Gå til innhold

Kan jeg få dekket silikon/brystløft? Erfaringer med silikon/brystløft etter vektnedgang?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vær så snill og ikke svar om du ikke skjønner poenget, mener at jeg skal ta meg selv for den jeg er og bli fornøyd med meg selv, om du skal kommentere at pupper betyr ikke alt og har ingenting å si, at jeg skal akseptere meg selv (tro meg, jeg aksepterer meg selv), at det er bortkastede penger, at det IKKE vil øke selvtilliten min and so on. Håper å høre fra de som har tatt brystløft eller silikon selv etter å ha gått ned i vekt.

Jeg er da snart 20 år gammel. Siden starten på tenårene har jeg gått opp og ned i vekt. De første årene var det bare 5-6 kg opp og det samme ned igjen, noe som er nok så normalt i tenårene, men med meg var forskjellen tydelig og man så at jeg gikk opp og ned i vekt. Merket det også veldig godt på klærne. Som 15 åring gikk jeg opp til 87 kg, gikk ned til 70 kg igjen. Gikk deretter opp igjen (etter 2-3 år) alle kiloene, så gikk jeg drastisk ned i vekt igjen til 63 kg. For ett år siden, vil jeg tro - la jeg på meg 10 kg igjen, altså da veide jeg 73 kg. Gikk opp litt til. Nå er jeg på vei ned igjen og har tatt av 5 kg så langt, skal ned til 65 kg.

Problemet er at når jeg var rundt 14 år gammel, var puppene mine ferdig vokste. De har ikke vokst siden den tid, da brukte jeg C85, det bruker jeg nå også. MEN, de har så klart endret form. Får en klump i halsen når jeg tenker på at jeg hadde faste, flotte pupper, selv om jeg var overvektig og faktisk hadde gått ned og opp i vekt et par ganger allerede da. De drastiske vektendringene har satt sine spor, og jeg har gått ned og opp mye på kort tid. Om jeg tar på puppene kjenner jeg at der er en del overflødig hud. Jeg kan liksom dra huden ganske langt ut. Ja, jeg har hengepupper. Problemet er at jeg har merket de siste 6 månedene at de henger ENDA mer, og BH'ene greier ikke å "holde dem oppe". :( Dette tærer enormt på meg. Puppene mine er ikke store lenger, de er ca. en håndfull, men de er tunge og jeg får vondt om jeg for eksempel hopper uten sports BH.

Jeg har så utrolig lyst til å operere dem, men jeg aner ikke hva jeg skal velge. Brystløft eller silikon? Jeg har mest lyst på silikon, i form av dråpe, da jeg vil ha mest mulig naturlige bryst. Jeg er ikke fan av "ballong" pupper, jeg vil ha dråpeformede. Det jeg mest vil er vell å ha faste pupper, pupper som ikke slenger og henger. Bare LITT fastere hadde hjulpet mye. Jeg er veldig sikker på at jeg vil endre på dem, men hvordan vet jeg ikke. Om jeg går ned de neste 10 kiloene kan jeg bare forestille meg hvordan de vil se ut. Jeg trener fra mandag til fredag, ca 3 kvarter hver dag og trener ofte cardio. Jeg har en sports-BH fra Casall som visst nok skal være FANTASTISK, men til og med den får ikke puppene mine til å ligge "på plass" 100% ordentlig.

Jeg er så klart 99% i tvil om at jeg kan få dekket det, men er det mulig å få litt dekk? Jeg er som sagt snart 20 år (1 måned og 3 dager igjen, YAY), og jeg er student. Jeg har rett og slett ikke råd til å spare, og min mor vil ikke støtte meg med penger da hun "ikke skjønner greia". Hun har veldig god råd, og kan bidra med litt penger om hun vil, men hun syns bare det høres tåpelig ut og vil aldri la meg snakke ferdig. :/ SÅ klart gjør hun ikke det, hun sliter ikke med hengepupper, til og med etter å ha født 3 barn og gått opp og ned i vekt hun også.

Jeg har etter flere år med dårlig selvtillit, endelig akseptert meg selv og fått god selvtillit, alt er bra - men jeg er så irritert over puppene mine og vil få gjort noe med dem. Jeg vil føle meg bra naken, og med dette frontpartiet greier jeg det aldri. Regner med jeg må opp i 35000,- og jeg vil ikke gå opp noen størrelse, muligens en størrelse om jeg tar silikon. Jeg har ikke planer om barn i fremtiden, men så klart kan det skje. Er iallefall 100% sikker på at jeg ikke vil ha det NÅ iallefall, men det kan vell forandres..

Jeg har prøvd å "trene" dem opp, men det hjelper ikke når puppene bare er fett og de henger så mye som de gjør. Noen som har tips og råd? Noen som har tatt brystløft eller silikon selv pga hengepupper? Hvordan ble resultatet og ble du fornøyd? :)



Anonymous poster hash: 934ca...7c4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Vevila

Du må nok betale det selv ettersom staten ikke dekker kosmetiske operasjoner, men det tar jo ikke all verdens tid å spare opp til. Hvis det er noe som plager deg meget i hverdagen ville jeg absolutt gjort det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier meg enig med Hybelkaninen.

