Gå til innhold

avslag ung ufør

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå søkte hun ikke om uføretrygd men om ung ufør. Det kreves at du er alvorlig og varig syk. Kanskje du ikke fikk dokumentert godt nok at sykdommen din er varig og at du aldri kommer til å bli frisk. Nav tror antagelig at du kan bli friskere siden du går i behandling. Da er det viktig å tydeliggjøre hva målet med behandlingen er. Om behandlingen går ut på å lære å leve med sykdommen og ikke å kurere sykdommen må dette dokumenteres. Det var den beskjeden jeg fikk i hvert fall.

Anonymous poster hash: 65df0...4ce

Er det ikke de samme retningslinjene for ung ufør og ufør i forhold til avklaring av restarbeidsevne og dokumentasjon?

Anonymous poster hash: 22ecb...941

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke de samme retningslinjene for ung ufør og ufør i forhold til avklaring av restarbeidsevne og dokumentasjon?Anonymous poster hash: 22ecb...941

Det er strengere krav for ung ufør.

Uansett trodde jeg man måtte ha minst to arbeidsforsøk bak seg, om det ikke er veldig spesielle forhold som tilsier at det er umulig (kreft, lammelser, hjerneskade osv osv).

Anonymous poster hash: ec6d5...026

AnonymBruker
Skrevet

Sosial angsten som er verst. gi meg en jobb som gjør at jeg slipper å forholde meg til så mange da, ikke foreslå kommunens største arbeidsplass !!! (som hun gjorde )

Anonymous poster hash: a5bcd...c11
Skrevet

Tror det er mange som blander ufør og ung ufør

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå søkte hun ikke om uføretrygd men om ung ufør. Det kreves at du er alvorlig og varig syk. Kanskje du ikke fikk dokumentert godt nok at sykdommen din er varig og at du aldri kommer til å bli frisk. Nav tror antagelig at du kan bli friskere siden du går i behandling. Da er det viktig å tydeliggjøre hva målet med behandlingen er. Om behandlingen går ut på å lære å leve med sykdommen og ikke å kurere sykdommen må dette dokumenteres. Det var den beskjeden jeg fikk i hvert fall. Anonymous poster hash: 65df0...4ce

Her er du inne på noe riktig, tror jeg,

AnonymBruker
Skrevet

Sosial angsten som er verst. gi meg en jobb som gjør at jeg slipper å forholde meg til så mange da, ikke foreslå kommunens største arbeidsplass !!! (som hun gjorde ) Anonymous poster hash: a5bcd...c11

Si det til henne, da :) Det burde la seg ordne.

Gjest stian86
Skrevet

Arbeidsavklaring dreier seg om at eksternt firma uavhengig av NAV evaluerer din stabilitet, funksjonalitet, og utholdenhet. Det er alt fra å sitte for seg selv å putte brev i konvolutter, til å jobbe i grupper med helt andre ting.

Du vil på forhånd ha en samtale med veileder for å finne ut hvor det er best for deg å begynne, og hvordan de kan tilrettelegge best mulig for at du skal klare det. Dette er en prosess over tid, hvor da veileder til slutt rapporterer tilbake til NAV.

Hvis ikke det foreligger en slik dokumentasjon til NAV vil man heller ikke få innvilget ufør.

min mor går gjennom utprøving med nav som følger med hun og kommer innom annen hver uke for og se kordan det går. Så klart nav følger med i den prossesen der.
AnonymBruker
Skrevet

min mor går gjennom utprøving med nav som følger med hun og kommer innom annen hver uke for og se kordan det går. Så klart nav følger med i den prossesen der.

Dette må være i forhold til utplassering og tilrettelegging hos bedrift. Avklaring av restarbeidsevne hos 3dje part blir ikke overvåket av NAV, dette er vel noe annet?

TS, det finnes jobber hvor du nesten ikke trenger å forholde deg til mennesker i det hele tatt. Du må være åpen og kommunisere hva du kan takle og ikke takle.

AnonymBruker
Skrevet

Det er strengere krav for ung ufør.

Uansett trodde jeg man måtte ha minst to arbeidsforsøk bak seg, om det ikke er veldig spesielle forhold som tilsier at det er umulig (kreft, lammelser, hjerneskade osv osv).

Jeg har ingen arbeidsforsøk bak meg. En med kreft trenger ikke være så syk at han blir ufør, en som er lam kan også utføre arbeidsoppgaver. En med ME kan kanskje klare å jobbe litt, mens en annen ligger på pleiehjem og blir mater intravenøst. Det er ikke selvsagt at en med kreft ikke kan jobbe.

Ingen tilfeller innenfor diagnoser er like, så det er derfor det er uhyre strengt med uførestønader.

Angst er en tilstand som faktisk kan behandles og ikke trenger å være en varig tilstand. Så jeg skjønner at NAV er ekstra strenge ved slike tilfeller, med mindre det er ekstreme tilfeller over svært mange år, hvor all tilgjengelig behandling er utprøvd.

Gjest stian86
Skrevet

Dette må være i forhold til utplassering og tilrettelegging hos bedrift. Avklaring av restarbeidsevne hos 3dje part blir ikke overvåket av NAV, dette er vel noe annet?

