous poster hash: 26b14...967

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har barnebarn og vil ikke ha de busene inn døra. Hva dersom farmor hadde heftig sex på sofaen?

Jeg har stilt opp for barn i alle år. Nå nyter jeg for første gang å ikke ha ansvar for andre. La meg få lov til4il det Jeg er eldre og trenger litt alenetid for å klare å jobbe videre. Jeg trenger også familien min.

Barnetv for mange år side. To hus tett i tett. 3 generasjoner. Her løste besteforeldrene det hele ved å tenne en lampe i et vindu. Da visste barnebarna at det ikke passet.

Skal 3 generasjoner bo veldig nært hverandre så må man bli enige om kjørereglene..

Anonymous poster hash: a95f0...edc

Hvis man på død og liv skal ha heftig sex på sine gamle dager, så finnes det i dag låser på de fleste hus. Ellers vil jeg si det er trist for barnebarna og ikke ha mulighet til å oppleve en bestemor som synes det er hyggelig at de kommer på besøk. Det handler ikke om å ha ansvar for barnebarna på samme måte som man har med egne barn, men å være en person som tar seg tid til å være sammen med dem og synes det er hyggelig.

Jeg ville aldri satt heftig sex foran mitt eget barnebarn, og alenetid har man uansett nok av både når de er på skole eller i barnehage eller har lagt seg. En dag sitter du der syk, sær og ensom og ingen gidder å besøke deg fordi du har avvist dem i mange år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hun ikke bare låse døren hvis hun ikke vil ha besøk da?



Anonymous poster hash: 40256...bdf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvorfor låser hun ikke bare? Uansett bør hun ta dette opp med barna eller barnebarna sine.

Alle besteforeldre er forskjellige. Froeldrene mine er begge under 50 år, de ringer om de ikke har sett jenta mi som er 3 år på 2-3 dager. Da har de helt abstinenser og vil ha besøk:) vi bor bare 5-10 min unna hverandre med bil

Besteforeldrene mine bor 50 minutter unna, bestefaren min jobber men bestemor er hjemme. Ringer de alltid når vi er i byen for å spørre om vi kan komme på besøk, altså 2-4 ganger i måneden. De siste gangene har vi fått ett nei, og det er sårende og det frister nesten ikke å ringe lenger. Allikevell klager hun på at hun ser oldebarnet så sjeldent.... Er ikke bare bare å time det, siden hun sover lenge så vi får ikke ringt før vi faktisk er i nærheten. Før sa hun alltid ja:) skjønner at det forandrer seg litt og blir mer sliten når man er 75-80 år, men da kan man ikke klage på lite besøk heller:)

Anonymous poster hash: 04ebd...3a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers vil jeg si det er trist for barnebarna og ikke ha mulighet til å oppleve en bestemor som synes det er hyggelig at de kommer på besøk.

Ønske å kanalisere besøkene til tider hvor det passer = ikke synes det er hyggelig at barnebarna kommer på besøk og traumatisere barnebarna? Det du gjør her kalles å gjøre en fjær til fem dusin høns. :murvegg:

Anonymous poster hash: c3c47...b72

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine svigerforeldre har vidopne dører for sine barnebarn, dei har berre to, og dei to blir etterlyst om det går meir enn 24 timar mellom besøka. Når vår eldste står opp kjem han kvar morgon inn til oss og ber om å få reise til bestefar. Og når vi hentar i barnehagen vil han heim til bestefar. Han har ein farfar som alle ungar burde ha, og ei farmor som kan reparere ALT i junior sine auge. Dei elske han, og han e like glad i dei. Heldigvis. Men så er no dei heime begge, svigerfar er pensjonist og svigermor har alltid vore heimeverande, og så har dei gard, noko som jo er fantastisk for ein liten kar :)

Mine foreldra har ikkje same grad av tid eller lyst. Vi kan komme innom når vi vil, men dei kan fint sei at det ikkje passar, for dei skal sove, eller jobbe, eller på møte etc. Mor mi er på jobb og pappa er pensjonist, men har ein god del jobb likevel. Dei besøker vi sjelden, max ein gong i veka, og vi bur 1 km frå dei. Eldstemann er glad i dei og, men det er ikkje det same. Eg er ganske sikker på at han kjem til å stikke innom besta og bestefar dagleg så lenge dei er her, mens mine foreldre blir meir ein helgeting, eller etter invitasjon. Og det er heilt ok. Så rådet til sliten bestemor er å sei frå til dei vaksne. Forklar reglane, og be dei bli respekterte. Vi kan aldri komme til mine foreldre før 17.30 i vekedagane fordi då kviler dei etter jobb. Så då gjer vi ikkje det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...