35 tusen er absolutt overkommelig, og om det gjør deg lykkelig er det definitivt verdt prisen.

Du skriver du ikke har råd til å spare, men jeg mener at det er utrolig hva man får til hvis man vil nok. Ønsk deg penger til jul og bursdag, dropp absolutt alt av unødvendig dill, som morgenkaffe på studentkantina eller lesestoff du strengt tatt ikke trenger. Før du vet ordet av det er du i mål, lykke til :)



Anonymous poster hash: eb959...fdb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hyssingen

Du må nok betale det selv ettersom staten ikke dekker kosmetiske operasjoner, men det tar jo ikke all verdens tid å spare opp til. Hvis det er noe som plager deg meget i hverdagen ville jeg absolutt gjort det. :)

er det ikke staten som dekker øyelokkreduksjon/brystreduksjon/brystløft etc etc? Trodde det var dem, hvem er det da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nok betale det selv ettersom staten ikke dekker kosmetiske operasjoner, men det tar jo ikke all verdens tid å spare opp til. Hvis det er noe som plager deg meget i hverdagen ville jeg absolutt gjort det. :)

Dette er jo helt og holdent feil.

Staten dekker fjerning av hud og løft, alt kommer an på hvor hardt man er rammet av løs hud.

Bryst er det som er vanskeligst å få dekket og mange henvisninger kommer i retur uten at man engang blir undersøkt. Her kommer det an på hvor villig fastlegen er til å kjempe for deg dersom denne mener at et løft er helt og holdent nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vevila

Dette er jo helt og holdent feil.

Staten dekker fjerning av hud og løft, alt kommer an på hvor hardt man er rammet av løs hud.

Bryst er det som er vanskeligst å få dekket og mange henvisninger kommer i retur uten at man engang blir undersøkt. Her kommer det an på hvor villig fastlegen er til å kjempe for deg dersom denne mener at et løft er helt og holdent nødvendig.

Ikke av kosmetiske grunner. Man må ha problemer som sopp/fukt eller lignende for å få det dekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke av kosmetiske grunner. Man må ha problemer som sopp/fukt eller lignende for å få det dekket.

Nei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vevila

er det ikke staten som dekker øyelokkreduksjon/brystreduksjon/brystløft etc etc? Trodde det var dem, hvem er det da?

Jo, dersom man har fysiske plager kan staten dekke det. Evt store psykiske vansker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vevila

Nei.

Man får ikke dekket brystløft fordi man synes det ser fælt ut???

Endret av Vevila
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søsteren min fikk fikset brystene, men dette pga det ga henne massevis av plager. Hun måtte også gå ned i vekt, for å se hvordan de endret seg naturlig. Men nei, du får ingenting betalt av staten om du bare er misfornøyd. Det må være helseplager for å få det betalt. Hun gjorde det offentlig, og ventelisten var laaang. Hun brukte vel 1 1/2 år fra hun fikk godkjent, til de utførte operasjonen.



Anonymous poster hash: 0e04e...987
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får ikke dekket brystløft fordi man synes det ser fælt ut???

Det spørs hva du definerer med fælt. Jeg kjenner en som er desp etter løft, med et heng på 2 cm. Hun ville selvsagt aldri på en million år fått dekket. Og jeg kjenner en som hadde et heng på 21 cm. Hun fikk dekket, uten sopp og lignende. Det psykiske spiller også inn. Joda, det er blitt strengere krav til hva som dekkes og det skal gode grunner til, men det er nå engang slik at man kan få kosmetiske inngrep dekket. Når det gjelder stramming så er det vanligere med buk/arm/lår/rompe og til og med museplastikk enn hva det er med pupper. Men dermed ikke sagt at det ikke går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge denne tråden må brystvorta henge 22 cm nedenfor skulderen for å få støtte.

http://forum.babyverden.no/threads/%C3%98konomisk-st%C3%B8tte-til-brystl%C3%B8ft.623514/

Hvor mange cm er det snakk om hos deg, TS?

Anonymous poster hash: eb959...fdb

Det kan ikke stemme, da får jeg iallefall uten tvil dekket operasjonen. Her er det snakk om 32 cm (målte nettopp). :( Herregud, jeg trodde ikke puppene mine hang så mye, men tydeligvis. :(

Tusen takk for svar iallefall. Jeg er 100% sikker på at jeg vil operere, og siden jeg holder på å gå ned i vekt - kanskje jeg skal spare til operasjon, og belønne meg selv med nye pupper? :) Tenker det slik at når jeg har nådd målvekten (det går ganske tregt, siden jeg har lagt om livsstilen og trener litt styrke osv, dette er jo egentlig en livsstilendring og ikke et "jeg skal ned i vekt" prosjekt), så kan jeg få meg en konsultasjontime.