TS, det finnes jobber hvor du nesten ikke trenger å forholde deg til mennesker i det hele tatt. Du må være åpen og kommunisere hva du kan takle og ikke takle.

nei. Er som jeg sier at dette er i regi av nav. Og er angående for og bli ufør, og samme beskjed har jeg fått for og bli ung ufør. Så vet ikke ka opplysninger du har. Men for og bli ufør har nav egen folk som følger deg opp.
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ingen arbeidsforsøk bak meg. En med kreft trenger ikke være så syk at han blir ufør, en som er lam kan også utføre arbeidsoppgaver. En med ME kan kanskje klare å jobbe litt, mens en annen ligger på pleiehjem og blir mater intravenøst. Det er ikke selvsagt at en med kreft ikke kan jobbe.

Ingen tilfeller innenfor diagnoser er like, så det er derfor det er uhyre strengt med uførestønader.

Angst er en tilstand som faktisk kan behandles og ikke trenger å være en varig tilstand. Så jeg skjønner at NAV er ekstra strenge ved slike tilfeller, med mindre det er ekstreme tilfeller over svært mange år, hvor all tilgjengelig behandling er utprøvd. Anonymous poster hash: 22ecb...941

DE var ment som eksempler, jeg kunne presisert en som har kreft i siste fase, der det ikke er mulighet for bedring osv. Selvsagt kan en del med kreft jobbe, og mange vil også dette.

Samme diagnose kan slå veldig ulikt ut fra idivid til individ.

AnonymBruker
Skrevet

nei. Er som jeg sier at dette er i regi av nav. Og er angående for og bli ufør, og samme beskjed har jeg fått for og bli ung ufør. Så vet ikke ka opplysninger du har. Men for og bli ufør har nav egen folk som følger deg opp.

Avklaring av restarbeidsevnen er jo selvsagt i regi av NAV i den grad at det er de som arrangerer avtalen med Durapart. Men NAV har ingenting med selve prosessen hos Durapart å gjøre, de dukker ikke opp for å se hvordan det går. Det er Durapart som analyserer og vurderer restarbeidsevnen utifra konkrete arbeidsoppgaver under forskjellige forhold, og rapporterer tilbake til NAV o forhold til utholdenhet, fleksibilitet, og stabilitet.

Jeg har vært igjennom prosessen selv. Tiltak i forhold til utplassering hos bedrifter foregår ikke helt på samme måte.

AnonymBruker
Skrevet

Avklaring av restarbeidsevnen er jo selvsagt i regi av NAV i den grad at det er de som arrangerer avtalen med Durapart. Men NAV har ingenting med selve prosessen hos Durapart å gjøre, de dukker ikke opp for å se hvordan det går. Det er Durapart som analyserer og vurderer restarbeidsevnen utifra konkrete arbeidsoppgaver under forskjellige forhold, og rapporterer tilbake til NAV o forhold til utholdenhet, fleksibilitet, og stabilitet.

Jeg har vært igjennom prosessen selv. Tiltak i forhold til utplassering hos bedrifter foregår ikke helt på samme måte.

Nå er det jo ikke sånn at alle som skal ha sin restarbeidsevne vurdert sendes til Arendals-området og Durapart. Vurderinga foretas lokalt og det er store variasjoner mellom ulike steders praksis og ulike måter å gjøre dette på. At ditt løp foregikk på en bestemt måte, betyr ikke at alle andres var likt.

Anonymous poster hash: fcb82...df9

AnonymBruker
Skrevet

Nå er det jo ikke sånn at alle som skal ha sin restarbeidsevne vurdert sendes til Arendals-området og Durapart. Vurderinga foretas lokalt og det er store variasjoner mellom ulike steders praksis og ulike måter å gjøre dette på. At ditt løp foregikk på en bestemt måte, betyr ikke at alle andres var likt.

Anonymous poster hash: fcb82...df9

Jeg vet at Durapart som firma ikke er gjengs over hele landet, at de har flere tilsvarende bedrifter med forskjellige navn.

Durapart er ikke en praksisplass, og mitt forløp har vært tilrettelagt min situasjon, ikke at det er andre retningslinjer. Hadde jeg vært frisk nok til å være i praksis hos bedrift med oppfølging av NAV i den prosessen, så hadde det blitt gjort i forkant. Det har ingenting med durapart å gjøre. Jeg ble altså sendt rett til avklaring av restarbeidsevne fordi å prøves ut i arbeidslivet ikke kunne la seg gjøre.

Men for all del, NAV gjør det kanskje forskjellig fra sted til sted.

Gjest stian86
Skrevet

jaja, min mor blir no fulgt opp av nav om du tror det eller ei. Det er vel noe strengt tatt min mor på 53 år vet sjøl :-)
AnonymBruker
Skrevet

jaja, min mor blir no fulgt opp av nav om du tror det eller ei. Det er vel noe strengt tatt min mor på 53 år vet sjøl :-)

Når sa jeg at hu ikke blir fulgt opp av NAV? Jeg forklarte bare forskjellen på avklaring av restarbeidsevnen av tredjepart, og utplassering hos bedrifter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...