Gå til innhold

P-piller - kan det være en bivirkning?


Mymymy

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg startet på p-piller for halvannen uke siden. Opplevde noen bivirkninger, men de fleste var forventet og gikk helt fint.

Etter noen dager hadde jeg noen tilfeller av litt "stikking" i venstre arm, men likevel kun litt ubehag. Men etter 7 dager følte jeg meg litt nummen i venstre arm, venstre ben og litt i ventre del av ansiktet. Etter en prat med legekontoret bestemte jeg meg for å slutte på pillen. Men dagen etter var jeg til legetime, hvor legen målte blodtrykk og gjorde noen enkle nevrologiske tester. Ingen blodprøver, og hun mente det neppe hadde sammenheng med p-pillene og sa at jeg kan fortsette. Har ikke tatt p-pille de siste 3 dagene, men er fortsatt litt "nummen", ikke voldsomt, men litt prikking, som når man dovner litt bort i arm eller ben. Dette er forholdvis konstant, enten jeg ligger, sitter eller står.

Det jeg blant annet lurer på er hvorfor det anbefales å ta kontakt med lege dersom man opplever nummenhet i deler av kroppen når man går på p-piller? Min lege syntes ikke å ha vært borti dette før. Og hva kan denne nummenheten ellers skyldes? Har ingen andre symptomer på noe. Bør jeg prøve på nytt med p-pillene når/hvis nummenheten gir seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nummenheten kan skyldes forskjellige årsaker. Blant annet noe så enkelt som stiv nakke/rygg muskaltur som presser på nerver og diverse. Eller at en nerve ligger i spenn av en annen grunn.

Grunnen til at en skal ta kontakt med lege dersom en opplever nummenhet med p-piller er i hovedgrunn blodpropp faren som følger med p-piller som en bivirkning (men som er veldig sjelden). P-piller kan også gi brystsmerter (altså i selve brystet). Kroppene våres reagere veldig forskjellig på hormoner så dette KAN også være en årsak. Men dersom dette ikke gir seg nå som du har sluttet ville jeg kanskje kontaktet lege igjen siden det oppsto ved oppstårt av p-piller. Heldigvis er som regel slike ting ufarlige, spesielt når en er ung.



Anonymous poster hash: cf711...452
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nettopp på grunn av blodpropp-faren jeg kontaktet lege, i tillegg til en generell bekymring da dette åpenbart er ubehagelig å gå å kjenne på.

Men når legen likevel ikke ser noen sammenheng med p-piller/blodpropp, så må hun vel basere dette på noe. Vil det f.eks. ved blodpropp være mer naturlig hvis "nummenheten" kun hadde oppstått i armen, eller kun i benet, og ikke flere steder samtidig? Jeg synes blant annet det er litt ekkelt at det først og fremst gjelder flere steder på bare den ene siden av kroppen. Og kan det egentlig være en nerve? Tenker at det å "dovne bort" i f.eks. en fot har med blodtilførsel å gjøre?

Må nok bare vente noen dager til for å se om det forsvinner :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...