Jeg er derimot usikker på hvor jeg bør gjennomføre det. En bekjent av meg har gjort det i Ålesund, og hennes pupper ser bra ut - men det er skikkelig silikon hun har, altså hennes normale bryst forstørret x3 ganger. Hun slet ikke med hengepupper osv, bare små.

Kjenner jeg fikk et lite kick nå, og ble en smule motivert til å spare. MEN, er jeg dum om jeg går til legen og snakker om dette, og hører om jeg kan få noe dekt? Jeg er temmelig sikker på at det er umulig i min situasjon, da jeg ikke har ryggplager eller har fått barn. Eneste jeg kan "begrunne" med er at jeg sliter enormt med selvbildet mitt, går i terapi for alvorlig depresjon og er medisinert - og mange av mine problemer har oppstått og oppstår pga dårlig selvbilde. Men det føler jeg ikke er en god nok grunn, og jeg vil ikke akkurat bruke det som en unnskyldning/grunn heller.

Anonymous poster hash: 934ca...7c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For at staten skal dekke det så må du enten ha hatt sykdom relatert til brystene, utsatt for en ulykke som har gitt skader i området... Eller ha FYSISKE plager. Psykiske teller ikke. Man kan få dekket øyenlokks-løft også, dersom øyenlokket henger så mye at det demper synsfeltet. Altså, fysisk plage = snakk med fastlege og be om henvisning.

Psykisk plage/misfornøyd med egen kropp = spar penger.



Anonymous poster hash: 15258...478
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan få dekket brystoperasjon hvis man har ekstremt små pupper eller ikke har utviklet brystvev i det hele tatt, og det er jo ikke akkurat noen fysisk skade. Man kan også få dekket operasjon hvis man har tuberøse bryster, noe som heller ikke medfører fysiske plager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

22 cm?? Det må vel være feil. Haha, jeg målte og jeg hadde 24 . Jeg har ganske faste, men store pupper. Jeg tviler likevel på at jeg hadde fått det dekket :fnise:



Anonymous poster hash: 0e04e...987
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 cm?? Det må vel være feil. Haha, jeg målte og jeg hadde 24 . Jeg har ganske faste, men store pupper. Jeg tviler likevel på at jeg hadde fått det dekket :fnise:

Anonymous poster hash: 0e04e...987

Ja, jeg synes også det tallet høres litt urealistisk ut. Jeg målte meg, og jeg har også 24, uten at jeg noen gang har tenkt tanken på operasjon.

Men det er jo bare et innlegg i et annet forum, og foruminnlegg kan man ikke ta for god fisk.

Anonymous poster hash: eb959...fdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner faktisk at jeg blir skikkelig provosert over disse trådene hvor folk prøver å finne en eller annen måte å få fellesskapet til å ta regningen for egne puppeoperasjoner. Ærlig talt. 35 000 til deg, er 35 000 mindre til noen andre, og alle som holder seg litt oppdatert på hva som skjer vet at disse pengene kan komme svært godt med andre steder. At du har samvittighet til å spørre om noe sånt, er for meg helt utrolig. Skam deg.

Anonymous poster hash: ad16d...bd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du problem med eksem eller irritasjon under brystene? Det kan gjøre det lettere å få støtte til operasjon.

Uansett om du får operasjon dekket eller ikke kan det ta et år eller mer før den blir utført, så du må finne en måte å minske ubehaget før det.

Er det lenge siden du fikk brystene målt? Ofte kan det kjennes ut som en BH passer selv om den sitter helt feil. (Jeg trodde lenge at jeg var 80D, før jeg fant ut at jeg var 65G-70F.) Når du endrer vekt kan ofte omkretsen også endres. Jeg aner ikke jeg hvordan du ser ut, men ut i fra vekta høres 85 cm litt stort ut. Du bør dra til en skikkelig undertøysbutikk og få deg målt, der vet de hvordan de skal gjøre det, og de kan også hjelpe med å få en BH som passer helt. Selv har jeg gode erfaringer med Change.

Dersom du bruker feil BH-størrelse forklarer det hvorfor sports-BHen fungerer dårlig. Dersom du bruker rett størrelse bør du prøve å finne en annen sports-BH. At en BH er fantastisk for mange betyr ikke at den er fantastisk for DEG. Alle bryster er forskjellige, så ikke alle passer til samme merke. Når du kjøper sports-BH må du prøve den godt først. Ta den på i prøverommet og hopp opp og ned, bøy deg fram, og andre ting som tester støtten. Hvis det ikke støtter nok, kjøp en annen.

Gode BH-er kan være dyre. Hvis du ikke har råd kan du prøve å få moren din til å støtte deg. Det er antagelig lettere å få henne til å forstå behovet for gode BH-er enn behovet for operasjon. Det er heller ikke snakk om like mye penger. Du kan klare deg med tre BH-er i tillegg til sports-BH.

Så for å oppsummere: Finn ut om du har rett størrelse, prøv BH-ene før du kjøper dem og finn en sports-BH som passer. Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...